4 C
Craiova
marți, 12 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljCum a crescut prețul pâinii după reducerea TVA la 9%

Cum a crescut prețul pâinii după reducerea TVA la 9%

Unii dintre producătorii și comercianții de pâine au crescut ușor prețurile la anumite sortimente cu 10% sau chiar 20%. Creșterile de prețuri din ultima perioadă sunt comparabile cu prețurile pâinii înainte de tăierea TVA de la 24% la 9%. În timp ce unii comercianți spun că nu s-a scumpit deloc pâinea în ultimul an, alții susțin că, în ultima perioadă, ea a venit cu un preț mai mare de la producători. Aceștia din urmă explică ajustarea prețurilor prin faptul că le-au crescut costurile de producție. De asemenea, cei care produceau „la negru“, acum își fiscalizează veniturile, aspect care a majorat prețul pâinii. Urmăriți în cele ce urmează o analiză a GdS privind evoluția prețurilor pâinii de la 1 septembrie 2013 și până acum. Cine a câștigat, cu adevărat, de pe urma diminuării TVA la pâine?

De la 1 septembrie 2013, pâinea și produsele de panificație au început să se vândă cu TVA diminuată de la 24%, la 9%. GdS a urmărit evoluția prețurilor câtorva sortimente de pâine, în câteva magazine și supermarketuri craiovene, de la 1 septembrie 2013 și până acum. În timp ce anumiți producători și anumite magazine au menținut prețurile pâinii produse și comercializate de la reducerea TVA și până acum, în altele anumite sortimente s-au scumpit treptat, dar mai ales în ultima perioadă. Creșterile de prețuri sunt mai greu de perceput de către omul de rând, fiind vorba de 5 bani, 10 bani sau chiar 20 de bani pe fiecare pâine. În schimb, dacă raportăm această ușoară creștere de 10 bani la o pâine al cărui preț era de un leu se constată o scumpire de 10%. O creștere a prețului cu 20 de bani la o pâine de aproximativ un leu reprezintă o majorare cam cu 20% față de prețul inițial. Această scumpire este aproximativ egală cu ieftinirea care a avut loc la 1 septembrie 2013, de când prețurile produselor de panificație s-au diminuat brusc, ca urmare a scăderii TVA de la 24% la 9%. Practic, ultimele scumpiri pe care unii producători sau unii comercianți le-au aplicat la pâinea vândută anulează scăderile inițiale de prețuri practicate la reducerea TVA. La anumite sortimente de pâine nu este exclus ca prețul de acum să fie similar cu cel practicat înainte de scăderea TVA, în timp ce la alte sortimente de pâine, prețurile au rămas liniare pe toată durata intervalului analizat.

Ce spun comercianții

Redactorii GdS au mers prin magazine pe 1 septembrie 2013, pentru a vedea prețurile pâinii. Apoi, prin aceleași magazine au ajuns și la două săptămâni de la reducerea prețului pâinii. Dar orice minune durează câteva zile. Prețurile au reînceput să urce imediat după ieftinirea provocată de TVA. În intervalul respectiv s-a observat deja că unele magazine scumpiseră pâinea cu câțiva bani de la ieftinire, iar exprimată în procente, scumpirea fusese de 3-5% la unele sortimente, iar la altele a rămas la fel.
Redactorii GdS au mers prin aceleași magazine și în cursul lunii aprilie 2015, comparând prețurile acelorași sortimente de pâine cu cele din 2013. Dacă la unele magazine s-au observat prețuri neschimbate față de anul 2013, la altele au crescut cu 10-20 de bani.
La un magazin din cartierul Lăpuș, vânzătoarea spune că în ultimul an nu s-a scumpit nici un sortiment de pâine. Totuși, pâinea feliată albă s-a scumpit față de 2013 astfel: pe 1 septembrie 2013, prețul era 1,05 lei, pe 13 septembrie pâinea din același sortiment ajunsese 1,10 lei, iar ieri, pe 27 aprilie 2015, prețul ajunsese la 1,3 lei. La același magazin, pâinea albă de Pan Group a rămas la același preț din 2013 până în 2015, adică de un leu bucata.
La Auchan, o franzelă feliată (integrală) de 400 de grame costa 2,19 lei după reducerea TVA, iar în aprilie 2015 prețul a ajuns la 2,39 lei. Pâinea feliată albă de Vel Pitar costa 1,49 lei în 2013, pe 13 septembrie 2013 se vindea cu 1,69 lei la același supermarket, iar la începutul lunii aprilie același produs a costat 1,89 lei (la celălalt magazin Auchan din Craiova, prețul este acum de 1,69 lei).
În alte zone, comercianții spun că pâinea scumpită a venit de la producător. La un magazin de pe Calea Severinului, pâinea feliată albă de 400 de grame (de Vel Pitar) s-a scumpit recent cu 10 bani. Înainte costa 1,3 lei, iar în aprilie 2015 costă 1,4 lei. „Noi avem același adaos comercial ca și în anii anteriori, de 15%. Nu noi am scumpit pâinea. Așa a venit de la producător“, a spus o vânzătoare.
La Lidl, pâinea albă de 300 de grame se vindea în 2013 cu 1,13 lei bucata, iar acum se vinde cu 1,09 lei. Este singurul magazin din cele analizate unde se observă o ușoară diminuare a prețului pâinii analizate.
La un magazin de la Gară, proprietara susține că nu s-a scumpit deloc pâinea în ultima perioadă, nici în magazin, nici la producători. „Producătorii nu au scumpit deloc pâinea de la reducerea TVA și până acum. Și nici noi nu am scumpit-o. Avem un adaos de 20% și pe ăsta am mers până acum. Doar un producător a avut 0,71 lei fără TVA și a făcut-o 0,72 lei, că a avut un reglaj, care nu a afectat deloc prețul de vânzare. Noi nu am mai scumpit pâinea de când s-a micșorat TVA“, a spus Lenica Stoica.
În Craiovița Nouă, franzela albă de 300 grame era 0,6 lei în 2013, iar acum este 0,7 lei. Vânzătoarele spun că în ultimele luni nu s-a scumpit deloc vreun sortiment de pâine. La magazinele de pe Amaradia se observă același lucru. O creștere de la 0,6 lei pentru o franzelă, la 0,7 lei.

tabel

Unii craioveni abia percep scumpirile, alții le simt la buzunar

În rândul craiovenilor, părerile sunt împărțite. În timp ce unii spun că nu au simțit vreo scumpire a produselor de panificație, alții au constatat că s-a scumpit cu 10-20%. „Pâinea nu s-a scumpit, dar alte produse, da“, a spus Adriana Miu, pensionară. Alt craiovean este de altă părere. „Am simțit scumpirea pâinii pe propriul buzunar. De la parlamentari pleacă totul. Nu prea are legătură cu reducerea TVA-ului, că nu prea se regăsește în prețuri. Ei zic că reduc TVA-ul, dar în prețuri nu se regăsește“, a spus Ion Domian, din Craiova.

Producătorii invocă o creștere a costurilor de producție

Unii dintre producătorii care au crescut prețul de vânzare al pâinii și al produselor de panificație explică aceste majorări prin faptul că le-au crescut costurile de producție ca urmare a scumpirilor din ultimul an. „Deocamdată numai la anumite produse am ajustat prețurile în sensul creșterii, dar urmează ca și la produsul de bază – franzela albă – să majorăm prețurile, din cauza faptului că a crescut prețul materiei prime. De exemplu, la grâu s-a ridicat prețul de la 0,65 lei pe kilogram la 0,80 lei pe kilogram și acest lucru a influențat destul de mult, fiind o scumpire de peste 10%. Prețul gazelor s-a mărit, prețul la energie electrică s-a mărit. În plus, a crescut salariul minim pe economie, deci baza de impozitare s-a mărit, iar acest lucru a dus la creșterea impozitului și, totodată, această majorare se regăsește în prețul de cost al produsului final“ a declarat Sorin Barbu de la Veropan, producător de pâine care are trei puncte de producție în Craiova, unde lucrează 70 de oameni. El a mai spus că în zona de sud a țării pâinea este mai ieftină comparativ cu alte zone. Dacă în Dolj prețul de vânzare este de aproximativ 2 lei pe kilogramul de pâine, în Ardeal, de exemplu, este de aproximativ 4 lei pe kilogram. Producătorul doljean susține că această diferență se poate explica prin faptul că în sudul țării nu se înregistrează anumite venituri la unii concurenți și nici anumite profituri.
Producătorul local susține că în perioada următoare vor fi scumpiri foarte mici în acest sector de activitate, dar care adunate vor avea un anumit impact în economie. „Noi scumpim cu 5 bani, maximum 10 bani. Nu mi se pare ceva semnificativ. Dar asta se va simți în economia generală a țării, pe ansamblu, în colectarea de taxe și impozite“, a conchis producătorul craiovean.

Fiscalizarea veniturilor, motiv de scumpire a pâinii

Totodată, producătorii corecți de pâine susțin că, anul acesta, datorită acțiunilor ANAF privind emiterea bonurilor fiscale au ieșit la iveală venituri care până acum erau „la negru“. Fiscalizându-se astfel de venituri, producătorii de pâine nu au mai putut vinde la prețurile dinainte, ci au vândut la cele reale, mai mari. „Sunt mulți concurenți care au produs la negru, dar de când cu aceste controale ale ANAF (care se dorește să fie intensificate) au majorat prețurile la pâine, pentru că nici acel 9% nu era evidențiat în prețul de cost. Pe ei nu i-a influențat cu nimic scăderea TVA-ului, dar acum, de teama acestor controale, au reușit să fiscalizeze din venituri că nu au mai avut încotro“, a spus Sorin Barbu.
Firmele care produc corect și își fiscalizează veniturile susțin că, la cât de mult au crescut costurile de producție, inclusiv cheltuielile cu combustibilul și cu impozitele pe salarii, este imposibil ca în Craiova să poți să ai un preț de vânzare cu amănuntul a pâinii cu doar 0,6 lei pe produs, doar dacă ai venituri nefiscalizate, adică „la negru“.

Cu cât s-ar fi redus evaziunea după diminuarea TVA la pâine

În perioada septembrie 2013 – iunie 2014, evaziunea fiscală la pâine ar fi înregistrat o reducere cu aproximativ 300 de milioane de lei, se arată în studiul destinat efectelor reducerii TVA la pâine și produse de panificație la 9%, dat publicității anul trecut de către Ministerul Finanțelor Publice. Estimările au fost făcute la data respectivă de către Ministerul de Finanțe și de Comisia de Prognoză, după ce TVA la pâine s-a diminuat de la 24% la 9% la această categorie de produse.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS