4 C
Craiova
marți, 12 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljOre de așteptare prin praf și zgomot la Urgența din Craiova

Ore de așteptare prin praf și zgomot la Urgența din Craiova

https://www.youtube.com/watch?v=32UPusL7Aks

Sunetul asurzitor al sirenelor de pe ambulanțe. Sute de bolnavi aduși pe brațe de rude sau coborâți de pe tărgile salvărilor. Ore de așteptare. Și medici care aleagă dintr-o parte în alta cu tot felul de fișe. Tabloul este tipic Unității de Primiri Urgențe (UPU) a Spitalului Județean de Urgență (SJU) Craiova. Faptul că în fața UPU se construiește noua Clinică de Cardiologie face ca în zonă să fie și mai multă agomerație, zgomot și praf decât de obicei.

Oricine a trecut măcar o dată prin UPU Craiova recunoaște imaginile descrise. Și nu puțini oameni ajung aici. În medie, 350 de bolnavi așteaptă zilnic să fie tratați de medicii unității. Aici sunt trimiși pacienți din toate cele cinci județe ale Olteniei și cele mai grave cazuri. Bătrâni care abia se mai țin pe picioare și care se vaietă de dureri, copii care țipă de răsună toată unitatea și tineri care se simt umiliți de un sistem de sănătate pe care lunar îl umflă cu bani, dar de la care primesc în schimb ore de așteptare. Pe o bancă vopsită cu verde, pusă chiar la intrarea în UPU, Nicolae Dumitrănoiu stă de ore bune. A venit cu soția de la primele ore ale dimineții și tot așteaptă. Se uită lung spre forfota din interiorul unității, doar, doar își va vedea soția sau vreun medic îi va aduce vreo veste. „Am venit de azi-dimineață de la opt. Ni s-a spus să așteptăm. Am venit cu soția, care are mai multe complicații, și așteptăm să vedem ce se întâmplă. Am venit din Răcarii de Sus, de lângă Filiași. Am fost și la Urgență la Filiași, și acolo i-au făcut o perfuzie. Are dureri groaznice de stomac și i s-a spus că are ulcer. Ne-au spus să venim la Urgență, la Craiova. Am venit, au consultat-o și ne-au spus să așteptăm, și stăm de azi-dimineață aici. Problema este că nu îmi spune nimeni nimic, nu știu ce se întâmplă“, povestește bărbatul, care se declară învins de un sistem pe care îl vede cum se scaldă în aceleași probleme de ani buni.

„Am fost și ieri, și astăzi, dar tot degeaba. Nu au nici o grijă ei“

Și nu este singurul care trebuie să ducă lupta cu sistemul. Bătrânul Ion Preda este purtat pe drumuri de două zile. Ba nu are trimitere, ba nu este medicul, ba sunt alte cazuri mai grave care au nevoie de îngrijire. Și așa l-am găsit așteptând în continuare pe un scaun din Urgență. I s-a montat o sondă și stă așa până când cineva îl poate îngriji. „Am fost și ieri, și astăzi, dar tot degeaba. Nu au nici o grijă ei. Ieri am stat aici de la nouă dimineața până la șase seara. Am venit cu salvarea și nu am avut bilet de trimitere de la medicul de familie, de la țară, din Dobrești. Medicul de familie m-a trimis aici prin Urgență și ieri nu m-au internat, și acum am venit iar. Și stau, și aștept, mi-au pus și sonda asta și mă chinuiesc cu ea“, explică Ion Preda.
Din Popoveni, a venit să își aducă la Urgență vecinul și Ștefanovici. Cei doi s-au așezat cuminți pe scaunele din unitate, care sunt așezate ca la școală, și speră să audă strigătul medicului de la triaj. Strigăt care nu se mai face auzit. „Am venit cu vecinul meu, care se simte rău. Are tensiunea mare. Am venit din Popoveni. Ne-au spus să stăm pe bancă să așteptăm. Acum nu știm cât timp trebuie să stăm până când o să vină un medic. Nu înțeleg ce Urgență e asta din moment ce omul moare până să îl îngrijească“, spune Ștefanovici.

„Nu toți oamenii trebuie trimiși în Urgență”

Doar trei medici trebuie să vadă sute de bolnavi. Ei sunt reprezentanții sistemului de la care pacienții așteaptă explicații pentru situația prin care trec. Dr. Luciana Rotaru, medic-şef la Unitatea de Primiri Urgenţe (UPU), spune că aglomerația din UPU a devenit deja o obișnuință. Anul trecut, în UPU Craiova au ajuns aproape 130.000 de pacienți, iar cu un an înainte cam 127.000. Și numărul se menține. Una dintre cauze este și faptul că în Urgență vin sau sunt trimise de alți medici persoane care pot fi tratate bine și mai repede la spitalele locale sau la medicul de familie. „Foarte mulți pacienți sunt redirecționați aici, mai ales bolnavii grav. Există însă și un număr rezonabil de pacienți care ar fi fost ușor rezolvați și de alte verigi ale sistemului. Bolnavii care pot fi tratați și investigați bine, corect și suficient în spitalele de unde vin, în dispensare sau în alte sectoare, nu trebuie să ajungă în Spitalul de Urgență doar ca să treacă și pe aici. Există momente bine definite în care pacientul trebuie trimis. Există și mai multe căi de abordare a specialiștilor, nu toți oamenii trebuie trimiși în Urgență. Un pacient care are ulcer diagnosticat și se știe că este în curs de evaluare trebuie trimis direct către medicul gastronterolog. Nu are de ce să fie trimis în Urgență pentru ca noi să-i spunem că are ulcer, după ce a așteptat o oră sau două“, explică medicul.

Trei doctori se ocupă de toți pacienții

Aglomerația din UPU, de care se plâng frecvent pacienții, apare și din cauză că nu toți cei care ajung aici reprezintă urgență medicală. Iar medicii trebuie să respecte un Protocol naţional de triaj al pacienţilor, aprobat de Ministerul Sănătăţii, care se aplică în toate spitalele din ţară. Conform acestuia, cazurile se clasifică în cinci categorii, reprezentate prin coduri. În cadrul SJU există în triaj doi asistenţi care stabilesc gradul de urgenţă al fiecărui pacient. În cazul în care aceştia sunt depăşiţi de situaţie, este chemat medicul de specialitate aflat de gardă. „Urgența înseamnă management foarte rapid pentru urgențele critice. Pacienții care au risc al funcțiilor vitale sau funcții vitale oprite în evoluție precum stop cardiac, stop respirator, trebuie să fie tratați primii și pentru ei trebuie să există mereu loc și personal. Cei care au urgențe minore, precum urechea dureroasă, panarițiu (infecție acută a unui deget de la mână sau, mai rar, de la picior – n.r.), infecție urinară care trenează de luni întregi, vor aștepta pentru că sunt 60-70 de pacienți care au același tip de acuză și nu pot fi văzuți toți odată. Sunt trei doctori care trebuie să se ocupe de toți pacienții. Iar atunci când apare o urgență majoră, ei sunt direcționați către pacientul critic“, ne-a explicat dr. Luciana Rotaru.
Radiologia, unde se fac radiografii, este limitată tehnic și așa se adaugă minutele de așteptare. „Pacienții trebuie prioritizați și acolo unde se fac investigații, radiologia are o capacitate limitată tehnic. Nu pot să fie radiografiați odată trei-patru pacienți. Există niște timpi. Și la analize la fel, intră un număr de analize și 15 minute se lucrează“, a precizat medicul-şef al UPU.

„Zgomotul și praful duc la disconfort, dar altfel nu se poate construi“

De când se lucrează la noua Clinică de Cardiologie, agitația din jurul UPU este și mai mare, e mai mult praf, mai mult zgomot. În plus, poarta de acces în spital a fost schimbată deoarece la intrarea utilizată până acum au loc lucrări care se fac în cadrul proiectului „Extindere Spital Clinic Judeţean de Urgenţă Craiova. Modernizare şi extindere UPU“. Chiar dacă zona este acum mai aglomerată, medicii spun că și pacienții ar trebui să înțeleagă acest lucru pentru că este mare nevoie de această clinică. „Ne confruntăm cu o patologie cardiovasculară numeroasă și complicată. Sunt mulți pacienți care vin în stare avansată. Pe mulți dintre ei suntem nevoiți să-i trimitem la București, iar asta înseamnă și costuri, și riscuri mai mari, dar și constrângeri de timp. Iar Centrul de Cardiologie vine să rezolve situația. Zgomotul și praful duc la disconfort și pacientul îl resimte, la fel și medicii care lucrează aici zi de zi, dar altfel nu se poate construi. Se merită deranjul. În UPU nu apar modificări până la sfârșitul anului. Acum se lucrează în parcarea interioară a spitalului și nu sunt afectate circuitele Unității“, a concluzionat dr. Luciana Rotaru, medic-şef la Unitatea de Primiri Urgenţe (UPU).

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS