Locuitul la comun implică și o serie de neplăceri, cum ar fi inundațiile făcute de vecinii de la etajele superioare. Ce faci când te trezești că îți curge apa în apartament, așa cum susține un proprietar din blocul C13c, din cartierul craiovean Brazda lui Novac, iar vecinul care te-a inundat nici nu-ți deschide ușa. „De aproximativ 13 ani, pe interiorul coloanei de conducte din baia apartamentului în care locuiesc se scurge periodic apă deteriorându-mi tavanul băii, infiltrațiile ajungând uneori până în casa scării. Începând din 2004 am încercat să cer sprijinul Asociației de proprietari nr. 27 din cartierul Brazda lui Novac și al Primăriei Craiova pentru a obliga locatarii de la etajele superioare să-și rezolve defecțiunea. De fiecare dată, rezultatele au fost nule și a trebuit ca, în perioadele în care scurgerile se răreau, să-mi repar stricăciunile. Scuza celor de la Asociația de proprietari nr. 27 din cartierul Brazda lui Novac a fost și este că nu se știe cine locuiește în apartamentul de la etajul V de pe coloana apartamentului 7 deoarece locatarul din evidențe a plecat și a închiriat apartamentul. De câte ori s-a mers la ușa acestui apartament, cei aflați în interior nu deschid“, susține proprietarul de la apartamentul 7.
Asociaţia caută avaria
Proprietarul care s-a trezit cu locuința inundată trebuie să anunțe asociaţia de proprietari. Reprezentanții acesteia, în speță președintele și comitetul, trebuie să meargă să depisteze cauza avariei şi să încheie un act de constatare a defecţiunii care a dus la inundație. Astfel de incidente pot să aibă mai multe cauze, fie instalația este veche, fie proprietarul a făcut modificări la instalație. Defecțiunea poate fi la instalația comună a blocului, deci pe verticală sau poate fi în partea individuală, pe orizontală.
După acest prim pas, proprietarul apartamentului care provoacă inundație vecinilor trebuie să-și remedieze cât mai repede defecțiunea, iar dacă este defectă instalația comună să permită accesul instalatorului adus de cei de la asociație. În acest fel se pune capăt inundației care poate durează de zile bune.
Cine plăteşte reparaţia?
În cazul în care inundația s-a produs din vina unui proprietar (sau chiriaș), proprietarul este cel obligat de lege să suporte contravaloarea lucrărilor de reparaţii. Dacă defecţiunea din a cărei cauză s-a ajuns la inundație este pe coloana comună, plata daunelor va fi suportată din fondul de reparații, pe care proprietarii sunt obligați să-l achite așa cum prevede Legea nr. 230/2007. „La momentul la care proprietarul apartamentului nr. 7 ne-a sesizat că apartamentul îi este inundat sistematic, noi am verificat întreaga coloană de la etajul opt până la parter. Nu există nici o defecțiune. La etajul cinci nu locuiește nimeni. Proprietarul a lăsat locuința în grija unor nepoți, care trec din când în când. La etajul doi locuiește un bătrân care are apa oprită la baie. Bănuim că atunci când aduce apă la baie, probabil cu găleata, mai scapă pe jos și de aici infiltrațiile. Asociația nu are fond de reparații, pentru că proprietarii nu vor să plătească“, a explicat Bogdan Cismaru, președintele Asociației de proprietari nr. 27 Brazda lui Novac.
Proprietarul păgubit sau Asociaţia de proprietari pot acționa în judecată proprietarul în apartamentul căruia a fost depistată cauza defecţiunii. Ulterior, acesta suportă cheltuielile presupuse de acest demers şi trebuie să respecte hotărârea instanţei.
Ce spune legea
Reprezentantul Uniunii Asociațiilor de Proprietari Craiova spune care sunt prevederile legale în astfel de situații. „La articolul 14 , Legea asociațiilor spune: proprietarul este obligat să mențină proprietatea sa individuală, apartament sau spațiu cu altă destinație decât aceea de locuință, în stare bună, pe propria cheltuială. Nici un proprietar nu poate încălca, afecta sau prejudicia dreptul de proprietate comună sau individuală a celorlalți proprietari din condominiu. La articolul 15 se arată: cu un preaviz de cinci zile, proprietarul este obligat să accepte accesul în apartamentul sau în spațiul său al unui delegat al asociației, atunci când este necesar să se inspecteze, să se repare ori să se înlocuiască elemente din proprietatea comună, la care se poate avea acces numai din respectivul apartament sau spațiu. Fac excepție cazurile de urgență, când accesul se poate face fără preaviz. Mai departe, articolul 17 specifică faptul că, dacă proprietarul unui apartament ori spațiu sau oricare altă persoană care acționează în numele său provoacă daune oricărei părți din proprietatea comună sau unui alt apartament ori spațiu, respectivul proprietar sau respectiva persoană are obligația să repare stricăciunile ori să plătească cheltuielile pentru lucrările de reparații“, a declarat Ion Pătrulescu, președintele UAP Craiova.
Instanța decide
„În cazurile în care în clădirile de locuințe unul dintre proprietari sau chiriaşi împiedică sub orice formă și cu bună-ştiință folosirea normală a clădirii de locuit, creând prejudicii celorlalți proprietari ori chiriaşi, după caz, proprietarii sau reprezentantul legal al acestora pot solicita instanței să hotărască măsurile pentru folosirea normală a clădirii, precum şi plata daunelor“, Art. 18 din Legea nr. 230/2007.