4.2 C
Craiova
miercuri, 13 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljPistele de biciclete, ciuntite la lățime

Pistele de biciclete, ciuntite la lățime

Pistele de biciclete din Craiova sunt o lucrare făcută cu două mâini stângi: fie nu respectă lățimea legală de un metru (conform prevederilor STAS 10144/1-90), fie se opresc în intersecții sau pe trecerile de pietoni, nu sunt separate de restul trotuarului, motiv pentru care sunt utilizate de cele mai multe ori de către pietoni sau drept loc de parcare pentru autoturisme. Indiferent a cui este vina pentru aceste deficiențe – a executantului, a poliției, care a avizat lucrările, sau a administratorului de drum, care le recepționează -, pistele nu prea sunt utilizabile.

Craiova are piste de biciclete amenajate pe trei mari bulevarde ale orașului: Calea București, Caracal și Râului. Dar cât de practice sunt acestea și cât respectă normele prevăzute STAS 10144/2 – 1991 „Străzi. Trotuare, alei de pietoni și piste de cicliști. Prescripții de proiectare“?
Pista de biciclete de pe Calea București, care pleacă pe ambele sensuri de mers din zona SUCPI până la intersecția cu strada Frații Golești (fiind întreruptă în dreptul chioșcurilor de flori din fața Spitalului de Neuropsihiatrie), este mai degrabă o pistă cu multe obstacole. Lățimea acesteia nu corespunde prevederilor legale în vigoare, între cele două borduri care delimitează calea de acces pentru bicicliști de parcarea auto și trotuarul pentru pietoni fiind doar 70 cm. Prevederile  STAS 10144/2 – 1991 de care se ține seama în proiectarea și construirea unor astfel de piste spun clar: „Lăţimea minimă a pistelor de ciclişti trebuie să fie de 1,00 m pentru o bandă şi un sens de circulaţie, 1,50 m pentru două benzi şi un sens de circulaţie şi 2,00 m pentru două benzi în ambele sensuri de circulaţie. La racordarea pistei de ciclişti cu partea carosabilă a drumului se prevăd borduri teşite cu înclinarea 1:3. Când pista de ciclişti este adiacentă trotuarului, între acestea se prevede o bordură de demarcaţie“. Tot în aceste norme se prevede că între pista de biciclete și căile de circulație, altele decât trotuarele şi aleile de pietoni, trebuie să existe un spațiu de demarcație de 1,50 metri. Această distanță nu este respectată pe strada Caracal, unde pista destinată bicicletelor este la doar câteva zeci de centimetri de carosabil.
Pentru că tot este vorba de un spațiu de siguranță, pentru pistele de pe Calea București un pericol îl reprezintă autoturismele din parcările adiacente. Mașinile încalcă de cele mai multe ori pista cu partea din față, ca să nu mai vorbim de conducătorii auto care parchează pe ea cu roțile din față sau cu tot autovehiculul.

S-au mai pus câțiva centimetri

Pista de biciclete de pe strada Caracal mai are și alte hibe în afară de distanța prea mică față de carosabil. Aceasta nu a fost delimitată cu borduri de restul aleilor pietonale, au fost trasate doar niște linii albe pe trotuar. Comparativ cu pista de pe Calea București, aceasta a mai câștigat în lățime. Măsurând între cele două dungi albe, considerate borduri, pista are o lățime de aproximativ 90 cm. Deficiențele acesteia sunt altele: pe tot parcursul ei, pista întâlnește tot felul de obstacole, cum ar fi stâlpi de electricitate, alveolele de la stațiile RAT, și se intersectează cu căile de acces către  anumite proprietăți, stații de alimentare cu combustibil, unități comerciale. În prezent, pista de biciclete de pe strada Caracal nu este funcțională pe sensul de mers dinspre unitatea militară înspre Bănie, deoarece trotuarul a fost spart pentru introducerea utilităților necesare cartierului chinezesc. Partea care mai este încă întreagă servește drept parcare pentru autoturisme.
Singura pistă de biciclete din Craiova care are lățimea corespunzătoare este pista de pe bulevardul Râului.
Într-adevăr, aceasta are o lățime de un metru, fără bordurile care o delimitează. Din păcate, nici aceasta nu a scăpat de intersectările cu stâlpii de electricitate, din care motiv constructorul a tot „deviat“ traseul ei.

Prevederi

Pistele vor fi realizate conform prevederilor STAS 10144/2 – 1991„Străzi. Trotuare, alei de pietoni și piste de cicliști. Prescripții de proiectare“: Pistele pentru bicicliști se vor materializa exclusiv pe trotuare și vor avea lățimea de 1,00 metri pentru un sens și 2,00 metri pentru dublu sens, asigurându-se un spațiu de circulație pentru pietoni în lățime de minimum 1,50 metri (nota OPTAR: lățimea spațiului de circulație diferă de la aviz la aviz).
În zonele de traversare se va coborî bordura trotuarelor la 5,00 cm față de nivelul părții carosabile.
Pistele vor fi separate de restul trotuarului cu stâlpișori ornamentali.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS