3.7 C
Craiova
duminică, 29 decembrie, 2024
Știri de ultima orăBani & AfaceriCum ne afectează scăderea producției la Ford

Cum ne afectează scăderea producției la Ford

În Secția de Motoare de la Ford producția a scăzut cu 29.000 de unități într-un singur an (FOTO: arhiva GdS)
În Secția de Motoare de la Ford producția a scăzut cu 29.000 de unități într-un singur an (FOTO: arhiva GdS)

În 2015 s-au produs la Craiova mai puțin cu 5.000 de autovehicule față de anul precedent. În consecință, producția de autovehicule pe țară a scăzut cu 2,5%, iar exporturile Doljului s-au diminuat cu 7,5%. Cea mai mare scădere a producției de la Ford Craiova pe anul trecut s-a simțit la motoare. În 2015, s-au produs mai puțin cu 29.000 de unități față de 2014.

Încetinirea ritmului de producție la uzina Ford din Craiova are implicații în economie, atât la nivel național, cât și la nivel local, în Oltenia. Ford este un pilon important în economia Olteniei și cel mai important „actor“ în economia Craiovei, astfel încât orice diminuare a producției în uzină se reflectă imediat în scăderea exporturilor și în indicii statistici privind producția internă, dar și în forța de muncă.
Potrivit datelor publicate recent de către Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), la nivel național, producția de autovehicule s-a situat în 2015 la nivelul a 387.171 de unități, ceea ce reprezintă o scădere cu 1,1% față de producția de autovehicule a anului 2014, când se fabricaseră în România 391.422 de autovehicule. Singurii producători de mașini din România sunt Dacia și Ford, dar la Dacia a fost anunțată cea mai mică diminuare a producției față de anul precedent. Așadar, se presupune că diminuarea producției de mașini la nivel național ar veni de la Ford.

Cifra de afaceri, redusă cu 75 de milioane de euro

În 2014 s-au fabricat la uzina din Craiova 54.000 de autovehicule B-Max, în condițiile unei cadențe de fabricație de aproximativ 375-380 de mașini pe zi. Pe 2015, din estimările GdS, luând în calcul faptul că s-au produs doar 270 de mașini pe zi și că au fost foarte multe zile fără producție, la Craiova s-au fabricat aproximativ 48.000 de mașini, adică mai puțin cu 5.000 de autovehicule față de anul precedent avut în calcul. Motivele pentru care producția de B-max a scăzut cu 9-10% au fost acelea că pe piețele europene în care se exportă autovehiculul fabricat la Craiova a scăzut simțitor cererea pentru B-Max.
La o valoare de aproximativ 15.000 de euro a unui autovehicul B-Max fabricat la Craiova, înseamnă că, din punct de vedere valoric, compania a pierdut în 2015 din producția de vehicule aproximativ 75 de milioane de euro din cifra de afaceri, ca urmare a diminuării producției la Craiova cu 5.000 de unități. Practic, doar din vânzarea de mașini Ford a pierdut anul trecut 75 de milioane de euro, comparativ cu anul anterior.

S-a diminuat considerabil producția de Motoare

Scăderea producției de motoare în uzina Ford din Craiova este și mai mare decât cea de la Vehicule. Deși la Secția de Motoare întreruperile de producție au fost mai mici decât la Secția de Vehicule, totuși, aici s-au produs cu 29.000 de motoare mai puțin decât în 2014. În 2014 s-au fabricat la Craiova două tipuri de motoare, respectiv EcoBoost de 1.0 litri și EcoBoost de 1,5 litri, ambele pe benzină. În acel an se fabricau aproximativ 1.000 de motoare pe zi în uzina din Craiova. Ulterior, producția motorului EcoBoost de 1,5 litri a fost mutată de la Craiova într-o uzină a Ford din Marea Britanie, mai precis în Bridgent. La Craiova a mai rămas doar motorul de 1.0 litri, din care se produceau aproximativ 700 de unități pe zi. În 2015, însă, treptat, cadența de producție a căzut la 600 de motoare pe zi la Craiova. Așadar, în 2014 s-au fabricat 154.000 de motoare la Craiova, iar în 2015, după calculele GdS, s-ar fi produs doar 125.000 de motoare. Scăderea este considerabilă, de 29.000 de unități. Valoarea motoarelor este mult mai mică decât valoarea autovehiculelor, dar tot ar fi un „minus“ important în afacerile Ford în România o scădere cu circa 29.000 de unități a producției de motoare.
Același tip de motor care se fabrică la Craiova – de 1.0 litri EcoBoost, care a câștigat trei ani consecutiv titlul de „Motorul Internațional al Anului“ – se produce și în Koln, în Germania, în volume mult mai mari ca în România. De anul viitor, în Germania se vor produce și mai multe motoare EcoBoost de 1.0 litri, pentru că se va introduce în fabrica din Koln a treia tură de muncitori. Anul trecut când s-a aflat de acest aspect, oficialii Ford dădeau asigurări că creșterea producției din Germania a acelui motor nu va afecta producția din România a propulsorului EcoBoost de 1.0 litri.
Producția Ford la Craiova a fost completată în 2015 cu producerea în Bănie a 31 de repere, de componente pentru Fabrica Ford din Valencia (Spania), pentru modele ca Ford Galaxy și C-Max. Fabricarea acestor componente la Craiova a mai compensat puțin din scăderea business-ului uzinei din Bănie, cauzată de reducerea producției principale de vehicule și motoare, dar pe ansamblu Ford înregistrează o scădere a afacerilor pe anul trecut.

Exporturile Doljului, diminuate ca urmare a încetinirii producției la Ford

Cifrele calculate de GdS ce evidențiază că doar din reducerea producției de vehicule s-a înregistrat un minus de 75 de milioane de euro în valoarea vânzărilor Ford sunt confirmate de datele statistice oficiale. Doar că, la ora actuală, Direcția Județeană de Statistică poate face comparația pe primele luni din 2015 față de aceeași perioadă din 2014. Se observă o diminuare a totalului exporturilor din Dolj cu 7,45 în perioada analizată din 2015 față de aceeași perioadă din 2014, dar ceea ce este și mai evident este faptul că diminuarea exporturilor Ford se evidențiază la „Mijloace de transport“. Pe primele nouă luni, aceste exporturi de mașini au scăzut cu 7,2% față de „Exporturile de bunuri (FOB), la nivelul judeţului Dolj au fost în perioada 1 ianuarie – 30 septembrie 2015 de 844 de milioane de euro, cu 7,4% mai mici (- 67 milioane de euro) faţă de perioada 1 ianuarie -30 septembrie 2014. (…) În structura pe mărfuri a exporturilor cinci secţiuni deţin 94,6% din total exporturi. Pe locul I ca pondere în total exporturi se situează exporturile de „Mijloace de transport“ cu 52,2% înregistrând o scădere cu 7,2% faţă de perioada 1 ianuarie – 30 septembrie 2014“, se arată în comunicatul Direcției Județene de Statistică Dolj, transmis redacției la solicitarea GdS.

Anunțul oficial despre noul model se lasă așteptat

În timp ce scăderile de producție de la Ford se reflectă în reducerea afacerilor companiei, în scăderea veniturilor salariale ale angajaților (care stau acasă în zilele de opriri temporare de producție), a exporturilor și în diminuarea afacerilor furnizorilor direcți și indirecți, oficialii companiei întârzie să anunțe ce model se va fabrica la Craiova. Recent, fostul președinte al Ford România, Jan Gijsen, preciza, într-un interviu acordat exclusiv GdS și Alege TV, că anul acesta Ford Europa va anunța viitorul model care se va produce la Craiova și că până la vremea respectivă nu era stabilit ce model va fi, în sensul că Ford Europa încă mai face cercetări.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS