Plimbat între Ministerul Transporturilor și cel al Sănătății, Spitalul CF din Craiova a rămas fără finanțare de la stat. Acum, primește bani doar din contractul cu Casa de Asigurări și încasările din policlinică. Aparatura veche de peste 20 de ani nu mai încurajează pacienții să se trateze aici. Doar profesionalismul recunoscut al medicilor mai ține în picioare unitatea. Cu mâinile goale însă, nu mai pot rezista mult. Conducerea spitalului vorbește despre situația reală a unității și cere sprijin financiar.
Tot mai puțini pacienți aleg să se trateze în Spitalul Clinic Căi Ferate Craiova. Asta pentru că aici nu s-au mai făcut investiții de ani buni. Aparatul de radiologie este vechi de 20 de ani, iar ecografele mai funcționează doar prin grija celor care le repară. În plus, pentru aparatura care se strică, cu greu se găsesc piese pentru că unele au fost scoase din producție. Spitalul CF Craiova este recunoscut pentru profesionalismul cadrelor medicale, munca este aceeași și acum, doar că banii sunt puțini. Însă performanța nu se poate face fără aparatură. „În ultimul timp, adresabilitatea către spital a început să scadă ținând cont de faptul că suntem singurul spital care în ultimii doi-trei ani nu a primit nici un fel de finanțare. Sistemul medical este subfinanțat și asta nu o spunem doar noi, ci și miniștrii care au trecut atât pe la Ministerul Sănătății (MS), cât și la Ministerul Transporturilor. Acum, unitatea este subordonată Ministerului Transporturilor, chiar dacă o perioadă am trecut și pe la MS. Avem același colectiv de acum cinci-șase ani, însă lucrurile au început să nu meargă bine din cauza lipsei de finanțare care întârzie să apară“, a precizat dr. Gabriel Mogoș, managerul Spitalului CF.
„Spitalul funcționează în regim de autofinanțare“
Clinica de Chirurgie, cea de Medicină Internă, Reumatologia și Cardiologia sunt cele mai solicitate. Peste tot este nevoie de renovare, de recondiționarea saloanelor, a aparaturii. Din banii care există acum, se face igienizare permanentă. „Spitalul funcționează în regim de autofinanțare, practic toți banii care vin aici sunt gestionați de spital prin două surse: contractul cu CAS și încasările din policlinică. În lipsa investițiilor și a posibilității creșterii actului medical prin medicamente de ultimă generație și aparatură performantă, nu reușim să creștem încasările. E un cerc vicios, din care cu greu putem ieși“, a spus dr. Lucrețiu Radu, directorul medical al Spitalului CF Craiova.
Aparatura trebuie toată schimbată. În plus, fondurile primite de la CAS se acordă și în funcție de durata de viață a aparatelor. Unitatea are și tehnică mai nouă, dar puțină. „Partea de recondiționare a clădirilor este imposibil de făcut pentru că nu avem bani. Dacă vorbim de condițiile cazării pacientului, începând de la paturi până la condițiile din salon, trebui investiți bani. Cu puținul pe care îl avem însă, asigurăm condițiile igienico-sanitare și în unele situații sunt chiar mai bune decât în alte spitale. Problema este dotarea. Aparatura este veche de mai bine de 20 de ani. Fondurile primite de spital prin CAS țin cont inclusiv de durata de viață a aparatelor folosite, iar spitalul este dezavantajat. La capitolul aparatură, spitalul are nevoie de mari investiții“, a adăugat directorul medical.
„Problema este că segmentul medical la Ministerul Transporturilor este mic“
Situația și nevoile pe care le are spitalul au ajuns la Ministerul Transporturilor, dar soluțiile întârzie să apară. Faptul că spitalul a fost pasat între ministere a fost o pierdere. „Problema este că segmentul medical la Ministerul Transporturilor este unul mic, în comparație cu problemele și activitatea pe care Ministerul Transporturilor o are. Am fost puși pe drumuri între cele două instituții și bugetele erau deja făcute. În doi ani și jumătate s-au perindat peste opt miniștri la cele două ministere. Nici nu apuci să vezi care e problema că imediat ai plecat și vine altcineva. Toate cele 12-13 spitale CF care au trecut la MS – pentru că nu au trecut toate, invocându-se atunci proiectele europene pe care le aveau în desfășurare -, au avut de suferit“, a explicat dr. Gabriel Mogoș, managerul spitalului.
Pentru primirea acreditării este nevoie de investiții
Spitalul trebuie să treacă și prin Comisia de Acreditare CONAS. Pentru a primi acreditarea este nevoie de investiții. Dacă nu se trece de acest prag, este posibil ca unitatea medicală să nu mai poată face contract cu CAS. „Pentru a primi acreditare, trebuie să întrunim niște condiții și să obținem un punctaj cât mai mare. Suntem, poate, printre singurele spitale din Dolj la care nu a ajuns încă Comisia de Acreditare CONAS. În ianuarie anul viitor, așteptăm să vină, și până atunci sperăm să îmbunătățim condițiile. Nu ne încălzește cu nimic să facem această acreditare pe hârtie. Ne interesează ceea ce există efectiv în saloane și calitatea actului medical. Dacă facem o acreditare, cum poate s-au făcut multe, după părerea mea, doar pe hârtie, chiar dacă ești acreditat acum, peste câțiva ani poți să o pierzi. Legislația nu prevede foarte clar ce se întâmplă dacă nu primim acreditarea. Cel mai rău lucru care s-ar putea petrece ar fi să nu mai avem contract cu CAS Dolj, casa de sănătate cu care avem contract, după ce a fost desfințată Casa Transportatorilor“, a declarat dr. Gabriel Mogoș.
„Nu putem să rezistăm așa la nesfârșit“
Acum, din contractul cu Casa, spitalul primește 450.000 de lei noi. Din acești bani se încearcă în primul rând acoperirea salariilor și plata furnizorilor și utilităților. Așa că pentru investiții nu mai rămâne nimic. Din cauza lipsei banilor au fost situații când angajații au luat salariile micșorate sau activitatea a fost suspendată pentru câteva zile. „Să ai de implementat noi sisteme, să mărești salariile și să nu îți suplimenteze nimeni bugetul, este greu. Aceste lucruri s-au făcut pe bruma de bani pe care spitalele o aveau. S-au mărit acum salariile cadrelor medicale cu 100 de lei, au spus că ne suplimentează, dar nu ne-au dat nimic. Au spus că au scăzut CAS-ul, dar sumele economisite din această reducere nu ne-au acoperit nevoile de plată a cadrelor medicale. S-a desființat Casa Transportatorilor și a trebuit să implementăm rețeta electronică, SIUI, cardul electronic, fără să primim bani. Spitalul face eforturi uriașe inclusiv prin faptul că luăm salariile micșorate sau că suspendăm activitatea pentru câteva zile pentru a putea să ne încadrăm în banii pe care îi încasăm pe servicii. Însă nu putem să rezistăm așa la nesfârșit. Dacă soluțiile apăreau acum doi ani, când situația era mai bună, poate nu ajungeam acum în situații în care să nu luăm salariile integral“, a adăugat managerul unității sanitare.
Sponsorizările pot salva spitalul
Conducerea spitalului spune că dacă sistemul sanitar nu ar fi sponsorizat de pacient, nu ar funcționa. „Chiar dacă unii nu recunosc acest lucru! Cărțile trebuie puse pe masă și să recunoaștem acest lucru. Dacă nu găsim soluții reale pentru sistem, nu avem cum să funcționăm. Dacă nu stabilim o reformă pe care să o adopte toate partidele și să meargă pe ea indiferent cine este la guvernare, o să fie greu să găsim soluții“, a completat managerul.
În lipsa finanțării de la stat, sponsorizările rămân singura șansă a spitalului. Conducerea unității medicale face apel către toți cei care pot investi. „Orice donație și sponsorizare este binevenită, pentru că nu am primit o finanțare importantă de la ministere, dar am mai găsit înțelegere la firme care ne-au sponsorizat. Acum sperăm la ajutorul Clubului Rotary Probitas, cu care sunt discuții pentru a vedea dacă putem să desfășurăm spre sfârșitul anului un proiect în spital. Suntem în discuții și cu Sud Oil, care ne-a promis un transport din Germania cu aparatură, paturi. Și facem apel în continuare către oamenii de afaceri, firme care să ne ajute să găsim soluții“, a conchis dr. Gabriel Mogoș, managerul spitalului CF Craiova.