Procesul de reabilitare a străzilor din Craiova a inclus în multe situații și refacerea trotuarelor, caz în care vechile borduri au fost înlocuite cu altele noi. Printre bordurile schimbate se află și multe din piatră brută, despre care Gazeta de Sud relata în urmă cu ceva timp că ele ar putea fi refolosite, având în vedere starea lor. Câte dintre acestea au fost însă recuperate de constructori și predate RAADPFL Craiova pentru reutilizare? Răspunsul oferit de municipalitate este surprinzător.
În momentul în care Primăria Craiova a decis reabilitarea totală a străzii Împăratul Traian, Gazeta de Sud a ridicat problema bordurilor de aici care urma să fie înlocuite, pentru că multe erau din piatră brută, din granit și se prezentau într-o stare bună, în ciuda deceniilor care trecuseră peste ele. Chiar aveau și acea patină a timpului întâlnită și la bordurile originale din Parcul „Romanescu“, care datau de la începutul secolului trecut. În articolul „Se mai pot refolosi bordurile vechi de pe strada Împăratul Traian?“, apărut în ediția din 12 mai, GdS prezenta modul anevoios în care au fost scoase bordurile de pe această stradă, masivitatea lor și felul în care au fost prinse dând de furcă utilajelor.
Ne întrebam atunci dacă aceste borduri de granit nu ar trebui recuperate și folosite ulterior în alte scopuri, având în vedere compoziția lor și durabilitatea în timp. „Nu toate bordurile de pe această stradă (Împăratul Traian, n.r.) sunt din piatră, mai sunt și din beton. Însă bordurile se scot mecanic, cu utilajele. Normativele în vigoare spun că la drumuri nu se recuperează nimic. Că mai recuperăm noi câte ceva, că se mai pot folosi prin alte părți, asta e altă problemă. Dar pe toate încadrările legale, când este vorba de străzi, de desfaceri de borduri, nu există recuperare. Intervențiile se fac cu utilaje grele, iar unele borduri se fac țăndări, pentru că sunt prinse pe fundație de beton“, spuneau atunci constructorii. Aceștia mai susțineau însă că bordurile de piatră naturală care sunt scoase în stare bună vor fi predate cu proces-verbal către Regia Autonomă de Administrare a Domeniului Public și Fondului Locativ (RAADPFL) din cadrul Primăriei Craiova, pentru a fi valorificate.
Pe seama acestor borduri și-a spus părerea, într-un comentariu postat pe site-ul GdS, și arhitectul Emilian Ștefârță. „Bordurile de pe strada Împăratul Traian au vârsta pietrei cubice ce pava odată bulevardul Carol și mai pavează încă unele străzi «iertate» de asfaltările cu amestecuri bituminoase ce durează cu greu de la un sezon la altul. Astfel de borduri erau și pe strada Unirii, din care s-a păstrat un «eșantion» spre extremitatea dinspre Parcul «Romanescu». E păcat să nu păstrăm măcar urmele unor vremuri străine de sintagma «de mântuial㻓, susținea fostul consilier local.
„Au fost recuperați 610 metri liniari de bordură din piatră brută“
Cum borduri de acest gen mai existau în Craiova și pe alte străzi care au fost reabilitate total, Gazeta de Sud a întrebat Primăria Craiova, în baza Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, ce cantitate de borduri din granit s-a putut recupera în urma lucrărilor de modernizare a drumurilor din municipiu care s-au făcut în perioada ianuarie 2015 – iunie 2016 și modul în care pot fi refolosite. Răspunsul primit este surprinzător: „În ceea ce privește situația bordurilor din granit rezultate în urma lucrărilor de întreținere sisteme rutiere din municipiul Craiova, vă comunicăm următoarele: au fost recuperați 610 metri liniari de bordură din piatră brută. Ulterior recuperării, bordurile din piatră brută au fost depozitate la RAADPFL Craiova, unde în prezent se află la dispoziția Primăriei Craiova pentru lucrări de consolidare – sprijiniri taluzuri și mobilier urban (bănci, socluri)“.
Mult sau puțin? Dacă este să luăm în calcul faptul că numai strada Împăratul Traian are o lungime de 2.150 de metri și că aici multe dintre borduri au fost din piatră brută, iar răspunsul primăriei se referă la toate lucrările de întreținere a sistemelor rutiere din Craiova de pe urma cărora au rezultat astfel de borduri, atunci cantitatea recuperată pare extrem de mică. Numai pe Împăratul Traian desfacerea bordurilor de pe întreg tronsonul de stradă a vizat 3.900 de metri, potrivit Documentaţiei de Avizare a lucrărilor de intervenţii. Or, în depozitul RAADPFL Craiova au ajuns 610 metri liniari de bordură din piatră brută. Asta ar însemna că restul de borduri scoase fie nu au fost din piatră, fie nu au putut fi recuperate. Potrivit normativelor în vigoare, constructorii care lucrează la străzi sunt obligați să trieze în vederea refolosirii materialele rezultate (în ultimul „Normativ pentru întreţinerea şi repararea străzilor“ – indicativ NE-033-05 din 30.11.2005, intrat în vigoare la 20.12.2005, se precizează la art. 72, alin. (8), că „materialele provenite din desfacerea structurii rutiere existente vor fi triate în vederea reutilizării“). Doar 610 metri de bordură de granit s-au putut recupera de pe toate străzile din Craiova?
Bordurile vechi din granit se pare că sunt, totuși, la mare căutare, și nu doar la Craiova se folosesc pentru lucrări de consolidare. Cel puțin așa susține alt cititor GdS. „Acum câțiva ani, plimbându-mă pe un mal de pe Canal Grande din Veneția, am văzut pachete întregi cu borduri vechi din granit aduse din România, care așteptau să consolideze malul și protecția lui la apă. Oare câți bani au dat pe ele pentru a le aduce din România?“, a comentat Nicu Petrescu pe site-ul GdS.