4.2 C
Craiova
miercuri, 13 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljScandal pe impozitele şi taxele craiovenilor

Scandal pe impozitele şi taxele craiovenilor

Mii de craioveni care şi-au plătit deja dările către primărie au primit acasă plicuri în care erau informaţi că au de achitat anumite sume de bani către bugetul local. Primăria a plătit peste 300.000 de lei unei asocieri de firme pentru redactarea şi distribuirea respectivelor plicuri. (Foto: GdS)
Mii de craioveni care şi-au plătit deja dările către primărie au primit acasă plicuri în care erau informaţi că au de achitat anumite sume de bani către bugetul local. Primăria a plătit peste 300.000 de lei unei asocieri de firme pentru redactarea şi distribuirea respectivelor plicuri. (Foto: GdS)

Anul și scandalul la Primăria Craiova atunci când vine vorba despre distribuirea plicurilor care conțin taxele și impozitele pe care craiovenii le au de plătit la bugetul local. S-a întâmplat în 2014, se repetă în 2015. Mai mulți contribuabili au sesizat GdS că au primit în cutia poștală un aviz prin care sunt invitați la sediul unei firme pentru a-și ridica plicul cu deciziile de impunere și înștiințările de plată pe anul în curs, deși ei își achitaseră dările și cu mai bine de o lună în urmă. Craiovenii se întreabă de ce mai cheltuiește primăria bani pentru trimiterea plicurilor unor persoane care nu au nici o datorie. Circa o treime din contribuabilii persoane fizice și un sfert din cele juridice sunt în această situație. 

Am găsit sâmbătă în cutia poștală un plic adus de poșta Sameday și, pentru că n-am fost găsit acasă, mi s-a comunicat, printr-un aviz, să mă prezint în următoarele cinci zile pe strada Nanterre nr. 63 pentru a intra în posesia unei recomandate, a povestit un craiovean într-un e-mail trimis pe adresa GdS. „M-am dus acolo și, ca mine mai erau prezente câteva zeci de persoane și altele veneau mereu. Recomandatele erau trimise de Primăria Craiova și prin acestea ni se comunica exact ce avem de plătit ca taxe și impozite. Precizez că eu am achitat ce era de plătit înainte de data expedierii recomandatei, motiv pentru care nu văd rostul recomandatei. De ce ne înștiințează pe noi, cei care deja am plătit? De ce recomandate?(…) Este curios că zecile de persoane venite pentru ridicarea recomandatelor n-au fost găsite acasă. Eu zic că a trecut cineva de la Sameday cu avizele gata completate și ni le-a pus în cutiile poștale. Și mai este ceva. N-am mai primit înștiințări de plată de circa zece ani“, a mai povestit el. Și ca el sunt mulți nemulțumiți. „Mi s-ar fi părut normal să primesc această informare de la Direcția de Impozite și Taxe la începutul anului ca să știu din vreme cât am de plată și pentru a mă orienta unde plătesc, ori prin internet, ori la ghișeu. Să primesc plicul la sfârșitul lunii martie, după ce eu am plătit de o lună, mi se pare aberant pentru că se risipesc bani publici la care contribui și eu prin taxele și impozitele plătite. Cu acești bani mai bine ar îndepărta mizeria de la ghișee sau ar găsi un loc de plată mai civilizat“, a declarat Victoria Eremia.

Ce conține plicul buclucaș

Mii de craioveni s-au trezit cu un aviz de la Sameday Courier în cutia poștală pe care scrie următoarele: „Marcă înregistrată a SC Delivery Solutions SA“. Pe aviz există un cod de bare, iar mai jos este transmis următorul mesaj: „Prin prezenta vă înștiințăm că ați fost căutat la data de (…) pentru a vi se livra scrisoarea recomandată cu numărul: DITLC (…). Pentru ridicarea scrisorii vă rugăm să vă prezentați începând de mâine la oficiul nostru de pe strada (…). Scrisoarea dumneavoastră va fi disponibilă pentru preluare timp de cinci zile lucrătoare“. Cei care s-au dus la sediile indicate în aviz au primit un plic care conținea o înștiințare de plată referitoare la sumele restante din anul sau anii trecuți și o decizie de impunere din care aflau ce sumă au de plată pe anul în curs. Teoretic, contribuabilul poate afla ce datorii are la Fiscul local pe baza codului de bare de pe aviz. Acest cod poate fi scanat și citit de infochioșcurile care se vor monta în anumite zone ale orașului, inclusiv în centru.

Preț dublu în ultimii doi ani

Explicațiile pentru lipsa de eficiență a distribuirii plicurilor se găsesc în licitațiile organizate cu întârziere de Primăria Craiova în ultimii ani. Culmea, și prețul plătit din bani publici s-a dublat. Singura societate comercială participantă și, desigur, câștigătoare, în asociere cu alte firme, este SC Prosoft++ SRL din București. Pentru distribuirea plicurilor pe anul 2015, primăria a demarat licitația abia la jumătatea lunii decembrie 2014. Suma pusă la bătaie: 290.323 de lei plus TVA. O singură asociere de firme s-a arătat interesată de licitație: asocierea formată din SC Prosoft++ SRL – SC Delivery Solutions SA – SC Absolut SRL prin liderul asocierii SC Prosoft++. Cele trei firme au avut subcontractor declarat firma SC Business 4 Business SRL din Craiova. Lipsa concurenței a făcut ca prețul la care s-a atribuit contractul să scadă cu doar 323 de lei plus TVA, adică 290.000 de lei plus TVA. Cu acești bani, asocierea trebuia să pregătească, sorteze, dactilografieze, prelucreze text, tehnoredacteze computerizat, să printeze, și să expedieze către contribuabili decizii de impunere și înștiințări de plată. Contractul a fost semnat pe 16 ianuarie, dar distribuirea efectivă a plicurilor a început pe la mijlocul lunii martie. Prosoft++ este și furnizorul softului pe baza căruia se calculează toate taxele și impozitele din Craiova, contract obținut în urmă cu mulți ani. În 2014, Prosoft a câștigat și contractul de aproape 160.000 de lei plus TVA pentru „Servicii de asistență tehnică și mentenanță, extensii și modificări a aplicației ProTAXI pentru modulele: evidență și calcul taxe și impozite persoane fizice, evidență și calcul taxe și impozite persoane juridice, evidență și calcul chirii și concesiuni, contabilitatea veniturilor, facturare chirii și concesiuni, comunicare web cu contribuabilii, plata prin internet cu card bancar, administrare parametri aplicație“.
Întârzieri în distribuirea plicurilor au apărut și în 2014. Primăria a organizat licitația la începutul lui noiembrie 2013 și a semnat contractul la sfârșitul aceleiași luni cu asocierea de firme Prosoft++ și Zipper Data, care a avut subcontractor firma Total Post Mail Services. Prosoft++ a participat singură la licitație, de aceea valoarea contractului nu a scăzut cu nici un leu față de suma estimată: 300.000 de lei plus TVA. Mergând și mai departe în timp, pentru anul 2013 primăria a demarat licitația în noiembrie 2012, iar contractul l-a semnat o lună mai târziu. Suma a fost cu mult mai mică decât în 2013 și 2014: 135.000 de lei plus TVA. De asemenea, sumele din contractele semnate în anii 2011, 2010 și 2009 sunt mai mici decât în ultimii doi ani.
Cu alte cuvinte, suma cheltuită din bugetul local pentru distribuirea plicurilor către craioveni în ultimii doi ani s-a dublat, iar plicurile ajung şi la contribuabili care își achitaseră deja dările către fiscul local.

Primăria încasează, dar se face că nu știe

Reprezentanții primăriei spun că valoarea contractelor a crescut din cauza numărului mai mare de contribuabili cărora li s-au trimis plicuri. „Înainte se calculau și trimiteau doar înștiințări de plată cu sumele restante. Acum se calculează și se trimit și sumele de plată aferente taxelor și impozitelor pe anul în curs. Din 146.599 de persoane fizice și 6.563 de persoane juridice plătitoare au achitat până azi (ieri – n.r.) 47.280 de persoane fizice și 1.579 juridice“, a declarat Mihail Genoiu, viceprimarul Craiovei. Din datele furnizare de viceprimar rezultă că aproape o treime din persoanele fizice și un sfert din cele juridice au primit plicuri, deși plătiseră deja taxele și impozitele. Întrebat cum explică întârzierile în distribuirea plicurilor și de ce primăria nu organizează din timp licitația astfel încât la începutul anului să demareze deja distribuția, Genoiu a precizat că primăria nu poate să știe care sunt taxele și impozitele locale de plată înainte de încheierea anului. Și, totuși, primăria și-a deschis ghișeele de plată a taxelor și impozitelor în prima săptămână din 2015, deci știa cât are de plată fiecare craiovean. De altfel, în ultima perioadă, craiovenii s-au înghesuit la ghișeele sediului din Piața Centrală al DIT pentru a-și achita impozitele, cu mult înainte ca Delivery Solutions să le trimită informări de plată la domiciliu. Potrivit datelor primite de la Elena Bonescu, director al Direcției de Impozite și Taxe Craiova, până pe 12 martie 2015, foarte mulți craioveni își plătiseră impozitele și taxele locale: „Până la 12.03.2015 au fost emise 118.114 chitanțe, iar plăți prin ordine de plată au fost făcute în număr de 3.144“.

Prosoft++: Trimitem plicuri cât să ne încadrăm în sumă

GdS a întrebat și firmele implicate în distribuție cum explică întârzierile. „Primăria a trimis baza de date pe la jumătatea lunii februarie, iar bunul de tipar a mai întârziat un pic. Din câte știu, s-a tipărit la Cluj“, a declarat Lucian Baltaru, directorul general al Sameday Courier. El a precizat că îi înțelege pe craiovenii supărați și că angajații firmei le explică situația. Baltaru a mai spus că, pentru a nu-i mai pune pe oameni pe drumuri, Sameday a decis să prelungească programul de distribuire a plicurilor de la 9.00 la 20.00. Până acum, distribuitorii lucrau până la ora 18.00, iar mulți craioveni erau încă la serviciu la ora aceea.
Întrebat de ce s-a întârziat distribuirea plicurilor, reprezentantul Prosoft++SRL, Gheorghe Răuț, a precizat: „Noi suntem în termenii contractuali. Potrivit contractului încheiat cu Primăria Craiova, noi trebuie să le trimitem craiovenilor la domiciliu informările până pe 27 martie. Apoi, până pe 4 aprilie, trebuie să facem recepția cu primăria și le transmitem noi retururile. În al doilea rând, era o obligație legală a municipalității să îi informeze pe cetățeni cât au de plată. Noi am trimis mai întâi plicurile către persoanele juridice, pentru că așa a solicitat primăria, pentru că sunt sume mai mari de recuperat de la firme, apoi am trimis și la persoanele fizice. A crescut suma alocată pentru această activitate anul acesta, pentru că a crescut numărul de contribuabili cărora le trimitem plicurile de la Direcția de Impozite și Taxe. Sunt mult mai multe persoane cu sume mici de plată care primesc aceste informări. Nu noi îi selectăm pe contribuabilii cărora le trimitem plicurile, ci noi respectăm criteriile impuse de Primăria Craiova. De asemenea, nu trimitem tuturor contribuabililor din Craiova, ci doar cât să ne încadrăm în suma pe care primăria a pus-o la dispoziție pentru această activitate“. Răuț a mai declarat că trimiterea unui plic la domiciliul craiovenilor costă aproximativ trei lei și acest serviciu nu s-a scumpit de câțiva ani.
Reprezentantul Prosoft++ a mai precizat că el are contract cu Primăria Craiova doar până la finele lunii martie. Dacă DIT Craiova va mai avea de trimis informări la adresa unor contribuabili, atunci va trebui să organizeze altă licitație și să dea alți bani. Dacă vor exista craioveni cu restanțe către Direcția de Impozite și Taxe Craiova, atunci ei vor fi informați abia la anul, când se va organiza altă licitație și se vor aloca alte fonduri.
Întrebat cum de s-a asociat cu Delivery Solutions care deține și Sameday Courier, Gheorghe Răuț a precizat: „Am ales să lucrăm cu Sameday pentru că i-am găsit deja la Craiova și aveau deja o licitație câștigată cu Primăria Craiova pentru a trimite corespondența primăriei, alta decât cea pentru impozite și taxe“.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS