4 C
Craiova
marți, 12 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljDirectorul general RAT Craiova, Marcel Tănăsescu: „Stațiile de autobuz și de tramvai vor fi mutate“

Directorul general RAT Craiova, Marcel Tănăsescu: „Stațiile de autobuz și de tramvai vor fi mutate“

Directorul RAT Craiova, Marcel Tănăsescu (foto medalion), a explicat, în interviul acordat GdS, că stațiile de tramvai de pe Calea București vor fi mutate după intersecții pentru a nu mai crea contextul unor eventuale accidente din cauza obturării vizibilității. La fel se va întâmpla și cu stațiile de autobuz care sunt amplasate imediat după semafoare, pentru a nu mai exista blocaje în trafic. (Foto: GdS)
Directorul RAT Craiova, Marcel Tănăsescu (foto medalion), a explicat, în interviul acordat GdS, că stațiile de tramvai de pe Calea București vor fi mutate după intersecții pentru a nu mai crea contextul unor eventuale accidente din cauza obturării vizibilității. La fel se va întâmpla și cu stațiile de autobuz care sunt amplasate imediat după semafoare, pentru a nu mai exista blocaje în trafic. (Foto: GdS)

Transportul în comun din Bănie scârțâie, uneori, la fel ca autobuzele vechi care mai circulă pe străzi. De anul trecut, parcul auto al Regiei Autonome de Transport (RAT) Craiova a început să se înnoiască, însă mai durează până când schimbările vor fi cu adevărat vizibile. Într-un interviu acordat Gazetei de Sud, directorul general al RAT Craiova, Marcel Tănăsescu, a vorbit despre lipsurile regiei și rezolvarea acestora. Când va veni adevărata schimbare, cum se rezolvă problemele legate de stații, de alveole în special și, mai ales, de autobuze, care este cel mai vechi autobuz care circulă pe străzile din Craiova și unde se vor muta stațiile de autobuz și de tramvai, citiți în cele ce urmează. 

Gazeta de Sud: Domnule director, mai sunt câteva luni și se împlinește un an de când sunteți la conducerea Regiei Autonome de Transport (RAT) Craiova. Ce probleme avea regia când ați venit în funcție și ce probleme are ea în momentul de față?
Marcel Tănăsescu: Eu cunoșteam problemele regiei de mai multă vreme, fiind director tehnic înainte de a fi director general. Acestea sunt legate de parcul auto, de felul în care se desfășoară transportul în Craiova… E un întreg calup de probleme. Dar cea mai arzătoare și cea mai importantă a fost vechimea parcului auto. Totuși, în cursul anului trecut, cu ajutorul Primăriei Craiova, am primit cele 17 autobuze noi. Anul acesta mai așteptăm un lot de încă 17, iar cea mai arzătoare problemă începe să se rezolve prin faptul că înnoim parcul auto și, automat, îmbunătățim condițiile de transport în Craiova.

GdS: Cum arată parcul auto al RAT Craiova? Câte autobuze sunt vechi, câte ar trebui să fie casate, scoase din uz?
M.T.: Odată cu venirea celor 17 autobuze de anul trecut, am reușit să asigurăm și respectarea frecvenței și a traseelor pe care le avem de deservit. Asta înseamnă că, în total, în prezent, cu cele 17 trasee de autobuz și cele trei de tramvai, deservim 20 de linii. Odată cu reabilitarea căii de rulare, linia de tramvai a fost suplinită tot cu autobuze. Înaintea celor 17 autobuze noi de anul trecut, ultimele au fost aduse în 2009. În total, parcul auto al RAT Craiova are 173 de autobuze, dintre care funcționale sunt 142. Restul sunt cu probleme de mobilitate de lungă durată și stau în parcare.

„În 2014, am transportat aproximativ 13,5 milioane de călători“

GdS: Ce înseamnă asta, comparativ cu alte municipii reședință de județ?
M.T.: Dacă analizăm până în 2012, în alte municipii reședință de județ s-au făcut investiții în parcul auto. În Craiova, au început să se facă investiții din 2012 până în prezent. Primăria a pus accent pe modernizarea și asigurarea calității transportului public. Până la momentul respectiv, au fost achiziționate autobuze second hand. Când am venit eu, în 2012, existau inclusiv autobuze care erau fabricate în 1986 și care încă mergeau pe străzi.

GdS: Mai există acestea pe străzi?
M.T.: Din 1986 nu. Cel mai vechi autobuz care încă circulă este din 1991. Dar avem un acord-cadru pe patru ani pentru 50 de autobuze, cu susținerea totală a Primăriei Craiova, și considerăm că, odată cu venirea tuturor, o să se schimbe total imaginea transportului public în Craiova.

GdS: Câte persoane au folosit mijloacele de transport în comun în Craiova anul trecut?
M.T.: În 2014, din statisticile pe care le-am făcut noi, am transportat aproximativ de 13,5 milioane de călători. Luăm în calcul toți călătorii: cei care sunt plătitori de bilete, cei care au abonamente, dar și pensionarii peste 70 de ani și cei care au pensie sub 1.000 de lei, pentru că aceștia au gratuitate.

GdS: Dumneavoastră mergeți cu autobuzul?
M.T.: Da. Aproximativ în fiecare săptămână, la sfârșitul săptămânii, mă plimb cu autobuzul ca să văd la fața locului ce înseamnă transportul în Craiova. Aleatoriu, aleg o zonă, un traseu, cobor și urc într-un autobuz sau altul pentru a vedea cum se derulează activitatea. Văd și bune, și rele, dar e bine că le vedem, fiindcă putem preîntâmpina diverse probleme sesizate și le putem soluționa.

GdS: În calitate de călător, ce vă nemulțumește cel mai mult la activitatea RAT Craiova?
M.T.: Aici ar trebui să am o părere echidistantă, pentru că mă pun și în pielea călătorului, și în cea a managerului general. O mulțumire ar fi că respectăm frecvențele propuse și nu mai există problemele din anii anteriori, când autobuzele întârziau în stație din x motive: din cauza numărului redus de autobuze, din cauza numărului celor cu probleme. Acum, călătorul nu mai așteaptă minute îndelungate să urce în autobuz pentru a merge unde dorește. O chestiune mai puțin bună, dar rezolvabilă în cursul acestui an, este tot vechimea parcului auto, dar peste noapte nu poți să faci minuni. În anii dinainte nu s-a investit deloc în parcul auto, iar acest lucru se și vede. Avem anumite trasee unde există această problemă. Noi considerăm că, până în toamna acestui an, o să avem un transport de calitate pe toate traseele din oraș. Asta, pentru că vor veni încă 17 autobuze și va reîncepe transportul pe linia de tramvai, iar autobuzele care au fost alocate pentru linia de tramvai vor fi mutate înapoi pe rutele de autobuz.

14 tramvaie modernizate, unul lăsat drept exemplu de „așa nu“

GdS: RAT Craiova are 15 tramvaie. Cum vor fi acestea reintroduse în uz?
M.T.: Cele 15 tramvaie vor deservi aceleași linii de transport, după aceeași frecvență. Noi ne-am propus ca, din cele 15 tramvaie, 14 să fie modernizate și unul să fie tot în starea pe care o știau călătorii dinainte ca ele să fie retrase pentru modernizare. Vrem ca oamenii să facă o diferențiere între cum au arătat tramvaiele înainte de reabilitare și cum arată după.

GdS: Asta pentru că au existat discuții legate de calitatea reabilitării?
M.T.: Noi ne-am propus să reabilităm aceste tramvaie în regie proprie, cu angajații noștri, și ne-am propus un cost maxim de modernizare de 10.000 de euro per tramvai, în care ne-am și încadrat. Vrem ca să vadă cetățeanul cum arătau tramvaiele înainte și ce am făcut noi cu suma propusă. Ultimul tramvai o să ruleze o perioadă de timp, apoi o să îl retragem în depou și o să îl modernizăm și pe el. Am mai luat în calcul ca pe cele 15 tramvaie modernizate să montăm și instalații de aer condiționat. Sperăm să și reușim să facem asta, pentru că este normal să asigurăm și condiții bune pe perioada verii sau a iernii.

GdS: Legat de stațiile de autobuz, ne confruntăm, ca în multe alte domenii, cu fenomenul de vandalizare. Cum rezolvați problema aceasta?
M.T.: Noi inventariem periodic stațiile de autobuz, care sunt în număr de 269, și cele 57 de stații de tramvai. În fiecare stație de autobuz au fost montați stâlpi cu afișaj care arată traseele și frecvența cu care acestea trec prin zona respectivă. Numai că ne confruntăm cu vandalizarea. Panourile dispar și am avut surpriza ca și stâlpii să dispară, cu totul. În sensul acesta, nu am făcut decât să comunicăm aceste lucruri organului abilitat, poliției, și să înlocuim stâlpii și panourile. Până la urmă, cetățeanul nu are nici o vină că stațiile sunt vandalizate de diverse persoane. Cetățeanul trebuie mereu să fie informat ce trasee circulă prin zonă și la ce frecvență.

GdS: Avem, în unele stații, tabele cu afișaj electronic. Când vor avea toate asemenea tabele?
M.T.: Acele tabele electronice au făcut parte din proiectul MODERN, pe care regia l-a accesat în anii precedenți. O extindere pe toate stațiile existente va fi, dar nu știu să vă spun mai multe în momentul actual. Cert este că avem un plan pentru o asemenea afișare pe mai multe stații.

„Vom avea scaune de așteptare, iar stațiile vor fi acoperite“

GdS: Se vor moderniza stațiile în acest an sau, mai bine zis, condițiile de așteptare?
M.T.: Noi avem alocată o sumă pentru investiții și dezvoltare. Avem în plan să modernizăm diverse stații din Craiova, dar la momentul acesta nu aș vrea să fac nici o afirmație pe acest subiect. Când va fi timpul, o să vă spun concret. Ce pot să vă spun este că, în stațiile pe care noi o să ni le propunem, vrem să oferim călătorilor condiții bune de așteptare, condiții moderne. Dacă tot este să facem un lucru, trebuie să facem un lucru frumos. Asta înseamnă că vom avea scaune de așteptare, iar stațiile vor fi acoperite, astfel încât să ofere un grad ridicat de confort.

GdS: Presupun că oamenii sună și la dumneavoastră să vă sesizeze diferite lucruri. Ce probleme ați soluționat și ce probleme nu?
M.T.: Solicitările din partea oamenilor sunt normale. Noi încercăm cât mai repede, și așa cum ne permite și situația noastră, să le rezolvăm. Anul trecut am avut solicitări de înființare a unui nou traseu, lucru pe care l-am și făcut. Este vorba despre traseul 10, Piața Mare – Popoveni. Au mai fost solicitări pe diverse trasee, să mai înlocuim anumite mijloace de transport care nu erau într-o stare foarte bună. Am încercat să mulțumim cam toate zonele, în sensul că, dintr-un număr alocat de autobuze pe respectivul traseu, am încercat să alocăm autobuze care arătau foarte bine, dar și unele care arătau mai puțin bine. Pe un număr de mai multe trasee am soluționat aceste cereri. Aici mă refer la traseul 3b, la traseul 17, traseul 24 – apropo de „Fii vocea cartierului tău!“ din Rovine -, dar și pe traseul 25. Chiar am primit mulțumiri de la oameni. Mereu am fost deschiși la solicitările lor și încercăm în cel mai scurt timp să le rezolvăm doleanțele. Ce mai avem, într-adevăr, de rezolvat, sunt traseele 2b și traseul 1, unde avem alocate niște mijloace de transport care nu arată cel mai bine cu putință. Am făcut în așa fel încât să avem o parte de autobuze foarte bună și o parte mai puțin bună, pentru că acesta este parcul RAT Craiova disponibil în prezent.

„Noi facem curățenie, dar trebuie menținută“

GdS: Cum stăm cu activitatea de curățare a autobuzelor?
M.T.: Ea decurge conform planificării. Am mărit programul la serviciul de organizare și igienizare. Se lucrează de dimineață până la ultimul autobuz retras. Sunt două ture. Considerăm că atât exteriorul, cât și interiorul sunt curățate și arată bine. Cu mențiunea că – și asta am constatat-o personal în plimbările mele cu autobuzul – sunt și cetățeni care, efectiv, nu respectă munca noastră. În diverse mijloace de transport se văd semințe aruncate pe jos, hârtii, ziare. Și aici, practic, mai ține și de altceva. Noi facem curățenie, dar trebuie menținută.

GdS: Autobuzele noi au avut vreo defecțiune până acum, au intrat în atelier?
M.T.: Nu au avut defecțiuni. Sunt autobuze moderne, motorizarea este Euro 6. Autobuze care să circule zilnic și să nu aibă eveniment rutier înseamnă idealul. Au fost mici accidente, tamponări ușoare, dar nu ceva grav sau ieșit din comun. Până la urmă, un autobuz circulă de dimineața până seara, în două ture. Inevitabil, pot apărea astfel de evenimente.

GdS: Să facem o comparație între autobuzele vechi și cele nou primite anul trecut. Credeți că persoanele care se urcă în autobuzul nou au mai mult respect decât pentru un autobuz vechi?
M.T.: Cel puțin în prima perioadă, fiindcă se împlinesc deja șase luni de când primăria a adus autobuzele noi, nu au apărut evenimente legate de vandalizarea lor. În sensul că oamenii încep să aprecieze lucrul nou și să-l respecte. Există altă atitudine, până la urmă e un confort sporit pentru călător și cred că îl apreciază.

GdS: Tarifele de taxi sunt destul de accesibile în Craiova. Spre exemplu, trei persoane care merg în aceeași direcție pot lua un taxi și vor plăti, fiecare, aproximativ costul unui bilet de autobuz. În aceste condiții, mai este rentabil transportul în comun, în ceea ce privește investițiile realizate?
M.T.: Activitatea de transport în comun este pentru cetățeanul municipiului. Condițiile sunt asemănătoare, dar noi oferim un program foarte clar de transport. Călătorul știe că la momentul x vine autobuzul, se urcă în el și se duce unde dorește. Apropo de cost, noi am introdus de anul trecut abonamentul unic care costă 65 de lei, iar cu acesta se poate circula pe orice traseu, oricând, de oricâte ori vrea, timp de o lună. Considerăm că suma de 65 de lei este echitabilă și rezonabilă pentru o persoană care folosește mijlocul de transport în comun.

„Apar mereu călători frauduloși“

GdS: Apropo de sume echitabile… Mai circulă lumea fără bilet sau oamenii s-au învățat să achite cei doi lei?
M.T.: Contravenienți găsim zilnic. Controlorii vând zilnic bilete de suprataxă la acțiunile de control pe care le desfășurăm cu Poliția Locală și apar mereu călători frauduloși. Sunt zile în care există doar câțiva contravenienți și zile în care sunt destul de mulți. Din diverse motive, ei nu își cumpără un bilet de transport. Biletul de suprataxă care se achită pe loc este de 30 de lei, iar în cazul în care persoana nu are bani asupra ei, este întocmit un proces-verbal de contravenție de către Poliția Locală. Din câte știu, dumnealor au ca amendă de la 100 la 500 de lei, pe care oamenii o pot contesta sau achita. Este o pierdere dacă un om nu își cumpără bilet de autobuz. Dacă beneficiezi de un serviciu, este normal și corect să achiți contravaloarea serviciului. Unii dintre cei identificați continuă să facă asta, alții au început să-și ia bilete.

GdS: Legat de sancțiuni, dumneavoastră vă sancționați angajații?
M.T.: La noi, sancțiunea înseamnă referat din partea șefului locului de muncă, în care se aduce la cunoștință ce problemă a existat. Există și tăieri de salariu, iar noi avem o comisie de disciplină care se ocupă de aceste cazuri. Am avut inclusiv șoferi sancționați, casiere sancționate, dar e o întreagă procedură pentru aceste lucruri. Comisia de disciplină hotărăște sancțiuni în funcție de gravitatea abaterii. Eu nu țin pe nimeni ca în palmă. Sunt un tip mai comunicativ și îi consider pe toți colegi, dar când există abateri disciplinare există comisia de disciplină care ia măsurile ce se impun.

GdS: Vorbeați despre șoferi. Sunt cazuri în care aceștia nu intră în alveole așa cum ar trebui să facă și blochează, astfel, traficul…
M.T.: Am avut și noi reclamații pe această problemă. Sunt și conducători auto care intră în alveole, sunt și conducători auto care nu intră și blochează traficul, e adevărat. Au fost avertizați cei care nu respectă această regulă. Problema care se ridică este și a celorlalți participanți la trafic. Odată intrat autobuzul în alveolă, el are o frecvență pe care trebuie să o respecte și are un timp în care trebuie să ajungă în următoarea stație. Participanții la trafic nu sunt mereu cei mai binevoitori în a permite autobuzului să iasă din alveolă, așa cum spune Codul Rutier. Am tot chemat la discuții șoferii de autobuze care nu intră în alveole, iar aceștia au spus că nu intră în alveolă din cauză că nu ar mai avea timp să iasă de acolo. Dacă ar intra, automat, ar întârzia la următoarea stație și s-ar decala programul de funcționare al cursei.

GdS: Traficul se mai blochează și pentru că există stații care vin imediat după semafoare. Acestea sunt stații fără alveolă, iar autobuzul, când oprește, practic îngheață traficul. Vă gândiți să le mutați?
M.T.: Noi analizăm problemele existente apropo de aceste stații. O să apară, spre exemplu, o modificare și la stațiile de tramvai existente, care vor fi mutate după intersecții. Asta se va întâmpla în cadrul proiectului de reabilitare a Căii București. Prin asta, vor fi evitate eventualele accidente care se petreceau din cauza faptului că tramvaiul obtura vizibilitatea. Pietonul traversa după ce cobora din stație, venea o mașină și apăreau tot felul de probleme. În zona Pieței Mari este o situație de genul acesta. Legat și de stațiile de autobuze, o să le mutăm astfel încât să respecte distanța față de semafor. Dacă vrei să faci transport de calitate, trebuie să respecți și călătorul, și participanții la trafic, având grijă, în același timp, cum și unde staționezi.

„Trebuie să înnoim parcul auto pentru a putea introduce trasee noi“

GdS: Primăria are în plan, pentru axele care se vor deschide pe fonduri europene, să achiziționeze autobuze electrice. Ce ar însemna asta pentru regie?
M.T.: Pe axa care prespune dezvoltarea transportului ecologic, noi, împreună cu primăria, am făcut și facem fundamentare pe ceea ce înseamnă dezvoltare pe transport electric. Asta presupune mai multe aspecte: și tramvai, și troleu, și autobuze electrice. Ne-am făcut lecțiile și am creionat, în mare, ce ar însemna transportul ecologic în Craiova ca număr de astfel de mijloace care să deservească toată zona. Am făcut o propunere către primărie, rămâne de văzut ce se va întâmpla mai departe. Dacă putem să accesăm acele fonduri și să înnoim parcul auto și cu mijloace de transport electrice, o să fie un lucru bun. Împreună cu primăria o să stabilim de câte vehicule este nevoie și unde este nevoie de ele. Mai sunt zone în care mai putem introduce trasee noi, dar trebuie să înnoim parcul auto pentru a putea face asta.

GdS: Toți participanții la trafic, fie că vorbim despre șoferi, pietoni sau bicicliști, se întreabă un lucru: cum trec autobuzele acelea care elimină niște noxe îngrozitoare de inspecția tehnică?
M.T.: Mai există în parcul regiei un număr de autobuze care, într-adevăr, au ca an de fabricație anul 1990. Sunt foarte vechi, rulate și uzate. Inspecția tehnică periodică (ITP) pe care o facem respectă… Autobuzul trebuie să corespundă normelor ITP. Odată ce are ITP-ul luat, înseamnă că le respectă. Aceste noxe pot să fie din diverse motive tehnice care pot să apară la momentul respectiv. Sunt câteva autobuze care elimină mai mult fum. Dar le vom scoate din uz de îndată ce vor veni autobuzele noi, pentru a nu mai exista această problemă.

GdS: Încercați să vă puneți din nou în pielea călătorului și spuneți-ne cum ar arăta transportul în comun ideal pentru dumneavoastră. Ce ar trebui să aibă sau ce ar trebui să nu aibă?
M.T.: Dacă ajungi în orice stație deservită de către regia de transport, trebuie să fii informat cu ce frecvență se asigură transportul în acea zonă și pe traseul respectiv. Iar aceste informații trebuie să se concretizeze punctual. Chiar trebuie să beneficiezi cu adevărat de acea frecvență și de acel program. Până la urmă, nimeni nu vrea să întârzie și toată lumea are un program stabilit. Cele cinci minute în care întârzie autobuzul pot să conteze și pot să fie deranjante. Ideal ar fi ca atunci când călătorul ajunge în stație și vede că mai are de așteptat trei minute, autobuzul trebuie să vină în trei minute. Desigur, mai sunt necesare și condițiile de transport aferente. Anul acesta o să fie un an în care considerăm că transportul public în municipiul Craiova o să aibă altă înfățișare. Una plăcută.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS