Alege TV și Gazeta de Sud au organizat sâmbătă, 28 noiembrie, la Prefectura Dolj, o nouă dezbatere „Drumuri pentru Olteni“, la care au participat liderii partidelor politice, parlamentari și reprezentanți ai mediului de afaceri. Participanții au stabilit câteva măsuri concrete pentru materializarea proiectului „Autostrada Olteniei“.
Grupul de discuții care militează pentru „Autostrada Olteniei“ va continua demersurile pentru realizarea acestui proiect. Nucleul grupului a participat sâmbătă, 28 noiembrie, la o nouă dezbatere despre măsurile concrete care trebuie luate în perioada următoare.
Reamintim că prima reuniune a Grupului pentru Oltenia a avut loc pe 7 iunie 2015. În urma acelei dezbateri, participanții au trimis la Bruxelles o scrisoare comună prin care solicitau să fie introdusă în Master Planul General de Transport (MPGT) al României pentru perioada 2014 – 2020 o autostradă Craiova – Lugoj. Ulterior, în campania pentru „Autostrada Olteniei“ au intrat mai mulți parlamentari din Oltenia. La câteva zile după dezbatere, Agenția de Dezvoltare Regională (ADR) Sud-Vest Oltenia a convocat de urgență Consiliul de Dezvoltare Regională (CDR), din care fac parte președinții de consilii județene din Oltenia și primarii marilor orașe și a trimis, de asemenea, o scrisoare la Bruxelles. Premierul de la acea vreme, Victor Ponta (deputat de Gorj), a fost interpelat oficial pe tema autostrăzii, dar solicitarea a rămas până astăzi fără răspuns.
Așteptăm sugestiile cititorilor și telespectatorilor
Contextul politic nefavorabil nu a permis concretizarea proiectului Craiova – Lugoj. Grupul pentru Oltenia continuă însă lupta. Sâmbătă, au fost prezenți la discuții Marian – Jean Marinescu (copreședinte PNL Dolj), Constantin Dascălu (deputat PNL), Mărinică Dincă (senator PNL), Florentin Gust (deputat PSRO), Petre Petrescu (deputat PSRO), Nicu Durău (ALRO Slatina), Tony Bold (Patronatul Român), Costi Cîrciumaru (Patronatul Român). Participanții au luat în discuție cele două proiecte de autostradă ale Olteniei, Craiova – Lugoj și Craiova – Pitești. Tronsonul Craiova – Lugoj este prevăzut în MPGT doar ca drum expres („Danubius Expres“) și ar trebui să fie realizat în perioada 2029 – 2032. Autostrada Craiova – Pitești (124 km) era programată să fie realizată până în 2020, prin parteneriat public-privat (PPP). Procedurile pentru această autostradă cu taxă, care trebuia realizată de un investitor privat, au demarat în 2013. Nici până astăzi însă nu a fost desemnat ofertantul câștigător. Specialiștii susțin că autostrada este nerealizabilă, la fel ca proiectul Comarnic – Brașov.
În aceste condiții, ce demersuri ar trebui făcute pentru ca autoritățile de la București și Bruxelles să ajute Oltenia? În ceea ce privește tronsonul Craiova – Lugoj, participanții au propus o scrisoare comună către Guvernul României și Comisia Europeană (CE) prin care se solicită modificarea Programului Operațional de Infrastructură Mare (POIM), în sensul ca drumul expres prevăzut să fie transformat în autostradă. De precizat că traseul se află pe ramura sudică a fostului Culoar IV Paneuropean și poate fi finanțat cu fonduri UE. În ceea ce privește Craiova – Pitești, în primul rând trebuie cerute lămuriri: se mai realizează în PPP sau nu? Dacă nu, poate fi finanțată din bugetul de stat sau împrumuturi? Parlamentarii au promis că la votarea bugetului de stat pe 2016 vor propune un amendament prin care vor cere fonduri pentru aceste tronsoane, care constituie, de fapt, o singură autostradă a Olteniei, pe ruta Lugoj – Craiova – Pitești. Aceștia nu vor vota bugetul de stat dacă Oltenia nu va primi măcar o parte din fonduri pentru proiectul autostrăzii. Pe de altă parte, participanții au căzut de acord că trebuie convocat din nou CDR, la care să fie invitați premierul Dacian Cioloș și/sau ministrul transporturilor, pentru discutarea acestor probleme. Deputatul Florentin Gust a propus ca grupul să se întâlnească mai des (o dată la două săptămâni), pentru consecvență și coerență. La rândul său, deputatul Constantin Dascălu a propus constituirea acestui grup de discuții ca și grup formal (cu statut și reguli), care ar putea susține inclusiv soluții radicale, cum ar fi acțiuni în justiție. Marian-Jean Marinescu susține păstrarea grupului în zona informală, dar determinarea organismelor formale – CDR spre exemplu – să ia măsuri în sensul realizării proiectelor pentru Oltenia. Subsemnatul am susținut ideea că grupul trebuie formalizat, pentru că nici un organism oficial nu aduce la aceeași masă instituțiile, mediul de afaceri, politicienii și societatea civilă. Înregistrarea ședinței Grupului pentru Oltenia din data de 28 noiembrie poate fi urmărită pe site-ul Alege TV, la adresa: www.alegetv.ro/emisiuni/subiectele-zilei. Așteptăm opiniile și sugestiile dumneavoastră despre cum ar trebui să acționeze în continuare Grupul pentru Oltenia la adresa [email protected] și telefon: 0251/413100 sau pe contul de facebook Subiectele Zilei – Alege TV Craiova.