Dacă vreți să cunoașteți modalitatea în care asociația de proprietari vă calculează factura la întreținere, aveți acum această posibilitate, pentru că începând din această lună legea vă permite.
Asociaţiile de proprietari trebuie să arate cum calculează sumele lunare de plată, altfel riscă amenzi de mii de lei.
Conform Legii 17/2016 (care a intrat în vigoare pe 04.03.2016), asociaţiile de proprietari sunt obligate să afişeze, lângă lista de plată a cheltuielilor, și modalitatea de calcul ce stă la baza sumelor lunare de achitat de către proprietari. În situația în care această obligaţie nu este îndeplinită, președintele de asociaţie poate fi amendat cu sume de până la 3.000 de lei. Prin urmare, asociaţiile de proprietari trebuie să afişeze lunar modalitatea de calcul ce stă la baza sumelor de plată lunare aferente proprietarilor de apartamente. Acest lucru cade în sarcina președintelui de asociație.
Iată ce spune legea: „Asociaţia de proprietari, prin grija preşedintelui asociaţiei, va afişa lunar, la vedere, lângă lista de plată a cheltuielilor asociaţiei de proprietari, modalitatea de calcul în urma căreia au rezultat sumele lunare de plată ale proprietarilor. Modalitatea de calcul va conţine şi va arăta explicit toate costurile şi sumele care formează totalul de plată al proprietarilor, respectiv modul de calcul şi de repartizare a acestor cheltuieli către proprietari“, se arată în art. 48(1)/Legea 17/2016 pentru modificarea și completarea Legii 230/2007 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari.
Legea mai spune că, dacă modalitatea de calcul a sumelor lunare de plată ce revin proprietarilor de apartamente nu este afişată, se aplică o amendă cuprinsă între 500 şi 3.000 de lei (aplicarea sancţiunilor se face de către angajați ai Ministerului Afacerilor Interne, primari sau împuterniciţi ai acestora).
Fiecare asociație afișează cum se pricepe
În Craiova, în prezent există puține asociații de proprietari care îi informează pe locatari despre modalitatea de calcul a cheltuielilor de întreținere lunare. Una dintre acestea este Asociația Bloc Romarta. Cum modificarea legii nu prevede un formular tip, fiecare asociație încearcă să-și găsească o formulă optimă de afișaj prin care să aducă la cunoștința proprietarilor modul de calcul al întreținerii. „Înainte, pentru cheltuielile administrative se arăta o sumă totală, dar nu se arăta cum se calculează salariile, cât au costat consumabilele și cât îi revine fiecărui apartament în parte. Legea nici în acest moment nu spune cât de detaliat trebuie să afișezi acest calcul. Noi am implementat un sistem informatic în acest fel, avem pe lângă lista de plată clasică, o notă de plată care poate fi plătită și la bancă. Aici sunt trecute toate cheltuielile și cum se ajunge la aceste sume. De exemplu, pentru apă, înainte de a se trece suma, acum afișăm care este indexul nou și cel vechi, rezultă astfel consumul de 2mc, după care este trecut prețul unui mc de apă, efectuăm operația și aflăm totalul pentru apartamentul în cauză. Aici vorbim de cheltuieli pe persoană. La rubrica următoare sunt trecute și acele corecții pentru consumul de apă rece și canalizare. Avem însă și cheltuieli pe cotă-parte, după suprafață intră aici salarii, cheltuieli cu consumabilele. De exemplu, am trecut cât are salariul fiecare angajat al asociației și cât îi revine fiecărui proprietar după cota-parte indiviză. Totodată, apare în listă că am cumpărat un top de hârtie. Acesta a costat 13 lei, cota-parte pentru un apartament este 0,011 și rezultă un total de 14 bani. Pentru căldură și apă caldă primim valorile de la firmele de repartitoare“, a precizat Petru Becheru, președintele Asociației de proprietari Bloc Romarta.
Prevederi legale
În 2015 a intrat în vigoare norma legală care obligă asociația să informeze trimestrial proprietarii cu privire la situaţia financiară a asociaţiei, ultima modificare, din 2016, oferind proprietarilor posibilitatea să afle situaţia cheltuielilor defalcate privind întreţinerea.