Sunt sute de copii care nu merg la grădiniţă, care nu au fost nici măcar o zi la şcoală. Sunt sute de persoane care mărturisesc că sunt analfabete. În acest an, jumătate dintre cei aproape 850 de copii înscrişi la grădiniţă din şase comune doljene au beneficiat de sprijin prin Proiectul „Fiecare Copil în Grădiniţă“, implementat de Asociaţia OvidiuRo, în parteneriat cu Consiliul Judeţean şi Inspectoratul Şcolar Judeţean Dolj.
418 copii care provin din familii cu o situaţie financiară precară au fost susţinuţi să meargă zilnic la grădiniţă începând din luna septembrie 2014, comparativ cu 157 de copii care au frecventat grădiniţa în 2013-2014. Este o primă şansă la educaţie şi primul pas pentru a ieşi din cercul vicios al sărăciei. 22 de grădiniţe din comunele Calopăr, Valea Stanciului, Cetate, Maglavit, Podari şi Amărăştii de Jos au primit finanţare pentru a acorda părinţilor tichete în valoare de 50 de lei pe lună, cu condiţia să-şi ducă copiii zilnic la grădiniţă. Au fost selectaţi copiii din familiile defavorizate ale căror venituri sunt sub 150 de lei pe lună pe membru de familie sau copii care trăiesc în condiţii precare.
Îşi doresc o altfel de viaţă pentru copiii lor
Eva Regina, David, Marian, Robert, Denisa sunt doar câţiva dintre copiii care urmează în acest an cursurile grădiniţei Ocolna, din comuna Amărăştii de Jos. Miercuri, 13 mai, a fost o zi specială pentru oamenii care trăiesc în această comunitate. Au primit vizita coordonatorului acestui proiect în ţara noastră, Leslie Hawke, preşedinta Asociaţiei OvidiuRo.
Daniela Ungureanu are 28 de ani şi patru copii: cea mare are 12 ani, iar cel mai mic nu a împlinit încă doi anişori.
Rodica Chelu are doi copii pe care a început de câteva luni să îi aducă la grădiniţă. Cele două tichete pe care le primeşte au determinat-o să îi aducă zilnic la cursuri. Nu sunt bani mulţi, însă din cei 100 de lei pe care îi primeşte astfel lunar le cumpără mâncare şi odată la câteva luni încălţăminte. Rodica este doar una dintre sutele de femei care nu ştie carte. Îşi doreşte însă ca micuţii ei să înveţe în primul rând să vorbească limba română.
„La mama am fost cinci copii. Nu a avut bani să ne dea la şcoală, a trebuit să muncim. Nu avea nici ce să ne pună pe masă, dar să ne mai ţină în şcoli… Trăim muncind cu ziua în sat. Este foarte greu. De-asta îmi doresc pentru copiii mei altceva. Când i-am adus la grădiniţă, nu se înţelegeau cu educatoarea, deoarece noi acasă vorbim ţigăneşte. Din banii pe care îi primesc cumpăr mâncare la copii“, a povestit Rodica.
„Părinţii săraci doresc să-şi educe copiii“
Pentru prima dată în satul Ocolna, Leslie Hawke a fost extrem de impresionată de condiţiile în care trăiesc aceşti oameni, în case de chirpici, multe fără electricitate. Cel mai mult au impresionat-o părinţii care în ciuda sărăciei în care trăiesc îşi aduc copiii la grădiniţă.
„Este foarte importantă dezvoltarea creierului copilului în primii ani din viață pentru că, până la cinci ani, se dezvoltă cel mai mult. Nu este vorba doar de socializare, ci de cum se vor dezvolta în viață mai târziu. Am fost trimisă aici ca voluntar. Sunt impresionată de numărul mare de copii care frecventează astăzi grădiniţa. Vreau să vă mărturisesc că nici oamenii săraci din America nu îşi duc copiii la şcoală. Este foarte important însă ca unui copil să i se vorbească, să i se citească. Părinţii săraci doresc să-şi educe copiii, chiar foarte mult, noi trebuie să le oferim sprijin şi multă încurajare, să-i implicăm în activitatea copiilor. Trebuie să ne gândim în primul rând cât de greu trebuie să le fie acestor oameni care nu au ce pune pe masă copiilor lor, nu au pâine, iar noi avem pretenţii să îi educe. Din acest motiv, peste 200 de părinţi care beneficiază de program în Dolj au participat la traininguri, au primit informaţii despre cum să fie părinţi mai buni pentru copiii lor“, a spus Leslie Hawke.
Reprezentantul Asociaţiei OvidiuRo a povestit că a încheiat un parteneriat cu ministrul educaţiei şi cercetării știinţifice, Sorin Mihai Cîmpeanu, ministrul muncii, familiei, protecţiei sociale şi persoanelor vârstnice, Rovana Plumb, prin care se urmăreşte dezvoltarea colaborării dintre Asociaţia OvidiuRo şi instituţiile publice aflate în subordinea celor două ministere, în vederea extinderii Programului „Fiecare Copil în Grădiniţă“ la nivel naţional, până în 2020.
„Ne-am întâlnit cu comisiile de muncă și educație care au promis că ne susțin în procesul de legalizare pentru acordarea tichetelor sociale din fonduri ale consiliilor județene. Parteneriatul îşi doreşte astfel să creeze bazele dezvoltării de politici publice eficiente în domeniul educaţiei preşcolare pentru copiii dezavantajaţi. Educaţia timpurie are detaşat cea mai mare rată de succes în reducerea abandonului şcolar, deoarece copiii care nu frecventează grădiniţa regulat şi ai căror părinţi nu le pot oferi educaţia potrivită riscă să înceapă şcoala târziu şi nepregătiţi şi să nu recupereze niciodată decalajul dintre ei şi ceilalţi copii“, a adăugat Leslie Hawke.
„Avem o prezenţă la grădiniţă de 90%“
Costel Stoican este mediator şcolar în comuna Amărăştii de Jos. El este cel care încearcă să convingă părinţii celor 385 de copii să îi aducă la grădiniţă şi şcoală.
„A fost foarte greu să îi conving înainte să apară acest program al Asociaţiei OvidiuRo. Nu veneau nici jumătate din ei la grădiniţă. De când au început să primească suma de 50 de lei pe lună, au început să îi aducă. Avem o prezenţă la grădiniţă de 90%. Am încercat să le dau exemple din comunitate, cu oameni dintre noi. Le-am explicat că fără carte pot să ajungă infractori, oameni fără un rost în viaţă şi au început să înţeleagă. Este un prim pas, învaţă în primul rând să vorbească limba română, învaţă lucruri elementare de igienă. În comuna noastră sunt foarte mulţi cei care n-au mers niciodată la şcoală. Din acest motiv vrem să implementăm programul A doua şansă. Apoi, tradiţia ţigănească îşi spune cuvântul. Fetele se căsătoresc devreme, la 16 ani sunt deja măritate, dacă le prinde 17 necăsătorite sunt considerate deja bătrâne. Avem doar două fete care au terminat liceul şi care nu sunt măritate“, a povestit mediatorul şcolar, Costel Stoica.
Tot mai mulți copii doljeni la grădiniță
Raportat la celelalte două judeţe parte din Proiectul „Fiecare Copil în Grădiniţă“ (Braşov şi Dâmboviţa), Doljul a înregistrat cea mai mare creştere a ratei de prezenţă a copiilor săraci la grădiniţă faţă de anul şcolar precedent. La Cetate frecvenţa a crescut la 48%, de la 38% în anul şcolar anterior, iar numărul copiilor săraci care frecventează regulat grădiniţa a crescut de trei ori, iar la Maglavit şi Valea Stanciului s-a dublat.