4 C
Craiova
marți, 12 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljDirectorul tehnic al Aeroportului Craiova, Adrian Predescu, la Alege TV: Zborurile Wizz Air - suspendate din cauza riscului unor fisuri pe pistă

Directorul tehnic al Aeroportului Craiova, Adrian Predescu, la Alege TV: Zborurile Wizz Air – suspendate din cauza riscului unor fisuri pe pistă

Compania Wizz Air, de comun acord cu Aeroportul Craiova, a suspendat zborurile începând cu 1 iunie nu numai din cauză că urmează să fie realizate lucrări la infrastructura de mișcare, ci și pentru că existau riscuri să apară defecțiuni la pistă, așa cum reiese dintr-o evaluare realizată de o comisie formată din reprezentanți ai Wizz Air, ai Aeroportului Craiova și ai Autorității Aeronautice Civile Române. Declarația a fost făcută de către directorul tehnic al Aeroportului Craiova, Adrian Predescu (foto), în cadrul emisiunii „Subiectul Zilei“ de luni, de la Alege TV. Acesta a spus că siguranța primează, iar aeroportul nu își permitea să își asume asemenea riscuri. Totodată, Predescu a vorbit despre apariția a noi curse odată cu reabilitarea pistei, despre fluidizarea circulației în zona aeroportului, dar și despre brevetul de aeroport internațional care va fi primit zilele acestea de către Aeroportul Craiova. GdS vă prezintă principalele declarații ale lui Adrian Predescu despre situația Aeroportului Craiova.
Motivele suspendării Wizz Air

În ceea ce privește decizia de suspendare, nu a fost chiar unilaterală. După cum am spus în mai multe rânduri, siguranța zborului este esențială în activitatea noastră. Pentru că au apărut la un moment dat mici suspiciuni, am convocat o comisie de evaluare a stării pistei de aterizare-decolare și această analiză a pistei a fost făcută de către specialiștii noștri, împreună cu reprezentanții companiei Wizz Air și cu inspectorii de specialitate ai Autorității Aeronautice Civile Române. În urma verificărilor cu foarte mare atenție pe o anumită perioadă de timp, s-a ajuns la concluzia că din cauza traficului și a frecvențelor de zbor pe care le avem la ora actuală ar putea apărea diverse defecțiuni care nu ar putea fi rezolvate în timp util. Începând cu 1 iunie, nu mai aveam nici o zi liberă în zboruri, iar diferențele între două zboruri erau foarte mici. Pentru înlăturarea defectelor, tehnologia în acest caz putea să fie compromisă și era posibil ca materialele pe care le folosim pentru remedierea acestor fisuri să nu poată ajunge la maturitatea pe care ne-o impune fișa tehnică. Din cauza aceasta, am convenit că este mai bine pentru siguranța zborurilor, în principal, să le suspendăm până în luna septembrie. Precizăm că se estimează că începând din luna iunie vom demara și lucrările de reabilitare a infrastructurii de mișcare, proiect care va impune modificări și lucrări extraordinar de importante și complexe. La rândul lor, reprezentanții companiei Wizz Air au spus că este mai bine ca aceste lucrări să fie făcute în liniște, fără ca ele să fie sub trafic, așa cum ne-am fi dorit. Noi am impus ca aceste lucrări să se facă în cea mai mare perioadă sub trafic, tot în ideea de a nu aduce un disconfort pasagerilor. Dar siguranța zborului e mai importantă ca orice. Din cauza asta, s-a convenit suspendarea zborurilor până în luna septembrie, zicem noi. Această perioadă este influențată, în primul rând, de semnarea contractului, de desemnarea ofertantului care să execute lucrările și de cât de repede se va mișca. Noi suntem în faza finală de evaluare a ofertelor, sunt convins că până la sfârșitul lunii vom avea deja desemnat câștigătorul, urmând apoi procedura legală: așteptăm o perioadă de zece zile pentru a vedea dacă apar contestații. Dacă nu, se va semna contractul și, imediat, vom da ordinul de începere a lucrărilor.

Cât de mare era riscul apariției unor defecțiuni la pistă

Cum v-am mai spus, în primul rând, decizia de suspendare a zborurilor a fost luată din cauza riscului de a apărea niște fisuri, niște probleme tehnice la nivelul infrastructurii de mișcare. La ritmul de zboruri pe care îl are acum Craiova, numărul de zboruri și frecvența lor, există posibilitatea să apară defecțiuni care nu pot fi remediate în timp util. Nu ne permitem să facem anumite reparații doar ca să le facem. Nu a fost vorba neapărat de implementarea proiectului, ci de riscul de a apărea anumite defecte la pistă și de a nu putea fi reparate în timp util. Noi trebuia să ținem aeroportul în funcțiune conform certificării noastre, să îndeplinim condițiile de certificare și, obligatoriu, trebuie să le păstrăm. Eram suspendați de către Autoritatea Aeronautică Civilă, ceea ce era mult mai grav. Așa, am preferat să păstrăm doar zborurile tip charter, speciale, umanitare, care au o frecvență redusă.

Cum afectează financiar aeroportul suspendarea zborurilor

Noi ne-am făcut foarte bine calculele. Ne afectează într-un fel, dar doar în ceea ce privește veniturile. Noi, pentru fiecare pasager îmbarcat, percepeam o taxă, iar asta era principala noastră sursă de venituri. Dar, ținând cont că reparațiile pe care ar fi urmat să le facem ar fi costat foarte mult, mare lucru nu câștigam. Din cauza asta, pierderile pot fi considerate pierderi, dar unele controlate, și nu neapărat pierderi cât venituri mai mici. Dar nu este nimic mai presus decât siguranța zborului. Siguranța, securitatea pasagerilor sunt absolut depline și nu se discută. Sper să înțeleagă toată lumea acest lucru. A apărut și va apărea un disconfort pe care îl știm, dar este un disconfort care poate fi eliminat prin măsurile pe care le-a luat compania Wizz Air. Să sperăm că avem înțelegere și nu o să mai fim așa de apostrofați.

De ce se lucrează vara și nu iarna

Noi susținem că este perioada oportună pentru lucrări. De ce anume? În cadrul acestor lucrări va fi necesară înlocuirea de dale de beton. Se vor înlocui cu totul. Vă dați seama că nu poți să schimbi betonul când afară este zăpadă și ger. Vom avea excavări de pământ – volume mari – pentru acea extindere a platformei de îmbarcare-debarcare. Sunt 16.000 mp, iar numai fundația acestei platforme este de un metru. Gaura aceea va fi umplută cu tot felul de straturi de pietriș, de nisip, cum va decide proiectantul. Vom avea lucrări de canalizare pentru preluarea apelor pluviale, un nou post de transformare, care presupune lucrări de aducere a mediei tensiuni până la postul de transformare. Nu sunt lucrări foarte ușoare, iar pe perioada iernii sunt foarte greu de făcut. Nu cred că cea mai mare parte a lucrărilor se poate realiza iarna.

Cursele pot fi reluate fără probleme în septembrie

Le împărtășim nemul­țumirea, ne-am asumat acest risc, dar, așa cum am spus, ținem prea mult la siguranța zborului și la realizarea unui proiect de durată care va fi pentru foarte mulți ani de acum înainte. Poate contează cele trei luni pentru anumiți călători, nu pot să spun că ele contează mai mult sau mai puțin. Pentru noi contează foarte mult pentru că ni se dă posibilitatea să facem o lucrare în liniște, fără presiuni și fără riscul ca, din cauza constructorului, să apară anumite evenimente. Când ai un șantier de amploarea asta și îți vine un avion din trei în patru ore, oricând poate apărea un muncitor care nu respectă niște proceduri sau un echipament uitat într-o zonă mai puțin sigură. Și acest lucru a dus la decizia companiei de a suspenda zborurile până la finalizarea proiectului. Noi considerăm că putem relua zborurile fără nici o problemă și în condițiile noii piste în luna septembrie. Când ai avionul în aer, nu îți permiți să intervii la pistă. E foarte delicat să faci o lucrare pe pista de aterizare-decolare, să ai avionul în aer și tu să nu termini lucrarea. Sau să o faci în grabă, să nu respecți o tehnologie foarte bine pusă la punct și obligatorie pentru a garanta că este făcută corect și că nu o să apară probleme care pot genera accidente.

Redirecționarea zborurilor

Este numai decizia companiei. Noi am avut discuții. Să nu credeți că noi nu ținem la pasagerii noștri, nu. Noi trăim prin dânșii. Am făcut tot posibilul. Dar au și cei de la companie politica lor. Nu pot să le impun. Am avut, după această decizie, negocieri destul de tăioase și aprinse, ca să limităm acest disconfort. Nu pot să vă spun la ora actuală. Și compania probabil că a luat decizia aceasta cam repede. Urmează să reloce pasagerii, să le dea banii înapoi dacă se dorește asta. Nu cred că vor asigura transportul pasagerilor din Craiova către alt aeroport. E doar o părere personală.

Mai mult de trei curse noi după refacerea pistei

Eu vă pot spune că nu se vor realiza doar trei noi curse. Vor fi mult mai multe și cu alți operatori, dar nu am semnat contractele până nu avem garanția că pista nu va avea probleme. Până nu vom implementa acest proiect, nu vom lua nici o decizie. Avem precontracte, discuții finalizate cu mai multe companii, pe mai multe destinații, însă până nu facem pista, nu semnăm nimic. Vă vom anunța la momentul respectiv și sunt convins că, după ce vom anunța aceste destinații și frecvența lor, foarte mulți pasageri care acum sunt supărați pe noi ne vor ierta. Vom face tot posibilul să ne ierte.

Când se lărgește parcarea

Extinderea parcării va fi executată sub îndrumarea și finanțarea Consiliului Județean Dolj. Din câte am înțeles, a fost depusă o ofertă la cea de-a doua licitație. Urmează să fie evaluată, iar dacă firma va îndeplini condițiile de calificare și cerințele caietului de sarcini, cu siguranță vom semna contractul. Mai mult decât atât nu știu. Cu siguranță că se va face anul acesta. Este o lucrare necesară pentru că e nevoie să mărim spațiile de parcare și, totodată, să facem o sistematizare de acces. Traficul este foarte aglomerat, în mod deosebit în orele de trafic aerian, și apar aglomerări, incidente. Parcarea e o lucrare, din punctul nostru de vedere, comparativ cu ce avem noi, nesemnificativă.

Sens giratoriu în fața aeroportului

Accesul în Aeroportul Craiova este, la ora actuală, destul de delicat. Au fost incidente, sunt cunoscute, noi am făcut mai multe sesizări către Drumurile Naționale. La ultima ședință de Consiliu Tehnic la care am participat și noi, alături de reprezentanții Direcției Regionale de Drumuri și Poduri (DRDP) Craiova, Poliției Circulației și ai proiectantului, s-a convenit să existe și în fața aeroportului un sens giratoriu, care va fluidiza accesul și ieșirea din aeroport. Vor fi trei sensuri giratorii: unul la Centura de Vest, unul în fața Aeroportului și unul la intersecția cu drumul județean care duce la Cârcea. Este soluția agreată de toată lumea. Urmează ca proiectantul să dea soluția tehnică în scurt timp, iar din spusele celor de la DRDP Craiova, chiar se speră realizarea acestor sensuri giratorii până la sfârșitul anului acesta.

Peste 600.000 de pasageri în următorii doi-trei ani

În Masterplanul de Transport General, Aeroportul Craiova e foarte bine reprezentat. Din studiile făcute de agenția de statistică și Jaspers, care este agenția recunoscută de băncile europene, acest masterplan a arătat că pe lângă Aeroportul Otopeni, Aeroportul Craiova are cel mai mare potențial de dezvoltare. Din aceste considerente, noi am propus și ni s-a acceptat o serie de alte investiții care, în final, se vor ridica la aproape 80 de milioane de euro. Sunt lucrări care vor dezvolta semnificativ aeroportul nostru. Am dovedit că există acest potențial, avem un bazin de colectare a posibililor pasageri de peste 2,3 milioane, ceea ce înseamnă foarte mult pentru un aeroport regional. Dacă se va reabilita și drumul Calafat-Craiova, numărul va crește cu atât mai mult. Noi avem și acum pasageri foarte mulți din nord-vestul Bulgariei, din Serbia, dar și din județele învecinate. Dacă se va face Craiova-Pitești, vă garantăm că vom atrage foarte mulți pasageri din Pitești. Oamenii preferă să facă o oră și jumătate până la Craiova, să evite aglomerația din București. Deocamdată, noi nu percepem taxe de parcare, care sunt foarte neplăcute dacă îți lași mașina foarte mult pe Otopeni. Suntem convinși că vom aduce un spor de trafic foarte important. Din calculele noastre, după reabilitarea infrastructurii de mișcare, estimăm că în doi-trei ani noi vom ajunge la peste 600.000 de pasageri pe an. O altă investiție este un nou terminal de vreo 20.000 de metri pătrați, care e de vreo trei ori mai mare decât ce avem acum. Acesta va asigura o fluiditate și un confort sporit pasagerilor. El va permite operarea a cel puțin un milion de pasageri pe an, cifră la care vom ajunge în 2025, maximum 2030. Din toate studiile care au fost făcute de companii de specialitate, din masterplanul întocmit de Consiliul Județean Dolj și realizat de firma Halcrow din Anglia, noi am depășit previziunile lor. Practic, avem de două ori mai mulți pasageri față de cât se estima. Singurul lucru care ne impune treaba aceasta este modernizarea și dezvoltarea infrastructurii de mișcare.

Brevet de Aeroport Internațional

O să se oficializeze. Noi am avut o comisie interguvernamentală de analiză a aeroportului, am depășit-o cu brio, nu am avut nici o problemă în a îndeplini în totalitate cerințele manualului Schengen și condițiile de a deveni aeroport internațional. Știu că a fost depus, la nivelul Ministerului Transporturilor, către domnul ministrui, ordinul de declarare a Aeroportulu Craiova ca aeroport internațional. E o chestiune de zile. În ceea ce privește criteriile de acordare a acestui titlu, trebuie să existe o separare clară a pasagerilor care vor călători în spațiul Schengen și non-Schengen. Aceste fluxuri nu trebuie să se intersecteze. Trebuie să îndeplinim niște condiții pe care ni le solicită poliția de frontieră, SRI, Vama, condiții ce țin de dotare, de control. Le îndeplinim fără probleme. Pentru noi, aceste lucruri înseamnă o posibilitate și mai mare decât am avut-o până acum. În momentul acela, toată lumea va ști că pe Aeroportul Craiova se va opera orice fel de zbor, indiferent că e din Schengen sau nu, că orice echipaj, orice aeronavă poată să opereze pe Aeroportul Craiova în condițiile impuse de legislația europeană.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS