Proiectul de reabilitare a celor trei mari străzi din Craiova – Râului, Caracal și Bariera Vâlcii – a depășit perioada de 18 luni, cât era termenul de execuție a contractului de circa 11 milioane de euro finanțat în proporție de 98% din fonduri europene. Între timp însă, termenele au fost prelungite din cauza problemelor de pe șantiere despre care Gazeta de Sud a scris pe larg. Cea mai recentă problemă a apărut pe strada Bariera Vâlcii din cauza neînțelegerilor financiare dintre firmele de construcții care au dus la oprirea temporară a lucrărilor, spre disperarea celor care locuiesc în zonă. Primăria spune însă că situația s-a rezolvat și de săptămâna viitoare vor începe asfaltările.
Trei străzi mari prinse în proiect, 11 milioane de euro din fonduri europene bugetul pentru reabilitarea lor, patru firme asociate implicate în proiect, o mulțime de probleme. Acestea sunt datele pe scurt ale megaproiectului de reabilitare a străzilor Râului, Bariera Vâlcii și Caracal. Dintre acestea, doar Caracal a fost finalizată și recepționată. În cazul celorlalte, constructorii încearcă să recupereze timpul pierdut. Potrivit anunțului de participare la licitație, termenul de execuție a contractului este de 18 luni de la atribuire, adică cele trei străzi ar fi trebuit finalizate în luna aprilie 2015. Primăria a detaliat în momentul anunțului privind atribuirea contractului că durata de execuţie a lucrărilor va fi de 18 luni – strada Râului, nouă luni – strada Bariera Vâlcii şi cinci luni – strada Caracal. Practic, primăria a mers pe ideea ca termenul să curgă din momentul ordinului de începere a lucrărilor și nu din cel al atribuirii contractului general.
Strada și problema
Contractul de 11 milioane de euro, mai exact 39,89 milioane de lei fără TVA a fost atribuit de Primăria Craiova în octombrie 2013 asocierii de firme formată din Tel Drum – lider de asociere, Dancor Romconstruct, Imob Lux Construct și Garden Center Grup. Firmele și-au împărțit lucrările între ele. Tel Drum, despre care presa a scris că este controlată de ministrul dezvoltării, Liviu Dragnea, a preluat strada Râului, Dancor – strada Caracal, Imob Lux – strada Bariera Vâlcii, iar Garden Center s-a ocupat de spațiile verzi. Cea mai mare sumă din contract a fost destinată străzii Râului, iar cea mai mică, străzii Caracal. Lucrările la aceste două obiective au început cam în aceeași perioadă. Primii care au finalizat au fost cei de la Dancor. Strada Caracal a fost recepționată la sfârșitul anului trecut, cu anumite probleme. Apa băltește pe marginea drumului din cauza lipsei rigolelor carosabile, iar pista de biciclete era blocată de un stâlp lăsat pe mijlocul ei. Pentru ultima problemă, autoritățile au găsit soluția retrasării pistei pe lângă stâlp. Cealaltă nu a putut fi remediată. Pe strada Râului, problemele au apărut de la început. După decopertarea străzii, lentoarea muncitorilor i-a exasperat pe reprezentanții firmelor care își desfășoară activitatea pe tronsonul cuprins între Râului și Romanescu. Aceștia au acuzat în nenumărate rânduri că și-au pierdut clienții din cauză că drumul în lucru era impracticabil, muncitorii vin rar pe șantier, iar reabilitarea bate pasul pe loc. Autoritățile au spus că de vină ar fi întârzierile apărute la lucrările de canalizare pe Master Planul de Apă care se derulau paralel cu drumul. Firma care câștigase contractul a intrat în insolvență și a abandonat lucrările, iar Tel Drum nu putea înainta cu asfaltarea. Abia la finalul anului trecut, porțiunea de drum a fost asfaltată, dar altă problemă a apărut la orizont. Primăria a realizat că proiectul de reabilitare a străzii Râului nu conținea canalizare menajeră și rețele de apă potabilă, așa că a organizat repede o licitație pe care a câștigat-o Tel Drum. Valoarea lucrărilor: 1,3 milioane de lei fără TVA, bani care au provenit din economiile făcute la licitația de reabilitare a celor trei străzi. Între timp a venit iarna, lucrările au fost sistate, astfel încât la finalul lunii martie doar 40% din proiectul de reabilitare a străzii Râului era finalizat, conform informațiilor comunicate de Agenția de Dezvoltare Regională Sud-Vest Oltenia, organismul care supraveghează derularea proiectului.
În schimb, viceprimarul Craiovei, Mihail Genoiu, este optimist. „Pe Râului au avut o întârziere și, probabil, de aici au plecat niște decalaje. Pe Râului au început ceva mai târziu, cu toate că vremea nu a fost atât de dură încât să se impună oprirea lucrărilor. Au recuperat o mare parte din întârzierea creată la începutul anului. Pe partea de casetare s-a mers foarte bine, mult mai bine decât pe primul tronson anul trecut. Iar partea de conductă de apă este aproape finalizată. Deja se începe asfaltarea dinspre Știrbei Vodă. Nu avem gradul de realizare a investiției în procente, dar sunt cu siguranță la jumătatea lucrărilor. Este foarte greu să derulezi proiecte făcute acum cinci – șase ani. Diferența de timp între proiecte și momentul în care se execută este foarte mare. Iar o mare parte dintre cei care au lucrat la proiectul respectiv nu mai există ca funcționari și nici cei care au lucrat la proiectare. Este foarte greu să corelezi un proiect făcut cu ani în urmă. Nu cred că a fost un lucru rău ceea ce am făcut, de a ține cont și de ce nu s-a ținut cont în timpul proiectării. Era simplu ca pe strada Râului să faci proiectul integral, să constați că ai avut o economie din licitație și că au rămas niște bani pe care îi dai înapoi, să nu speculezi asta și să nu introduci conductă de canalizare nouă.
Lucrurile poate că au avut o logică, banii au fost care au fost. Proiectul s-a făcut la banii care au fost alocați și din proiectare a reieșit o anumită valoare. Se va termina fără probleme proiectul până la sfârșitul anului“, a declarat Genoiu.
Probleme în Barieră
Probleme mari sunt și pe cea de-a treia stradă, Bariera Vâlcii, unde lucrările au fost întârziate de aceeași problemă întâlnită și pe strada Râului: firma care trebuia să introducă sistemul de canalizare din cadrul Master Planului de Apă a abandonat lucrările, astfel încât primăria și firma de construcții Imob Lux au fost nevoie să aștepte ca altă societate să preia respectivele lucrări și să le finalizeze. La acestea s-au adăugat problemele cu terenul și neînțelegerile financiare dintre liderul asocierii, Tel Drum, și Imob Lux, soluționate în aceste zile. Tel Drum nu ar fi virat banii la timp pentru constructor, blocând, astfel, lucrarea. Din acest motiv, lucrările au fost sistate pentru o perioadă de timp. Locuitorii din zonă, dar și societățile care își desfășoară activitatea acolo începuseră să se întrebe când vor avea strada reparată, pentru că nu mai vedeau aproape nici o mișcare pe șantier.
Problema ar fi început, de fapt, de la o neînțelegere între liderul de asociere, Tel Drum SA, și Imob Lox Construct. Tel Drum ar fi primit banii de la beneficiar, Primăria Craiova, însă nu i-ar fi transmis mai departe către constructor. „Am avut această informare de la cel care lucrează, de la constructorul respectiv (Imob Lux Construct – n.r.). Se pare că au fost niște probleme care au blocat o scurtă perioadă de timp aprovizionările și nu au avut tot ce a trebuit cei care lucrează în zonă. Este probabil o problemă internă a lor, însă noi nu avem, la ora aceasta, nici o datorie. Toate facturile emise de liderul de asociere sunt achitate la zi. Probabil că în contractul lor și în relațiile lor sunt stabilite niște termene de plată, niște modalități de decontare. Noi nu avem o relație contractuală decât cu liderul de asociere. Există un singur cont în trezorerie, al liderului de asociere. De aici încolo, nu putem să ne implicăm“, a explicat viceprimarul Craiovei, Mihail Genoiu.
Acesta a precizat pentru GdS că firmele s-au înțeles, în cele din urmă, și că lucrările de asfaltare pe anumite porțiuni vor începe în cursul săptămânii viitoare. „În cursul zilei de astăzi (joi – n.r.), responsabilul de proiect m-a informat că a vorbit cu subcontractorul și că firmele s-au înțeles. Ceea ce ne interesează pe noi este că lucrarea s-a deblocat. Se pare că de luni vor începe să lucreze și pe partea de asfaltare. Am fost informat că și-au contractat asfaltul și încep să lucreze pe porțiunile care sunt terminate. În rest, s-au aprovizionat și cu țeava de care aveau nevoie pentru continuarea canalizării“, a explicat Genoiu.
Părerea viceprimarului coincide cu cea a primarului Craiovei, Lia Olguța Vasilescu. Aceasta a spus că firmele trebuie să-și rezolve singure problemele dintre ele. „Asta nu e problema primăriei. Noi virăm banii în contul indicat de consorțiu, conform contractului semnat. Ce e între firme nu privește primăria. Tel Drum, câștigătorul licitației, e obligat să își rezolve singur problemele cu subcontractorii, în caz că le are“, a spus Vasilescu.
Pentru a înțelege care a fost problema dintre cele două societăți, GdS a încercat să stea de vorbă cu directorul general adjunct al Tel Drum SA, Florea Neda, însă acesta nu a putut fi contactat. El a solicitat ca întrebările să îi fie transmise prin intermediul unui e-mail, dar până la încheierea ediției nu a răspuns.
Săptămâna viitoare începe asfaltarea
Societatea Imob Lux Construct, cea care a semnalat problema către municipalitate, lucrează din vara anului trecut la reabilitarea străzii și la schimbarea conductelor de canalizare. De mai multe ori a avut probleme cu conductele vechi, care s-au spart în timpul lucrărilor, sau cu șoferii indisciplinați care nu puteau fi convinși să ocolească șantierul, provocând mai multe daune în zonă.
În prezent, din punctul de vedere al constructorului, probleme nu prea mai există. „Mai avem de făcut din canalizare vreo 800 de metri din 1,7 kilometri. Ce a fost mai greu a cam trecut, pentru că de acum încolo pământul s-a schimbat, nu mai avem problema că poate să se surpe. Încercăm să mergem cu suprapunerile etajate, cu sprijinirile. Când am venit de la penitenciar încolo, am văzut că este mult mai bun terenul. Chiar într-o zi am reușit să facem 50 de metri de canalizare. Sperăm ca, de acum încolo, canalizarea să meargă bine. Săptămâna aceasta ar trebui să ne vină asfaltul, pentru a turna de la pod, de la benzinărie până la pușcărie. Dar vom începe asfaltarea de săptămâna viitoare, pentru că acum plouă și nu putem. Pe porțiunea de început așteptăm să se mai usuce terenul, să putem intra cu refacerea trotuarelor. Trebuie să o luăm de jos, cu excavat, și să venim cu sistemul rutier complet“, a explicat ing. Ionuț Sava, șef de șantier din partea Imob Lux Construct.
Acesta estimează că lucrările pe Bariera Vâlcii ar mai dura două-trei luni, deși așteptările erau altele în urmă cu câteva luni. „Noi am zis că mai avem cam trei luni din luna martie, dar au fost niște probleme… Noi nu am mai avea mult de lucru. Am scăpat de ce a fost mai greu“, a precizat șeful de șantier.
În Bariera Vâlcii lucrările se desfășoară pe două tronsoane, primul între bulevardul Dacia și strada Parângului și cel de-al doilea până la intersecția cu Centura de Nord a Craiovei. Prin proiect, ambele vor beneficia de reabilitarea sistemului carosabil, pe primul va fi realizată și canalizarea, iar pe cel de-al doilea vor fi montate rigole carosabile pentru colectarea apelor pluviale.
Ce prevede proiectul
– Reabilitare și modernizare strada Caracal, amplasament cuprins între străzile Alexandru Macedonski și Decebal;
– Reabilitare și modernizare strada Bariera Vâlcii, tronsonul cuprins între strada Toamnei și centura de ocolire a orașului;
– Reabilitare și modernizare strada Râului, amplasată între strada Brestei și b-dul Nicolae Romanescu;
Valoarea aferentă procentului de diverse și neprevăzute este de 2.950.086,90 lei, care reprezintă 5% din cap.1 și cap.4 al Devizului general.