Pasajul peste linia CFR Craiova – Piatra-Olt dă bătăi de cap constructorilor (Foto: GdS)
Tronsonul de 6,3 km care va lega DN 6 Craiova – Caracal de DN 65 Craiova – Pitești s-a împotmolit la un pasaj peste calea ferată. Lucrările ar trebui să fie gata în toamnă. În realitate, întregul inel de sud ar trebui să facă legătura DN 6 și cu DN 56 Craiova – Calafat, însă pentru tronsonul 2 nu există în prezent surse de finanțare.
Centura de Sud a Craiovei va fi inaugurată pe 1 noiembrie 2015, cu o întârziere de doi ani față de termenul inițial de finalizare a lucrărilor, potrivit ultimelor informații ale GdS. Varianta de ocolire prin sud a orașului înseamnă în prezent un tronson rutier de 6,3 km care face legătura între DN 6 Craiova – Caracal și DN 65 Craiova – Pitești. Valoarea proiectului este de 53 de milioane de lei (12 milioane de euro), din care fonduri nerambursabile UE de 37 de milioane de lei (8,35 milioane de euro), beneficiar fiind Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) SA. Lucrările sunt realizate de compania italiană SECOL, consultant fiind Tecnic Consulting Engineering Romania SRL, iar proiectant – asocierea Consitrans/Roughton. Infrastructura rutieră este aproape finalizată. Lucrările se realizează acum la un pasaj suprateran de 227 de metri peste calea ferată Craiova – Piatra-Olt. Lucrările au întârziat din cauză că soluția tehnică inițială a trebuit schimbată, pânza freatică fiind aproape de suprafață. Fundația directă nu s-a mai executat, ci s-a apelat la piloți îngropați la 16 metri adâncime pentru fiecare picior al pasajului. Constructorii au montat suprastructura pe trei din cele nouă deschideri ale pasajului. Centura mai presupune pe lungimea ei două parcări de scurtă durată și două intersecții – giratorii, la capetele drumului. Artera are o lățime a carosabilului de șapte metri și permite circulația în condiții de viteză și siguranță sporite. Anul trecut, primarii localităților limitrofe Craiovei s-au declarat nemulțumiți de proiectul centurii. Cel mai vehement a fost Valerică Pupăză, primarul din Cârcea, care a afirmat că drumul izolează extravilanul localității (1.500 de hectare), iar locuitorii nu pot merge cu utilajele să-și lucreze pământul. El este nemulțumit că utilajele mai mari nu pot trece prin pasajul tubular cu diametrul de cinci metri de la kilometrul 2+900. Cum soluția tehnică nu mai poate fi schimbată, centura va rămâne în actualul proiect.
Tronsonul 2, un proiect prea îndepărtat
Tronsonul de 6,3 km reprezintă doar o bretea din proiectul variantei de ocolire prin sud a municipiului Craiova. În proiectul extins, mai există un tronson care se desprinde din DN 56 Craiova – Calafat în dreptul localității Braniște și traversează canalul colector al orașului și calea ferată Craiova – Calafat printr-un pasaj denivelat. Urmează un aliniament în lungime de 3,2 km, după care varianta se intersectează cu DN 55 Craiova – Bechet, unde formează din nou un sens giratoriu. Ulterior, centura traversează calea ferată București – Craiova – Timișoara, ajungând la actualul sens giratoriu de pe DN 6 Craiova – Caracal. Proiectul estima că numai pentru tronsonul care unește DN 56 – DN 55 – DN 6 este nevoie de achiziționarea a 25 de hectare de teren. Cele două tronsoane ar fi urmat să totalizeze trei pasaje peste calea ferată și un pod peste canalul colector al orașului. De fapt, inelul rutier ar fi urmat să unească drumurile din sudul și estul Craiovei. Nu a existat nici măcar în proiect o arteră de legătură prin sud cu DN 6 Craiova – Filiași. Cert este că în prezent tronsonul 2 nu are surse de finanțare, el nefiind inclus nici în materplanul pe transport pentru perioada 2014 – 2030.