Primăria Craiova a recepţionat săptămâna trecută lucrările de reabilitare a uneia dintre cele mai importante artere de circulaţie din oraş, Calea Bucureşti, cu aproape două luni mai târziu decât era prevăzut în contract. Chiar şi aşa, unele deficienţe au rămas, deşi lucrările de pe Calea Bucureşti i-au adus constructorului, pe perioada executării lor, o serie de sancţiuni din partea Biroului Rutier Craiova, de la amenzi până la dosar penal, pentru neconformităţi privind modul de lucru.
Lucrările de reabilitare a străzii Calea Bucureşti, care au demarat în aprilie 2015 şi au înghiţit circa 23,5 milioane de lei (fără TVA), au fost, în sfârşit, recepţionate de autorităţile locale din Bănie. Deşi ele ar fi trebuit încheiate pe 17 martie 2016, potrivit contractului, proiectul s-a finalizat oficial săptămâna trecută. Însă la cât scandal a generat reabilitarea acestei importante artere de circulaţie din Craiova, din cauza deselor deficienţe constatate pe perioada derulării lucrărilor de participanţii la trafic, unele amendate de Poliţia Rutieră, altele sancţionate chiar de municipalitate şi trecute la capitolul „remedieri de urgenţă“, atât de multă linişte a fost la Primăria Craiova atunci când s-au recepţionat lucrările.
Reabilitarea străzii Calea Bucureşti a presupus, conform caietului de sarcini, la Obiectul 1 – „Lucrări de drum şi spaţii de parcare“, realizarea de spaţii de parcare pe tronsonul cuprins între Pasajul Electroputere şi intersecţia cu strada Sărarilor, realizarea de piste pentru biciclete pe tronsonul cuprins între Pasajul Electroputere şi intersecţia cu bulevardul Carol I şi reabilitarea carosabilului pe acelaşi tronson cuprins între Pasajul Electroputere şi intersecţia cu bulevardul Carol I. Acest lucru s-a şi făcut, dar deficienţele nu au dispărut în totalitate, în ciuda deselor nemulţumiri semnalate de craioveni şi a problemelor cu care s-au tot confruntat şoferii care au tranzitat Calea Bucureşti în ultimul an.
Asfalt vălurit şi parcări „rupte“ de stradă
Deşi această importantă arteră de circulaţie a Craiovei a beneficiat de un strat nou de asfalt, condiţiile de trafic nu sunt dintre cele mai bune, pe anumite porţiuni de drum simţindu-se încă denivelări. Asta cu toate că sesizări privind asfaltul turnat în valuri au tot fost făcute de şoferi. Aceştia întâmpină probleme şi atunci când vor să intre în unele parcări deja existente pe Calea Bucureşti, începând de la intersecţia cu Carol I şi până la Piaţa Centrală. Şi asta pentru că, deşi s-a turnat asfalt nou, constructorul nu a mai refăcut, pe unele porţiuni, legătura între partea carosabilă şi locurile de parcare deja existente. Aşa se face că unele parcări par „rupte“ de stradă şi îngreunează accesul autovehiculelor.
În ceea ce priveşte pistele pentru biciclete, acestea par în regulă la prima vedere şi chiar sunt folosite de craioveni. Bicicliştii trebuie să fie însă atenţi la maşinile parcate pentru că unele depăşesc prea mult bordura şi acoperă pista. În rest, trotuarele sunt prevăzute cu spaţii care să asigure accesul persoanelor cu dizabilităţi locomotorii, iar pistele de biciclete sunt delimitate prin marcaje la traversarea intersecţiilor, aşa cum prevedea proiectul.
Cine va monta prizele auto?
Pe Calea Bucureşti au apărut şi noi locuri de parcare, în tronsonul cuprins între intersecţia acestei artere cu strada Sărarilor şi intersecţia cu strada Grigore Pleşoianu, „mai precis în zona blocurilor T5 – T6 şi respectiv între Poarta 1 Electroputere şi breteaua de coborâre la pasajul Electroputere“, după cum se menţionează în caietul de sarcini întocmit de primărie în momentul în care a scos la licitaţie lucrarea. În aceste parcări ar trebui să existe şi puncte de încărcare rapidă a vehiculelor cu tracţiune electrică sau mixtă, care „să asigure posibilitatea de reîncărcare a autovehiculelor pentru maximum 50% din capacitatea locurilor de parcare“. Aici s-au realizat însă doar firidele de branşament, aşa cum prevedea, de altfel, şi caietul de sarcini. Problema prizelor auto a rămas cumva în aer, rămânând astfel întrebarea firească cine le va monta şi, mai ales, când se va întâmpla acest lucru.
Amenzi totale de 18.900 de lei pentru constructorul care a lucrat la Calea Bucureşti
Firma Delta ACM, cea care a lucrat la reabilitarea străzii Calea Bucureşti, a fost amendată de mai multe ori în cursul anului 2015 pentru lucrări neconforme, ba chiar s-a ales şi cu un dosar penal pentru lucrările făcute. Astfel, în iulie 2015, când utilajele societăţii au decopertat asfaltul, au lăsat în urmă diferenţe de nivel în zona intersecţiilor, a gurilor de canal, dar şi gropi de toate mărimile, iar ofiţerii Biroului Rutier Craiova au hotărât să sancţioneze firma cu suma de 3.150 de lei. La scurt timp, Delta ACM s-a mai ales cu o amendă de 6.300 de lei, pentru că muncitorii nu nivelaseră şleaurile lăsate în zona a două intersecţii mari: Calea Bucureşti cu străzile Sărarilor şi Petre Ispirescu (Institut şi Viitorul). Ulterior, oamenii legii au hotărât să întocmească şi un dosar penal pe numele firmei de construcţii, Delta ACM fiind acuzată de comiterea a două infracţiuni prevăzute de Codul Rutier: neluarea măsurilor corespunzătoare de către executantul unei lucrări pentru semnalizarea obstacolelor sau lucrărilor pe drumurile publice dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulaţie. Şi chiar au fost două accidente, în urma cărora şoferii şi-au avariat maşinile, tocmai în intersecţiile de la Institut şi Viitorul, un autoturism alegându-se cu baia de ulei spartă, iar altul cu cauciucurile distruse. Totodată, în septembrie 2015, aceeaşi Delta ACM a fost amendată cu 9.450 de lei. De data aceasta, ofiţerii Biroului Rutier Craiova au stabilit că, în timp ce lucrau la trotuarele de pe Calea Bucureşti, muncitorii au lăsat materiale şi obstacole nesemnalizate pe partea carosabilă, care au pus în pericol circulaţia rutieră.