Din tronsonul de 6,3 km care va lega DN 6 Craiova – Caracal de DN 65 Craiova – Pitești, cunoscut drept varianta de ocolire Craiova Sud, ar mai trebui executați vreo 200 de metri de asfalt, dar lucrările s-au împotmolit la pasajul peste calea ferată. Centura ar fi trebuit finalizată, potrivit CNADNR, pe 22 octombrie 2015, cu o întârziere de doi ani față de termenul stabilit inițial. Din câte se pare ar fi vorba de o greșeală de execuție, iar beneficiarul a solicitat a doua expertiză tehnică pentru a lămuri situația.
Centura Craiova Sud, care face legătura între DN 6 Craiova – Caracal și DN 65 Craiova – Pitești, pare departe de a fi finalizată, deși ar mai trebui executate lucrări pe o suprafață de circa 200 de metri. Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) SA a anunțat pe site-ul său oficial care este stadiul proiectelor aflate în derulare, iar varianta de ocolire Craiova Sud apare ca finalizată în proporție de 97%.
Ce s-a întâmplat cu restul lucrărilor și de ce nu sunt gata, din moment ce termenul de finalizare era prevăzut pentru 22 octombrie 2015? Marți, pe Centura Craiova Sud nu era nimeni la lucru. CNADNR a menționat tot pe site, la capitolul observații, că „antreprenorul prezintă întârzieri în finalizarea lucrărilor, beneficiarul a transmis revendicare pentru nefinalizarea lucrărilor în perioada contractuală, iar aceasta se află în analiză la inginer“.
În realitate, motivul ar fi legat de fisurile apărute în asfalt. Pe unele porțiuni de pe mijlocul străzii, asfaltul s-a crăpat, constructorul încercând să-l repare cu mastic bituminos. CNADNR a cerut sistarea lucrărilor și efectuarea unei expertize tehnice. „Se pare că ar exista o problemă legată de lucrările pe rampele pasajului, pentru că aici au apărut fisuri și crăpături. CNADNR, care este beneficiarul lucrării, a cerut o expertiză tehnică, nu a fost mulțumită de răspuns și a solicitat a doua expertiză, la care se așteaptă răspunsul. Asfaltul a crăpat pe rampe și ar fi vorba de o greșeală de execuție. Cel puțin așa se presupune, până când se va afla rezultatul celei de-a doua expertize“, au precizat, pentru GdS, surse din cadrul CNADNR.
Varianta de ocolire prin sud a orașului Craiova reprezintă un tronson rutier de 6,3 km care ar fi trebuit finalizat în toamnă, cu o întârziere de doi ani față de termenul inițial de finalizare a lucrărilor. Infrastructura rutieră era aproape finalizată din primăvara anului 2015, constructorul împotmolindu-se atunci la pasajul suprateran de 227 de metri peste calea ferată Craiova – Piatra-Olt. Lucrările au întârziat din cauză că soluția tehnică inițială a trebuit schimbată, pânza freatică fiind aproape de suprafață. Fundația directă nu s-a mai executat, ci s-a apelat la piloni îngropați la 16 metri adâncime pentru fiecare picior al pasajului. Acum, când pasajul era aproape gata, au apărut acele fisuri, iar lucrările s-au oprit. Centura mai presupunea pe lungimea ei două parcări de scurtă durată și două intersecții – giratorii, la capetele drumului, care sunt finalizate. Lucrările sunt realizate de compania italiană SECOL, consultant fiind Tecnic Consulting Engineering Romania SRL, iar proiectant – asocierea Consitrans/Roughton. Valoarea proiectului este de 35,9 milioane de lei (fără TVA), sursa de finanțare fiind Fondul European de Dezvoltare Regională.
Se revizuiește documentația tehnică la Centura Craiova Sud
În proiectul extins de ocolire a orașului Craiova mai există un tronson care ar trebui realizat. Acesta s-ar desprinde din DN 56 Craiova – Calafat în dreptul localității Braniște și ar traversa canalul colector al orașului și calea ferată Craiova – Calafat printr-un pasaj denivelat. Ar urma un aliniament în lungime de 3,2 km, după care varianta s-ar intersecta cu DN 55 Craiova – Bechet, unde ar forma din nou un sens giratoriu. Ulterior, centura ar traversa calea ferată București – Craiova – Timișoara, ajungând la actualul sens giratoriu de pe DN 6 Craiova – Caracal.
Potrivit site-ului CNADNR, centura de ocolire Craiova – Varianta Sud DN 56 -DN 55 – DN6 ar avea 9,87 km lungime, ar costa 72,58 milioane de lei (fără TVA), sursa de finanțare fiind bugetul de stat. În prezent se cunoaște proiectantul (SC Irimat Cons) și consultantul (Asociere SC Irimat Cons & SC WSP Group SRL), iar Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale susține că așteaptă finalizarea proiectului tehnic. „S-a reziliat contractul cu antreprenorul SC SCT SA pe 3.02.2014, iar pe 28.12.2015 s-a semnat cu Luka Way contractul de revizuire a documentației tehnice (Proiect Tehnic și Detalii de Execuție). Termenul estimat de finalizare a proiectului tehnic este de 90 de zile de la ordinul de începere, iar până la data prezentei încă nu s-a emis ordinul de începere“, se menționează pe site-ul CNADNR, la stadiul proiectelor aflate în derulare, la capitolul observații.
CNADNR o ține una și bună cu autostrada Craiova – Pitești
Pe site-ul Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România, la proiecte în derulare apare și „Proiect de Concesiune lucrări publice – proiectarea, construirea, finanțarea, operarea și întreținerea Drum Expres/Autostrada Craiova-Pitești“, cu mențiunea că opțiunea pentru varianta de drum expres sau varianta de autostradă va fi luată în urma etapei de dialog cu candidații preselectați. Valoarea proiectului este estimată la suma de 7.271,8 milioane de lei (fără TVA), iar distanța drumului ar fi de 121,19 km. Problema este că la stadiul actual al proiectului, CNADNR trece același lucru pe care îl transmitea GdS pe 22 septembrie 2015, adică „în prezent, se desfăşoară etapa de dialog în cadrul procedurii de dialog competitiv pentru atribuirea «Contractului de concesiune de lucrări publice privind proiectarea, construcţia, finanţarea, operarea şi întreţinerea Drumului Expres/Autostrada Craiova – Piteşti, km 0+000 – km 121+185»“. „Opţiunea pentru varianta de drum expres sau varianta de autostradă va fi luată în urma etapei de dialog competitiv cu candidaţii preselectaţi. Etapa de dialog presupune runde de întâlniri cu candidaţii preselectaţi pentru a găsi soluţia optimă din punct de vedere financiar, tehnic şi juridic pentru Autoritatea Contractantă.
Finalizarea etapei de dialog presupune elaborarea documentaţiei finale de atribuire pe baza căreia candidaţii vor depune ofertele finale“, se mai specifica în răspunsul Companiei trimis către GdS în toamnă.