Tramvaiul va fi repus în funcțiune în curând, după o pauză de trei ani, ceea ce nu poate decât să-i bucure pe craioveni. Acest lucru aduce, însă, în discuție o problemă foarte gravă. Nici o autoritate din România nu-și asumă omologarea modificărilor aduse tramvaielor, căii de rulare și șinelor, ultimele două prinse într-un amplu proces de modernizare din fonduri europene. Autoritatea Feroviară Română, cea care are atribuții de control și avizare a transportului urban pe șine, susține că nu există legislație în acest sens, deși o hotărâre de guvern din 2015 prevede că ea este organismul de verificare în domeniu. Cine certifică faptul că tramvaiele din Craiova au fost modificate corect sau că șina corespunde din punctul de vedere al siguranței în circulație? Nimeni. Cine s-ar face vinovat de daunele și victimele care ar putea rezulta în urma unui accident cauzat de neconformități ale tramvaiului și șinei? Nimeni. Situația este valabilă la nivelul întregii țări.
Discuțiile din jurul întârzierii suspecte privind repunerea în circulație a tramvaiului din Craiova au atins și problematica lipsei avizelor necesare din partea autorităților în domeniu, în speță Autoritatea Feroviară Română, organism aflat în subordinea Ministerului Transporturilor. S-a spus că, deși recepționate de aproape un an după modernizarea din fonduri europene, calea de rulare și șina de tramvai nu ar fi fost executate corect, iar acest lucru a determinat Regia de Transport Craiova, transformată recent în SC RAT SRL, să tragă de timp. S-a mai spus că modificările aduse tramvaielor, incluse și ele într-un proces de reparare în halele RAT, ar fi dus la imposibilitatea acestora de a circula pe șine.
Întârzierea a fost pusă pe seama lipsei avizelor de la AFER, care nu și-ar fi dat acordul ca tramvaiul să fie repus în circulație. Conducerea RAT Craiova a organizat acum o lună și jumătate o conferință de presă în care spunea că întârzierea nu a fost pricinuită de lipsa avizelor, ci de faptul că lucrările de asfaltare de pe Calea București nu au fost recepționate. Aceste lucrări, spuneau managerii RAT, includ și înlocuirea firului de alimentare cu energie electrică a tramvaiului. Practic, până când firul și asfaltarea nu erau recepționate, nici tramvaiul nu putea circula. Șefii RAT avansau și un termen la care tramvaiul urma să fie văzut din nou pe șine: începutul acestei luni.
Timpul a trecut, 1 aprilie devine încet 1 mai, iar recepția lucrărilor de pe strada Calea București nu s-a făcut încă. Potrivit ultimelor date, este posibil ca acest lucru să se întâmple în zilele următoare. Discuțiile din jurul datei de reluare a circulației scot în evidență un aspect mult mai important: cât de sigure sunt tramvaiul și șinele atunci când se va întâmpla minunea și vor fi puse în funcțiune? Dacă angajații RAT au făcut o greșeală atunci când au efectuat reparațiile? Dacă firmele care au lucrat la șină și calea de rulare au comis erori? La aceaste întrebări nu vrea nimeni să răspundă. Conform legislației în domeniu, Hotărârea de Guvern nr. 606/2015, Autoritatea Feroviară Română (AFER) este singurul organism abilitat să avizeze și controleze calitatea tramvaielor, dar ea susține că nu își poate asuma răspunderea.
Ciudatele răspunsuri ale AFER
Întrebările de mai sus și le-a pus și actuala conducere a RAT SRL, care, după apariția discuțiilor în spațiul public despre lipsa avizelor de specialitate, a adresat întrebări AFER în acest sens. Răspunsul Autorității: nu există legislație care să oblige operatorii de transport să se autorizeze. Prima cerere a fost trimisă în ianuarie anul acesta și avea ca subiect tipul de avize necesare după reparațiile efectuate la tramvaie. „Autoritatea Feroviară Română – AFER, prin compartimentele sale, are, în conformitate cu reglementările în vigoare, atribuții în domeniul transportului urban pe șine (…) Având în vedere repectarea normelor de siguranță a circulației, aveți posibilitatea solicitării obținerii autorizațiilor de furnizori de produse/servicii, certificatelor de omologare tehnică a produselor, agrementării serviciilor și atestării standurilor și dispozitivelor speciale în domeniul transportului urban pe șine“, se arată în răspunsul 1.120 al AFER din 11 februarie 2016. Trei săptămâni mai târziu, pe 4 martie, RAT întreabă autoritatea ce avize îi trebuie pentru reluarea circulației tramvaiului.
„Vă rugăm să ne comunicați de urgență, în mod concret, ce avize/autorizații emise de AFER sunt necesare pentru reluarea activității de transport electric și care este procedura obținerii acestora, având în vedere reparațiile curente dezvoltate, efectuate la tramvaie“, se arată în adresa RAT. Reparațiile de care vorbește societatea includ înlocuirea bandajelor la roți, a cuplajelor elastice ale roților și a celor de la osie, înlocuirea elementelor de cauciuc la boghie, a rulmenților și simeringurilor, a părților exterioare de tablă ruginită. La acestea se adaugă înlocuirea sistemului de iluminat, vopsirea și colantarea exterioară. De data aceasta, răspunsul AFER este detaliat, dar din el rezultă că nu există legislație care să prevadă existența avizelor în acest caz. Adresa Autorității poartă același număr, 1.120. Data diferă însă: 29 martie.
„Așa cum prevede HG 606/2015 pentru modificarea și completarea HG 628/1998 privind organizarea și funcționarea AFER, la art. 4, alin. 1, AFER, prin compartimentele sale, îndeplinește (…) următoarele atribuții: n) efectuează omologarea tehnică a vehiculelor de transport urban pe șine, certifică și/sau omologhează echipamentele, piesele de schimb și materialele de exploatare pentru vehiculele fabricate în țară ori importate, precum și componentele utilizate la construirea, repararea, întreținerea și exploatarea vehiculelor, infrastructurii aferente transportului urban pe șine și, după caz, emite agremente tehnice (…) p) autorizează/atestă laboratoarele de încercări, precum și standurile și dispozitivele speciale, destinate verificării și încercării produselor utilizate în activitățile de construire, modernizare, întreținere și de reparare a tramvaielor, a căii de rulare și a sistemului de energoalimentare a acestora“, spune AFER.
Apoi continuă. „Aceste activități se desfășoară în cadrul AFER, care eliberează documentele corespunzătoare numai la solicitarea regiilor locale de transport urban pe șine, pe baza unor proceduri interne și a tarifelor aprobate de Ministerul Transporturilor. De menționat că AFER are în circuitul de avizare și aprobare un proiect de ordin al ministrului care să reglementeze aceste procese, iar la Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice, încă din anul 2014, se află în proces de modificare Legea nr. 92/2007 privind serviciile de transport public local ce va cuprinde reglementări privind transportul public urban pe șine cu tramvaiul“. AFER concluzionează: „Întrucât domeniul de transport urban pe șine cu tramvaiul nu este acoperit de legislație opozabilă operatorilor acestui domeniu, până la apariția reglementărilor mai sus menționate, aceștia nu pot fi constrânși să se supună acelorași reguli ale transportului feroviar pe calea ferată și cu metroul“.
Ce prevede legislația în domeniu
Activitatea AFER este reglementată de Hotărârea de Guvern nr. 606/2015 care stabilește, de asemenea, rolul altor organisme independente, dar aflate în subordinea AFER, cum ar fi Organismul de Licențe Feroviare Român, Organismul Notificat Feroviar Român și Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română. Potrivit HG-ului, AFER le asigură acestora independenţa funcţională şi decizională, respectarea şi punerea în aplicare a deciziilor, în condiţiile legii, cu excepţia cazurilor în care se aduce atingere intereselor statului sau ale entităţii. Pentru fiecare dintre entitățile de mai sus, hotărârea de guvern a prevăzut un regulament de funcționare în care sunt incluse atribuțiile pe care le are.
De exemplu, la articolul 4 există mai multe prevederi de care AFER nu a amintit în răspunsul către RAT. La litera g se prevede faptul că AFER „efectuează controlul privind siguranţa circulaţiei pentru: (ii) reţelele care, funcţional, sunt separate de sistemul feroviar şi care sunt destinate numai exploatării unor servicii de călători locale, urbane sau suburbane, precum şi la operatorii de transport feroviar care funcţionează exclusiv pe aceste reţele“. Litera i spune că AFER „elaborează normative, specificaţii şi alte reglementări specifice, aferente domeniului transportului feroviar, cu metroul şi urban pe şine, conform obiectului de activitate“.
Atribuțiile de la literele n, o și p au fost amintite de AFER în răspunsul trimis RAT, dar merită subliniate din nou. În mare, Autoritatea omologhează tehnic vehiculele de transport pe șine și componentele utilizate la infrastructura de transport urban pe șine. Organismul de Licențe Feroviare Român are și el o atribuție importantă în acest sens: el este „desemnat“ să acorde autorizaţii speciale pentru efectuarea transportului pe: (ii) reţelele de transport pe şină care funcţional sunt separate de sistemul feroviar şi care sunt destinate numai exploatării unor servicii de călători locale, urbane sau suburbane“.
Este sau nu este legislație?
În motivarea prin care susține că nu există legislație pentru autorizarea tramvaielor și infrastructurii, AFER amintește de Legea nr. 92/2007 a serviciilor de transport public local. Aceasta prevede la articolul 20, alineatul 4 următorele: „AFER are, în principal, următoarele atribuţii: a) elaborează regulamentul-cadru pentru efectuarea transportului public de persoane cu trenurile de metrou; b) acordă licenţe de transport pentru operatorii de transport cu trenuri de metrou“. AFER, spune autoritatea, are atribuții legate doar de transportul cu trenuri de metrou. Legea nr. 92/2007 se referă însă la serviciile de transport public, AFER având HG nr. 606/2015 care îi stabilește clar competențele. Iar HG-ul nu îi conferă doar atribuții legate de metrou. În plus, Legea nr. 92 cea mai recentă actualizare a Legii nr. 92 a fost făcută în 2010, cu mult înaintea apariției HG nr. 606.
Pe de altă parte, Legea nr. 92 vorbește despre siguranța circulației, iar AFER consideră că nu există legislație în domeniu, deși are atribuții clare. „Serviciile de transport public local se desfăşoară cu respectarea reglementărilor în vigoare privind legalitatea transportului, condiţiile de lucru, de exploatare a vehiculelor şi de exploatare a infrastructurii. În toate raporturile generate de executarea serviciilor de transport public local, protecţia vieţii umane şi a mediului este prioritară privind siguranţa circulaţiei“, se arată la articolul 1. Legea include tramvaiul în categoria mijloacelor de transport public local. Împreună cu infrastructura tehnico-edilitară, aceasta formează sistemul de transport public local. Din infrastructură fac parte calea de rulare a tramvaielor şi a metroului, reţelele electrice de contact pentru tramvaie, troleibuze, metrou.
RAT așteaptă concesionarea căii de rulare și a șinei de tramvai
Calea de rulare și linia de tramvai au fost modernizate din fonduri europene. Primăria a atribuit contractul de execuție de 60 de milioane de lei firmelor SC SCT București și SC Mari – Vila Com SRL. Lucrările au fost finalizate și recepționate în toamna anului trecut. Pentru a putea fi repus în funcțiune, tramvaiul așteaptă recepționarea celuilalt contract din fonduri europene, modernizarea străzii Calea București. Recepția a fost întârziată de o serie de neconformități, dar se așteaptă ca în aceste zile să fie semnat procesul-verbal de recepție care va conține anumite recomandări. După aceea, RAT va primi în concesiune calea de rulare și linia de tramvai prin hotărâre de consiliu local, lucru posibil chiar în ședința de mâine. Tot atunci, consilierii vor vota atribuirea directă către RAT, pe o perioadă de doi ani, a serviciului de transport public de persoane cu autobuze și tramvaie, efectuat prin curse regulate.