Poliția nu vede nici o contradicție în legislația rutieră referitoare la oprirea sau staționarea mașinilor pe trotuar, problemă ridicată în spațiul public după o sentință a Tribunalului Cluj, care spunea că parcarea este permisă pe trotuar doar dacă există un panou cu acest semn. Într-un răspuns trimis la solicitarea GdS, Inspectoratul de Poliție Dolj consideră că se face confuzie între noțiunea de parcare și cea de oprire/staționare, pentru că, din punctul de vedere al legislației, parcarea se face doar în locuri special delimitate. Pe de altă parte, poliția creează ea însăși confuzie când interpretează cadrul legislativ, spunând că ar exista panouri care interzic oprirea/staționarea pe trotuar, pe când legea vorbește doar de panouri care permit parcarea.
GdS a prezentat pe larg, acum trei săptămâni, contradicțiile dintre Codul Rutier și normele sale de aplicare în privința reglementării condițiilor în care se poate staționa sau opri pe trotuar. Până atunci, nici un șofer nu-și pusese problema că va fi amendat dacă va parca mașina pe trotuar și va lăsa minimum un metru de spațiu pentru trecerea pietonilor. Discuțiile în spațiul public au apărut după ce hotnews.ro a publicat o sentință a Tribunalului Cluj, care scotea la iveală anomaliile din legislația privind circulația pe drumurile publice. Aceasta este reglementată de două acte normative: Codul Rutier, adică Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 195 din 2002 cu putere de lege și normele metodologice de aplicare a Codului Rutier, adică Hotărârea de Guvern nr. 1391 din 2006. Referitor la parcarea pe trotuar, Codul Rutier spune următoarele, la articolul 72, alineatul 7: „Este interzisă ocuparea trotuarelor cu vehicule imobilizate, iar când aceasta este permisă, conform indicatoarelor sau marcajelor, lățimea minimă a trotuarului lăsat la dispoziția pietonilor trebuie să fie de cel puțin un metru“. Mai simplu spus, prin Codul Rutier parcarea pe trotuar este interzisă de la bun început, cu excepția situațiilor cumulative, când pe trotuar există un indicator rutier care permite acest lucru și dacă șoferul lasă minimum un metru distanță între mașină și marginea opusă a trotuarului.
După cum le spune și numele, normele metodologice de aplicare a Codului Rutier ar trebui să aducă detalii legate de modul în care se aplică acesta. Fără norme, Codul nu se poate pune în practică. În loc să aducă lumină, normele au creat confuzie. HG din 2006 a omis să preia prevederea integrală din Codul Rutier, astfel încât formularea legată de parcarea pe trotuar a ajuns în următoarea formă: articolul 142, litera n – „Se interzice oprirea voluntară a vehiculelor pe trotuar, dacă nu se asigură spaţiu de cel puţin un metru pentru circulaţia pietonilor“. După cum se observă, normele de aplicare nu mai amintesc despre obligativitatea marcării cu indicatoare a trotuarelor, pentru șofer fiind suficient să lase un metru distanță pentru pietoni. Toate amenzile date de Poliția Rutieră și cea Locală din Craiova s-au bazat doar pe lipsa acestui metru nu și pe lipsa indicatorului cu parcarea permisă, adică oamenii legii au aplicat normele și nu Codul Rutier în sine. Și aveau și bază legală pentru acest lucru. Articolul 65 din Codul Rutier spune foarte clar următoarele: „Cazurile şi condiţiile în care oprirea, staţionarea sau parcarea pe drumul public (trotuarul face parte din drumul public – n.r.) este permisă se stabilesc prin regulament, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă“. Tribunalul Cluj a considerat invers. „Pe cale de consecinţă, în lipsa unui indicator sau a unui marcaj permisiv, se aplică regula generală de interdicţie de parcare a autovehiculelor pe trotuare, regulă instituită în mod expres prin ordonanţă şi care nu se impune a fi dublată prin amplasarea unui indicator în acest sens“, se arată într-o decizie din 2012 a instanței care a judecat contestația în anulare a unui șofer amendat de Poliția Locală din Cluj-Napoca pentru că a parcat pe trotuar. La fel a considerat și judecătorul Cristi Dănileț, membru al Consiliului Superior al Magistraturii, care, contactat de Hotnews, a spus că regula generală instituită prin lege are prioritate față de normele de aplicare chiar dacă normele spun altceva decât legea. Bun, și cum aplicăm legea dacă nu scrie în regulament?, au întrebat apoi polițiștii. Așa că au aplicat tot regulamentul.
Legislația se învârte în jurul propriei cozi
Pentru ca lucrurile să fie și mai neclare, normele de aplicare par să contrazică nu numai Codul Rutier, ci și pe ele însele și asta în același articol de lege. Este vorba despre articolul 144 din HG nr. 1391 din 2006 în care cele două alineate par incompatibile unul cu altul. Alineatul 1 spune: „Administratorul drumului public este obligat să delimiteze şi să semnalizeze corespunzător sectoarele de drum public unde este interzisă oprirea sau staţionarea vehiculelor“. Mai departe, la alineatul 2 se precizează: „Administratorul drumului public poate permite oprirea sau staţionarea, parţial sau total, a unui vehicul pe trotuar, cu respectarea marcajului, iar în lipsa acestuia, numai dacă rămâne liber cel puţin un culoar de minimum un metru lăţime înspre marginea opusă părţii carosabile, destinat circulaţiei pietonilor“. La primul alineat, normele pleacă de la premisa că oprirea/staționarea pe drumul public, din care face parte și trotuarul, este permisă ca normă generală și doar prin indicatoare se interzice acest lucru, în contradicție cu Codul Rutier. Alineatul întâi intră în conflict și cu alineatul doi, unde interdicția devine normă generală și doar indicatoarele permit staționarea/oprirea. Dar nici acestea nu ar fi obligatorii, ci pot să lipsească, iar dacă lipsesc se aplică regula spațiului minim de un metru.
Cum legislația se învârte singură în jurul cozii, GdS a solicitat Inspectoratului de Poliție Județean Dolj să explice cum aplică polițiștii legea în acest caz și cum interpretează legislația în domeniu. Răspunsul, venit cu aprobare de la forurile superioare de la București, pune bomboana pe colivă și creează haosul perfect. Singurul lucru cert este o observație a IPJ referitoare la terminologia folosită legată de parcare, adică nu trebuie confundată parcarea cu staționarea/oprirea. Dar și aici mai apare un element suplimentar: încă o lege. Este vorba despre Ordonanța nr. 43/1997 privind regimul drumurilor. „În conformitate cu prevederile art. 33 din OG nr. 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor și art. 63 alin 4 din OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, manevra de parcare se poate face numai în spații special amenajate sau stabilite și semnalizate corespunzător, astfel fiind interzisă parcarea autovehiculului pe trotuar (…) Din acest punct de vedere apreciem că folosirea noțiunii de parcare în legătură cu trotuarul ca și componentă a drumului public este eronată, fiind creată o confuzie între două noțiuni cu regim distinct (oprire/staționare versus parcare)“, explică poliția acest punct.
Conform articolului 33 din OG nr. 43/1997, „autorităţile administraţiei publice locale împreună cu Poliţia Rutieră au obligaţia de a reglementa circulaţia, parcarea, staţionarea şi oprirea pe străzi a vehiculelor. Parcarea se admite, de regulă, în locuri special amenajate în afara benzilor de circulaţie şi a trotuarelor, amplasate de comun acord cu Poliţia Rutieră“. La rândul său, articolul 63, alineatul 4 din Codul Rutier spune că „se consideră parcare staţionarea vehiculelor în spaţii special amenajate sau stabilite şi semnalizate corespunzător“. Până aici este clar pe jumătate, deoarece expresia „de regulă“ nu interzice amenajarea de parcări pe trotuar.
Poliția – una scrie, alta face
Și, totuși, poliția după ce reguli se ghidează atunci când verifică dacă șoferii respectă legislația? După toate regulile din cele trei acte normative vine răspunsul. Dar, cum ele se bat cap în cap, poliția aplică de fapt un ghiveci legislativ din care nimeni nu mai înțelege nimic. Nici măcar oamenii legii, dacă analizăm răspunsul trimis GdS. Deci, IPJ Dolj susține că polițiștii „aplică în desfășurarea atribuțiilor de serviciu atât prevederile OG nr. 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor, prevederile OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, care prevede în art. 63-65 regulile generale privind oprirea, staționarea și parcarea autovehiculelor, precum și Regulamentul de aplicare al OUG nr. 195/2002 care, la art. 141-146 reglementează condițiile concrete și cazurile în care aceste manevre pot fi efectuate“. Mai departe, IPJ spune că „reglementarea prevăzută de art. 72 alin. 7 din OUG nr. 195/2002 se interpretează prin conexiunea cu norma generală prevăzută de art. 43 lit. e din OG nr. 43/1997, astfel interdicția generală de ocupare este menținută și întărită, cu excepția situației în care marcajul, care este prevăzut obligatoriu și concomitent cu păstrarea distanței de un metru, permite o astfel de ocupare“. Articolul 72 spune că „este interzisă ocuparea trotuarelor cu vehicule imobilizate, iar când aceasta este permisă, conform indicatoarelor sau marcajelor, lățimea minimă a trotuarului lăsat la dispoziția pietonilor trebuie să fie de cel puțin un metru“. Articolul 43 interzice total „ocuparea, sub orice formă, a părţii carosabile, a zonei de siguranţă a podurilor, a staţiilor mijloacelor de transport în comun, a spaţiilor de control sau serviciu ale administratorului drumului, a şanţurilor, trotuarelor, pistelor şi a zonelor de siguranţă ale drumului, precum şi afectarea stării de curăţenie a acestora“. Deci este vorba despre interpretarea a două articole care pleacă de la premisa că ocuparea trotuarelor este interzisă. IPJ continuă să menționeze alte două articole care se completează unul cu altul, și anume art. 142 lit n) din Regulamentul de aplicare a Codului Rutier și art. 144 alin. 2.
Primul spune că „se interzice oprirea voluntară a vehiculelor pe trotuar dacă nu se asigură spațiul de cel puțin un metru pentru circulația pietonilor“, iar cel de-al doilea stabilește că „administratorul drumului public poate permite oprirea sau staționarea, parțial ori total, a unui vehicul pe trotuar, cu respectarea marcajului, iar în lipsa acestuia, numai dacă rămâne liber cel puțin un culoar de minimum un metru lățime înspre marginea opusă părții carosabile, destinat circulației pietonilor“. Ce a înțeles poliția din cele două articole? „Pe cale de consecință, atunci când nu este interzisă în mod expres oprirea/staționarea pe trotuar (prin amplasarea sub indicatorul rutier cu această semnificație a panoului adițional prin care se precizează zona de acțiune a acestuia – inclusiv pe trotuar), conducătorii auto au posibilitatea opririi/staționării vehiculelor pe acesta cu respectarea condiției de asigurare a culoarului de minimum un metru destinat circulației pietonilor. Astfel, din interpretarea sistematică a celor două acte normative nu constatăm o neconcordanță a acestora în ceea ce privește reglementarea opririi/staționării vehiculelor“, se arată în răspunsul trimis GdS. Mai simplu spus, poliția a înțeles exact pe dos decât spune legea. Nu oprirea/staționarea trebuie interzisă în mod expres prin indicatoare, ci posibilitatea de oprire/staționare trebuie permisă prin indicatoare, iar dacă nu există indicatoare este obligatorie distanța de minimum un metru. Pe de altă parte, chiar dacă în răspunsurile scrise poliția spune ceva, în realitate știe foarte bine ce aplică pe stradă. Pe bună dreptate, poliția aplică, de fapt, regula spațiului minim de un metru pentru staționarea pe trotuar, cea prevăzută în normele de aplicare a Codului Rutier. Cu alte cuvinte, chiar dacă în Cod oprirea/staționarea pe trotuar este permisă numai prin prezența indicatoarelor și a distanței de un metru, în norme există doar regula metrului. Adică, normele bat Codul. Iar polițiștii nu au văzut picior de indicator pe trotuarele orașului. „În cadrul activităților desfășurate în mod curent nu au fost identificate sectoare de drum pe trotuarul cărora să fie montate indicatoare sau marcaje rutiere care să reglementeze posibilitatea parcării pe trotuar“, se mai arată în răspunsul IPJ.
Poliția Locală te amendează dacă oprești pe trotuare delimitate vizibil
La fel procedează și Poliția Locală Craiova care merge tot pe mâna regulamentului, adică pe regula metrului liber, și nu a Codului Rutier. În plus, Poliția Locală folosește și un regulament propriu, aprobat de Consiliul Local Craiova, pe baza căruia îi amendează doar pe șoferii care opresc/staționează pe trotuare amenajate, delimitate în mod vizibil de partea carosabilă (gard separator, gard verde, stâlpi/popici de delimitare acces pietonal etc).