Locuitorii din Craiova și din localitățile aparținând Zonei Metropolitane au la dispoziție, de câteva zile, o aplicație on-line prin care pot face sugestii și sesizări pe o platformă creată în cadrul Planului de Dezvoltare Urbană Durabilă, ce ia în calcul toate mijloacele de transport, inclusiv mersul pe jos. Informațiile culese până pe 30 aprilie vor fi aduse în completarea altora, legate de crearea unei strategii pentru un sistem de transport urban durabil şi modern.
Până pe 30 aprilie, locuitorii din Craiova și din localitățile arondate Zonei Metropolitane (Filiași, Segarcea, Almăj, Brădești, Breasta, Bucovăț, Calopăr, Cârcea, Coșoveni, Coțofenii din Față, Ghercești, Ișalnița, Malu Mare, Mischii, Murgași, Pielești, Predești, Șimnicu de Sus, Teasc, Terpezița, Țuglui, Vârvoru de Jos, Vela) vor putea consulta o aplicație on-line prin care să contribuie la dezvoltarea unui Plan de Mobilitate Urbană Durabilă pentru această zonă.
Cum funcționează aplicația?
Ce înseamnă acest lucru? Locuitorii trebuie să acceseze un link (http://80.146.239.171/craiova/RO/files/index.php) – care există și pe contul de facebook al proiectului (Plan de Mobilitate Urbană Durabilă Craiova) – și să-și creeze un cont prin completarea unor date precum vârsta, statutul profesional, mijloacele de transport utilizate și scopul pentru utilizarea lor (muncă, timp liber etc). După crearea contului, cei înregistrați pot accesa o hartă interactivă unde pot urmări sesizările celorlalți cetățeni și pot face, la rândul lor, sugestii și observații.
Zeci de sesizări în câteva zile
În doar câteva zile, pe hartă au apărut aproximativ 40 de sesizări și sugestii, toate referindu-se la zona Craiovei. Acestea se referă, printre altele, la lipsa gurilor de scurgere de pe anumite străzi, la discontinuitatea pistei pentru bicicliști de pe strada Caracal, la apropierea prea mare dintre unele giratorii și treceri de pietoni, care pun în pericol persoanele ce merg pe jos, la lipsa unui mijloc de transport în comun care să treacă pe la Poșta de la Rovine și, nu în ultimul rând, la craterele din asfalt și la lipsa locurilor de parcare. La final, toate sesizările și propunerile vor fi centralizate și analizate de către specialiștii care dezvoltă Planul de Mobilitate Urbană Durabilă pentru polul de creștere Craiova.
Cine realizează Planul și din ce bani?
Planul de Mobilitate Urbană este finanțat de Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), care are un acord cu Guvernul României, iar de realizarea planului se ocupă un consorțiu de firme din Germania și România (PTV Transport Consult, Transport Tehnologie-Consult Karlsruhe, PTV Planung Transport Verkehr şi Search Corporation SRL). El are ca ţintă principală îmbunătăţirea accesibilităţii zonelor urbane şi buna integrare a diferitelor moduri de mobilitate urbană, incluzând transportul public şi privat, de marfă şi pasageri, motorizat şi nemotorizat, în mişcare şi în staţionare. În baza Planului de Mobilitate Urbană Durabilă vor fi finanţate proiectele ce vizează transportul în perioada 2014-2020.
Planuri asemănătoare mai sunt realizate în alți șase poli de creștere din România, dar și în aglomerarea București-Ilfov. Conform Agenției pentru Dezvoltare Regională Sud-Vest Oltenia, „principalele beneficii ale unui Plan de Mobilitate Urbană Durabilă sunt facilitarea accesului tuturor la locurile de muncă şi la servicii; reducerea poluării, a emisiilor de gaze cu efect de seră şi a consumului de energie; îmbunătăţirea siguranţei şi securităţii, reducerea costurilor de călătorie; obţinerea unei mobilităţi unitare, fără întreruperi; creşterea atractivităţii şi a calităţii mediului urban”.