4 C
Craiova
miercuri, 13 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljCraiovenii, puși să aleagă: gropi sau asfalt la pachet cu inundații?

Craiovenii, puși să aleagă: gropi sau asfalt la pachet cu inundații?

Nu doar canalizarea pare să fie de vină pentru faptul că străzile din Craiova se inundă la fiecare ploaie, ci și indolența constructorilor care se ocupă de asfaltarea străzilor. Aceștia toarnă asfaltul, dar uită să se mai ocupe și de gurile de canal, care fie nu sunt ridicate la nivel, fie sunt pur și simplu astupate în timpul lucrărilor. Un exemplu de stradă care a fost asfaltată cu luni în urmă, iar gurile de canal au fost lăsate de izbeliște, este Făgăraș, localnicii având acum probleme la fiecare ploaie. Nici pe strada Ștefan cel Mare, asfaltată recent, gurile de canal nu au fost încă ridicate la nivel.

Atunci când Primăria Craiova decide să asfalteze o stradă, ar trebui să facă mai întâi un sondaj de opinie în rândul localnicilor, pentru a-i întreba ce preferă: o stradă reabilitată, dar în urma căreia oamenii se trezesc cu apa în subsolurile caselor sau blocurilor, sau o stradă pe care să-și distrugă mașinile, dar fără să mai existe riscul inundațiilor. Evident că nici una dintre situații nu este de dorit, dar la ea se poate ajunge din cauza indolenței unor constructori care se ocupă de asfaltare. Un exemplu în acest sens este strada Făgăraș. După ani buni în care craiovenii de aici s-au „luptat“ cu gropile din carosabil, străzii Făgăraș i-a venit, în sfârșit, rândul la asfaltare. Lucrările au început pe 22 octombrie 2015 și s-au încheiat până la finele anului. Doar că „metoda germană“ de asfaltare, atât de lăudată de autoritățile locale, nu a dat roade și aici, în sensul că gurile de canal au fost astupate și nu a mai revenit nimeni asupra lor.
Întrebat în mai multe rânduri de ce fiecare stradă asfaltată este spartă ulterior în jurul gurilor de canal, pentru a fi acoperită din nou cu asfalt, city managerul Craiovei, Radu Preda, spunea că procedeul este unul nemțesc. „Este un procedeu «importat» din Germania de constructorii care lucrează în Craiova și s-a dovedit în timp că, în momentul în care se montează un cheson de beton și se asfaltează prin decupare, ține mult mai mult decât atunci când torni în mod continuu asfalt. Unde a fost folosită tehnologia cu gurile de canal aduse la nivel odată cu turnarea asfaltului, în jurul gurilor de canal au apărut tot felul de gropițe“, explica Radu Preda în urmă cu un an, într-un articol apărut în Gazeta de Sud.

Balize lăsate în drum de două săptămâni

Dar ce se întâmplă însă atunci când constructorii toarnă asfaltul și uită de gurile de canal? Nu le ridică la nivel odată cu turnarea asfaltului și nici nu mai vin ulterior să spargă în jurul lor. Pe strada Făgăraș, de exemplu, apa de ploaie nu a mai avut unde să se scurgă și a ajuns în subsolul blocurilor. Când au realizat pericolul, s-a intervenit la gurile de canal (după mai bine de o jumătate de an), s-a decopertat asfaltul în jurul lor și s-au pus niște balize de avertizare. Și atât, momentan. Balizele zac în drum de două săptămâni, potrivit localnicilor, în timp ce unele geigere de pe stradă par deja înfundate din cauza mâlului și resturilor vegetale rezultate de pe urma ultimei ploi. Încă o ploaie și oamenii se trezesc iar cu apa în blocuri. „Când au făcut strada, au turnat două straturi de asfalt pe mijloc, dar în parcări nu au pus decât un strat și toată apa se strânge acolo. Nici gurile de canal nu le-au terminat când au asfaltat, le-au lăsat așa. Au venit recent cei de la Compania de Apă să le desfunde, au găsit și o țeavă spartă. Ei au lăsat balizele astea. Sunt așa de vreo două săptămâni. Nu știu ce au de gând să facă. Gurile de canal au fost inițial astupate, dar nici acum nu sunt terminate. Au pus balizele poate o veni careva să facă ceva cu asfaltul. Când a plouat ultima dată, apa a intrat în subsolul blocului, au tras-o cei de la companie cu vidanja. Gurile trebuie ridicate la nivel, dar ca la noi la nimeni. La noi se face totul anapoda“, a spus Ilie Nițu, care locuiește pe strada Făgăraș. „Ar trebui să termine lucrarea, din moment ce s-au apucat de ea. Strada este asfaltată mai de mult, dar când a plouat trecea pe aici doar cine avea curaj. Înainte să o asfalteze nu se inunda chiar așa“, a adăugat Nicolae Roșu, alt localnic.
Se pare, așadar, că unii craioveni ar avea de ales între a da în gropi cu mașina și a avea parte de asfalt, la pachet însă cu inundații. Asta din cauza modului defectuos în care se fac lucrările. Ieri, în zona străzii Făgăraș, se lucra la parcări. De stradă, nici pomeneală. „Nu știu când vom face și strada, adică acele guri de canal. Când ni se va spune! Noi, oricum, desfundăm și gurile de canal înainte de a le ridica la nivel. Asta dacă nu e înfundat și canalul, că atunci e treaba celor de la Compania de Apă“, au spus muncitorii care lucrau la parcare.
Și, totuși, cât timp ar trebui să treacă de la asfaltarea unei străzi până la aducerea gurilor de canal la nivel, dacă se adoptă „metoda germană“? „Ar fi normal ca la câteva zile după ce s-a terminat cu asfaltarea să vină să refacă și gurile de canal, să le ridice la nivel. Din păcate, nu prea se întâmplă acest lucru pe la noi, iar gurile de canal rămân așa o lungă perioadă de timp. Din această cauză apar și problemele atunci când plouă“, a afirmat un oficial al Primăriei Craiova. „În mod normal, atunci când asfaltezi o stradă ai două variante în ceea ce privește gurile de canal: fie le aduci la nivel atunci când torni și stratul de asfalt, mai ales dacă ai un singur strat de turnat, fie torni asfaltul, când ai front mare de lucru, lași loc pentru gurile de canal și vii după aceea să spargi și să le aduci la nivel. Dar poți face asta și a doua zi, după mine, nu trebuie să treacă mai mult timp“, a explicat și un specialist în construcții. Că acest lucru nu se întâmplă în Craiova stă dovadă și strada Ștefan cel Mare. Artera a fost asfaltată recent (acum două-trei luni), dar geigerele nu au fost nici acum ridicate la nivelul asfaltului.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS