Sindicatele și conducerea uzinei au încheiat negocierile pentru noul Contract Colectiv de Muncă pe următorii doi ani. Practic, veniturile salariale se mențin cam la același nivel ca și până acum, cu mici modificări în structura bonusurilor, dar se mențin toate primele de sărbători acordate și până în prezent. Noile propuneri nu sunt pe placul tuturor angajaților, în timp ce conducerea fabricii face un fel de apel la calm.
Sindicatul Ford Automobile Craiova – cel mai mare sindicat din cadrul Ford – a anunțat pe 27 ianuarie 2016 încheierea negocierilor cu conducerea companiei și le-a transmis angajaților buletinul de informare nr. 318 din care reiese ce s-a acceptat pentru Contractul Colectiv de Muncă (CCM) pe anii 2016 și 2017. Președintele Sindicatului respectiv, Ovidiu Cioroianu, a precizat că, după negocieri, drepturile salariale ale angajaților de la Ford se situează „aproximativ cam la același nivel ca în anii anteriori“, iar în plus sunt anumite permutări ale bonusurilor, față de ceea ce a fost până acum. În buletinul respectiv al sindicatului se arată la ce formulă s-a ajuns cu conducerea fabricii, și anume: „Semnarea unui contract colectiv de muncă pe doi ani care să prevadă două creșteri salariale: de 1% de la 1.06.2016 și 1,5% sau indicele de inflație prognozat (oricare dintre acestea ar fi mai mare) de la 1.06.2017, precum și acordarea a două prime – de 4% pentru 2016 (un bonus de 48% din salariu), respectiv 3% pentru 2017 (un bonus de 36% din salariu) (…)“. Până acum exista un bonus de 5% pe lună, plătit de patru ori pe an, iar acela depindea de realizarea producției și de evaluarea angajaților. Acum au creștere salarială de 1% și bonus de 4% pe lună, plătit în sumă fixă anuală.
Orele lucrate suplimentar vor fi plătite cu 90% din salariu de la 1 iunie 2016 (sau compensate cu timp liber). Alegerea este a angajatului dacă vrea 90% din salariu sau ore libere, pentru cele lucrate în plus. Ușoare scăderi ale veniturilor angajaților de la Ford există la plata zilelor de șomaj tehnic, dar din 2017 încolo. Dacă până acum, salariații Ford care stăteau acasă ca urmare a opririlor temporare de producție primeau 80% din salariul de bază, acest procent va fi și în 2016, iar din 2017 vor primi 78% din salariul de bază în zilele în care nu vor lucra.
Se mențin toate primele de până acum
Din negocierile cu sindicatele și cu conducerea Ford s-a ajuns la concluzia că și pe 2016, și pe 2017 angajații Ford vor primi aceleași prime ca și până acum, respectiv: 1.038 de lei este prima de Paște, 2.099 de lei este prima de vacanță și 1.399 de lei (sumele sunt brute) reprezintă prima de Crăciun. De asemenea, angajații companiei mai primesc bonusuri de 8 și 9 Martie, conform unei formule de calcul ce reprezintă un procent din salariu.
Dacă angajații nu acceptă condițiile, se vorbește despre grevă
Angajații Ford trebuie să semneze dacă sunt de acord sau nu cu noile prevederi ale Contractului Colectiv de Muncă pe următorii doi ani. Potrivit buletinului 318 al Sindicatului amintit se arată că, dacă oamenii nu sunt de acord cu propunerile, atunci se va declanșa conflictul de muncă: „Dacă răspunsul va fi afirmativ, atunci comisia de negociere va semna contractul, iar dacă răspunsul va fi negativ, atunci vom notifica angajatorul despre începerea conflictului colectiv de muncă și vom demara și procedurile legale pentru declanșarea grevei“.
Conducerea companiei îi condiționează pe angajați
În același timp, și conducerea Ford România le-a transmis angajaților uzinei propunerile salariale, condiționându-i pe angajați că, dacă nu acceptă prima variantă propusă, atunci vor primi doar creșterea salarială de 1% (fără bonusul de 4%). „Compania confirmă faptul că aceasta este o ofertă pentru un acord pe o perioadă de doi ani, cu condiția ca dumneavoastră să acceptați condițiile de eficientizare propuse de noi, care ne vor ajuta să fim flexibili și competitivi. Acestea includ modificări în compensări privind orele suplimentare, plata zilelor fără producție și flexibilitatea forței de muncă“, se arată în buletinul eliberat de Ford pentru angajați, care ne-a parvenit și nouă la redacție. Ford le-a mai comunicat angajaților că, dacă nu acceptă elementele de eficientizare, atunci oferta respectivă pică, iar angajații vor primi doar majorarea salarială de 1%.
Unii angajați sunt nemulțumiți de propunerile companiei și de negocierile liderilor de sindicat. Un salariat ne-a sesizat la redacție faptul că ar fi forțați să accepte propunerile făcute de conducerea fabricii, aspect care nu i se pare normal. Întrebat dacă angajații sunt forțați să semneze oferta agreată de conducerea companiei pentru CCM, liderul sindical Ovidiu Cioroianu a precizat, pentu GdS, că „până la această oră (ieri în jurul prânzului – n.r.) nici un angajat nu a venit să reclame faptul că a fost forțat de conducere să semneze ceva și nici unul nu a venit să spună că îi va scădea venitul salarial cu 2-10% după negocieri, pentru că nu este așa. Veniturile salariale se mențin cam la același nivel ca în anii anteriori după aceste negocieri“.
Salariații companiei vor semna documentele prin care arată dacă sunt sau nu de acord cu noile prevederi ale CCM, iar săptămâna viitoare se va decide dacă s-au acceptat condițiile negociate cu conducerea fabricii sau dacă se declanșează conflictul de muncă.
Potrivit unor surse, salariul de bază al unui muncitor cu vechime la Ford, plus sporurile care se acordă, ajunge la 2.700 – 2.800 de lei net pe lună, dar există și salarii mai mici de acest nivel, respectiv de 2.200 – 2.400 de lei pe lună. Salariul de bază al unui angajat mai tânăr care a ajuns la Ford în ultimii ani pornește de la minimum 1.900 de lei (brut), la care se adaugă celelalte sporuri, în funcție de locul unde lucrează, potrivit unor surse.
Ce spune Ford
Ca urmare a situației din uzină, Ford susține că încearcă să atragă „un volum de muncă suplimentar“, referindu-se la cel de-al doilea model care ar putea fi fabricat la Craiova. „În ultimele luni, Ford România a lucrat împreună cu Sindicatul cu privire la negocierea noului Contract Colectiv de Muncă. Compania noastră sprijină anumite modificări-cheie ale Contractului Colectiv de Muncă, menite să ajute fabrica de la Craiova să devină mai competitivă și totodată mai eficientă. Aceste modificări corecte și oneste, pe care compania noastră le-a prezentat Sindicatului, sunt destinate să plaseze fabrica de la Craiova într-o poziție puternică în ceea ce privește viitorul său în sistemul global de producție Ford. Suntem încrezători că împreună cu Sindicatul și cu ajutorul angajaților noștri vom face tot ceea ce putem pentru a atrage un volum de muncă suplimentar și a securiza totodată noi oportunități de afaceri pentru Ford Craiova“, a precizat Ana-Maria Timiș, manager de comunicare și afaceri publice în cadrul Ford România.
De anul trecut încoace, fabrica de automobile din Craiova a avut numeroase zile de oprire a producției, ca urmare a scăderii cererii de vehicule B-Max pe piețele europene. Muncitorii sunt plătiți cu 80% din salarii pe perioada în care stau acasă.
În prezent, se produc 280 de mașini pe zi la Ford, față de 370 pe zi în 2014 și la începutul lui 2015. Inițial se fabricau la Craiova 1.000 de motoare pe zi, până anul trecut, când producția de propulsoare a scăzut la aproximativ 700 de unități pe zi.
Au mai rămas 2.648 de angajați la Ford
La preluarea fabricii auto de către Ford, în uzină activau 4.300 de salariați. După două programe de plecare voluntară, în uzină au rămas aproape jumătate din salariații preluați inițial de compania producătoare de autovehicule. În luna octombrie 2015 mai existau la Ford doar 2.648 de salariați, potrivit datelor de la Inspectoratul Teritorial de Muncă Dolj. La începutul anului 2015, la Ford a avut loc ultimul „val“ de disponibilizări voluntare, când au plecat acasă 519 persoane, care au primit până la 24 de salarii compensatorii.