Deși au trecut două luni de când Primăriei Craiova i s-a pus în vedere refacerea celor nouă peroane de tramvai de pe Calea București, municipalitatea nu a făcut nimic pentru a repara greșeala. Refugiile respective sunt mai înguste decât prevăd normativele, iar unii călători au probleme la urcarea și coborârea din tramvai, din cauza distanței prea mari dintre peron și scara tramvaiului. Peroanele trebuie lățite, însă primăria și Inspectoratul de Stat în Construcții nu ajung la un numitor comun în privința executării lucrărilor: cu sau fără autorizație de construcție.
Primăria Craiova a rămas datoare cu modificarea lățimii celor nouă peroane de tramvai de pe Calea București, tronsonul dintre intersecţia cu bulevardul Carol I şi Pasajul Electroputere, care au fost construite în cadrul proiectului european de reabilitare a străzii. Peroanele respective au fost repoziționate conform proiectului, fiind amplasate după intersecții, în sensul de mers, iar intersecțiile au fost reconfigurate pentru realizarea benzii suplimentare de stocaj. Numai că toate peroanele noi au fost proiectate și construite greșit și îi pun în dificultate pe cei care folosesc tramvaiul, în special pe copii și bătrâni, din cauza distanței dintre peron și scara tramvaiului, una neobișnuit de mare.
Gazeta de Sud a atras atenția asupra acestui aspect încă din luna mai, iar Agenția de Dezvoltare Regională (ADR) Sud-Vest Oltenia, responsabilă cu proiectele europene din această regiune, a dat dreptate GdS și i-a pus în vedere primăriei să remedieze neconformitățile. „Având în vedere aspectele sesizate de dumneavoastră în articolul publicat în data de 10.05.2016, vă informăm că am solicitat în data de 10.05.2016 Primăriei Municipiului Craiova să clarifice responsabilitățile și circumstanțele care au permis ca această eroare de proiectare să facă parte din documentația tehnică avizată și autorizată spre execuție. De asemenea, s-a solicitat să fie întreprinse demersurile legale pentru a remedia în cel mai scurt timp neconformitățile și abaterile de la normativele tehnice“, se menționa într-un răspuns trimis GdS, pe 11 mai, de către ADR Sud-Vest Oltenia.
Proiectantul și-a încheiat misiunea
Ce s-a întâmplat după somația Agenției de Dezvoltare Regională? S-a tot pasat vina, timp de încă o lună, între proiectant, constructor și primărie, fără să se facă nimic. Apoi părțile s-au așezat la masa tratativelor pentru a găsi cea mai bună soluție. Asta se întâmpla pe 7 iunie. „Proiectantul a venit cu o soluție pe care a prezentat-o celor de la ADR, iar aceștia au fost de acord. Este vorba de niște borduri care se vor atașa la cele existente și care vor fi prinse cu niște blinde speciale ca să nu se desprindă, dar vor fi și fixate în sol, pentru a nu exista riscul de alunecare sau de rostogolire a lor. Pentru asta va fi folosită o rășină specială. Acum se așteaptă un mic proiect, care să fie supus autorizării, și să se emită și o autorizație de construcție pentru a se putea modifica aceste peroane“, explica, după întâlnirea de pe 7 iunie, viceprimarul Craiovei, Mihail Genoiu, care mai menționa că se va încerca montarea acelor borduri detașabile în așa fel încât să nu fie afectată circulația tramvaielor.
De atunci a mai trecut încă o lună, iar craiovenii care călătoresc cu tramvaiul continuă să se înghesuie pe peroanele înguste și să se chinuiască la urcarea și coborârea din aceste mijloace de transport. Proiectantul a refăcut proiectul și l-a înmânat primăriei, dar nici de data asta lucrurile nu s-au mișcat. „Noi am făcut acea modificare la proiect și am trimis-o la primărie. Le-am dat soluția. Acum nu mai este treaba noastră, totul depinde de primărie. Știam ceva de 15 iulie, că s-ar apuca de peroane, când ar trebui să umble și la un macaz. Dar mai bine întrebați-i pe ei“, a fost răspunsul proiectantului.
Primăria nu se înțelege cu Inspectoratul în Construcții
Reprezentanții munici-palității nu au putut fi contactați pentru a oferi un punct de vedere, dar se pare că la primărie ar continua negocierile legat de modificarea peroanelor construite greșit. Bordura detașabilă care ar trebui montată exact în spațiul dintre limita peronului și placa de beton pe care este fixată linia de tramvai (soluția găsită pentru lățirea peronului) ar depinde acum de Inspectoratul de Stat în Construcții (ISC). Surse din primărie susțin că aici s-ar fi împotmolit lucrurile și că Inspectoratul Județean în Construcții are opinii diferite față de cele ale municipalității, motiv pentru care nu se poate umba încă la peroane. „S-a primit ceva de la proiectant, dar o parte scrisă, fără nici o planșă sau altceva. S-a vorbit și cu cei de la Inspectoratul în Construcții, dacă trebuie sau nu autorizație de construcție, și aici ar fi problema. Primăria vrea să refacă peroanele fără autorizație, pentru că se consideră că este doar o modificare la actualul proiect, în timp ce ISC-ul nu este de acord și susține că, atâta timp cât la proiect s-a făcut recepția finală, acum ar fi vorba de o construcție nouă, deci și de autorizație. Aici sunt discuții și nu se ajunge încă la un consens“, au precizat, pentru GdS, surse din cadrul Primăriei Craiova. Acestea au mai menționat că „negocierile“ ar putea amâna data la care se va interveni la peroanele de tramvai în cauză.
Oricum, primăria nu a oferit niciodată un termen privind începerea lucrărilor de modificare a lățimii peroanelor și nici nu pare să se grăbească în această privință, dovadă și timpul care a trecut de la somația primită de la ADR Sud-Vest Oltenia (10 mai), perioadă în care municipalitatea s-a ținut doar de discuții și analize. Nici Inspectoratul Județean în Construcții nu a fost transparent cu deciziile referitoare la modificarea celor nouă peroane de tramvai, precizând că astfel de informații se pot primi doar de la București, de la Inspectoratul de Stat în Construcții, și numai cu cerere în baza Legii nr. 544 / 2001 privind liberul acces la informațiile de interes public.