Supermarketurile încep să tatoneze piața locală și își îndreaptă atenția către producătorii autohtoni, cu care vor să încheie parteneriate pentru ca mai multe produse românești să ajungă pe rafturile marilor lanțuri de magazine. Vineri, Auchan a chemat la ample discuții producători locali din Oltenia.
Mici producători din Dolj și Olt s-au întâlnit, ieri, la hotelul Emma West din Craiova, cu persoane autorizate să facă achiziții pentru lanțul de hipermarketuri Auchan, în ideea ca tot mai multe produse locale să ajungă pe rafturile marilor magazine, iar de acolo la consumatori. Pe parcursul întregii zile, producătorii de legume, fructe, ulei, dulciuri, materiale publicitare și altele s-au întâlnit, pe rând, cu reprezentanții Auchan, discutând condițiile de livrare a produselor, frecvența aprovizionării, și unii chiar au ajuns să discute și despre prețuri și discounturi. Auchan organizează mai multe astfel de întâlniri în toate regiunile țării. Retailerul își propusese de ceva vreme să aibă raioane doar cu produse românești și chiar înființase astfel de zone de vânzare, în incinta supermarketurilor.
„Vrem să existe o siguranță a vânzării“
Originar din Dăbuleni, Ștefan Nanu reprezintă o firmă românească producătoare de semințe de legume și fructe care livrează în toată țara material semincer și a venit la Craiova pentru a face lobby pentru producătorii de lubenițe, pepeni și legume din Dăbuleni. „Am venit azi aici pentru a pune umărul, pentru a ajuta la pătrunderea produselor românești în rețelele de supermarketuri. Încercăm să creăm un parteneriat între noi – furnizorii de semințe -, producătorii de legume și rețelele de supermarketuri. Încercăm să îi ajutăm pe producătorii din Dăbuleni. Știm că la această oră în Dăbuleni sunt munți de pepeni care stau pe marginea drumului și așteaptă intermediarii pentru a fi achiziționate. Deci încercăm să-i ajutăm să-și vândă acești pepeni într-un mod civilizat. Bineînțeles că ar fi benefic pentru producători să vândă în supermarketuri, la un preț mai bun, dar nu cred că aceasta este cea mai mare problemă pentru oameni, ci piața de desfacere. Problema este să existe o constanță, să existe o siguranță a vânzării și un cadru civilizat“, a precizat Nanu Ștefan, reprezentant pe țară al firmei Agrosel.
Pepeni „Made“ în Dăbuleni
El a adus de la Dăbuleni două soiuri de pepeni de dimensiuni mai mici, cu miezul de culoare roșie, respectiv galbenă, şi cu coaja subțire. „Astfel de pepeni cu coajă foarte subțire, zemoși, dulci și gustoși, produși la Dăbuleni, vrem noi să introducem în supermarketuri“, a mai spus Nanu, de la Agrosel. Se știe că lubenițele de import care se găsesc prin supermarketuri la ora actuală au coaja foarte groasă și miez mai puțin.
Producătorii de legume din Grădinari, județul Olt, au fost interesați să intre pe piața supermarketurilor. Ieri au fost la întâlnirile din Craiova cinci producători de roșii, castraveți și ardei din această comună, care reprezintă o cooperativă cu peste 100 de producători din localitatea care are tradiție în legumicultură și care ar asigura necesarul de legume pentru supermarketuri.
Dacă legea s-ar aplica, producătorii locali s-ar dezvolta
„Producem ulei de floarea-soarelui presat la rece și ne dorim o relație cu rețeaua de supermarketuri Auchan. Ideea dânșilor de a introduce produse românești este excelentă. Urmează să finalizăm acest lucru, probabil în 60 de zile din acest moment. Piața reglează aspectele ce țin de prețuri. În acest moment sunt doar niște discuții de evaluare și de producție“, a precizat Vasile Cioroiu, de la Lemn Confex Craiova. Legat de legea care prevede ca 51% din produsele care se comercializează în supermarketuri să fie românești, antreprenorul craiovean a precizat că dacă acest act normativ s-ar pune în aplicare, atunci producătorii din agricultura Doljului s-ar dezvolta considerabil. „Legea aceasta este încă în fașă și nu m-a convins până în acest moment. Cred că dacă această lege s-ar implementa, atunci această zonă, care este preponderent agricolă, va urca cu cel puțin 25%“, a mai spus Vasile Cioroiu. Actul normativ respectiv a fost aprobat de parlament și așteaptă să fie promulgat de președinte, după care se va publica în Monitorul Oficial.
Pe lângă producătorii de legume, fructe, semințe și ulei, la discuții cu reprezentanții supermarketurilor s-au prezentat și alți producători locali. Unul dintre aceștia a menționat că prețurile de livrare către supermarket ar fi cu mult sub cele de livrare în alte magazine. Cu toate acestea, se preferă volumele care se livrează în supermarketuri, față de volumele care se vând în magazinele de cartier. „Producem «dulce de leche», care se cheamă Lolitta. Este o cremă asemănătoare cu Nutela. Avem fabrica chiar în Craiova. Am venit să ne promovăm produsul și să ieșim pe piață cu cât mai mult succes“, a spus Mirabela Slotea.
Atenție la prețuri!
Deși inițiativa celor de la Auchan de a se întâlni cu producătorii locali din toate regiunile țării este lăudabilă, pe ansamblu, supermarketurile nu sunt de acord cu modificările aduse Legii 321/2009, act normativ care așteaptă promulgarea președintelui și care prevede ca 51% din produsele comercializate în supermarketuri să fie fabricate de producători români. Opt mari retaileri ce reprezintă lanțuri de supermarketuri și hipermarketuri din România s-au reunit în Asociația Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR) și fac opoziție legii respective. AMRCR amenință că din cauza respectivei legi se vor scumpi alimentele de la raft. Din acest motiv, prețurile de livrare în supermarketuri trebuie foarte bine negociate de producătorii locali și de reprezentanții rețelelor de magazine mari.
Actul normativ amintit are anumite hibe, în sensul că atunci când se impun condiții legate de prețurile produselor nu se precizează dacă este vorba despre prețul cu TVA sau fără.