Facturile emise de CEZ au scadență 15 zile, pentru consumatorii casnici și 10 zile pentru cei noncasnici. Ori de la data emiterii și până ajunge factura în cutia poștală se întâmplă să treacă chiar și aproape două săptămâni, astfel că clientul mai are la dispoziție doar una – două zile să achite contravaloarea energiei electrice. Aflați din GdS cât timp aveți la dispoziție să achitați factura, conform legii, și după ce perioadă de întârziere a plății vă poate deconecta CEZ de la rețea.
Furnizorul de energie electrică din sudul țării dă un termen extrem de scurt de plată a facturilor emise. Pe facturile CEZ este trecut un termen de plată de 15 zile de la data emiterii facturii, însă se întâmplă adesea ca plicul să ajungă la destinatar cu o zi – două înainte de data scadentă sau chiar în ultima zi de plată, în funcție de cum transmite plicurile operatorul poștal cu care colaborează CEZ, respectiv o firmă privată de servicii poștale. Acest lucru face aproape imposibil ca majoritatea consumatorilor să se încadreze în termenul de plată stabilit pe factură. „Mi-a venit factura azi acasă și are termen de plată scadent mâine. Cum să fac să plătesc în termen atât de scurt? Nici un alt serviciu nu se achită într-un termen așa de scurt de plată. Dacă nu te încadrezi să achiți când vor ei, atunci figurezi cu sold luna viitoare, că nu se sinchisesc să vadă în baza de date că, totuși, ți-ai achitat factura la energie“, a spus o craioveancă intrigată că de fiecare dată primește în cutia poștală factura emisă de CEZ cu o zi înainte de scadență sau chiar în ziua scadenței.
Persoanele fizice au 15 zile să achite factura
Conform Anexei 1 la Ordinul nr. 88/2015 al președintelui Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), intitulată „Contract-cadru de furnizare a energiei electrice la clienții casnici ai furnizorilor de ultimă instanţă“ și care reglementează modul în care trebuie să se încheie contractul de furnizare a energiei, la art. 6 se arată: „Facturile emise de FUI în baza contractului vor fi achitate de client în termenul de scadenţă de 15 zile de la data emiterii, data emiterii facturii și data scadenţei fiind înscrise pe factură“.
Termen de 10 zile pentru firme
Autoritatea care are rolul de a reglementa piața energiei a legiferat un termen așa de scurt de plată a facturilor doar la energie.
Pentru facturile de gaze naturale, furnizorul din sudul țării, ENGIE (fostă GDF Suez Energy Romania) are termen de plată 30 de zile de la emiterea facturii.
În cazul firmelor, termenul de plată legal este de 10 zile. Consumatorul final își dă acordul privind acest termen scurt de plată în momentul în care semnează contractul cu furnizorul de electricitate. Conform Ordinului nr. 88/2015 al președintelui ANRE, în Anexa 2 „Contract-cadru de furnizare a energiei electrice la clienții noncasnici ai furnizorilor de ultimă instanță“, la art. 6 se prevede „Facturile emise de furnizorul de ultimă instanță (FUI) în baza contractului vor fi achitate de client în termenul de scadenţă de 10 zile de la data emiterii, data emiterii facturii și data scadenţei fiind înscrise pe factură“.
Factura să ajungă la client cu 5 zile înainte de scadență
Potrivit aceluiași Ordin al ANRE nr. 88/2015, furnizorul de ultimă instanță este obligat să facă în așa fel încât factura de energie electrică să ajungă la clientul final cu 5 zile înainte de data scadentă. Astfel, nu este normal ca facturile să fie livrate consumatorilor în penultima zi de plată sau chiar în ziua scadentă, indiferent că se adresează consumatorilor casnici sau firmelor. Iată și textul din actul normativ: „Art. 6.4 Obligațiile FUI (…)(16) Să asigure comunicarea facturilor la client cu cel puțin 5 zile înainte de data scadenţei“.
În realitate, furnizorul de energie și firmele de curierat cu care lucrează conduc la situații în care factura ajunge la client tot pe ultima sută de metri. Se întâmplă ca o factură emisă, de exemplu, pe 19.07.2016, cu termen scadent de 3.08.2016, să ajungă la clientul final în cutia poștală pe data de 1.08.2016, deși pe plic scrie că operatorul poștal a prezentat plicul la data de 26.07.2016, adică chiar cu 5 zile înainte de scadență.
Totuși, puteți plăti factura în 30 de zile, fără penalități
Ordinul ANRE amintit prevede, totuși, la anexa 4 „Condiții generale pentru furnizarea energiei electrice la clienții finali ai furnizorilor de ultimă instanţă“ un termen mult mai mare de plată a facturii la energie, fără ca operatorul să poată percepe penalități sau să poată adopta vreo formă de repercusiune asupra clientului până la expirarea unui termen de 30 de zile de la data la care factura devine scadentă. Așadar, clienții CEZ au timp 40 de zile de la emiterea facturii să o achite fără să fie penalizați de furnizorul de electricitate. La articolul 4.3. „Răspunderea contractuală“ se arată „(1) În cazul în care clientul achită în termen de 30 de zile de la data scadenţei factura emisă de FUI, acesta nu datorează dobânzi penalizatoare“. Prevederea se aplică atât clienților casnici, cât și noncasnici.
Clienții pot fi debranșați în 50 de zile de la data scadenței
În cazul în care vi s-a rătăcit factura timp de o lună, ideal ar fi să vă interesați dumneavoastră la furnizorul de energie, pentru a evita să fiți debranșați de la furnizarea energiei dintr-o eroare. Totuși, trebuie să știți ce prevede legea în legătură cu debranșarea. ANRE reglementează că furnizorul de energie poate să debranșeze un consumator care nu achită factura abia la 50 de zile de la data scadenței (deci la 60 de zile de la emiterea facturii). Dacă sumele datorate de client nu au fost achitate în termen de 35 de zile de la data scadenţei, furnizorul de energie trebuie să-i comunice clientului un preaviz de deconectare (document distinct de factură), iar după 50 de zile de la data scadenţei facturii se poate face deconectarea de la rețea, în cazul în care clientul nu plătește nici atunci factura restantă. Dar legislația în domeniu spune că nu se trece la deconectarea de la rețea dacă nu au trecut 15 zile de la data comunicării preavizului de deconectare, comunicare ce se poate face prin poștă sau prin curier. Operatorul trebuie să aibă dovada clară că a înștiințat clientul că va fi documentat, astfel că preavizul de deconectare se trimite cu confirmare de primire. Deci, conform legii, nu pot fi debranșate persoanele care nu au fost înștiințate în mod legal. Persoana care nu este găsită la domiciliu pentru a semna de primire a preavizului de debranșare nu poate să fie debranșată. Dacă un titular de contract nu plătește contravaloarea energiei consumate nici în intervalul de 15 zile de la data la care s-a produs debranșarea, atunci furnizorul de energie are dreptul legal de a rezilia contractul de furnizare a energiei către acel post de consum.
Cei care nu plătesc nici în acest interval factura scadentă vor fi debranșați. Costurile rebranșării sunt uriașe. Pe lângă costul cu factura, consumatorul este pus să plătească și taxa de debranșare și de rebranșare, care ajung la circa 260 de lei. În cazul în care sunteți debranșat pe nedrept puteți face reclamație atât la furnizorul de electricitate, cât și la Protecția Consumatorilor.
Facturile nu pot fi emise pe o perioadă mai mare de trei luni
Conform „Contractului-cadru de furnizare a energiei electrice la clienții casnici ai furnizorilor de ultimă instanţă“ la art. 4 se arată că facturile se emit pentru o anumită perioadă de facturare care nu poate fi mai mare de trei luni. Din cuprinsul Ordinului ANRE nr. 88/2015 se înțelege că nici o factură nu poate fi emisă la interval mai mare de trei luni. Așadar, furnizorii de electricitate nu pot emite nici măcar facturile de regularizare la interval mai mare de trei luni, ci citirea contoarelor trebuie făcută în acest interval. O situație contrară reglementărilor legale s-a întâmplat recent în comuna Malu Mare, când o familie a primit factura de regularizare pe o perioadă de șase luni.
GdS a întrebat compania CEZ, zilele trecute, de ce trimite facturi de regularizare la șase luni. Compania a răspuns, pe e-mail, că solicitarea GdS a fost recepționată și transferată către „departamentul de specialitate“.
Protecția Consumatorilor a primit sesizări de debranșări abuzive
Potrivit reprezentanților Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor Dolj, până la această dată nu s-au primit sesizări de la consumatori legate de transmiterea facturii cu întârziere sau transmiterea acesteia foarte aproape de termenul scadenței. În schimb, mai mulți consumatori au apelat la Protecția Consumatorilor pentru a reclama debranșări eronate sau abuzive de la rețeaua electrică, respectiv întreruperi repetate de furnizare a energiei electrice în diverse zone ale județului și în Craiova.