Reluarea circulației tramvaielor în Craiova depinde de finalizarea proiectului de reabilitare a străzii Calea București. Managerul SC RAT Craiova SRL, Sorin Manda, a organizat ieri o conferință de presă pentru a încerca să lămurească opinia publică de ce tramvaiele nu au fost puse în funcțiune, deși liniile ar fi bune de folosit de câteva luni. Manda a dat ca sigur termenul de 31 martie, dar, în cele din urmă, a recunoscut că el nu este bătut în cuie, deoarece tramvaiul va fi repus pe șine numai dacă se finalizează cu bine asfaltarea de pe Calea București.
În spațiul virtual au apărut în ultimul timp numeroase discuții despre motivele care împiedică reluarea circulației tramvaielor după aproape trei ani de pauză. Spiritele s-au inflamat într-atât încât conducerea RAT s-a decis să vorbească public despre ele. „Aș vrea să vă povestesc despre multe zvonuri de pe mediile de socializare despre motivele pentru care nu se dă drumul la tramvai. De pe 17 decembrie 2015, când a fost testat un tramvai, iar acesta a circulat de la un capăt la celălalt al traseului s-a creat așteptarea, dar nu am putut da drumul tramvaiului cu public. Zvonurile sunt că tramvaiul circulă noaptea pe furiș. Cred că l-ar fi văzut dacă era așa. Alte zvonuri spun că nu merge pentru că nu poate trece pe pasajul suprateran pentru că ar cădea. Argumentul care se aduce este că traseele de autobuz 3 și 25 nu circulă pe pasaj ca să nu fie o greutate suplimentară. Traseul 3 și 25 nu circulă din cauza faptului că stația de la Amaradia s-a mutat dincolo de flori și nu ar mai putea urca pe pasaj. Altă discuție: distanța între roți și șină. Nu este o problemă. Pe 17 decembrie, tramvaiul nu a deraiat și a mers până la Ford. Altă discuție: că nu ar putea ieși din depou din cauza macazelor, probabil cele de pe Severinului. Ele nu au fost prinse în proiectul de reabilitare a liniei, dar am organizat o licitație, iar contractul s-a semnat la sfârșitul lunii decembrie. Ele vor veni în următoarele două – trei zile. Nu este imperios necesar să le schimbăm, ele funcționează, dar nu știm cât sunt de uzate, așa că, probabil, le vom schimba în perioada următoare“, a declarat Manda, care a precizat că RAT nu are nevoie de avize de la Autoritatea Feroviară pentru omologarea tramvaielor modernizate în atelierele societății.
Vatmanii au o săptămână să reînvețe să conducă
Și, totuși, de ce nu circulă tramvaiele, dacă totul este bine și frumos? „Motivul real este că firul de contact nu a fost recepționat, proiectul fiind unul foarte mare. Proiectul a fost scos pe loturi. Calea de rulare a fost finalizată și recepționată în august 2015, alt lot a cuprins firul de contact împreună cu asfaltarea străzii Calea București. Acest proiect nu a fost finalizat“, a explicat Manda. Managerul RAT a precizat că societatea a încercat să caute soluții pentru repornirea tramvaiului. „Liderul de asociere al firmelor care lucrează la proiectul de asfaltare a străzii Calea București ne-a spus că sunt două variante: să recepționăm parțial doar firul de contact, dar cu acest lucru nu au fost de acord nici Agenția de Dezvoltare Regională, nici Inspectoratul de Stat în Construcții, sau să asigure ei, printr-un partener de-ai lor, circulația tramvaiului. Cu acest lucru nu am fost noi de acord, deoarece costurile erau foarte mari și cheltuiam mai mult decât obțineam din bilete și abonamente. Era mai mare daraua decât ocaua“, a spus Manda. Pentru a înțelege mai bine situația, trebuie spus că este vorba despre două proiecte distincte. Primul se referă la reabilitarea din fonduri europene a căii de rulare a tramvaiului pe o lungime de 11 kilometri și de modernizarea sistemului de management al traficului (camere de supraveghere și semafoare – n.r.). Lucrarea a fost atribuită pe loturi pe 28 decembrie 2012 și trebuia finalizată, potrivit contractului, pe 28 decembrie 2014. Proiectul a fost întârziat de lipsa materiei prime la furnizori, astfel încât el a fost recepționat în august 2015. Cam pe când se recepționa acesta, începea un alt proiect, tot din fonduri europene, cel de asfaltare a străzii Calea București, care includea amenajarea trotuarelor și parcărilor, prize pentru mașini electrice, pistă de bicicliști și refacerea firului de contact pentru tramvai. Contractul a fost atribuit pe 17 martie, iar firma care lucrează la asfaltare este Delta ACM. Constructorul a fost amendat de mai multe ori de către Poliția Rutieră pentru lucrări neconforme, iar una dintre ele a fost remediată acum câteva zile. Este vorba despre o porțiune de asfalt vălurit care a fost refăcută. Toate aceste lucruri țin în loc finalizarea proiectului, care, potrivit contractului, ar trebui încheiat pe 17 martie 2016. Pe acest lucru se bazează și conducerea RAT când spune că tamvaiul va circula din 31 martie. „Din datele de la primărie, scenariul cel mai posibil este că până pe 24 martie se va face recepția finală a proiectului, urmând ca în ședința de Consiliu Local din 31 martie să se voteze concesionarea căii de rulare către RAT. Sper ca toate lucrurile să fie foarte bune, să nu mai fie alt fel de probleme pe Calea București“, a spus Manda. Acesta a precizat că vatmanii au la dispoziție o săptămână să se reacomodeze cu tramvaiul care va intra în probe.
Stațiile scoase la modernizat
Directorul tehnic al RAT, Marcel Tănăsescu, a declarat că nu există abateri la ecartament. „Calea de rulare are ecartamentul standard de 1435 de mm. Au fost probleme în 2012 cu calea de rulare pe pasajul suprateran pentru că nu au fost lăsate rosturile de dilatare. Știu că acum nu mai sunt aceste probleme. Proiectul european are prevăzute rosturi de dilatare“, a spus Tănăsescu. Legat de stațiile de autobuz, Sorin Manda a precizat că o parte dintre ele vor fi scoase la licitație pentru modernizare. „Le identificăm și, după 31 martie, ne ducem la primărie pentru certificatul de urbanism. Ideea este ca o stație să fie întreținută de cel care o are. Vor fi loturi de câte trei – patru stații ca să-și poată permite să le construiască și firmele din Craiova“, a concluzionat Manda