Cine suportă costurile suplimentare de la Centura de Sud a Craiovei, după ce sectoarele de drum în care au apărut fisuri trebuie refăcute integral? O problemă care generează discuții între Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) și constructor, asocierea SECOL Italia – Societa Edile Construzioni e Lavori SA & SECOL Romania SRL & SECOL SpA. Cheltuielile de reparare a sectoarelor cu probleme, care constau în refacerea umpluturii și structurii rutiere, ar cădea în sarcina constructorului, considerat vinovat pentru situația existentă, însă acesta ar dori ca o parte din costuri să fie suportate și de CNADNR. Aici ar fi apărut neînțelegerile, iar dacă cele două părți nu ajung la un numitor comun se va apela la instanță.
Gazeta de Sud prezenta săptămâna trecută un răspuns primit de la Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România privind situația lucrărilor de la Centura de Sud a Craiovei, în care se preciza că obiectivul este finalizat în proporție de 85%. Tot Compania susținea că pe anumite sectoare considerate neconforme se vor derula lucrări de remediere constând în decapare, refacere umplutură și structură rutieră. Aceste neconformități, pe care constructorul a început să le remedieze din luna august, când s-au reluat practic și lucrările la varianta de ocolire Craiova Sud după un an de pauză, ar fi în prezent subiect de dispută între antreprenor și CNADNR.
Surse din cadrul Companiei susțin că aceasta îl consideră pe constructor principalul vinovat pentru situația apărută și i-a pus în vedere să suporte costul lucrărilor de refacere a celor două porțiuni din centură care s-au fisurat, una la kilometrul 2 (360 de metri), cealaltă la kilometrul 5 (145 m). „Vina aparține în mod normal constructorului, iar reparațiile ar trebui să se facă pe cheltuiala lui. Așa ar fi normal. Factorii care au dus la apariția acelor fisuri în corpul drumului ar fi mai mulți, calitatea materialelor folosite, modul cum s-a lucrat la terasamente, terenul. Poate nu s-au respectat toate etapele din procesul tehnologic, adică s-a cam mers pe repede înainte și s-a mai sărit peste unele proceduri. Poate nu a fost respectată grosimea straturilor, poate nici compactările nu s-au făcut așa cum ar fi trebuit. Cert este că drumul s-a fisurat, iar soluția tehnică a fost refacerea integrală a acelor porțiuni“, a afirmat o sursă din cadrul CNADNR.
Constructorul și-ar asuma vina, însă nu ar dori să suporte el toate costurile, ci o parte să revină și Companiei. Aici ar fi apărut neînțelegerile între cele două părți, confirmate și de Ministerului Transporturilor. „În ceea ce priveşte chemarea în instanţă a antreprenorului, Ministerul Transporturilor susţine că CNADNR are obligaţia să respecte procedura de revendicare a costurilor la care se consideră îndreptăţită, ca urmare a defecţiunilor apărute în corpul drumului, în conformitate cu prevederile contractului FIDIC. În cazul în care CNADNR nu este mulţumită de determinarea inginerului sau, ulterior, de Hotărârea Comisiei de Adjudecare a Disputelor, va chema în instanţă antreprenorul“, este precizarea făcută de minister. „Practic, sunt discuții privind procentul în care se suportă acele costuri suplimentare, cât la sută constructorul și cât CNADNR. Dacă se ajunge la o înțelegere se merge înainte, în cazul în care Compania nu va fi de acord cu varianta oferită de constructor și de Hotărârea Comisiei de Adjudecare a Disputelor atunci se va ajunge în instanță“, a explicat sursa contactată de GdS.
S-a rezolvat problema cu consultantul
Ministerul Transporturilor (MT) mai susținea că, din cauza prelungirii duratei de execuţie a Centurii de Sud, a fost necesară achiziţionarea de servicii suplimentare de supervizare a lucrărilor, iar procedura de achiziţie în vederea atribuirii acestor servicii ar fi în desfăşurare. „În vederea urgentării demarării lucrărilor, CNADNR a desemnat ca inginer DRDP (Direcția Regională de Drumuri și Poduri – n.r.) Craiova, până la semnarea unui contract cu un operator specializat. Tot DRDP Craiova a instruit antreprenorul să reia lucrările, începând cu 1 august, în conformitate cu proiectul tehnic de remediere“, mai preciza ministerul.
Procedura de desemnare a operatorului specializat de care menționa MT s-a finalizat, iar de astăzi își va intra în atribuții noul consultant, respectiv SC Luca Way SRL. Aceeași firmă care a semnat cu CNADNR, prin DRDP Craiova, și contractul de servicii pentru întocmirea Proiectului Tehnic (inclusiv Documentația Tehnică pentru obținerea Autorizației de Construire, Detalii de Execuție și Asistență Tehnică) aferent obiectivului de investiții „Centura de ocolire Craiova – Varianta Sud DN 56 – DN 55 – DN 6“, o continuare a Centurii de Sud. Lucrările își pot urma cursul, însă rămâne de văzut dacă aceste neînțelegeri vor afecta termenul final estimat de CNADNR pentru finalizarea variantei de ocolire Craiova Sud, și anume 21 decembrie 2016.
Reamintim că Centura de Sud a Craiovei, care are o lungime de 6,3 km și face legătura între DN 6 Craiova – Caracal și DN 65 Craiova – Pitești, este un proiect în valoare de 35,9 milioane de lei (fără TVA) demarat pe 30 mai 2012, care a avut până în prezent mai multe termene de finalizare, toate nerespectate. Când s-au oprit lucrările, din cauza acelor fisuri apărute în corpul drumului, procentul de executare a obiectivului, potrivit CNADNR, era de 97%, însă acesta a scăzut în prezent la 85% pentru că trebuie refăcute integral zonele unde a crăpat asfaltul.