Gara Craiova, modernizată cu aproximativ cinci milioane de euro și dată în folosință în anul 2010, a devenit, în ultima perioadă, din ce în ce mai pustie. Aproape nimeni nu pare să fie interesat de spațiile din clădirea gării, iar singurul magazin care mai era deschis la parter s-a închis recent. În incintă au mai rămas doar câteva spaţii ocupate, unde sunt automatele de cafea, bancomate și casa de bilete.
„Spațiile nu au două ieșiri“
Reprezentanți ai Sucursalei Regionale Căi Ferate (SRCF) Craiova au explicat pentru GdS că spaţiile din clădirea gării nu sunt prea atractive pentru firme dintr-un motiv destul de simplu. „Chiriile sunt minime, la nivelul taxelor pe care le plătim către primărie, însă spațiile nu sunt conforme pentru activitățile desfășurate, în sensul că nu au două ieșiri. Fiind o lucrare pe fonduri europene, timp de cinci ani nu s-a putut schimba destinația lor. Acum se fac cinci ani de la inaugurare și se poate schimba destinația, însă degeaba, pentru că, oricum, nu au două ieșiri, iar spațiile au nevoie de o ieșire pentru marfă și de una pentru clienți. Iar asta este cu atât mai important în contextul tragediei care s-a petrecut la București. Gara are autorizație de securitate la incendiu, dar, pentru a fi conforme toate spațiile cu câte două ieșiri, ar însemna să realizăm un nou proiect, care ar costa foarte mult“, au explicat reprezentanți ai SRCF Craiova.
Spațiile care însumează peste 1.000 de metri pătrați sunt scoase lunar la licitație pentru închiriere, iar prețurile pleacă de la 11,91 lei/mp/lună fără TVA (pentru restaurantul cu terasă) și ajung până la 443,13 lei/mp/lună fără TVA (pentru publicitate plasmă), în funcție de destinația locului respectiv. Spre exemplu, în gară sunt disponibile, printre altele, spații pentru publicitate (27 lei/mp/lună fără TVA), bancomate (249,61 lei/mp/lună fără TVA), alimentație publică (47,32 lei mp/lună fără TVA), fast-food (22,66 lei mp/lună fără TVA), dar și pentru case de schimb valutar sau agenții loto-prono (39,69 lei mp/lună fără TVA). Aceste spații nu par să atragă pe nimeni, așa că în gară bate vântul.
Lucrările la peroanele cu probleme, scoase la licitație
În afara gării, însă, lucrurile au început să se mai miște, deși destul de greu. GdS a scris în mai multe rânduri despre situația peroanelor de la mai multe linii ale gării, acestea fiind deteriorate, peticite, uneori chiar periculoase, mai ales atunci când plouă sau când ninge. Investiția pentru refacerea acestora a fost anunțată de mai bine de doi ani, însă până acum nu s-a putut realiza nimic. De-abia la începutul lunii noiembrie, mai exact pe 6, au fost scoase la licitație lucrările de reparații peroane la stația CF Craiova – liniile 1, 4, 1-26, 27-28, la pachet cu reparațiile de peroane la statia CF Roșiori Nord, liniile 1-2, 2-3, după cum se arată pe site-ul www.cfr.ro. Ofertele urmează să fie deschise pe 26 noiembrie (astăzi – n.r.) și, dacă în urma evaluării licitația va fi câștigată fără probleme, lucrările ar urma să dureze 30 de zile de la atribuirea contractului. Lucrările au o valoare estimată de 329.000 de lei fără TVA.