Exasperat de „bizonii“ care parchează pe pistele pentru bicicliști, un cititor al GdS a fotografiat, zile la rând, zeci de șoferi care își lasă mașinile pe așa-zisele piste pentru bicicliști amenajate de autorități în municipiu. Craioveanul speră că, dacă se va face auzit, va reuși să atragă atenția polițiștilor, dar și să-i „sensibilizeze“ pe șoferii care nu dau doi bani pe traseele amenajate special pentru bicicliști.
După ce că sunt înguste și prea apropiate de partea carosabilă, pistele pentru bicicliști amenajate pe strada Caracal și Calea București nu pot fi folosite din cauza șoferilor care parchează pe ele.
Un biciclist craiovean a filmat și fotografiat, zile la rând, zeci de șoferi care își lasă mașinile pe piste pentru bicicliști în încercarea de a atrage atenția polițiștilor, dar și șoferilor care parchează auirea.
„Am tot filmat și salvat poze cu diverși «bizoni» care își parcheaza mașinile pe pistele de biciclete. Avem și noi, bicicliștii, câțiva kilometri amărâți de pistă și nici pe ăia nu îi putem folosi, pentru că sunt ocupați de mașini. Vă las link-ul către albumul cu aceste «specimene», în speranța că puteți atrage atenția unor persoane să-și facă treaba, iar altor persoane să se simtă“, a explicat craioveanul într-un e-mail trimis pe adresa redacției GdS – [email protected].
În fotografiile făcute de biciclistul craiovean pe Calea București se văd diverse autoturisme staționate pe trotuare, „încălecând“ pista pentru bicicliști.
Polițiștii dau amenzi, „bizonii“ tot pe piste
GdS a încercat să afle dacă polițiștii își fac treaba și în ceea ce privește opririle neregulementare de pe pistele pentru bicicliști, iar în răspunsurile primite se arată că oamenii legii au dat sute de amenzi șoferilor care staționează aiurea.
Astfel, potrivit reprezentanților Inspectoratului de Poliție al Județului (IPJ) Dolj, în primele șase luni ale acestui an, în Craiova, au fost amendați pentru opriri și staționări neregulamentare, printre care și pe pistele pentru bicicliști, aproximativ 600 de șoferi.
La rândul lor, reprezentanții Poliției Locale Craiova au explicat că de la începutul anului au aplicat 5.551 de sancțiuni în baza prevederilor Codului Rutier, valoarea totală a amenzilor fiind de 1.113.180 de lei. Numai pentru opriri și staționări neregulamentare, agenții Poliției Locale au dat 3.620 de amenzi, în valoare totală de 946.330 de lei.
Pe lângă amenzi, au fost aplicate și 9.093 de puncte de penalizare.
Imaginile suprinse de cititorul GdS arată însă o altă realitate, cea a „bizonilor“ care își parchează mașinile pe pistele pentru bicicliști și care par să nu se teamă de amenzile polițiștilor, fie că sunt din cadrul IPJ Dolj sau de la Polița Locală.
Sancțiunile
Codul Rutier prevede sancțiuni pentru șoferii care opresc sau staționează pe pistele bicicliștilor, dar și pentru autoritățile locale care „uită“ să amenajeze astfel de piste.
Astfel, în Codul Rutier, pista pentru biciclete este definită ca fiind subdiviziunea părții carosabile, a trotuarului ori a acostamentului sau pista separată de drum, special amenajată, semnalizată și marcată corespunzător, destinată numai circulației bicicletelor și mopedelor.
Dacă un drum este prevăzut cu o pistă specială destinată circulației bicicletelor, acestea vor fi conduse numai pe pista respectivă. În Craiova este greu de respectat această obligație din cauza mașinilor parcate.
De asemenea, la art. 128 se arată că autoritățile locale au printre alte atribuții și pe cea de a amenaja trotuare și piste pentru biciclete. Dacă nu își îndeplinesc această obligație, autoritățile locale pot fi sancționate cu o amendă cuprinsă între 21 și 100 de puncte amendă (între 2.625 și 12.500 de lei).
Mai trebuie spus că legislația în vigoare interzice oprirea și staționarea pe pistele pentru bicicliști, sancțiunile fiind cuprinse între 2 și 5 puncte amendă (între 250 și 625 de lei).
Pistele din Craiova, prea înguste și prea aproape de străzi
Gazeta de Sud a prezentat, în mai multe rânduri, situația așa-ziselor piste pentru bicicliști din municipiul Craiova, dar și situația bicicliștilor care se lovesc de tot felul de obstacole atunci când încearcă să circule pe aceste piste.
De exemplu, în ediția de pe data de 3 februarie 2016 („Pistele de biciclete, ciuntite la lățime“), Gazeta de Sud a explicat că, pe două străzi pe care s-au amenajat piste pentru bicicliști, autoritățile locale nu au respectat normele în vigoare. Care a fost rezultatul? Pistele sunt înguste, nu sunt separate cu spațiul minim prevăzut de norme față de partea carosabilă, motiv pentru care mașinile parcate ajung cu partea din față pe piste.
Craiova are piste de biciclete amenajate pe trei mari bulevarde ale orașului – Calea București, Caracal și Râului, însă numai cele de pe strada Râului respectă prevederile STAS 10144/2 – 1991„Străzi. Trotuare, alei de pietoni și piste de cicliști. Prescripții de proiectare“.
În acest STAS se arată că pistele de bicicliști din localități sunt situate în afara zonelor de circulație a autovehiculelor și pietonilor și sunt separate de partea carosabilă și trotuare potrivit normelor STAS 10144/1 – 1990.
La rândul său, STAS 10144/1 – 1990 prevede că între trotuar și pistă se lasă o zonă liberă de un metru, iar când spațiul nu permite se poate monta o bordură denivelată teșită, vopsită în galben-negru. De asemenea, în locul bordurii se poate trasa o linie continuă.
De asemenea, normele prevăd că pista de bicicliști trebuie separată de partea carosabilă printr-un spațiu de minimum doi metri atunci când pista are doi metri lățime și de 1,5 metri atunci când are lățimea de un metru.
Lege pentru ridicarea mașinilor parcate aiurea
În mai 2015, Curtea Supremă a dat o hotărâre prin care a stabilit că procedura de ridicare a vehiculelor staţionate/oprite neregulamentar nu poate fi reglementată prin hotărâri ale consiliilor locale, așa cum se întâmpla și la Craiova. Efectul a fost „sufocarea“ orașelor de către mașinile parcate neregulamentar din cauza procedurii greoaie de sancționare a șoferilor care nu sunt găsiți la mașină. În iulie, Ministerul Afacerilor Interne (MAI) a publicat un proiect de lege pentru modificarea și completarea Codului Rutier, care încearcă să rezolve problema ridicării mașinilor parcate aiurea. Proiectul prevede ridicarea mașinilor și dacă sunt staționate pe pistele pentru bicicliști ori pe trotuar (cu excepția situațiilor în care staționarea este permisă prin mijloace de semnalizare rutieră).
Întrebați despre „soarta“ acestui proiect, reprezentanții MAI au precizat pentru GdS că varianta îmbunătățită a legii, după centralizarea propunerilor și observațiilor venite din partea societăţii civile, va fi publicată pe pagina de internet a ministerului „în perioada imediat următoare“.