Proprietarii care vor să afle cum le calculează administratorul cheltuielile de întreținere și penalitățile pot acum să ceară asociației să le dea explicații în scris. Asociația este obligată să le elibereze o adeverință cu situația cheltuielilor privind întreținerea, dar și cu calculul penalităților. Acest lucru este posibil după ce în noiembrie 2015 s-au adus modificări la Legea asociațiilor de proprietari.
Proprietarii pot să ceară preşedintelui şi administratorului de la asociaţia din care fac parte o adeverinţă cu situaţia cheltuielilor de întreţinere. Aceștia sunt obligați să elibereze acest document în care sunt incluse cheltuielile defalcate pe datoria de bază şi penalităţi, dar şi modul de calcul al penalităţilor. Acest lucru este posibil după ce, în luna noiembrie 2015, a fost adoptată Legea nr. 277, care vine să completeze articolul 10 din Legea nr. 230/2007privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari. Noul act normativ spune: „La solicitarea scrisă a proprietarului, preşedintele şi administratorul asociaţiei de proprietari au obligaţia să elibereze în scris o adeverinţă prin care să prezinte situaţia cheltuielilor privind întreţinerea, defalcate pe datoria de bază şi penalităţi, precum şi modalitatea de calcul al penalităţilor“. Legea nr. 230/2007 spunea doar că proprietarii sunt îndreptăţiţi să ştie toate aspectele ce ţin de activitatea asociaţiei şi că pot cere acces la orice document al acesteia.
Să fie transparență!
Reprezentanții unor asociații de proprietari din Craiova spun că modificarea este binevenită, dar aspecte asemănătoare se mai regăsesc și în Normele de aplicare a legii asociațiilor. „Este o modificare utilă, ea se mai regăsește într-o oarecare măsură și în Normele de aplicare a legii asociațiilor de proprietari. Este vorba de HG nr. 1588/2007, unde la art. 12 se spune: proprietarii membri ai asociaţiei au dreptul să primească explicaţii cu privire la calculul cotei de contribuţie la cheltuielile asociaţiei de proprietari şi, eventual, să o conteste la preşedintele asociaţiei de proprietari, în termen de zece zile de la afişarea listei de plată. Preşedintele asociaţiei de proprietari este obligat să răspundă la contestaţie în termen de șapte zile. Noul cadru legal spune că se dă o adeverință care va fi semnată și de președinte, și de administrator. Dai toate explicațiile matematice, de unde vine factura x în cuantum de y lei, la dumneavoastă s-a defalcat în atâția lei, la penalități la fel. La mine la asociație, noi transmitem toate explicațiile când afișăm listele, și le transmitem și proprietarilor“, este de părere Petru Becheru, președintele Asociației de proprietari Bloc Romarta.
Proprietarii ori nu știu, ori nu-i interesează
Că știu sau nu de noile modificări legale, locatarii nu prea solicită asociațiilor de proprietari aceste adeverințe, cel puțin așa susțin reprezentanții unor asociații din Craiova.
„Știm de modificările legale. Este bine că proprietarii se pot informa cu privire la întreținere, la penalități, dar nu au venit până la acest moment să ne solicite. La asociația noastră sunt afișate la blocuri situațiile cu toate cheltuielile în parte, iar lista este detaliată“, a spus Simona Țepuș, administrator la Asociația nr. 1 Iancu Jianu.
Alt motiv pentru care proprietarii nu ar solicita aceste adeverințe este faptul că asociația îi înștiințează trimestrial despre cheltuielile asociației din care fac parte. „În cazul în care solicită, trebuie să le explicăm totul pe hârtie, ca să fie lămuriți toți proprietarii. Până acum nu s-a arătat nimeni interesat, fiindcă atunci când sunt nemulțumiți vorbim cu ei și le explicăm. În plus, o dată la trei luni, noi dăm în scris fiecărui proprietar, așa cum prevede legea, situația cu toate cheltuielile asociației“, a explicat Marin Iordache, președintele Asociației 2 Iancu Jianu.