4 C
Craiova
sâmbătă, 28 decembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljStrada Râului recepționată orbeşte pe banii UE

Strada Râului recepționată orbeşte pe banii UE

Comisia de specialitate din cadrul Primăriei Craiova nu a avut nici o problemă să recepționeze strada Râului, la a cărei reabilitare cu fonduri europene s-a lucrat mai bine de doi ani. Potrivit Agenției de Dezvoltare Regională (ADR) Oltenia, responsabila cu proiectele europene din această regiune, recepția străzii s-a făcut pe 24 iunie, fără obiecții din partea beneficiarului, în speță primăria.

După doi ani și trei luni de la începerea lucrărilor de reabilitare a străzii Râului, proiect cu fonduri europene care a mai prevăzut modernizarea și a altor două artere importante din Craiova (Caracal și Bariera Vâlcii), drumul a fost în sfârșit recepționat, cu nouă luni mai târziu decât data prevăzută în contract. Nu ar fi prima lucrare din Craiova făcută cu bani europeni care nu respectă termenul de finalizare, însă te-ai fi așteptat, totuși, ca lunile de întârziere să fie până la urmă de bun augur, iar obiectivul să se prezinte impecabil la recepție. Potrivit Agenției de Dezvoltare Regională (ADR) Oltenia, responsabila cu proiectele europene din această regiune, recepția străzii Râului s-a făcut pe 24 iunie, fără obiecții din partea beneficiarului, în speță Primăria Craiova. Cu alte cuvinte, comisia de recepție a lucrărilor a considerat că drumul, unul important nu doar pentru craioveni, ci și pentru șoferii care tranzitează orașul, întrunește condițiile unui obiectiv european. În realitate însă, lucrurile nu sunt deloc așa.
Gazeta de Sud făcea cunoscut, pe la jumătatea lunii mai, faptul că pe strada Râului, aflată atunci în plin proces de recepție, au început să apară plombe, prezentând și imagini cu echipe de muncitori care întindeau și nivelau de zor asfaltul proaspăt turnat pe mai multe porțiuni de drum. În total, asfaltul fusese decopertat în zece locuri (pe sensul de mers către intersecția cu Brestei) și astupat rapid, oficialii primăriei încercând să explice atunci că „nu este vorba de plombe, ci de acele ridicări de geigere, de canale și de cămine, la care tehnologia este aceea de a decupa și a reface ulterior asfaltul“. Tot pe sensul de mers către Brestei, pornind de la intersecția cu strada Tabaci, strada arăta atunci ca una asfaltată cu multă vreme în urmă, care între timp a cedat și a trebuit cârpită, nu ca una renovată, care nu a fost încă recepționată. Asta pentru că, pe lângă plombele respective, asfaltul era plin de crăpături longitudinale și transversale, pe care constructorul le astupase cu mastic. La fel ca în cazul plombelor, și în situația dată primăria avea o altă părere: „Pe Râului a început recepția de pe 9 mai. Comisia de recepție s-a aflat pe teren, se lucrează la recepție, iar intervențiile făcute de constructor sunt, de fapt, observații ale comisiei pe care firma a început să le remedieze“.

Primăria a cerut gazon și a primit buruieni

Tronsonul afectat prezentat atunci de GdS are o lungime de circa doi kilometri și era singurul pentru care proiectantul, SC Proiect SA Craiova, prevăzuse doar lucrări de reparații și așternerea unui strat de mixtură asfaltică, pentru restul străzii fiind impusă o refacere completă a sistemului rutier. Ne-am întrebat la vremea respectivă dacă toate aceste deficiențe constatate de GdS vor fi observate și de comisia de recepție a lucrărilor aflată atunci pe teren, conform oficialilor primăriei. Este vorba de o eroare de execuție sau de una de proiectare? Nu am primit nici un răspuns până acum, şi nici nu s-a schimbat ceva la starea drumului. Strada Râului arăta și ieri la fel ca în luna mai, cu reparațiile făcute atunci. Mai mult, și marcajele rutiere trasate ulterior au început să se șteargă, după nici două luni. Nici la asfaltul lăsat exact în dreptul intersecției cu strada Morii nu s-a intervenit, iar la una dintre trecerile de pe un sens pe altul al străzii Râului mai apăruse recent și o groapă. Se poate recepționa, fără obiecții, o astfel de stradă în care s-au investit bani europeni? Se pare că da, din moment ce comisia de specialitate a primăriei nu a avut nici o obiecție, după cum au precizat reprezentanții ADR Oltenia. În mod normal, te-ai fi așteptat ca o stradă reabilitată cu fonduri europene, cum este Râului, să arate impecabil: asfalt ca-n palmă, marcaje rutiere proaspete şi vizibile pentru şoferi şi pietoni şi gazon peste generosul spaţiu care separă cele două sensuri de mers (așa cum se preciza și în caietul de sarcini). Ce a recepționat Primăria Craiova? O stradă cârpită, un „mic“ detaliu care le-a scăpat celor din comisia de recepție.
Contactați de GdS, reprezentanții primăriei au precizat că au existat obiecții la recepția lucrării, „chiar o întreagă anexă“, dar legat de spațiul verde de pe zona care separă cele două sensuri de mers: „Au fost obiecții, cum să nu fie, legat de spațiul verde. Acolo ar trebui să fie gazon, nu bălării“. Nici vorbă însă de starea drumului. Într-adevăr, peste generosul spaţiu care separă cele două sensuri de mers ar fi trebuit să existe un spațiu verde, așa cum se preciza și în caietul de sarcini, în speță gazon. Cum arată acest spațiu verde în prezent? Câteva fire de gazon răsărite pe ici pe colo, în rest buruieni. La spațiul verde au lucrat în perioada aprilie – mai angajații RAADPFL Craiova, care ar fi trebuit să însămânțeze gazonul. Aurelia Filip, directoarea regiei aflate în subordinea primăriei, spunea atunci că misiunea RAADPFL este, potrivit contractului încheiat cu constructorul Tel Drum, să pună gazon pe acea zonă și să-l ude o dată. Ce a ieșit? Mai mult buruieni. De ce? Directoarea RAADPFL Craiova nu a putut fi contactată ieri, pentru a oferi un punct de vedere.
Strada Râului face parte dintr-un proiect european de reabilitare a trei mari artere de circulație din Craiova, alături de Caracal și Bariera Vâlcii, un proiect în valoare de 40 de milioane de lei (fără TVA) câștigat de o asociere de patru firme, cu Tel Drum ca lider de asociere. Dintre cele trei străzi, Caracal a fost recepționată la sfârșitul anului 2014, dar și în prezent mai are deficiențe, în timp ce strada Râului a fost recepționată luna trecută. Și strada Bariera Vâlcii este în pragul recepției finale, după lucrări mult întârziate.

Ce spune contractul dintre Primăria Craiova și Tel Drum

Potrivit clauzelor prevăzute în contractul încheiat între Primăria Craiova și firma Tel Drum, cea care și-a asumat proiectul european de reabilitare a străzilor Caracal, Râului și Bariera Vâlcii, „executantul răs­pun­de pentru viciile ascunse ale construcţiei, ivite într-un interval de zece ani de la recepţia lucrării şi, după împlinirea acestui termen, pe toată durata de existenţă a construcţiei, pentru viciile structurii de rezistenţă, ca urmare a nerespectării proiectelor şi detaliilor de execuţie aferente execuţiei lucrării“. „În cazul în care admiterea recepţiei se face cu obiecţii, în procesul-verbal de recepţie se vor indica, în mod expres, acele lipsuri care trebuie remediate. Termenele de remediere ale obiecțiunilor nu pot depăşi 90 de zile. În perioada de garanţie, executantul are obligaţia, în urma dispoziţiei date de achizitor, de a executa toate lucrările de modificare, reconstrucţie şi remediere a viciilor şi altor defecte a căror cauză este nerespectarea clauzelor contractuale, pe cheltuiala proprie“, se mai arată în contractul dintre municipalitate și Tel Drum. Perioada de garanție a lucrărilor din cadrul proiectului european menționat mai sus este de cinci ani de la data recepției.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS