Peste 700 de cadre didactice doljene din învăţământul primar, din cele aproximativ 1.400 care predau în şcolile din judeţ, şi-au dat întâlnire vineri la Casa Studenţilor din Craiova, la Cercul pedagogic al învăţătorilor doljeni. La manifestare au fost prezenţi lector univ.dr. Mihaela Ştefan de la Universitatea din Craiova şi conf.univ.dr. Vasile Molan de la Universitatea din Bucureşti, autor a peste 30 de manuale şcolare, de culegeri de texte, metodici de predare, dar şi de articole de specialitate în presa pedagogică. „Scopul acestei acţiuni este acela de a dezbate o temă destul de amplă şi generoasă: coerenţa şi continuitatea în actul de predare, învăţare, evaluare, modul în care trebuie organizate lecţiile astfel încât să fie într-o formă interactivă. Am recomandat acest cerc în special cadrelor didactice debutante, care au astfel şansa să afle cele mai moderne şi de impact metode de predare“, a spus Irina Petre, inspector şcolar pentru învăţământul primar în cadrul ISJ Dolj.
„Copilului dacă nu-i dai o motivare, nu îl interesează“
Vasile Molan a ţinut să atragă atenţia cadrelor didactice prezente la cercul pedagogic asupra necesităţii schimbării modului de predare, dar şi asupra conţinutului lecţiilor. „Trebuie să recunoaştem că ne adresăm unei generaţii care, deşi are aceeaşi vârstă precum cea de acum 50 de ani, pretenţiile sunt altele. Lecţia noastră nu mai poate fi ca aceea de până acum, trebuie să îi determinăm pe elevi să fie mai activi, să se integreze mai uşor în societate. Dacă şi autorităţile ne-ar ajuta să ştim încotro mergem, am proiecta şcoala spre o anume direcţie.
Sunt multe de schimbat, în primul rând elevii au nevoie de o motivare pentru învăţare. Dascălii care predau la liceu se confruntă foarte des cu întrebarea de ce trebuie să înveţe o anumită lecţie, iar dacă noi, profesorii, nu reuşim să le răspundem la această întrebare, totul este pierdut. Copilului dacă nu-i dai o motivare, nu îl interesează. Trebuie însă să schimbăm foarte multe lucruri până la lecţii încât să răspundă cerinţelor actualilor elevi. Copiii nu mai sunt aceiaşi ca în urmă cu decenii, sunt în primul rând mai informaţi, ştiu foarte multe, uneori peste noi, vin cu lucruri şi idei. Trebuie să facem în aşa fel încât aceştia să nu fie simpli ascultători. Trebuie să îi lăsăm să se orienteze, iar noi să îi ghidăm“, a spus conf.univ.dr. Vasile Molan. Mai mult decât atât, prin prisma faptului că a avut şansa să scrie un număr impresionant de manuale şcolare sau lucrări ştiinţifice, Vasile Molan susţine că este necesar ca învăţarea să fie mai liberă, iar elevul să aibă mai mult timp. „Pentru asta, noi ca dascăli trebuie să cedăm din timpul nostru. Şi actuala Lege a educaţiei are nevoie de modificări, însă acestea trebuie făcute cu foarte multă atenţie. Este necesar să avem şi noi o lege a educaţiei care să dureze să nu spunem 100 de ani, ca la englezi, dar măcar 50 de ani, pentru a şti încotro să mergem. Aceste modificări trebuie bine gândite, să nu fie făcute în sens politic, când se schimbă un ministru să se schimbe şi legea. Trebuie să privim doar şcoala, nu şi politica. Este necesar, de asemenea, să lucrăm mai mult pentru schimbarea imaginii şcolii în societate. Profesorul nu mai reprezintă ceea ce a fost odată în societate, respectul este altul, oamenii nu mai au încredere în sistem. Profesorul este poate vinovat într-o mică măsură de acest lucru, însă este vinovată şi familia, societatea. Le spun studenţilor următoarele cuvinte: dacă vedeţi ceva care nu vă place pe stradă, să vă simţiţi vinovaţi 40%. Noi, profesorii, trebuie să schimbăm atitudinea faţă de schimbare. Nu este suficient să schimbăm examenul de bacalaureat, ci drumul elevului până la acest examen, nu este suficient să facem subiectele mai uşoare, ci trebuie să-i pregătim mai bine pe elevi pentru a face faţă cerinţelor actuale“, a adăugat Vasile Molan.