În zona „0“ din centrul orașului, parcarea ar urma să fie limitată la două ore. Parcările vor putea fi folosite și cu abonament anual. Soluția taxării și amenzilor poate fi combinată cu parcări supra și subterane. Aflați detalii în cele de mai jos.
Două firme specializate în transporturi din Karlsruhe (Germania) au elaborat recent un Plan de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) pentru polul de creștere Craiova, studiu în care au dat soluții pentru eliminarea traficului aglomerat din centrul municipiului și pentru problema parcărilor. Lipsa spațiilor de parcare în centrul municipiului dă zilnic bătăi de cap șoferilor. Soluția găsită de nemți presupune o combinație între construirea de parcări subterane și supraterane și limitarea timpului de parcare, care va fi taxat. Prin reorganizarea rețelei stradale, numărul actualelor locuri de parcare va fi redus, el fiind compensat prin construcția de parcări colective supra/subterane. Managementul spațiilor de parcare trebuie să țină cont de patru criterii: restricția de timp pentru parcarea în oraș; tarife de parcare în funcție de zonă; reglementări care să țină cont de interesele rezidenților; să nu determine pe cei care parchează în centrul orașului să facă acest lucru în zonele rezidențiale înconjurătoare.
Variante pentru taxarea parcărilor
Potrivit soluțiilor propuse de firmele din Germania, în zona „0“ (centrul orașului) durata maximă de parcare va fi de două ore, iar tariful de parcare de 3 lei/oră. În zona „1“ (zona înconjurătoare) există trei opțiuni. Opțiunea 1 prevede durata maximă de parcare de trei ore și tariful de 2 lei/oră. Opțiunea 2 prevede durata maximă de parcare de două ore, fără tarif. Opțiunea 3 nu are durată maximă de parcare, dar tariful este de 3 lei/oră. Altă potențială reglementare pentru parcarea rezidențială din zona „0“ prevede și ea unele tarife. Astfel, pentru parcarea pe zi (7.00 – 18.00) durata maximă de parcare este de două ore, iar pentru parcarea pe noapte (18.00 – 7.00) durata este fără limită, dar tarifele pot merge de la 100 lei/an la 600 lei/an. Din punct de vedere al protecției mediului, tariful anual ar putea fi diferențiat în funcție de poluarea mașinii. Parcarea se va face pe bază de permis.
Evident, introducerea acestor taxări presupune și o anumită infrastructură, pentru colectarea de taxe, eliberarea de permise, monitorizare, amenzi. Realizatorii studiului spun că este nevoie și de un serviciu de operare public (sau public-privat) pentru colectarea taxelor, întreținerea echipamentului tehnic, administrarea fluxurilor de venituri și cheltuieli din vânzările de permise și amenzi, asigurarea personalului responsabil de întreținerea și aplicarea întregului sistem de reguli. Unul dintre sistemele vehiculate este plata taxei de parcare cu ajutorul telefonului mobil, după un model implementat deja la Ploiești. În afară de parcarea subterană care se construiește lângă Teatrul Național, specialiștii au gândit alte locuri pentru parcări colective, în zona strada Matei Basarab/strada Horezului și Piața Veche.
Nemții de la TTK și PTV AG, firmele care au realizat auditul, spun că aceste restricții și aplicarea sancțiunilor trebuie să fie puse în aplicare pentru a proteja spațiul public și pentru a obține o utilizare eficientă a spațiilor rămase pe stradă pentru parcare. Studiul realizat de nemți a fost comandat de Ministerul Dezvoltării, fiind realizat cu bani de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD).
Administratorul public al municipiului Craiova, Radu Preda, a precizat în legătură cu acest subiect: „Practic, este vorba despre sistemul nemțesc de gestionare a parcărilor. Ei au făcut acest studiu, au identificat unde avem probleme și ne-au arătat ce soluții există. În zona centrală sunt foarte mulți care vin la serviciu cu mașina, ocupă locurile de parcare și le eliberează la orele 16.00-17.00, când pleacă acasă. Însă, tocmai în timpul zilei este nevoie de aceste locuri de parcare. Noi vom face toate eforturile pentru a rezolva această problemă“.