6.7 C
Craiova
vineri, 13 decembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljRâului a picat testul recepției în fața Inspectoratului în Construcții

Râului a picat testul recepției în fața Inspectoratului în Construcții

Tronsonul de pe strada Râului dinspre Brestei spre Tabaci, partea stângă, este plin de fisuri, lucru care nu a fost deloc pe placul Inspectoratului în Construcții (FOTO: Claudiu Tudor)
Tronsonul de pe strada Râului dinspre Brestei spre Tabaci, partea stângă, este plin de fisuri, lucru care nu a fost deloc pe placul Inspectoratului în Construcții (FOTO: Claudiu Tudor)

Dacă Primăria Craiova a închis ochii la multe dintre deficiențele apărute pe strada Râului după terminarea lucrărilor de reabilitare și a admis recepția drumului în care s-au investit zeci de milioane de lei din fonduri europene, Inspectoratul Județean în Construcții (IJC) Dolj a avut altă părere. Instituția nu a trecut cu vederea numeroasele fisurile apărute pe un tronson al străzii și a propus „respingerea recepției și efectuarea unei expertize tehnice pentru a identifica cauzele apariției fisurilor“, după cum se precizează într-un răspuns trimis GdS de către Inspectoratul de Stat în Construcții.

Gazeta de Sud a scris în mai multe rânduri, în acest an, despre deficiențele pe care le prezintă strada Râului din Craiova, în ciuda zecilor de milioane de lei din fonduri europene care au fost investite în reabilitarea acestei importante artere de circulație din municipiu. Lucrările pe Râului au durat mai bine de doi ani, însă, la finalul lor, strada nu a arătat nici pe departe ca una modernă și europeană. Pe un tronson de drum (cel dintre strada Brestei și Tabaci, partea stângă) au apărut o serie de fisuri în asfalt, longitudinale și transversale, pe care constructorul le-a colmatat chiar în pragul recepției lucrărilor. Tot în aceeași perioadă și pe același tronson s-au efectuat mai multe plombări, așa că Primăriei Craiova, beneficiara lucrărilor, i s-a oferit spre recepție mai degrabă o stradă cârpită, nu una nouă. La pachet, primăria a primit și mai multe porțiuni de drum cu asfalt lăsat, marcaje care s-au șters după mai puțin de două luni de la trasare, plus o mulțime de buruieni peste spațiul care separă sensurile de mers și unde ar fi trebuit să existe gazon, potrivit caietului de sarcini însușit de constructor.
Nici una dintre acestea nu a împiedicat comisia de recepție să dea un verdict favorabil lucrărilor de pe strada Râului. Recepția a început pe 5 mai și s-a încheiat pe 24 iunie, când s-a și întocmit procesul-verbal de recepție, „fără obiecții din partea beneficiarului“, după cum preciza în vară, într-un răspuns trimis GdS, Agenția de Dezvoltare Regională (ADR) Sud-Vest Oltenia, responsabila cu proiectele europene din această regiune. Deși Gazeta de Sud a prezentat toate aceste probleme, primăria a cam ținut partea constructorului (o asociere de patru firme, cu Tel Drum ca lider de asociere), având câte o explicație pentru fiecare deficiență. Nu a avut însă nici o justificare pentru spațiul plin de bălării dintre sensurile de mers, aici apărând și obiecțiile municipalității, care ceruse gazon în zona respectivă.

Pe strada Râului mai este mult de lucru până când spațiul dintre sensurile de mers va scăpa de buruieni și se va transforma în gazon (FOTO: Claudiu Tudor)
Pe strada Râului mai este mult de lucru până când spațiul dintre sensurile de mers va scăpa de buruieni și se va transforma în gazon (FOTO: Claudiu Tudor)

IJC Dolj vrea să afle cauza fisurilor

Dacă Primăria Craiova a închis ochii la multe dintre deficiențele apărute pe strada Râului, Inspectoratul Județean în Construcții (IJC) Dolj a avut o altă părere. Într-un răspuns trims GdS de această instituție se precizează că reprezentantul ei a propus respingerea recepției și efectuarea unei expertize tehnice pentru a identifica cauzele apariției acelor fisuri pe un sector de drum de circa doi kilometri. Este vorba de sensul de mers către Brestei, pornind de la intersecția cu strada Tabaci. „La vizita în teren s-au constatat pe tronsonul 1 (fir stânga) fisuri longitudinale și transversale colmatate. Acest tronson este o zonă din lungimea totală a străzii pe care s-a păstrat fundația existentă, iar în proiect au fost prevăzute doar frezarea și așternerea unui singur strat de uzură. Datorită acestor defecțiuni, reprezentantul IJC Dolj a propus respingerea recepției și efectuarea unei expertize tehnice pentru a identifica cauzele apariției fisurilor“, se arată în răspunsul ISC.
Cu toate acestea, lucrările au fost recepționate cu procesul-verbal nr. 80608/24.06.2016, potrivit ISC, însă comisia de recepție a recomandat „urmărirea comportării în timp a neconformităților ce pot să apară pe carosabil, pe tronsonul cuprins între strada Brestei și pod Tabaci – partea stângă“. Pe tronsonul la care se face referire, proiectantul a prevăzut doar „lucrări de reparații și apoi așternerea unui strat de mixtură asfaltică stabilizată cu fibre în grosime de 4 cm“, în timp ce pe restul străzii s-a refăcut complet sistemul rutier (fundație de balast de 30 cm, strat de piatră spartă de 20 cm, strat de bază din mixtură asfaltică de 8 cm, strat de legătură de 6 cm și strat de uzură de 4 cm).
Inspectoratul de Stat în Construcții a mai precizat că soluțiile pentru remedierea obiecțiilor au fost elaborate deja de către un expert tehnic atestat, iar „în urma concluziilor acestuia, Primăria Craiova, prin Direcția Elaborare și Implementare Proiecte, a întocmit un proiect tehnic pentru lucrările de remediere“. IJC Dolj a mai avut obiecții și legat de pista de biciclete, menționând că pentru evitarea prespălării fundației acesteia a recomandat Primăriei Craiova „să someze Compania de Apă să intervină de urgență la decolmatarea Canalului Craiovița și matarea rosturilor dintre casete“.

Și ADR Oltenia a avut obiecții

Spațiile verzi neîntreținute și pistele de bicicliști semnalizate defectuos, două dintre problemele depistate de ADR Oltenia la reabilitarea străzii Râului (FOTO: Claudiu Tudor)
Spațiile verzi neîntreținute și pistele de bicicliști semnalizate defectuos,
două dintre problemele depistate de ADR Oltenia la reabilitarea străzii Râului (FOTO: Claudiu Tudor)

Nu doar Inspectoratul Județean în Construcții Dolj a avut obiecții la recepția lucrărilor de reabilitare a străzii Râului, cerând soluții pentru rezolvarea problemei cu fisurile din asfalt, ci și ADR Sud-Vest Oltenia. Instituția responsabilă cu proiectele europene din această regiune a precizat, într-un răspuns oferit GdS, că a constatat și ea deficiențe pe strada Râului și că a emis chiar și unele recomandări pentru îndreptarea situației. „În urma vizitelor pe teren realizate de către reprezentanții ADR Oltenia, au fost constatate unele deficiențe cu privire la tasări ale asfaltului, spații verzi neîntreținute, piste de bicicliști semnalizate defectuos în vederea evitării problemelor în trafic. Totodată, au fost emise și recomandări din partea ADR cu privire la identificarea de soluții pentru continuitate piste de biciclete și semnalizare corespunzătoare, aducerea la nivel a pământului de pe spațiul dintre sensurile de mers, găsirea unei soluții tehnice astfel încât căminele Companiei de Apă, care se ridică deasupra solului cu circa 50 cm, să nu mai aibă un impact vizual negativ, amenajarea corespunzătoare a spațiilor verzi“, au anunțat reprezentanții ADR Sud-Vest Oltenia. Instituția a mai menționat că a trimis primăriei și un plan de remedieri „cu privire la amenajarea spațiilor verzi și remedierea zonelor care prezintă tasări ale carosabilului“, iar beneficiarul i-a comunicat ulterior (3 octombrie 2016) stadiul remedierilor.
ADR ne-a comunicat că zonele unde s-a cerut intervenția au fost intersecțiile Râului cu strada Nasăud și strada Tismana (aici au existat niște denivelări provocate de lăsarea asfaltului în dreptul gurilor de canal) și intersecția cu strada Căprioarei (aici a fost o avarie la canalizare), lucrări care s-ar fi executat. Într-adevăr, în jurul gurilor de canal respective s-a turnat din nou asfalt, la fel și în zona unde a avut loc avaria. Numai că acestea nu sunt singurele probleme de pe Râului. O gură de canal lăsată, aflată la intersecția cu strada Victor Papillian și semnalizată cu o baliză susținută de niște pietre, așteaptă să fie reparată de mai bine de două săptămâni, în timp ce despre asfaltul lăsat la intersecția cu strada Morii sau la cea cu strada Dealul Spirii, spre exemplu, nu se pomenește nimic.

Gura de canal aflată la intersecția cu strada Victor Papillian și semnalizată cu o baliză susținută de niște pietre așteaptă să fie reparată de mai bine de două săptămâni (FOTO: Claudiu Tudor)
Gura de canal aflată la intersecția cu strada Victor Papillian și semnalizată cu o baliză susținută de niște pietre așteaptă să fie reparată de mai bine de două săptămâni (FOTO: Claudiu Tudor)

ADR SV Oltenia, care a ținut să precizeze că „nu a fost parte semnatară a procesului-verbal de recepție la terminarea lucrărilor, întrucât nu face parte din Comisia de recepție“, a mai adăugat că au demarat lucrările și pentru „refacerea zonei verzi, curățarea stratului de sol și pregătirea acestuia pentru însămânțare“. În acest caz însă, lucrarea este departe de a se finaliza. Spațiul dintre sensurile de mers este în continuare plin de buruieni, angajații RAADPFL reușind să curățe până luni doar o parte din spațiul situat între carosabil și pista de biciclete. Ieri, s-a intrat din nou pe Râului pentru curățarea spațiului verde, angajații RAADPFL tăind buruienile de pe spațiul din mijloc, pe un sector cuprins între intersecția cu strada Tabaci și intersecția cu strada Bucovăț.

Ieri au fost tăiate buruienile de pe o parte din spațiul care separă sensurile de mers (Foto: Bogdan Grosu)
Ieri au fost tăiate buruienile de pe o parte din spațiul care separă sensurile de mers (Foto: Bogdan Grosu)

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS