La Şcoala Gimnazială din Almăj conflictele dintre profesori durează de mulți ani. Dascălii se reclamă la Inspectoratul Şcolar, la Ministerul Educaţiei, la Poliţie, la Tribunal, Judecătorie, Parchet. În şapte cazuri, dreptatea a fost căutată în justiţie. Grav este faptul că elevii sunt implicați fără voia lor în această poveste tocmai de cei care ar trebui să îi educe.
Cu fiecare an care trece, numărul copiilor din mediul rural este în continuă scădere. Sunt şcoli care au fost închise din lipsă de elevi, altele au fost comasate, iar previziunile pentru anii următori sunt îngrijorătoare. La numai 15 minute distanţă de Craiova, în comuna doljeană Almăj, la Şcoala Gimnazială „Ion Gh. Pleşa“, învaţă în prezent doar 56 de copii, iar la celelalte structuri, inclusiv grădiniţă, mai sunt alţi 90 de copii. Pentru anul şcolar viitor vor mai fi doar două clase la învăţământul primar în care copiii vor învăţa la simultan, la gimnaziu o singură clasă la simultan, iar la preşcolar vor funcţiona doar două grupe de copii.
Acuzaţii peste acuzaţii
Localitatea este aşezată într-o zonă frumoasă care poartă pecetea istoriei. Şcoala este construită în jurul Culei Poenaru, monument istoric, care încă așteaptă să fie introdus într-un program de restaurare.
De cum păşeşti însă în Școala Gimnazială Almăj, se simte tensiunea dintre profesori. S-ar părea că dascălii sunt mai interesați să ştie ce a făcut colegul, ce a mai vorbit, ce a mai reclamat şi pe cine. Din păcate, elevii sunt la mijloc, sunt influențați de un dascăl sau altul.
Problemele dintre dascăli au depăși cadrul şcolii. Profesorii s-au reclamat mai întâi la conducerea şcolii, apoi la Inspectoratul Şcolar, la Ministerul Educaţiei, la poliție, dar au ajuns la Tribunal, Judecătorie, Parchet. Se reclamă pentru absolut orice: de la repartizarea orelor, la plata navetei, la modul în care sunt organizate activităţile extraşcolare, la modul în care sunt organizate excursiile, prezenţa la cursuri, inspecţiile de la clasă. Se reclamă chiar şi în timpul liber, în timpul concediilor medicale, în timpul vacanţelor. Au ajuns la situaţii în care îşi aduc acuzaţii grave cum ar fi abuz în serviciu sau insulte ce nu fac cinste unui cadru didactic. A căzut astfel pe planul secund faptul că şcoala are nevoie de un teren de sport şi nu de un spaţiu total neîngrijit, plin de nămol, dar şi faptul că structurile acestei unităţi şcolare ar avea nevoie de investiţii şi mai presus de orice elevii au nevoie de educaţie. Așa că, în prezent, există două tabere: de o parte a baricadei profesoara de engleză, iar, pe de altă parte, directorul şi ceilalţi 15 profesori.
„În primul rând, în această şcoală sunt probleme la încadrare. În fiecare an de când a venit în şcoală actualul director încadrarea nu se face conform prevederilor legale. Eu am decizie pe limba engleză plus mozaic. Această înseamnă că am prioritate la completarea normei. Mie nu mi se completează norma pentru a doua oară, sunt trimisă la şedinţă publică, deşi sunt titulară în această şcoală cu normă întreagă. Sunt 14 ore libere care s-au împărţit după bunul plac al conducerii. Eu am propus ca variantă introducerea informaticii la ciclul primar, ca materie opţională. În toate şcolile din oraş se face informatică. Laborator există, ministerul a dat calculatoare cu condiţia să se facă aceste ore de informatică, dar degeaba. Copiii sunt dornici să înveţe informatică, la fel şi părinţii lor pe care i-am chemat la şcoală şi şi-au dat acordul. Avem microbuz şcolar care ar putea aduce copiii de la una din structurile şcolii aici pentru a fi prezenţi la aceste ore. Toate şcolile au informatica prinsă la ciclul primar, este în avantajul elevilor, este în avantajul educaţiei. Numai aici nu… Am cerut apoi a treia oră de limba engleză, în planul-cadru am dreptul la două-trei ore, niciodată nu mi s-a dat, deşi la biologie aşa se procedează (în oraş toate şcolile au o oră de biologie, iar aici sunt două ore la fiecare clasă). Apoi, consiliul profesoral, de exemplu, s-a organizat în timpul orelor de curs. Am refuzat să merg la consiliul profesoral şi atunci au decis să nu mai permită microbuzului să vină să ia copiii, iar aceştia pe un ger năprasnic au fost nevoiţi să plece pe jos spre casă. Nimic din ce este în avantajul copiilor nu se pune în aplicare în această şcoală. Copiilor nu li se pun absenţe niciodată, li se încheie mediile fără a fi prezenţi la cursuri. Le sunt ceruţi bani pentru ore suplimentare“, povesteşte Carmen Rodica Dobre, profesoară la Şcoala din Almăj.
Sesizări la ISJ, Parchet, minister
Acuzaţiile aduse managerului şcolii, dar şi celorlalte cadre didactice nu se opresc aici. Rodica Dobre susţine că elevii acestei şcoli nu învaţă nimic, iar preocupările profesorilor se rezumă la a afla ce a mai spus ea elevilor la clasă. Nu întrevede o soluţie pentru stoparea acestui conflict.
„Toate activităţile mi-au fost boicotate sistematic. Sunt dascăli care nu-şi fac treaba aşa cum trebuie. Profesorul de sport, de exemplu, nu-şi face orele, stă la cafele în biroul directorului, iar copiii vin şi fac cu mâna pe la geamuri. De 12 ani se întâmplă asta. Cu toate astea, a primit la evaluare 83 de puncte, deşi nu a făcut niciodată nimic, nu este în stare să spună câteva fraze coerente. Mai este şi diriginte… Şi la matematică, copiii trebuie să spună profesorului tot ce spune şi face doamna de engleză, adică eu… Nu îi lasă să primească cărţile scrise de mine ca suport de curs. Am scris o carte de poveşti în limba engleză, altă carte de informatică, aşa cum scrie în metodologie, care este, de fapt, un suport de curs. Nu au fost scumpe, au costat 15 lei şi le-a cumpărat cine a dorit. Am făcut sesizări despre toate aceste nereguli şi la Ministerul Educaţiei, însă am primit răspuns că cele reclamate nu se confirmă. Am strâns atunci documente şi am intentat procese. Am un proces pe rol pentru abuz în serviciu împotriva directorului, care sabotează educaţia. Vi se pare normal ca profesorul de sport să meargă cu colindul în ajun de Crăciun, să ceară copiilor bani pentru o excursie, iar pe banii acestor copii să vină alte opt persoane în plus? Când au fost evaluările, o profesoară le-a spus copiilor că îi jupoaie de piele şi le pune sare dacă lipsesc de la examen. Este firesc ca la ora de engleză să mă asiste directorul, profesorul de sport, care nu are habar de limbi străine? În această şcoală, simt nevoia să hărţuiască permanent pe cineva. E normal să acorde burse sociale unor copii care au solarii cât o vale, în timp ce alţii nu au ce mânca?“, a adăugat profesoara Rodica Dobre.
Să fie lumină!
Am intrat în sala în care învaţă elevii de clasa a VI-a. În unul din colţurile tablei e agăţată o icoană, iar sub aceasta sunt două candele aprinse. Nu se întâmplă la ora de religie, nu are nici cea mai mică legătură cu această disciplină. Aşa îşi încep de ani buni copiii cursurile în această clasă. A fost decizia profesorului de matematică, Ion Cârcior, acesta fiind şi dirigintele clasei a VI-a.
„Candelele reprezintă un simbol pentru lumină, pentru luminarea minţii. Am vorbit şi cu părinţii şi elevii, le-am cerut acordul pentru aprinderea acestora. Aşa procedez de 15 ani şi aşa am procedat în toate şcolile în care am predat. Problema din şcoala noastră este că doamna de engleză face opinie separată, nu poate să se înţeleagă cu nimeni. Chiar dacă au fost persoane care i-au ţinut partea, acestea au fost reclamate ulterior. În plus, dumneaei discută cu copiii la ore tot felul de prostii, referitor ce s-a mai întâmplat cu cutare profesor, le spune copiilor că unii dintre noi, dascălii, nu ne facem orele… Ce e mai grav este faptul că din 2003, de când a venit dumneaei în şcoală, aceste conflicte nu se opresc. Nici nu mai reţin în acest moment numărul reclamaţiilor pe care le-a formulat împotriva mea sau motivele pentru care am fost dat în judecată“, a spus Ion Cârcior, profesor de matematică la clasele V-VIII.
Mozaicul creează confuzie
Directorul Școlii Gimnaziale Almăj, Petre Milcu, susţine că nici una dintre acuzaţiile aduse de profesoara Dobre nu este adevărată. Recunoaște însă că în şcoală sunt probleme şi că elevii sunt manipulaţi în acest scandal.
„Am avut şapte procese cu profesoara Dobre, şapte procese pe care şcoala le-a câştigat. Am pierdut un singur proces. După trei luni de când am preluat conducerea acestei şcoli, am vrut să-mi dau demisia când am văzut ce se întâmplă… Totul pleacă însă de la dumneaei. Am dovezi că nimic nu este adevărat. La un moment dat, de exemplu, şi-a luat concediu medical. Nu a mai venit la şcoală la Almăj, însă mergea la Şcoala nr. 32 din Craiova, unde avea ore. Acolo nu mai era bolnavă… A adus în nenumărate rânduri calomnii la adresa noastră, a profesorilor: ne-a numit infractori, a spus unor dascăli că au ticuri nervoase sau alte expresii care nu sunt demne de un profesor. Are nenumărate procese pe rol şi continuă să reclame! Suntem în cercetări la Secţia 1 Poliţie – Rural, la Parchet… Cam asta se întâmplă de trei ani în şcoală“, a spus Petre Milcu, directorul unității de învățământ.
În ceea ce priveşte restul acuzaţiilor aduse de profesoara Dobre, directorul Milcu susţine că nu sunt întemeiate, că încadrarea se face conform legii, a orelor libere existente, dar şi a titularilor din şcoală. Despre introducerea informaticii la ciclul primar, managerul susţine că este imposibil acest lucru, că ar însemna să dea întreaga activitate educaţională peste cap.
„Totul pleacă de la decizia pe care dumneaei o are: engleză mozaic, din cauza căreia consideră că poate să predea orice materie. Acest mozaic, în realitate, nu mai există pe nici o altă decizie a vreunui cadru didactic. Vrea să aloc mai multe ore de limba engleză, însă nu pot să fac acest lucru. Aş depăşi numărul orelor pe care le avem, în plus, nici un copil nu a obţinut premii la concursurile şcolare. Am avut cazuri când o elevă avea 10 în catalog la engleză şi a picat la examenul bilingv de la liceu. Atunci s-a văzut că nu era notată corespunzător… Nu înţeleg de ce spune că nu se fac ore suplimentare când sunt discipline la care se fac săptămânal, fără ca părinţii să plătească. Este deranjată că i-am interzis să-şi vândă cărţile în şcoală. Nu vreau să ne transformăm în agenţi comerciali. În plus, cărţile dumneaei nu au nici o valoare, sunt cărţi de poveşti, nu a consultat pe nimeni atunci când le-a scris. Problema este că are propria interpretare a legii în absolut orice“, a adăugat Milcu.
Chestionar cu cântec
Managerul unităţii a decis în consiliul de administraţie al şcolii întocmirea unui chestionar privind gradul de mulţumire al elevilor din această unitate de învăţământ. Este foarte mândru de acest lucru. 44 de elevi au răspuns întrebărilor din acest chestionar (Numiţi trei profesori de care sunteţi mulţumiţi. Motivaţi de ce? Numiţi trei profesori de care nu sunteţi mulţumiţi. Motivaţi de ce? Ce aţi schimba în această şcoală?). Întâmplător sau nu, în urma evaluării răspunsurilor a reieşit faptul că „doamna Dobre este cadrul didactic cel mai nepopular, că nu este agreată de nici unul dintre elevii chestionaţi. Ca motivaţii date de elevi în chestionar am putea menţiona: «Nu ne spune ce trebuie să facem şi ne dă note mici, este rea şi ne reproşează, vorbeşte de alţi profesori care sunt nevinovaţi, îl dă pe domnul diriginte în judecată, bagă intrigă între profesori, ne trage de limbă, dă evaluări tot timpul, ne cere să participăm la concursuri»“ şi lista poate continua.
Noi controale la Almăj
Reprezentanţii ISJ Dolj au precizat că există o serie de sesizări de la Școala Almăj. „Toate sesizările primite de-a lungul anilor au fost verificate. În perioada următoare vom trimite noi echipe de control la Almăj. Nu acceptăm sub nici o formă implicarea elevilor în astfel de conflicte“, a precizat Georgică Bercea, inspector general la ISJ Dolj. Conform reprezentanţilor ISJ Dolj, nu mai sunt cadre didactice cu o astfel de decizie de titularizare, engleză mozaic.