8.4 C
Craiova
duminică, 10 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljMinunile din Malu Mare: Un drum de țară figurează în acte cu lățime de... autostradă

Minunile din Malu Mare: Un drum de țară figurează în acte cu lățime de… autostradă

Primăria Malu Mare îi obligă pe localnicii de pe câteva străzi (care sunt în realitate drumuri de pământ) să își retragă gardurile astfel încât lățimea drumului să fie de 14 metri. „Păi ce, este autostradă?“, se întreabă localnicii, care și-au mai retras o dată gardurile pentru a se lăți drumul. Întrebați de GdS, responsabilii din primărie spun că au glumit cu cei 14 metri lățime. În realitate, primăria e proprietară pe un drum de patru metri, dar el ar trebui să aibă nouă metri lățime, conform normativelor, iar măsurat cu ruleta are o lățime de opt metri. În plus, la fața locului mai este o situație ciudată: stâlpii de iluminat sunt amplasați pe mijlocul străzii. 

Se întâmplă la Malu Mare, lângă Craiova. Localnicii de pe câteva străzi, care sunt niște ulițe pline de pământ, reclamă faptul că de la primărie li s-ar fi cerut să-și retragă gardurile și să cedeze din proprietăți, pentru ca drumul să fie lat… de 14 metri, adică fix cât o autostradă.
Am primit la redacție o sesizare de la Constantin Dincă. Acesta a reclamat o situație inedită în comuna Malu Mare, unde au casa socrii lui, respectiv familia Toma: „Strada Socului, unde în 2014 au cumpărat casa socrii mei, avea doar patru metri lățime și s-au zbătut la prefectură și primărie să se ajungă la o lărgime care să permită intrarea mașinilor de intervenții. Și s-a ajuns la un numitor comun: ca strada să aibă opt metri și fiecare să retragă limita de proprietate cu câte doi metri. Socrii mei au fost primii care au dărâmat gardul și și-au retras limita de propietate cu doi metri. Plus că au și pietruit strada“. El a mai spus că persoane din Ministerul Dezvoltării și din Inspecția în Construcții ar fi cerut „să se modifice urgent cadastrul și PUZ-ul pentru a face din cei patru metri nici mai mult nici mai puțin de 14 metri… Nu contează că este o străduță mică și are doar cinci case și 600 de metri lungime sau că este secundară, prinsă la 50 de metri în lateral de alte două străzi, dintre care una județeană, de șapte metri, și perpendiculară cu cea principală de acces din Henry Ford, care are tot șapte metri…“.

Oamenii și-au mai retras o dată gardurile

„Unii n-au cum să se retragă atâția metri pentru că intră drumul în casă. Alții au fose septice care, dacă se retrag gardurile, rămân în stradă, sau puțuri forate care, de asemenea, vor rămâne în stradă. Și în ce sat din România au ulițele 14 metri, iar străzile principale șapte metri, că atâta are strada principală de acces în acea zonă?! Eu vreau să le transmit următoarele: Domnilor, vă rog lăsați lucrurile așa cum sunt acum și cum s-a stabilit, adică strada de opt metri, că nu faceți voi cum vă taie capul cu proprietățiile oamenilor din zonă!“, a scris la redacție reclamantul. Socrul lui, Marius Toma, care locuiește pe strada Socului, la numărul 12, a declarat că „mi-au spus de la Primăria Malu Mare că în PUZ (Planul Urbanistic Zonal – n.r.) drumul nostru figurează de 14 metri lățime și că să ne retragem gardurile, ca să-l facem de 14 metri. Cum e posibil așa ceva? Păi ce, vor să facă autostradă de Malu Mare?“, a precizat Toma.

Din gard în gard, drumul are opt metri

La fața locului, pe strada Socului se observă că drumul de pământ, pe alocuri pietruit de localnici, după cum spun aceștia, este mai lat de patru metri. Măsurat cu ruleta din gard în gard, drumul are fix opt metri lățime. Unii dintre locuitorii străzii și-au retras deja gardurile, în anii trecuți, după ce primăria le-a spus că acel drum nu mai poate fi de patru metri, că nu mai e drum de exploatare, ci ar trebui să fie de nouă metri lățime, iar, mai nou, li s-a spus că drumul trebuie să aibă 14 metri. În cazul în care locuitorii de pe strada Socului ar fi obligați să își retragă gardurile cu încă trei metri fiecare, de o parte și de alta a drumului deja existent, atunci drumul ar trece exact peste scara caselor sau le-ar intra chiar în casă.

„Nu poate să treacă drumul prin mijlocul curții“

Pe strada Lămâiței, alăturată cu Socului, oamenii nu își construiesc garduri solide tot pentru că și lor li s-a spus că trebuie lățită strada. „Așa am auzit și eu, ieri, că s-ar vrea ca drumul să fie lat de 14 metri. Nu știu de unde au mai scos asta, din moment ce oamenii și-au retras deja gardurile ca să lățească drumul. Dacă ne ia din teren, trece drumul chiar prin fața casei. Noi nu mai rămânem cu nimic atunci. Și pe strada noastră a fost de șapte metri drumul când am cumpărat noi aici terenul. Acum l-au făcut de nouă metri. Noi de aceea nu ne punem gard bun, că nu știm ce se va întâmpla cu drumul. Și pe strada cealaltă (pe strada Socului – n.r.) am auzit că vor să-l facă de 14 metri, ca să lege drumul principal cu rocada. Poate fac autostradă de la cartierul Preajba până în satul Preajba. Nu e de acord nimeni să-și retragă gardurile. Noi am plătit scump pământul ăsta“, a spus Constantin Cojocaru, de pe strada Lămâiței. El a mai precizat că situația drumurilor în zonă trebuia rezolvată de primărie înainte să își construiască oamenii casele, pentru că „nu se poate să treacă drumul prin mijlocul curții sau pe lângă casă“.
Oamenii au autorizație de construire pentru casa lor, eliberată de Primăria Malu Mare. Când le-a eliberat autorizația de construire, primăria nu le-a spus absolut nimic despre necesitatea extinderii drumului, pe lățime. „În acte este totul legal și acum ne spune să ne dăm gardul înapoi. Noi am plătit banii pe teren. Cine ne despăgubește pe noi? În fiecare an vin de la primărie ca să retragem gardurile. Deci noi nu putem să ne schimbăm gardul și să-l facem ca lumea, din cauza aceasta“, a spus și Valeria Cojocaru, care avea gard provizoriu de jur împrejurul proprietății, adică din sârmă.
În zona respectivă, terenurile se vând cu 35-40 de euro pe metrul pătrat, iar în anii în care vânzările erau în expansiune, terenurile se vindeau cu 70-80 de euro pe metrul pătrat.

Funcționara primăriei: „I-am zis în glumă de drumul lat de 14 metri“

În realitate, primăria din comună nu e proprietară decât pe patru metri de drum (pe lățime), iar pentru diferența de până la nouă metri trebuie să cedeze oamenii efectiv în acte terenurile lor către administrația locală, care nu este proprietară pe drum și nici cadasru nu are pe toate străzile din zonele de case construite în ultimii ani. Problema e că primăria a lățit drumul din pix, prin PUZ, după ce casele fuseseră construite. Așa se explică de ce se cere acum retragerea gardurilor în interiorul curților oamenilor.
La Primăria Malu Mare, inspectoarea de la Urbanism, responsabilă cu situația străzilor de pe raza teritorială a comunei, a precizat că situația este încurcată: primăria nu are în proprietate acele drumuri, care inițial fuseseră de patru metri lățime, iar acum ar trebui să fie de nouă metri, conform normativelor, respectiv o stradă pe două benzi de circulație: „Drumul pe strada Socului este de nouă metri, prin retragerile pe care le-am cerut de la proprietari. Drumul este de exploatare și drumurile noastre de exploatare sunt de patru metri. Domeniul nostru public este de patru metri lățime. Noi le-am cerut retragerea gardurilor, prin certificatul de urbanism, pentru a fi de nouă metri, conform PUZ-ului. Înainte a fost de patru metri, pentru că terenul era în extravilan, iar acelea erau drumuri de exploatare. Apoi s-a băgat în intravilan și trebuie să fie de nouă metri. Figurează ca stradă pe două benzi de circulație“. Potrivit unor surse foarte apropiate situației, în PUZ-ul de la Malu Mare, strada Socului ar figura cu o lățime de 14 metri.
Întrebată cum de s-a ajuns la o lățime de 14 metri a unui drum de țară, funcționara Primăriei Malu Mare a recunoscut că ea le-a transmis localnicilor acest lucru, dar că ar fi spus-o în glumă. „I-am zis eu așa, în glumă: Mă, nea Toma, dumneata după ce că ne-ai reclamat peste tot, uite că o să-ți facem drumul de 14 metri. Ei și-au retras gardurile 2,5 metri din axul drumului, dar noi nu suntem proprietari decât pe patru metri de drum. Oamenii trebuie să vină să ne cedeze terenul. Peste tot, pe mai multe străzi avem aceeași problemă. Nu putem să facem cadastru la drumuri până nu ne cedează proprietatea. Probabil că oamenii vor fi despăgubiți, că așa trebuie. Trebuie luată hotărârea în consiliul local“, a declarat inspectoarea de la Urbanism, Mariana Vlăduți.
Aceasta a mai spus că în urma reclamațiilor făcute la București de un localnic (Toma) de pe strada Socului, au venit în control la primărie de la Inspectoratul de Stat în Construcții și au dispus să fie făcut cadastru la drumuri și să se verifice toate autorizațiile de construire acordate în zonă, și anume dacă proprietarii de case și terenuri și-au respectat limitele, vecinătățile.

Inspectoratul în Construcții nu a recomandat extinderea drumului

În legătură cu situația de la Malu Mare, Inspectoratul Județean în Construcții (IJC) Dolj a precizat într-un răspuns acordat redacției, la solicitarea GdS, că „drumul respectiv trebuie să aibă nouă metri, dar are doar patru metri, pentru că localnicii nu au cedat primăriei cota indiviză de teren, respectiv nu au respectat retragerea limitei de proprietate“. IJC Dolj a precizat că „prin procesul-verbal de control din 31.03.2016, Inspectoratul Județean în Construcții Dolj a solicitat UAT Malu Mare identificarea și trasarea limitelor străzii Socului, conform reglementărilor urbanistice aprobate. De asemenea, vor efectua măsurători privind distanța dintre axul străzii și limita de proprietate și vor dispune măsuri pentru intrarea în legalitate, după caz. Astfel, IJC Dolj nu a solicitat UAT Malu Mare extinderea drumului (strada Socului)“.
De asemenea, IJC Dolj a lăsat să se înțeleagă că localnicii de pe strada Socului nu pot fi expropriați de Primăria Malu Mare decât dacă se declară lucrările de aliniere și extindere a străzii ca fiind de utilitate publică. Deci, în prezent, oamenii nu sunt obligați să cedeze terenul primăriei până nu se declară utilitatea publică. „În conformitate cu prevederile art. 1 din Legea nr. 33/1994 privind exproprierea pe bază de utilitate publică «exproprierea în tot sau în parte se poate face numai pentru cauza de utilitate publică, după o dreaptă și prealabilă despăgubire, prin hotărâre judecătorească». Con­form art. 6 din Legea nr. 33/1994 sunt de utilitate publică «lucrările privind linierea și lărgirea străzilor»“, se arată în răspunsul IJC Dolj către GdS.

Stâlpii de iluminat au rămas în mijlocul străzii

La fața locului s-a putut observa că stâlpii de iluminat de pe strada Socului sunt în mijlocul arterei de circulație, foarte aproape de axul drumului. De la Primăria Malu Mare s-a spus că acei stâlpi au fost amplasați pe partea de drum care este în domeniul public, adică în cei patru metri lățime ai străzii, pe care primăria e proprietară. „După ce oamenii și-au retras gardurile, au rămas acei stâlpi de electricitate și mai în mijlocul drumului“. Primăria spune că nu poate retrage acei stâlpi mai pe marginea drumului pentru că nu sunt în proprietatea autorității publice nici stâlpii și nici drumul.

Drumurile nu pot fi asfaltate pentru că primăria nu e proprietară

Funcționara Primăriei Malul Mare a precizat că „atâta timp cât tu, primărie, nu ești proprietară pe drumul de nouă metri lățime, atunci nu poți să asfaltezi. Și apa s-a băgat tot pe drumul de patru metri, pentru că doar atât era al primăriei“, a spus Mariana Vlăduți, inspectoarea de la Urbanism, din Primăria Malu Mare.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS