Firma Total Post folosea un cazinou de vizavi de Gara Craiova pentru a le distribui cetățenilor corespondența venită de la primărie. După ce un bărbat a sesizat presei situația ieșită din comun, viceprimarul Craiovei, Mihail Genoiu, a precizat că instituția a cerut închiderea de urgență a biroului Total Post din cazinou. Genoiu a mai spus că acel spațiu nu fusese autorizat de primărie și că se ia în calcul rezilierea întregului contract cu firma de curierat.
Un cititor ne-a scris la redacție zilele trecute, sesizând o situație de-a dreptul jenantă pentru craiovenii din cartierul Brazda lui Novac și din zona Gării. Cei care aveau de ridicat corespondența trimisă de Direcția de Impozite și Taxe (DIT) din cadrul Primăriei Craiova erau nevoiți să intre într-un cazinou din oraș pentru a-și primi plicurile ce conțineau documente oficiale ale municipalității adresate craiovenilor. Ionuț Naidin și-a cumpărat o casă și a mers să o înregistreze la Direcția de Impozite și Taxe din cadrul Primăriei Craiova. Dovada acestei înregistrări urma să o primească la domiciliu, în termen de 30 de zile.
Tânărul a primit o înștiințare de la firma de curierat Total Post să meargă să ridice plicul trimis de DIT Craiova, de la sediul de vizavi de gară. Dar, stupoare! Când a ajuns la sediul indicat pe plic, craioveanul a aflat că acolo funcționa un cazinou.
„Când m-am dus după plic, am avut surpriza să fiu nevoit să mi-l ridic dintr-un cazinou vizavi de gară, de fapt, mai degrabă o dugheană cu păcănele, cu o duduie foarte dubioasă și cu un aspect… foarte îndoielnic“, a spus Ionuț Naidin în sesizarea transmisă redacției GdS, afirmând că, deși cunoștea foarte bine zona, a trebuit să fie îndrumat prin telefon de cei de la Total Post să ajungă la acel „birou“.
Craioveanul a mai spus că această situație i s-a părut jenantă: „Mi se pare jenant să trebuiască să mergem în dughene dubioase să ne ridicăm o corespondență oficială, ca să nu mai zic că acel loc îl găsești foarte greu. A trebuit să sun la numărul de pe înștiințare ca să mă îndrume, deși știu foarte bine zona“.
Cititorul care ne-a sesizat la redacție ne-a spus că pe ușa cazinoului era lipit un afiș pe care scria „Total Post“, dar acesta dispăruse până ieri-dimineață. În incintă era semiîntuneric. Mai mulți tineri jucau la mașinăriile de tip slot machine, cunoscute sub numele de „păcănele“. O doamnă cu un teanc de bani în mână întindea restul unui client, stând chiar lângă intrarea în cazinou, în partea dreaptă.
„De aici se pot ridica plicurile trimise de Primăria Craiova?“, au întrebat redactorii GdS. „Nu mai e aici sediul. S-a mutat în altă parte, de zilele astea“, a răspuns femeia. Între timp, alte persoane intrau în cazinou, aprovizionând cu băuturi alcoolice respectiva încăpere.
„Colega a lăsat la cazinou cutia cu corespondență“
La sediul de pe Calea București al Total Post, coordonatorul pe Dolj din partea firmei de curierat, Alexandru Enea, ne-a dat o explicație șocantă: cutia ce conținea corespondența craiovenilor din două cartiere ar fi ajuns într-un mod cu totul întâmplător în cazinou, pentru că biroul (sediul) Total Post din zonă era… în sala de pariuri sportive de lângă acel cazinou! „Noi avem un birou de relații cu presa la București, cu care puteți să vorbiți. La ora la care ați ajuns dumneavoastră acolo, nu știu ce s-a întâmplat. Poate colega de acolo a lăsat cutia cu corespondență alături, la cazinou, pentru o jumătate de oră, cât lipsea ea. Alături, la pariurile sportive, era un birou acolo (al Total Post – n.r.), dar am renunțat la el de sâmbătă sau de astăzi (de luni – n.r.)“, ne-a spus, neoficial, reprezentantul Total Post.
Alexandru Enea a mai mărturisit că el lipise afișul cu Total Post pe geamul cazinoului, explicând că exista un contrast între culoarea geamului de la cazinou și posterul cu „Total Post“, astfel încât acesta din urmă ieșea mai bine în evidență. „Tot ce vă pot spune eu este că nu era sediul nostru în acel cazinou. A fost o întâmplare să fie acolo corespondența. Vă rog să contactați biroul de presă al Total Post“, a conchis Enea, precizând că alt birou s-ar putea deschide pe Nicolae Titulescu, dar tot într-un sediu în care activează deja o firmă de pariuri sportive.
Mihail Genoiu: „Acel sediu al Total Post era neautorizat de primărie“
Întrebat de GdS cum de a acceptat Primăria Craiova ca firma de curierat care trimite corespondența municipalității către craioveni să activeze într-un cazinou, viceprimarul Craiovei, Mihai Genoiu, a precizat că acel cazinou nu era un spațiu autorizat de primărie pentru a se desfășura activitățile de curierat acolo.
„Nu știu cum a ajuns în acel cazinou, pentru că acel sediu al Total Post nu era autorizat de primărie. Nu este deloc în regulă. Punctul meu de vedere este că ei au schimbat locația, adică anumite puncte de colectare au fost prezentate la licitație și, după aceea, altele au fost puse în aplicare. Deci, e o schimbare de destinație. Le-am pus în vedere să închidă de urgență aceste puncte și să se conformeze caietului de sarcini de la licitația pe care au avut-o“, a spus Mihail Genoiu, viceprimarul Craiovei. El a mai declarat că „la ora aceasta se analizează posibilitatea de a rezilia contractul cu firma care deține contractul cu primăria (Zipper Services – n.r.) și oricum se va transmite un certificat de neconformitate acestei societăți, pentru ceea ce a făcut“.
Zipper Services a câștigat licitația, Total Post e subcontractant
Licitația organizată de Primăria Craiova pentru atribuirea serviciilor de printare și expediere documente către contribuabili (extrase de cont, titluri executorii și somații) a fost câștigată de firma Zipper Services SRL din Cluj-Napoca, pentru suma de 110.000 de lei, fără TVA. Această firmă a subcontractat activitatea către Total Post Mail Services SRL, cu sediul în Ilfov.
Primăria trebuia să verifice modul în care firma livra corespondența craiovenilor
Potrivit contractului de prestări servicii încheiat între Primăria Craiova și firma care a câștigat licitația pentru serviciile de expediere a documentelor către contribuabili se prevede, la articolele 11-13, printre altele, ce obligații îi revin prestatorului de servicii (adică firmei Zipper, prin intermediul Total Post), dar și municipalității. Așadar, firma de curierat are obligațiile următoare, conform art. 11 din contract: „11.1 (1) Prestatorul are obligaţia de a executa serviciile prevăzute în contract cu profesionalismul şi promptitudinea cuvenite angajamentului asumat şi în conformitate cu propunerea sa tehnică. (2) Prestatorul se obligă să supravegheze prestarea serviciilor, să asigure resursele umane declarate în ofertă, materialele, instalaţiile, echipamentele şi orice alte asemenea, fie de natură provizorie, fie definitivă, cerute de şi pentru contract, în măsura în care necesitatea asigurării acestora este prevăzută în contract sau se poate deduce în mod rezonabil din contract“.
Totodată, contractul prevede că prestatorul (Total Post) este răspunzător atât de siguranţa tuturor operaţiunilor şi metodelor de prestare utilizate, cât şi de calificarea personalului folosit pe toată durata contractului“.
La art. 13 se prevede că primăria, în calitate de achizitor, era obligată să verifice modul în care se transmitea corespondența contribuabililor, conform art. 13 din contract: „13.1 – Achizitorul va verifica modul de prestare a serviciilor pentru a stabili conformitatea lor cu prevederile din propunerea tehnică și din caietul de sarcini (…)“.
Scandalurile cu corespondența de la primărie se țin lanț
Și anul trecut a existat o problemă cu plicurile adresate de DIT Craiova cetățenilor orașului, problemă despre care GdS a scris pe 24 martie 2015. Oamenii s-au trezit către finalul lunii martie cu avize la domiciliu, prin care erau invitați la sediul unei firme de curierat să ridice deciziile de impunere pentru impozite deja achitate, unele chiar și cu o lună mai înainte.
Câțiva craioveni ne-au sesizat la redacție la momentul respectiv, spunându-ne că ei achitaseră deja impozitele pe proprietate, dar o lună-două mai târziu primeau de la firma de curierat înștiințările de plată emise de Direcția de Impozite și Taxe Craiova.
Anul trecut, craiovenii au primit în partea a doua a lunii martie corespondența de la DIT Craiova prin intermediul firmei Sameday Courier în cutia poștală pe care scria „Marcă înregistrată a SC Delivery Solutions SA“. Licitația fusese câștigată de asocierea formată din SC Prosoft++ SRL – SC Delivery Solutions SA – SC Absolut SRL. Cele trei firme au avut subcontractor declarat firma SC Business 4 Business SRL din Craiova.
Pentru distribuirea plicurilor pe anul 2015, primăria a demarat licitația abia la jumătatea lunii decembrie 2014. DIT Craiova susținea că a trimis la timp plicurile către firma de curierat, dar că aceasta ar fi întârziat livrarea lor la domiciliul craiovenilor.
Suma cu care s-au adjudecat serviciile respective a fost de 290.000 de lei, plus TVA. Sameday avea mai multe sedii, în diverse cartiere craiovene.
Ce spune legea datelor cu caracter personal
Acțiunea de trimiterea a documentelor din partea primăriei către cetățenii Craiovei trebuie să se supună condițiilor Legii de prelucrare a datelor cu caracter personal, într-cât este vorba despre datele de identificare ale craiovenilor și de adresele lor etc. Legea de prelucrare a datelor cu caracter personal nr. 677/2001 modificată prevede în ce condiții trebuie asigurată securitatea datelor cu caracter personal.
Astfel, la art. 20 „Securitatea prelucrărilor“ legea prevede : (1) Operatorul este obligat să aplice măsurile tehnice şi organizatorice adecvate pentru protejarea datelor cu caracter personal împotriva distrugerii accidentale sau ilegale, pierderii, modificării, dezvăluirii sau accesului neautorizat, în special dacă prelucrarea respectivă comportă transmisii de date în cadrul unei reţele, precum şi împotriva oricărei alte forme de prelucrare ilegală. (2) Aceste măsuri trebuie să asigure, potrivit stadiului tehnicii utilizate în procesul de prelucrare şi de costuri, un nivel de securitate adecvat în ceea ce priveşte riscurile pe care le reprezintă prelucrarea, precum şi în ceea ce priveşte natura
datelor care trebuie protejate (…)“.