2.9 C
Craiova
joi, 26 decembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljMisteriosul aer condiționat din autobuzele RAT Craiova

Misteriosul aer condiționat din autobuzele RAT Craiova

Programul arbitrar de funcționare a aerului con­diționat din noile autobuze Solaris, impus de conducerea RAT Craiova, scoate la iveală o problemă mult mai gravă. Primăria Craiova a cumpărat 24 de autobuze, cu aproape șase milioane de euro, care par să nu respecte în totalitate cerințele impuse de municipalitate în caietul de sarcini. Sistemul de aer condiționat, podeaua și scaunele autobuzelor ridică mari semne de întrebare.
GdS a prezentat pe larg problemele sem­­na­late de mai mul­ți cititori care se întrebau de ce nu funcționează aerul condiționat din noile autobuze Solaris cumpărate pe bani grei de Primăria Craiova, în timp ce călătorii se sufocă din cauza căldurii. Răspunsul a fost simplu. Șoferii primiseră ordin de la conducerea SC RAT Craiova SRL, societatea din subordinea primăriei, să folosească sistemul de climatizare între anumite ore ca să nu consume prea multă motorină. Așa se face că, de exemplu, în luna iunie, în timp ce afară erau peste 30 de grade Celsius, iar în autobuz peste 40, șoferii aveau voie să pornească aerul condiționat doar trei ore în intervalul 11.00 – 17.00. „Ținând cont de temperaturile ridicate, comisia de analiză a consumurilor de combustibili și lubrifianți la nivel de regie a hotărât că mijloacele de transport în comun dotate cu aer condiționat vor utiliza instalația (…) începând cu 1.06.2016, între orele 11.00 – 17.00“, scria în hârtia pe care fiecare șofer o ținea în cabină ca pe Sfânta Biblie. Dar aerul nu trebuia irosit, chiar dacă plătitorii de abonamente și bilete riscau să se simtă confortabil în autobuz, ci cu economie, să nu facă pagubă în bugetul societății și să nu mai poată raporta profit la finalul anului: maximum o oră, între 11.00 și 13.30, și maximum două ore, între 13.30 și 17.00. Explicația conducerii RAT a fost aceea că temperaturile din iunie nu au impus funcționarea îndelungată a aerului condiționat și că șoferii trebuia să oprească instalația la capăt de linie. Presiunea publică i-a obligat pe reprezentanții RAT să crească treptat programul de funcționare a aerului condiționat de la trei la cinci ore, apoi la șase ore, și să mărească și intervalul orar, de la 10.30 la ora 18.00. Și, totuși, o întrebare rămâne fără răspuns. De ce nu dau șoferii drumul la instalația de climatizare, setând o anumită temperatură? Aerul condiționat și-ar face treaba și s-ar opri atunci când temperatura setată a fost atinsă. Motivul este simplu. Autobuzele nu sunt dotate cu această opțiune, deși ea era prevăzută în caietul de sarcini al licitației organizate de Primăria Craiova. Și aici ajungem la problemele de care vorbeam mai sus.

Caietul de sarcini, document opțional

Caietul de sarcini a prevăzut o condiție tehnică eliminatorie: „dotarea cu sistem de aer condiționat a salonului de călători (putere minimă 24 kW) cu posibilitate de reglare independentă a temperaturii în cabina șoferului“. Mai departe, documentul spune următoarele: „pentru asigurarea microclimatului în compartimentul pasagerilor și al postului de conducere, pe timp de vară, autobuzul va fi dotat cu o instalație de aer condiționat, una pentru ambele compartimente, de minimum 24 kW. Sistemul va oferi posibilitatea reglării atât a temperaturii, cât și a debitului de aer“. Șoferii știu ce înseamnă acest lucru. Reglarea temperaturii înseamnă prezența sistemului climatronic, adică șoferul stabilește o temperatură pe care o consideră optimă pentru confortul călătoriei, pornește aerul condiționat pe automat, iar sistemul funcționează până când atinge temperatura dorită. Apoi se oprește. Cea de-a doua prevedere legată de reglarea debitului de aer presupune că, o dată pornit, el funcționează încontinuu în funcție de treapta setată. Au autobuzele Solaris posibilitatea reglării temperaturii cum scrie în caietul de sarcini? Nu. Atunci cum le-a cumpărat Primăria Craiova dacă această cerință nu a fost respectată? Bună întrebare.

Senzorul din Solaris este degeaba

Potrivit răspunsului oferit de conducerea RAT Craiova, autobuzele au un senzor de temperatură presetat din fabrică la 22,5 grade Celsius. RAT recunoaște, însă, că temperatura aceasta nu ar putea fi atinsă din cauza distanței mici între stații, iar deschiderea ușilor anulează efectul răcoros. La întrebarea GdS dacă sistemul de aer condiționat de pe autobuzele Solaris permite reglarea temperaturii, RAT a conceput un răspuns meșteșugit. „Din construcția mijloacelor de transport marca Solaris, reglarea temperaturii din interiorul salonului pentru pasageri se face în mod automat în funcție de un senzor de temperatură aflat în interiorul salonului. Temperatura de referință presetată valoric în fabrica constructoare este de 22,5 grade Celsius. Instalația de aer condiționat are posibilitatea de a fi pornită/oprită de către conducătorul auto, la cererea pasagerilor sau în funcție de un program prestabilit (…) Temperatura de 22,5 grade Celsius nu a fost solicitată valoric de Primăria Craiova, aceasta fiind o valoare prestabilită pentru toate mijloacele de transport produse de Solaris și nu în mod aleator, ci ca valoare standardizată, care să corespundă zonei climatice. Autobuzele pe care Primăria Craiova le-a achiziționat sunt destinate utilizării în zona cu climat temperat N“, spune societatea. De fapt, RAT vorbește despre efectele pornirii aerului condiționat, adică despre răcirea aerului din interior care, logic, se face automat pe măsură ce sistemul funcționează, nu despre prezența sistemului care permite reglarea temperaturii. În concluzie, temperatura din autobuzele Solaris nu poate fi reglată, deci ele nu respectă caietul de sarcini. Răspunsul RAT duce la altă întrebare. De ce a mai fost stabilit un program de funcționare a aerului condiționat atâta timp cât, din construcție, autobuzele sunt dotate cu un senzor de temperatură care oprește funcționarea aerului condiționat dacă temperatura din autobuz scade sub 22,5 grade Celsius? Iată cum explică societatea: „Ca în orice activitate, pentru urmărirea și analiza eficienței costurilor și optimizarea activității, acestea trebuie să se desfășoare după reguli ce trebuie clar stabilite și respectate. În ceea ce privește instalația de climatizare a autobuzelor Solaris, am solicitat firmei constructoare soluții tehnice pentru a obține date în format electronic pentru a prelua timpul efectiv de funcționare a instalației de climatizare, dar, din păcate, nici Solaris și nici un alt producător nu stochează informațiile respective. Ne-am văzut obligați să stabilim reguli proprii de normare și de aplicare a consumurilor aferente instalațiilor de aer condiționat, procedând la determinări reale ale consumului specific de motorină și raportarea acestora la un sistem de referință. În perioada de funcționare a unei instalații, computerul de comandă urmărește temperatura mediului ambiental, cât și temperatura interioară a salonului pentru pasageri, instalația având timpi alternativi de funcționare sau recirculare, în funcție de diferența de temperatură constatată(…) Interstația medie la nivelul rețelei de transport în comun în municipiul Craiova este de aproximativ 400 m, la fiecare stație deschizându-se toate cele trei uși. În aceste condiții nu va fi posibil niciodată ca temperatura salonului să ajungă la 22,5 grade Celsius“, explică RAT Craiova. Și totuși, călătorii rămân cu o informație clară: dacă ei cer, șoferul trebuie să pornească aerul condiționat. Chiar dacă RAT a stabilit un program de funcționare. La urma urmei, peste 30 de grade Celsius pot să fie și după ora 18.00, maximul permis de program.

Scaune goale pușcă

Sistemul de climatizare nu este singura posibilă problemă de respectare a caietului de sarcini al licitației. Documentul prevede în cazul scaunelor pentru pasageri ca acestea să aibă tapiserie. În realitate, tapiseria nu există. „Scaunele pentru pasageri vor fi realizate din material plastic tratat antistatic și rezistent la acte de vandalism. Spătarul și șezutul vor fi prevăzute cu tapiserie din material rezistent la murdărie și utilizare intensă“, spune caietul de sarcini. Podeaua este alt exemplu. Documentul vorbește despre existența unui covor. „Podeaua va fi acoperită de un covor, lipit etanș, rezistent la uzură, antiderapant, impermeabil și ignifug. Pentru covor, soluția tehnică folosită pentru montaj și îmbinări la margini va evita dezlipirea, pătrunderea apei și impurităților sub acesta. Tipul covorului va fi pentru trafic intens, cu durata de viață de minimum opt ani. Culoarea covorului va fi în acord cu designul general al salonului“. Autobuzele Solaris nu sunt prevăzute în mod evident cu nici un tip de covor, asta dacă nu cumva el a fost integrat în podea.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS