Primarul Craiovei, Lia Olguța Vasilescu, a venit miercuri pentru prima dată în studiourile Alege TV pentru a vorbi despre proiectele municipalității și despre problemele craiovenilor. Primarul a explicat în cadrul emisiunii „Audienţă Generală“ cum stăm la capitolul asfaltare, care e situația lucrărilor desfășurate în Craiova, a vorbit despre mutarea înapoi a Târgului Municipal Zilnic, dar și despre variantele de administrare a parcării subterane care va fi gata în toamnă. Nu în ultimul rând, primarul a explicat cum poate fi rezolvată problema infracționalității din anumite cartiere și cum decurg planurile pentru primul parc industrial propriu al primăriei. GdS vă prezintă în cele ce urmează principalele declarații ale primarului.
Olguța Vasilescu a precizat că, până la sfârșitul acestui an, ar putea fi asfaltate integral patru sau cinci cartiere din oraș, iar restul până în iunie anul viitor. „O să ne aplecăm asupra cartierelor de periferie cu asfaltarea atunci când se vor finaliza introducerea canalizării și a apei potabile. De anul trecut până acum s-au introdus 60 de kilometri de canalizare, 40 de kilometri de rețea de apă și nu putem asfalta până nu introducem toate utilitățile. De acest lucru sper să fie conștienți și craiovenii care locuiesc în cartierele periferice. Ei consideră că, dacă s-a introdus deja canalizarea, cum este situația din Bariera Vâlcii, ar trebui să vină și asfaltul. Nu se poate face acest lucru până când nu trece o anumită perioadă în care să se efectueze racordurile și să se facă sub presiune absolut toate etapele de pregătire, astfel încât să știm că în momentul în care asfaltăm nu mai spargem străzile. (…) Eu sper ca până la sfârșitul acestui an să avem închise patru sau cinci cartiere, când spun închise înseamnă că au asfalt peste tot. Vorbesc despre Lăpuș, care cred că se închide în două săptămâni, Rovine, care iarăși trebuie să se închidă în două-trei săptămâni, dar și 1 Mai, care este obligatoriu să se închidă până la sfârșitul anului. Acolo nu am apucat să intrăm decât într-un cvartal de blocuri în urmă cu un an și jumătate, când puteam încă să asfaltăm și, evident, ne concentrăm să terminăm și în Craiovița, unde mai sunt destul de multe cvartale de blocuri. Pentru anul viitor, rămân toate celelalte cartiere pe care să lucrăm până la sfârșitul mandatului meu și să încercăm să le terminăm pe toate. Dacă nu am fi pierdut un an din cauza contestațiilor, eu cred că până la finalul mandatului meu toate cartierele de blocuri erau asfaltate în totalitate“, a spus primarul.
Proiectarea greșită, o mare problemă a Craiovei
Olguța Vasilescu a explicat că, în lipsa specialiștilor în primărie, firmele de proiectare predau lucrări de calitate proastă. Exemple în acest sens sunt strada Caracal și parcarea subterană de la Teatrul Național. „Sunt mulțumită de cum au fost realizate lucrările pe strada Caracal. Dacă vă referiți la câteva inconveniente care sunt acolo, acestea au apărut din cauza proiectului pe care l-am moștenit. Eu nu mi-am asumat niciodată proiectele lui Antonie Solomon, ci doar finanțarea pe care am adus-o pe proiectele lui Antonie Solomon. Acolo ar mai fi trebuit făcute niște guri de scurgere și mai trebuia lucrat la pistele de bicicliști. Noi nu am avut ce să-i reproșăm constructorului, pentru că el a respectat întocmai proiectul pe care l-au avut. Din câte știu eu, la nivel național, domnul Dragnea, cu o săptămână înainte să plece, a lucrat la un proiect de ordonanță de urgență prin care responsabilizează mai mult proiectanții. Dacă mă întrebați pe mine, toate nenorocirile care se întâmplă în România în ultimii ani sunt din vina proiectanților. Ei fac niște proiecte proaste pe care le dau la primărie, iar la primărie nu ai specialiști care să vină să le verifice și, oricum, până acum câțiva ani nici nu se verificau aceste proiecte. În ultima perioadă, noi am început ca, atunci când scoatem la licitație lucrările, să ne trimitem diriginții de șantier, măcar atât cât pot, să urmărească și să ne spună dacă este în regulă sau nu. Ceea ce se cere prin această OUG este ca responsabilitatea, dacă proiectul este greșit, să fie asumată în totalitate de proiectant și, mai mult, este obligația proiectantului de a-ți urmări lucrarea până la final. Ei veneau, predau proiectul, după care plecau și spuneau că, dacă voiam să urmărească proiectul, trebuia să le dăm alți bani. Or, pe fonduri europene nu se poate să le dăm alți bani. Și la parcarea subterană au fost câteva probleme, în sensul că, la un moment dat, constructorul și-a dat seama că era o greșeală de proiectare, proiectantul nu a vrut să se miște până la noi să vadă despre ce e vorba, a spus că, dacă vrem ore suplimentare, trebuie să le plătim. Până la urmă am ajuns la o mediere cu firma de proiectare, dar nu e în regulă ce se întâmplă. Vă spuneam că, până acum câțiva ani, nici măcar nu au fost urmărite aceste proiecte de către municipalitate. Anul trecut, spre exemplu, am scos câteva zeci de străzi la licitație pentru a fi asfaltate. După ce am trimis angajații noștri să se uite în teren, aceștia au constatat că firma respectivă de proiectare nu prevăzuse nici măcar jumătate din cantitatea de materiale care era necesară. Automat, scoteam la licitație, venea cineva care probabil licita mai jos ca să poată să câștige, apoi ajungea în teren și își dădea seama că nu se poate face nimic, iar noi ne spălam pe cap cu proiectul“, a declarat primarul.
Water Park-ul, alt proiect nerespectat
Primarul a anunțat că municipalitatea a deblocat finanțarea pentru parcul acvatic, dar și în acest caz au fost probleme din cauza proiectului. „O asemenea situație, unde nu s-a respectat proiectul, a fost la Water Park, unde a intrat DNA-ul. Nu a fost nici un fel de problemă cu municipalitatea, pentru că acolo a fost o neînțelegere între firmele care lucrau cu dirigenția de șantier sau o prea bună înțelegere, ca să fim mai exacți, în sensul că ei nu au respectat de la început proiectul, dar dirigintele de șantier a închis ochii. De asemenea, ești obligat să iei și dirigenția pe fonduri europene, prin licitație. Am ajuns în situația în care, timp de patru luni, a trebuit să stopăm lucrările până când facem o nouă expertiză tehnică, o nouă expertiză financiară ca să vedem dacă putem să terminăm lucrarea. Sunt mari probleme pe absolut toate proiectele pe care le-am moștenit și, de ce să mint, și pe proiecte care s-au făcut pe vremea mea am avut în continuare greșeli de proiectare pe care a trebuit să le îndreptăm din mers. La Water Park, noi am deblocat finanțarea chiar de săptămâna aceasta, și astăzi (miercuri – n.r.) am semnat câteva ordine de plată pentru firmele respective. Urmează ca și DNA să-și facă expertiza financiară, iar cine a greșit va trebui să plătească, fără îndoială. La sfârșitul acestei lucrări, dacă se constată de către expertiză că acolo au dispărut bani sau au fost făcute cheltuieli nejustificate, ne vom îndrepta împotriva firmelor ca să recuperăm această sumă“, a spus primarul.
Se mai mută Târgul Municipal?
Olguța Vasilescu s-a declarat nemulțumită de felul în care arată Târgul Municipal pe care l-a catalogat „groaznic“, motiv pentru primărie să ia în calcul mutarea acestuia înapoi, în fosta autobază a RAT Craiova. „Terenul de pe strada Dimitrie Gerota este cam singurul teren al municipalității în această perioadă, suficient de mare ca să putem să dezvoltăm ceva pe el. Cu acel târg nu trebuie să mai pornim greșit de la început. Trebuie să aibă canalizare, apă, toalete, să fie asfaltat, trebuie să aibă chiar niște chioșcuri, fiindcă noi i-am lăsat pe privați, fiind tot pe teren privat, să-și facă singuri chioșcurile. Și-a pus fiecare cum a vrut… Știm foarte bine cum a ieșit târgul de pe Caracal. Acum vrem să construim noi toate compartimentările, toaletele și tot ceea ce presupune acest târg, să licităm spațiul respectiv, dacă nu ți-ai îndeplinit obligațiile, a doua zi te scoatem afară și vine altcineva care prin licitație poate să ia spațiul respectiv. Nu vrem să greșim. Vrem să gândim foarte bine acest Târg Municipal pentru că, dacă îl facem, îl facem pentru o perioadă îndelungată, poate chiar să rămână al municipalității pentru totdeauna. Pe Caracal, contractul a fost semnat în asociere cu o firmă care și-a luat sarcina doar de a pietrui și de a face niște barăci în care se vând hainele vechi. Nici noi nu am putut investi acolo, pentru că nu era terenul municipalității. (…) E o decizie pe care o analizăm, încă facem studii de fezabilitate, avem deja un proiect schițat. Știm ce avem de făcut, dar, deocamdată, nu putem să ne apucăm de construcție pentru că acolo este organizarea de șantier pentru mai multe firme care lucrează în Craiova: pentru Hidroconstrucția, care lucrează la rețeaua de apă. Cei care construiesc noul stadion au cerut niște barăci pentru muncitori care să fie așezate pe o platformă betonată – ori este cam singura platformă betonată pe care o mai are municipiul Craiova. Mi-e greu să cred că până la sfârșitul anului putem să ne apucăm de lucru acolo. Știu care este situația. Am fost și săptămâna trecută în Târgul Municipal, arată groaznic, dar deocamdată este singura soluție până când vom putea să facem un târg la standarde europene, așa cum am făcut cu spitalele sau cu celelalte lucruri. (…) Să știți că nu intervin în nici o regie, le-am spus absolut tuturor directorilor de regii că ceea ce semnează este strict responsabilitatea lor și trebuie să o gândească foarte bine, pentru că pot să răspundă inclusiv penal“, a explicat primarul.
Va avea parcarea subterană o taxă?
Primarul a declarat la Alege TV că parcarea subterană ar putea fi gratuită pentru șoferi. „Luăm în calcul faptul că acolo sunt 650 de locuri de parcare și că o facem gratuit. Este foarte posibil ca dumneavoastră, care nu mergeți iarna cu mașina, dar ați prefera să o știți într-un loc uscat și păzit, să o duceți și să o lăsați acolo pe toată perioada iernii, știind că este gratuită parcarea, iar noi să avem o problemă în sensul că alții nu vor putea niciodată să beneficieze de acel loc de parcare pe care îl blocați dumneavoastră. Și atunci, există varianta să poți să lași mașina acolo timp de 24 de ore în mod gratuit. Mai există și o discuție cu proprietarii de hoteluri din zona Centrului Vechi care au primit autorizații de construcție cu obligația de a avea locuri de parcare și care acum vin și spun că sunt de acord să închirieze cinci sau zece locuri de parcare pe care le pot folosi clienții lor. Există și varianta ca administrarea parcării să fie suportată din alte taxe. Mai precis, avem parcarea subterană, care va rămâne gratuită, chiar dacă este pe o perioadă de 24 de ore, în fața primăriei există o parcare pe care putem să o facem cu plată, în fața Universității la fel, între Consiliul Județean și bancă există iarăși o parcare pe care am deschis-o anul trecut (…) Pe acestea mă gândesc să le facem cu taxă, iar din taxele respective să se suporte toate costurile de administrare ale parcării subterane, care rămâne gratuită, dar în condițiile în care am discutat. Nu să o blocheze luni întregi persoane care vin să-și pună mașina la vânzare sau să o lase acolo pentru că pur și simplu nu o folosesc“, a spus Olguța Vasilescu.
De unde vin banii pentru aducțiunea firului II Izvarna?
Craiovenii ar putea bea apă numai de la Izvarna în 2017. „Banii pentru Firul II Izvarna vin din fonduri europene, prin Ministerul Mediului. S-a reușit o negociere cu Comisia Europeană de către Ministerul Mediului, 1,4 miliarde la nivel național, iar Craiova a reușit să ia 225 de milioane de euro, aproximativ 18% din toate fondurile la nivel național. Asta înseamnă canalizarea, cât mai rămâne de făcut în anul 2016, canalizarea pentru comunele din zona metropolitană, cărora le-am garantat, atunci când s-au asociat cu noi, că vor beneficia de condiții de oraș, și aducțiunea firului II Izvarna, care costă 123 de milioane de euro. Pentru acesta s-a făcut deja licitația pentru proiectare. Firma care a câștigat lucrează la proiectare, săptămâna trecută a fost o întâlnire cu primarii din Gorj și cu președintele CJ Gorj, pentru a se stabili traseul acestei conducte și exproprierile care urmează să se facă. Probabil că săptămâna viitoare vom avea o întâlnire cu primarii din Dolj, cu mine și cu Compania de Apă pentru partea noastră. Este obligatoriu să facem această lucrare pentru că firul I care vine de la Izvarna a ieșit din uz de 25 de ani. Am avut foarte mari probleme în ultimii trei ani, foarte multe spărturi, avarii, Craiova ținută câteva ore fără apă din cauza acestor avarii. Plus că, în momentul în care facem firul II Izvarna, apa va avea un alt flux și o altă capacitate și vom reuși să alimentăm tot orașul Craiova cu apă pură de Izvarna. Ceea ce, zic eu, ar fi cea mai bună veste de pe mandatul meu pentru locuitorii Craiovei. (…) Anul acesta durează proiectarea, au termen de finalizare în 2016 undeva la începutul anului, după care va urma licitația de trei-patru luni pentru execuție, iar apoi, în anul 2016, estimând optimist că se termină licitația undeva prin luna iunie, ar avea un termen de un an și jumătate până la sfârșitul lui 2017. Sunt foarte mulți kilometri până acolo, dar aici nu poate fi vorba decât despre o firmă-mamut. Probabil că nu va fi o firmă din România care să își permită, dar asta este o veste bună pentru că înseamnă că toate firmele de construcții din zona Doljului și Gorjului vor avea de lucru, pentru că este clar că se va lucra cu foarte mulți subcontractori“, a declarat primarul.
Ce facem cu infracționalitatea din Craiova?
Poliția Națională, partea de ordine publică, ar trebui să treacă în subordinea primăriilor. Aceasta este soluția pe care o vede primarul pentru ca infracționalitatea să fie mai bine ținută sub control. „Vreau ca locuitorii să înțeleagă că primarul nu are nici o treabă cu Poliția Națională. E trafic de influență dacă suni șeful poliției și îi ceri să facă un anumit lucru. Avem un primar care este, din păcate, sub control judiciar, pentru că și-a permis să sune un șef de poliție și să-i atragă atenția că se iau prea multe carnete de conducere în municipiul respectiv. Eu pot să fac un singur lucru: să mă adresez prefectului și să cer o comisie formată din șefii mai multor deconcentrate care au legătură cu acest sector, Jandarmeria, Poliția Națională, Inspectoratul pentru Situații de Urgență. În Brestei, spre exemplu, noi veneam cu Compania de Apă ca să-i scoatem pe oameni din mocirlă, când erau inundații, iar unii dintre ei ne tăiau furtunele. La un moment dat, am cerut sprijinul Jandarmeriei. Același lucru îl cer și pentru cartierul Romanești, pentru că ați văzut ce a spus Poliția Națională la întâlnirea „Fii vocea cartierului tău!” de acolo, că doamnele să nu mai meargă cu lănțișor, cu geantă, eventual să ne punem basmaua pe cap sau să nu mai ieșim din casă pentru că nu pot ei să rezolve problema. De fiecare dată când a fost implicată Instituția Prefectului, am observat că aceste lucruri s-au rezolvat, poate și pentru că este reprezentantul guvernului în teritoriu și are un alt ascendent asupra acestor instituții. Dacă cineva așteaptă soluții de la Poliția Locală, se înșeală, pentru că nu au nici capacitatea, nici posibilitatea legală de a interveni. Ea apără spitalele, școlile, asigură ordinea la concerte, la Sala Polivalentă, iar noi avem doar șapte echipaje de poliție într-o singură zi în oraș. Atunci, trebuie să cerem ajutorul Poliției Naționale. Ar trebui să se ia odată o decizie la București: fie Poliția Națională, partea de ordine publică, trece la municipalitate, și atunci este direct răspunzător primarul și consiliul local pentru situațiile de infracționalitate din oraș, fie se ia și Poliția Locală sau este transformată în altceva, îi spune altfel, Gardieni Publici, ca să nu se mai facă această confuzie. Locuitorii au impresia că sunt două structuri care au aceleași responsabilități și că ei trebuie să fie apărați, spre exemplu, de Poliția Locală, ceea ce, din păcate, nu e cazul. Aveam 300 de polițiști la nivelul a 300.000 de locuitori, ceea ce e foarte puțin. Am avut deja discuții, la următoarea ședință de Colegiu Prefectural voi interveni, cum am făcut-o și în problema de pe strada Râului, dar o voi face în mod oficial și printr-o adresă, pentru că trebuie să existe și așa ceva“, a declarat Olguța Vasilescu.
Când va avea primăria un parc industrial?
Neînțelegerile privind banii pentru decontaminare sunt principalul obstacol în calea preluării unei suprafețe de 200 de hectare de teren de la OMV pentru amenajarea unui nou parc industrial. „S-au făcut demersurile necesare către conducerea OMV pentru preluarea unui teren din zona combinatului chimic. Am avut mai multe runde de discuții. Deocamdată, ei au fost de acord să ne predea acel amplasament de 200 de hectare în mod gratuit, ceea ce ar fi extraordinar pentru noi. Sunt în continuare niște încurcături cu fonduri de mediu care au fost alocate acolo pentru a se face o decontaminare. Până când Ministerul Mediului nu va reuși să găsească formula legală prin care să absolve firma de aceste cheltuieli, noi nu putem să preluăm acest teren pentru că este cu sarcini. Este, însă, singura variantă de dezvoltare a municipiului Craiova în ceea ce privește partea industrială. CJ Dolj are un parc industrial pe teritoriul comunei Ghercești, care a fost umplut de firma de biscuiți ETI, avem al doilea parc industrial pe teritoriul Craiovei, tot în zona Aeroportului, care eu cred că se va umple în cursul acestui an pentru că am reușit să atragem firme din afara țării, iar după aceea vom rămâne în situația în care vom avea investitori – pentru că au început să
vină -, dar nu o să avem terenuri. Este singura variantă, plus că acolo ai 40 megawați, ai conductă de gaze, ai linie de cale ferată, ai stație de epurare de 35 de milioane de euro, adică ai absolut toate argumentele ca să spui că acolo se poate dezvolta un parc industrial și nu altceva“, a explicat primarul.