4.2 C
Craiova
miercuri, 13 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriFirmele vor fi obligate să își schimbe casele de marcat

Firmele vor fi obligate să își schimbe casele de marcat

Firmele vor avea mai mult timp la dispoziție ca să își procure noi case de marcat fiscale, potrivit noilor reglementări  legale în materie (FOTO: arhiva GdS)
Firmele vor avea mai mult timp la dispoziție ca să își procure noi case de marcat fiscale, potrivit noilor reglementări
legale în materie (FOTO: arhiva GdS)

ANAF obligă firmele să dețină case de marcat cu memorie electronică, pentru a putea fi conectate la serverele Fiscului. Din fericire, firmele au mai mult timp la dispoziție să-și procure noi case de marcat obligatorii prin lege. Deocamdată, la aproape un an de la apariția actului normativ care le obligă la această schimbare nu există norme tehnice de avizare. În Dolj, există 35.881 de case de marcat fiscalizate, care vor fi îmbunătățite sau înlocuite.

Firmele vor fi nevoite să își înlocuiască actualele case de marcat cu memorie pe jurnal de hârtie, cu altele cu jurnal electronic sau să le modifice pe cele existente, acolo unde condițiile tehnice permit. Agenții economici vor avea mai mult timp la dispoziție să își schimbe casele de marcat, pentru că statul a decalat cu câteva luni calendarul schimbărilor ce vizează firmele. În urmă cu câteva zile, OUG nr. 91/2014 care reglementează modul de utilizare a caselor de marcat cu memorie electronică a fost adoptată prin Legea nr. 267/2015. Așadar, agenții economici din categoria marilor contribuabili trebuie să se doteze cu case de marcat cu jurnal electronic, începând de anul viitor, dar de la 1 octombrie, și nu de la 1 aprilie, cum era stabilit inițial. De la 1 octombrie 2016, ei nu mai pot avea case de marcat cu memorie pe rolă jurnal de hârtie. A fost decalată această obligație și pentru restul firmelor. De la 1 ianuarie 2017, aceeași obligație o au și contribuabilii mijlocii, urmând ca de la 1 mai 2017 măsura obligativității utilizării caselor de marcat fiscale cu memorie pe jurnal electronic să se aplice tuturor firmelor. Firmele pot să își procure mai din timp acele case de marcat, dar deocamdată nu există norme tehnice. Până atunci, sunt așteptate normele tehnice de avizare a caselor de marcat, avizare care trebuie făcută de producători și importatori. În prezent, toate casele de marcat folosite de comercianți au memorie pe jurnal de hârtie. De la anul, situația se schimbă. „În primă fază, trebuie ca firmele să se doteze cu case de marcat cu memorie cu jurnal electronic. Unele dintre casele de marcat cu rolă jurnal de hârtie ar putea fi updatate, dar va trebui să fie reavizate din punct de vedere tehnic. Acei comercianți ale căror case de marcat nu pot fi updatate trebuie să își procure alte case de marcat. O casă de marcat cu jurnal electronic pornește de la 530 de lei. În faza a doua, trebuie ca toate casele de marcat să fie conectate la serverele ANAF, ceea ce presupune conexiune prin internet, chiar prin GPRS. Caselor de marcat cu memorie electronică li se atașează, practic, un SD card, ca la telefoanele mobile. Rămâne de văzut când se vor adopta normele tehnice“, a explicat Aurel Tobescu, director la o firmă care comercializează case de marcat.

ANAF va monitoriza cât vinde fiecare firmă

La articolul 2 din OUG nr. 91/2014, aliniatul 4, se prevede că datele înregistrate în memoria fiscală a unei case de marcat trebuie păstrate timp de zece ani. În prezent, rolele jurnal emise de casele de marcat se țin timp de cinci ani de către firme.
Guvernul a introdus obligativitatea folosirii caselor de marcat cu memorie pe jurnal electronic, pentru a putea conecta toate casele de marcat la Fisc, astfel încât organele ANAF să știe în orice moment ce s-a tastat în casa de marcat și ce rulaje a avut fiecare firmă. „Va exista un soft la care se vor lega memoriile fiscale ale caselor de marcat. Vom vedea pe fiecare firmă dinamica vânzărilor, cât a vândut într-o lună, cât a vândut în alta. Se pot face analize de risc ale firmelor, pe baza informațiilor primite de la casele de marcat. Amenzile pentru cei care nu se conformează pot ajunge la 9.000 de lei“, a declarat directorul executiv al Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice (DGRFP) Craiova, Mihai Antonescu. Totuși, noua metodă de verificare a activității firmelor care lucrează cu case de marcat este limitată. În cazul în care reprezentanții unei firme nu înregistrează vânzările în casa de marcat, atunci Fiscul nu are ce să vadă pe serverele instituției.

Există 35.881 de case de marcat fiscalizate în Dolj

În prezent, potrivit datelor furnizate de DGRFP Craiova, în Dolj există 35.881 de case de marcat fiscalizate, deținute de mai puțini operatori economici. Firmele care dețin aceste case de marcat trebuie să avizeze toate cele 35.881 de case de marcat, în timp, până în 2017, sau trebuie să fie înlocuite cu altele cu memorie electronică. Efortul financiar va fi substanțial fie că e vorba de reautorizarea caselor de marcat existente, care se face pe cheltuiala proprietarilor acelor case, fie pentru procurarea de case de marcat noi. Reprezentanții Fiscului susțin că există firme care au și câte 100 de case de marcat. Costul minim ca să înlocuiască o firmă 100 de case de marcat (dacă le-ar cumpăra pe cele mai ieftine existente pe piață) ar fi de 53.000 de lei.

Cum vor fi conectate casele de marcat la softul Fiscului

OUG nr. 91/2014 prevede modul în care se va face urmărirea și monitorizarea memoriilor electronice ale caselor de marcat ale operatorilor economici: „Art. 3^1(1) La nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF) se întocmește în formă electronică un registru național de evidență a aparatelor de marcat electronice fiscale instalate în județe și în sectoarele municipiului București, după caz, denumit în continuare Registru. (2) Informațiile conținute în Registru, metodologia și procedura de înregistrare a acestora se stabilesc prin ordin al președintelui ANAF. (3) Supravegherea și monitorizarea aparatelor de marcat electronice fiscale se realizează de către ANAF, în condițiile legii. (4) În vederea realizării supravegherii și monitorizării aparatelor de marcat electronice fiscale, operatorii economici prevăzuți la art. 1 alin. (1) au obligația de a asigura conectarea la distanță a aparatelor de marcat electronice fiscale, în vederea transmiterii de date fiscale catre ANAF“. Directorul Fiscului regional cu sediul la Craiova, Mihai Antonescu, spune că vor putea să transmită datele către serverele ANAF inclusiv firmele din satele îndepărtate, folosind internetul. Dar statul nu se grăbește să reglementeze situația supravegherii. Potrivit OUG nr. 91/2014, ANAF are termen până în februarie 2017 să elibereze normele metodologice.

„Nici o casă de marcat nu e avizată pe noile norme legale“

La aproape un an de la apariția OUG nr. 91/2014 care reglementează modul în care trebuie înlocuite treptat casele de marcat nu s-au stabilit condițiile tehnice în care acele case de marcat să fie avizate. „În prezent, nici o casă de marcat nu e avizată pe noile norme legale. Până acum, nu s-a format nici măcar comisia de avizare tehnică și nici nu au apărut noile norme tehnice. Orice casă de marcat care va fi updatată și i se va introduce memorie electronică trebuie avizată tehnic de importator, dar nu se știe cum se va face acest lucru“, a precizat Aurel Tobescu, directorul unei firme care comercializează case de marcat.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS