La varianta de ocolire Craiova Sud s-au reluat recent lucrările, la un an de când acestea fuseseră sistate din cauza unor fisuri apărute în corpul drumului. Constructorii s-au întors la lucru pentru a termina tronsonul de 6,3 km ce va lega DN 6 Craiova – Caracal de DN 65 Craiova – Pitești și care până anul trecut era finalizat în proporție de 97%, potrivit CNADNR. Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale a anunțat pe site-ul său și noul termen estimat pentru recepția Centurii Craiova Sud: 15 decembrie 2016. Termenul oferit inițial fusese 22 octombrie 2015.
Centura de Sud a Craiovei, care face legătura între DN 6 Craiova – Caracal și DN 65 Craiova – Pitești ar putea deveni funcțională de la jumătatea lunii decembrie. Cel puțin așa susține Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR), care a anunțat pe site-ul său oficial că lucrarea care a avut ca termen de finalizare 22 octombrie 2015, conform contractului, are acum ca dată estimată de recepție 15 decembrie 2016. În această perioadă, antreprenorul, asocierea SECOL Italia – Societa Edile Construzioni e Lavori SA & SECOL România SRL & SECOL SpA, ar trebui să finalizeze lucrările începute pe 30 mai 2012 și care, de-a lungul timpului, s-au tot împotmolit.
De mai bine de patru ani, CNADNR se chinuiește să termine acest proiect, la care au fost probleme fie cu exproprierile și despăgubirile, fie cu pânza freatică (motiv pentru care a trebuit schimbată și soluția tehnică inițială de la pasajul suprateran de 227 de metri peste calea ferată Craiova – Piatra-Olt), fie cu calitatea lucrărilor. Acest ultim aspect a și dus, de altfel, la întârzierea cu încă un an a lucrărilor la Centura Craiova Sud și a făcut ca nici termenul de 22 octombrie 2015 să nu fie respectat (și acesta fusese prelungit, la rândul lui, cu doi ani față de cel stabilit în 2012, la începerea lucrărilor).
Anul trecut, când varianta de ocolire Craiova Sud era finalizată în proporție de 97% potrivit CNADNR, niște fisuri apărute în corpul drumului au dus la sistarea lucrărilor. Compania nu a specificat motivul nereluării lucrărilor, vorbind doar de niște întârzieri în execuție, însă GdS a dezvăluit, în martie 2016, că motivul real ar fi fisurile și crăpăturile apărute pe rampele pasajului, CNADNR solicitând o expertiză tehnică pentru a afla dacă este sau nu vorba de o greșeală de execuție. Ulterior, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale a confirmat varianta GdS, anunțând că „a înaintat către antreprenor Proiectul Tehnic de remediere a fisurilor apărute în corpul drumului“. Fisurile, care se întind pe o suprafață de aproximativ 150 de metri, au fost colmatate, dar muncitorii tot nu și-au făcut apariția pentru a termina tronsonul de 6,3 kilometri, cât măsoară varianta de ocolire Craiova Sud, drumul fiind între timp năpădit de bălării.
Se lucrează în zona unde au apărut fisurile
După un an de pauză, la Centura de Sud s-au reluat recent lucrările. Ieri, barierele montate la intrarea dinspre DN 6 erau ridicate, iar basculante inscripționate cu numele constructorului intrau și ieșeau de zor. Buruienile care crescuseră prin scuarul de la intrarea pe centură fuseseră și ele tăiate. Din toată lucrarea ar mai fi de executat circa 200 de metri de drum, exact până la pasajul peste calea ferată Craiova – Piatra-Olt, și de finalizat pasajul respectiv care unește centura cu DN 65 Craiova – Pitești.
Pe teren nu se aflau însă ieri decât câțiva muncitori: cel care păzea intrarea pe centură, cel de pe excavator, cel de pe compactor și șoferii de pe autocamioanele care cărau pământul. Nu se lucra nici la porțiunea de drum încă nefăcută și nici la pasaj, ci doar în zona unde au apărut acele fisuri în asfalt care au dus la stoparea lucrărilor. Se excava pământul din laterale și se punea în camioane, în timp ce cu compactorul se tasau marginile drumului.
Gazeta de Sud a încercat să ia legătura și cu reprezentanții Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România pentru a afla ce lucrări mai sunt de executat la varianta de ocolire Craiova Sud și dacă antreprenorul se va încadra în noul termen anunțat, cel de 15 decembrie, dar la solicitarea făcută în scris, pe adresa de e-mail a CNADNR destinată relațiilor publice, nu s-a primit un răspuns până la închiderea ediției. Oricum, dacă va respecta acest ultim termen anunțat, Compania de Autostrăzi și Drumuri Naționale va reuși „performanța“ să inaugureze 6,3 kilometri de centură după 41 de luni de execuție (cifra este menționată pe site-ul CNADNR). Judecând strict matematic, ar însemna că la Centura Craiova Sud ritmul lucrărilor a fost de 153 de metri de drum, pe lună. Valoarea proiectului a fost de 35,9 milioane de lei (fără TVA), sursa de finanțare fiind Fondul European de Dezvoltare Regională, iar perioada de garanție a lucrărilor este de 24 de luni.
Ce se mai întâmplă cu cealaltă parte a Centurii de ocolire Craiova Sud?
CNADNR anunța la un moment dat că în proiectul extins de ocolire a orașului Craiova mai există un tronson de centură care ar trebui realizat. Acesta s-ar desprinde din DN 56 Craiova – Calafat în dreptul localității Braniște și ar traversa canalul colector al orașului și calea ferată Craiova – Calafat printr-un pasaj denivelat. Ar urma un aliniament în lungime de 3,2 km, după care varianta s-ar intersecta cu DN 55 Craiova – Bechet, unde ar forma din nou un sens giratoriu. Ulterior, centura ar traversa calea ferată București – Craiova – Timișoara, ajungând la actualul sens giratoriu de pe DN 6 Craiova – Caracal. Potrivit CNADNR, centura de ocolire Craiova – Varianta Sud DN 56 -DN 55 – DN6 ar avea 9,87 km lungime, ar costa 72,58 milioane de lei (fără TVA), sursa de finanțare fiind bugetul de stat. Compania preciza chiar că la acest proiect se cunoaște proiectantul (SC Irimat Cons) și consultantul (Asociere SC Irimat Cons & SC WSP Group SRL) și că se așteaptă finalizarea proiectului tehnic. Acest obiectiv a dispărut însă între timp de pe site-ul CNADNR și nu mai figurează nici la capitolul „drumuri naționale – proiecte în pregătire“. Cum nici autostrada Craiova – Pitești nu mai apare la capitolul „autostrăzi – proiecte în pregătire“. Legat de aceste două proiecte și de stadiul lor am solicitat punctul de vedere al Companiei, dar nu am primit încă un răspuns.