4 C
Craiova
joi, 12 decembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljCine a pus service-ul la geamul blocului?

Cine a pus service-ul la geamul blocului?

Ion Bondoc (foto medalion), proprietarul SC Automotor SRL, consideră că service-ul auto are toate autorizațiile legale (FOTO: Claudiu Tudor)
Ion Bondoc (foto medalion), proprietarul SC Automotor SRL, consideră că service-ul auto are toate autorizațiile legale (FOTO: Claudiu Tudor)

Un service aflat la câțiva metri de blocurile de locuințe din cartierul craiovean Lăpuș a declanșat nemulțumirea proprietarilor. Prezenți la „Fii vocea carterului tău“, aceștia au ridicat în fața reprezentanților administrației locale problema service-ului din imediata vecinătate a locuințelor lor. Cadrul legal spune clar că nici un service auto nu are voie să funcționeze la mai puțin de 15 metri de o locuință. Firma care deține service-ul a obținut autorizație de mediu, dar nu și pe cea sanitară de funcționare. 

De peste 20 de ani, proprietarii din blocurile O11, O12, O13, O14, O15 din cartierul craiovean Lăpuș se plâng că viața lor este un calvar din cauza service-ului auto (Automotor – n.r.) care se află chiar la fereastra locuințelor. Oamenii suportă cu greu vecinătatea atelierului auto, care îi sufocă de noxe și care le-a limitat accesul la intrarea în bloc.
Modificările aduse de-a lungul timpului plafonului construcției în care se desfășoară activitatea service-ului au făcut ca apa de ploaie să nu mai ajungă în canalizare, ci direct în scara blocurilor. Toate aceste probleme au fost aduse în discuție la întâlnirea din cadrul proiectului GdS „Fii vocea cartierului tău“ din 25 martie. Service-ul este amplasat sub dala pietonală din fața blocurilor, unde, inițial, a fost gândită o parcare subterană, iar coșul de la vopsitorie și gurile de aerisire sunt la aproape la cinci metri de ferestrele locuințelor. Atelierul a apărut aici prin anii ‘90 și de atunci a început disputa.
„Problema noastră este cu acest service. Este aici din anii ‘90, când proprietarul a cumpărat tot spațiul, apoi a deschis atelierul. Tot timpul au fost probleme, ba cu gazele de la coșul de la vopsitorie, ba cu parcările, ba cu conductele din subsol care sunt pe proprietatea lui. Am făcut sesizări peste sesizări la toate instituțiile abilitate. S-a acoperit de autorizații și nu avem ce să facem. Când s-a făcut hidroizolația la plafonul acestui service, s-a înălțat foarte mult și astfel a anulat scările de la blocuri. Când plouă, gurile de canalizare care au fost micșorate nu fac față și apa de pe platformă intră în scara blocurilor. Proprietarii sunt deranjați. În plus, înainte aici aveam și spațiu verde, acum este tot numai beton“, a spus Anca Radu, proprietar și administratoarea asociației la care sunt arondate respectivele blocuri.
Proprietarii mai spun că tot spațiul din fața blocurilor a fost delimitat cu un gard metalic, iar ei nu au acces decât printr-un spațiu de o jumătate de metru. Același lucru îl susține și Damian Stoenică, locatar din blocul O12: „Acest service a intrat până în subsolul blocului. Ne-a ocupat o parte din subsol, așa a cumpărat pe vremea lui Bulucea. Ne-a închis până și spațiul din fața blocurilor. Ultima chestie pe care a făcut-o este izolația. S-a înălțat cu această izolație până la intrarea în bloc, a obturat scurgerile pluviale și când plouă, când este zăpadă, intră în bloc“.
Dacă au de adus în locuințe obiecte de mobilier sau alte lucruri voluminoase, oamenii trebuie să le aducă din stradă până la ușa blocului. „Dacă este un incendiu, dacă aducem o mobilă acasă nu putem, pentru că cel de la service a închis tot spațiul din fața blocului. Spune că este proprietatea lui și ne-a lăsat doar o intrare de câteva zeci de centimetri. Cine i-a dat aprobarea să facă service sub fereastra noastră? Ne-a distrus spațiul verde. Nu mai avem unde să parcăm, că au zis că nu mai suportă greutatea plafonul service-ului, care este de fapt tot terenul ăsta din fața blocurilor“, a spus Vitali Teică, locatar în blocul O15.

Ion Bondoc: „Am toate autorizațiile“

La rândul său, reprezentantul service-ului, Ion Bondoc, contracarează acuzațiile proprietarilor, spunând că are toate autorizațiile necesare funcționării. Bondoc precizează că problemele au început din anul 2007, când a refăcut hidroizolația plafonului, inclusiv o expertiză care dovedește că parcarea autoturismelor pune în pericol structura de rezistență a acestuia.
„Fiecare își spune punctul de vedere după cum are interesul. Problema proprietarilor este parcarea. Nu eu am interzis parcarea. Din construcție aici a fost prevăzută dală pietonală. Structura de rezistență nu permite să se pună un număr de mașini de ordinul zecilor. Și experții au spus același lucru după ce am făcut hidroizolația. Eu am plătit 70.000 de lei pentru această expertiză. De aici a pornit toată supărarea proprietarilor. Eu funcționez aici din 1991. Din 2007, când am izolat și am închis, au început discuțiile pentru că nu au mai putut parca. Pentru tot ce s-a construit eu am autorizații emise de Primăria Craiova. Am avizele necesare de la Mediu, de la Sanepid, de la pompieri. Nu se pune problema noxelor, cabina de vopsit are aviz de la mediu. Acum nu mai folosim vopsele pe bază de diluant, ci doar vopsele pe bază de apă. Avem filtre speciale de carbon care nu permit să iasă în exterior nici o particulă care să le afecteze sănătatea. Asta este singura problemă să parcheze pe dala pietonală. Eu le permit acest lucru, dar să-mi vină cu un aviz de la un expert, să demonstreze ce greutate suportă acest plafon“, susține Ion Bondoc, proprietarul service-ului.

Cum rămâne cu „minimum 15 metri“ legali?

Cu privire la autorizațiile pe care le deține service-ul din Lăpuș, atât Agenția de Mediu, cât și autoritățile locale îi dau dreptate lui Ion Bondoc.
„Societatea respectivă este autorizată de Agenție. Este emisă autorizația 107/19.04.2012, valabilă zece ani, în condițiile în care nu-și modifică activitatea cu nimic. În momentul în care își modifică activitatea, trebuie să vină la reautorizare și, conform documentației depuse, se autorizează pe o perioadă de cinci ani pentru că legea s-a modificat între timp“, a declarat Octavian Popa, purtătorul de cuvânt al Agenției Regionale pentru Protecția Mediului Dolj.
La rândul lor, reprezen­tan­ții Primăriei Craiova spun același lucru.
„Nu se pune problema că service-ul nu are autorizațiile necesare funcționării.
Într-adevăr, acolo din construcție a fost prevăzută dală pietonală și spațiu verde. Încercăm să găsim înțelegere la proprietarul acelui service să lărgească intrarea de acces către blocuri“, a precizat Radu Preda, administratorul municipiului Craiova.

DSP Dolj: Service-ul nu are autorizație sanitară

La solicitarea GdS, Direcția de Sănătate Publică Dolj spune, însă, că SC Automotor SRL funcționează fără autorizație sanitară și recunoaște că nu a controlat niciodată acest service, deoarece Ministerul Sănătății nu a prevăzut tematici de control la firmele cu acest tip de activitate.
„Service-urile auto trebuie să deţină autorizaţie sanitară de funcţionare sau proces-verbal de constatare a condiţiilor igienico-sanitare, conform art. 171 din Legea nr. 359/ 2004, cu modificările şi completările ulterioare. Activitatea service-ului auto cu vopsitorie din Craiova, strada Calea Bucureşti, nr. 112 Bis, administrat de SC Automotor SA Craiova, este autorizată prin declaraţie pe proprie răspundere la Oficiul Registrului Comerțului de pe lângă Tribunalul Dolj, conform prevederilor art. 17, alin. 1 (lit. c) din Legea nr. 359/2004, republicată, în baza Certificatului constatator nr. 54.560 eliberat în 4.01.2011. Unitatea dispune de autorizaţia de mediu nr. 107/19.04.2012, eliberată de ARPM Craiova“, se arată în răspunsul DSP Dolj la întrebarea GdS despre avizele necesare firmei. Situația se schimbă însă când vine vorba de autorizația sanitară.
„SC Automotor SRL trebuie să depună documentaţia la sediul DSP Dolj, conform Ordinului Ministerului Sănătății nr. 1030/ 2009, cu modificările şi completările ulterioare, care va fi verificată de persoanele abilitate, ce vor decide eliberarea sau nu a autorizaţiei sanitare de funcţionare (…) SC Automotor SRL nu a solicitat DSP Dolj eliberarea ASF (Autorizație sanitară de funcționare). ASF-urile, precum şi notificările emise de DSP Dolj sunt stocate într-un program special existent în cadrul Compartimentului de Avize şi Autorizare. În planurile anuale de activitate ale DSP Dolj – Serviciul de Control în Sănătate Publică nu au fost prevăzute tematici de control stabilite de Ministerul Sănătății pentru service-urile auto din judeţ. Acţiuni de control la astfel de unităţi au fost efectuate la sesizări sau în cazul semnalării unor neconformităţi legate de încălcarea normelor sanitare privind sănătatea şi siguranţa în muncă“, se mai arată în răspunsul DSP.
Instituția precizează, de asemenea, că modernizarea service-ului de pe dala pietonală s-a făcut fără avizul DSP Dolj și fără acordul notarial al vecinilor perimetrali: „Conform prevederilor Ordinului MS nr. 119/2014, art. 5 (1), unităţile de prestări de servicii care pot crea riscuri pentru sănătate sau disconfort pentru populaţie se amplasează în clădiri separate la distanţă de minimum 15 m de ferestrele locuinţelor. Modernizarea service-ului auto din Craiova, strada Lăpuşului, dala pietonală nr. 8, (Calea Bucureşti, nr. 112 Bis), administrat de SC Automotor SA Craiova, s-a realizat în anul 2005 prin certificatul de urbanism nr. 1756/20.06.2005, eliberat de Primăria Craiova, la care nu s-a solicitat avizul DSP Dolj şi nici acordul notarial al vecinilor perimetrali“.

Ce spune Ordinul nr. 119/2014 despre distanța față de blocuri

„Unităţile cu capacitate mică de producţie, comerciale şi de prestări servicii, precum spălătorii auto, ateliere mecanice, tinichigerii, ateliere de tâmplărie etc., care pot crea riscuri pentru sănătate sau disconfort pentru populaţie prin producerea de zgomot, vibraţii, mirosuri, praf, fum, gaze toxice sau iritante etc. se amplasează în clădiri separate, la distanţă de minimum 15 metri de ferestrele locuinţelor. Distanţa se măsoară între faţada locuinţei şi perimetrul unităţii, reprezentând limita suprafeţei unităţii respective. Pentru unităţile sus-menţionate se asigură mijloacele adecvate de limitare a nocivităţilor, astfel încât să se încadreze în normele din standardele în vigoare“, se arată  în articolul 5 din Ordinul nr. 119/ din 4 februarie 2014 pentru aprobarea Normelor de igienă și sănătate publică privind mediul de viață al populației. Cei care urmăresc să fie respectate aceste reguli sunt direcțiile de sănătate publică județene. 

 

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS