2.3 C
Craiova
joi, 26 decembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljImpozitul forfetar îngroapă firmele mici

Impozitul forfetar îngroapă firmele mici

Dacă își desfășoară activitatea pe unul din codurile CAEN stabilite prin legea impozitului forfetar, atunci terasele, barurile și restaurantele mici ar putea plăti impozit mai mare de anul viitor (Bogdan Grosu)
Dacă își desfășoară activitatea pe unul din codurile CAEN stabilite prin legea impozitului forfetar, atunci terasele, barurile și restaurantele mici ar putea plăti impozit mai mare de anul viitor (Bogdan Grosu)

Firmele de catering și micile restaurante, baruri și pub-uri vor plăti impozit la stat de trei ori mai mare decât impozitul pe care îl achită acum, dacă sunt microîntreprinderi. În același timp, o firmă cu un restaurant mare, care organizează chiar și două nunți pe weekend, plătește un impozit mult mai mic pe metrul pătrat față de un bar sau un restaurant cu suprafață mică și cu putere financiară scăzută. Calculele GdS arată că o covrigărie sau o firmă de catering va plăti impozit 132 de lei pe metrul pătrat, pe când un restaurant mare care organizează și două nunți pe seară va plăti cam 38 de lei, raportat la metrul pătrat. Un restaurant care plătea maximum 4.500 de lei la stat, acum va plăti 11.872. 

Zilele trecute, Camera Deputaților a adoptat, în calitate de for decizional, legea privind impozitarea restaurantelor, barurilor, hotelurilor și pensiunilor, începând de la 1 ianuarie 2017. Legea nu mai poate fi modificată, ci trebuie aprobată prin decret prezidențial și publicată în Monitorul Oficial. În forma adoptată de parlament, noul act normativ dezavantajează clar micile afaceri din domeniul alimentației publice. În schimb, legea favorizează marile restaurante. Cu cât restaurantul este mai mare (deci și afacerile sunt mai crescute), cu atât impozitul plătit ar fi mai mic, dacă raportăm la suprafața restaurantului.
De data aceasta, noul impozit forfetar se aplică după trei formule de calcul: una pentru restaurante, alta pentru baruri și alta pentru hoteluri și pensiuni. Formulele de calcul figurează în tabele, sub formă de anexe la actul normativ, în funcție de suprafața restaurantului sau a barului și de zona în care există. În cazul hotelurilor și pensiunilor, legea stabilește câți lei pe locul de cazare plătesc pe an firmele care dețin astfel de unități de cazare, iar în anexele de la lege se găsesc tabele care diferențiază cuantumul impozitelor în funcție de localități și de stațiuni. Nu se ține cont de cifra de afaceri, nu se ține cont de profit și nici de numărul de angajați. Impozitul se va calcula strict în funcție de dimensiunea entității economice și de amplasamentul lor, adică de zonarea în interiorul orașelor, respectiv în stațiuni.
Vor plăti impozit forfetar de la anul doar firmele care au codurile CAEN stabilite de lege și care desfășoară activitate principală sau secundară pe acele coduri (vezi mai jos toate codurile CAEN pe care se va plăti impozit forfetar).
Cât plătesc acum restaurantele și barurile și cât vor achita din 2017

Firmele din categoria microîntreprinderilor care au până la 100.000 de euro (450.000 de lei) cifră de afaceri anuală plătesc anul acesta impozit pe cifra de afaceri diferențiat, în funcție de numărul de angajați. Dacă nu are angajați, atunci microîntreprinderea achită 3% din venituri la stat pe an, adică până la maximum 13.500 de lei, dacă presupunem că se apropie de cifra de afaceri maximă de 450.000 de lei pe an. Dacă are doi angajați, atunci microîntreprinderea achită 2% din cifra de afaceri sub formă de impozit la stat, adică până la maximum 9.000 de lei; iar dacă are mai mult de doi angajați, firma respectivă achită 1% din cifra de afaceri sub formă de impozit pe venitul microîntreprinderilor, ceea ce înseamnă sub 4.500 de lei anual. Sunt multe firme (baruri sau firme de catering) care anul acesta se încadrau perfect în a plăti 1% la stat, obligație care a intrat în vigoare din 2016 și care avantaja aceste firme mici. Măsura fiscală le-ar avantaja destul de mult.
De asemenea, restul firmelor care nu sunt microîntreprinderi achită la stat un impozit de 16% din profitul realizat. Iarăși îi avantajează pe aceia care au cheltuieli mari și, astfel, înregistrează profituri scăzute. Dar cum orice „minune“ fiscală durează puțin în România, de anul viitor se schimbă modalitatea de plată a impozitului către stat, fiind dezavantajate firmele mici, atât comparativ cu anul acesta, cât și comparativ cu marile firme. Iată calculele efectuate de GdS, pe baza datelor din anexele de la lege, date publicității pe site-ul www.startupcafe.ro.
Conform tabelelor din lege, firmele cu coduri CAEN 5610 „Restaurante“, 5629 „Alte servicii de alimentație“ și 5621 „Activități de alimentație (catering) pentru evenimente“, dacă au între 71-90 de metri pătrați, conform tabelului din anexa la legea adoptată recent de parlament, vor plăti anual un impozit de 11.872 de lei, ceea ce echivalează cu 132 de lei pe metrul pătrat, dacă ne raportăm la 90 de metri pătrați. Dacă firma este o microîntreprindere cu mai mult de doi angajați, atunci în 2016 ar trebui să plătească la stat cel mult 4.500 de lei pe tot anul. Din 2017, aceeași firmă va achita 11.872 de lei, conform noilor reglementări privind impozitul forfetar, adică de trei ori mai mult ca acum.
Un restaurant mare, care organizează chiar și două nunți sau botezuri pe weekend și are câștiguri uriașe în sezonul de nunți, respectiv 400-500 de locuri la mese, anul acesta plătește impozit de 16% la profitul declarat, care poate fi mai mare sau mai mic. Dacă e pe pierdere, restaurantul nu plătește nimic anul acesta. De la anul, însă, va plăti în funcție de suprafață și de zona în care se situează. Astfel, GdS a calculat impozitul aferent unui restaurant cu o suprafață între 701-800 de metri pătrați, care este de 30.520 de lei, conform formulei de calcul afișate la proiectul de lege adoptat zilele trecute. Dacă raportăm la suprafață, impozitul unui restaurant cu o suprafață de 800 mp este de 38,15 lei pe an. Cu alte cuvinte, o firmă mică de catering, cu afaceri modice, plătește la stat 132 de lei pe metrul pătrat, pe când un restaurant care organizează multe evenimente și are câștiguri uriașe plătește cam 38 de lei pe metrul pătrat la stat.
Există și firme care acum plătesc un impozit pe profit mai mare, iar la anul ar achita mai puțin la stat, după aplicarea impozitului forfetar.

Vânzătorii ambulanți de alimente au impozit de 1.500 de lei

La firmele care desfășoară activitate principală sau secundară pe codul CAEN 5610 „Restaurante“, legiuitorul a stabilit un impozit standard în sumă fixă. Astfel se face că parlamentarii au stabilit ca „a) vânzătorii ambulanți la tonete de înghețată; b) cărucioare mobile care vând mâncare; c) prepararea hranei la standuri din piețe“ să plătească din 2017 un impozit fix de 1.500 de lei pe an.
Pentru un bar (cod CAEN 5630) de 71-90 de metri pătrați, în centrul Craiovei (Zona A), de anul viitor impozitul datorat statului va fi de 7.632 de lei. Dacă barul este microîntreprindere cu mai mult de doi angajați, atunci în 2016 trebuie să achite la stat 1% din cifra de afaceri, sumă ce poate ajunge până la maximum 4.500 de lei.

Impozit diferențiat pentru pensiuni și hoteluri

Și pentru hoteluri și pensiuni se schimbă modul de impozitare. Potrivit anexei din lege, impozitul pentru o pensiune de trei margarete dintr-o stațiune montană este de 138 de lei pe locul de cazare, în timp ce impozitul pentru un hotel de 3 stele din aceeași stațiune este de 178 de lei pe locul de cazare. Un hotel de 3 stele, dintr-o stațiune montană, care are 100 de locuri de cazare, va plăti la stat o sumă modică față de venituri, respectiv 17.800 de lei. O pensiune de 3 margarete din aceeași stațiune montană, dar care este mult mai mică decât hotelul (are doar 20 de locuri de cazare) va plăti la stat 2.760 de lei.

„Impozit cu 1.460% mai mare“ la restaurantele mici

Calculele de mai sus sunt susținute și de un reprezentant al Finanțelor. Secretarul de stat în Ministerul Finanțelor Publice, Gabriel Biriș, susține că noua lege a impozitului forfetar, aprobată recent de parlament, nu este în favoarea afacerilor mici, potrivit Hotnews.ro. „11.214 lei este suma minimă ce va trebui plătită de micile afaceri din domeniu (sub 20 metri pătrați). Adică un restaurant de 20 de metri pătrați (afacere mică, de subzistență) va plăti un impozit specific pe metrul pătrat cu 1.460% mai mare decât unul de 1.000 de metri pătrați“, a scris secretarul de stat într-o postare pe contul de pe o rețea de socializare.

„Își vor schimba codul CAEN“

Contactat de GdS, deți­nă­­torul unui renumit pub din Craiova a venit cu o soluție inovativă, pentru cei care vor să evite impozitul forfetar de la anul, dacă acesta va fi mai mare decât impozitul pe care îl plătesc ei actualmente către stat. „Dacă barurile și restaurantele vor plăti de anul viitor mai mult decât plătesc acum, atunci mai mult ca sigur că multe se vor închide. Sau, cum românul este inventiv, aceștia își vor schimba codul CAEN după care funcționează, astfel încât să nu mai intre la plata impozitului forfetar și să rămână ca până acum. Pe noi nu ne va afecta acest impozit, dar pe alții îi va afecta“, a spus Robert Gherghe, administratorul Cafe Teatru Play. Pentru unele dintre aceste unități este imposibil să își schimbe codul CAEN, pentru că nu există alt cod în acea sferă de activitate.
Rămâne ca, după publicarea legii în Monitorul Oficial, aceia care dețin baruri, restaurante, firme de catering, hoteluri sau pensiuni și desfășoară activitate (principală sau secundară) pe codurile CAEN din legea aceasta să își calculeze cât plătesc anul acesta și cât vor achita de la anul, conform anexelor de la lege, pentru a ști dacă au de plată mai mult sau mai puțin la stat.
În cazul în care organele de control ale statului le suspendă codul CAEN unor astfel de firme, atunci ele redevin plătitoare de impozit pe profit, ca și până acum.

Lista codurilor CAEN la care se va aplica impozitul forfetar

Potrivit proiectului de act normativ, impozitul forfetar se va aplica firmelor cu următoarele coduri CAEN (evidențiate pe site-ul Avocat.net):
5510 – „Hoteluri şi alte facilități de cazare similare“
5520 – „Facilități de cazare pentru vacanţe și perioade de scurtă durată“
5530 – „Parcuri pentru rulote, campinguri și tabere“
5590 – „Alte servicii de cazare“
5610 – „Restaurante“
5621 – „Activități de alimentație (catering) pentru evenimente“
5629 – „Alte servicii de alimentație n.c.a.“
5630 – „Baruri și alte activități de servire a băuturilor“

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS