Chiar dacă normativele în vigoare menționează clar că aşternerea mixturilor asfaltice se face la temperaturi de minimum 10 grade și doar pe o suprafață uscată și că lucrările trebuie întrerupte pe vânt puternic sau ploaie, la Craiova nu pare să se țină cont de lege. În ciuda vremii nefavorabile din această perioadă, asfaltatorii lucrează în continuare. Mai mult, primarul Craiovei a anunțat recent, pe o rețea de socializare, că programul de asfaltări va continua în forță și că pentru următoarele două luni va fi alocată în acest sens suma de zece milioane de lei (peste două milioane de euro). Va rezista însă asfaltul turnat în aceste condiții sau banii sunt ca și aruncați pe fereastră, chiar înainte de alegerile parlamentare de la începutul lunii decembrie?
Craiovenii s-ar putea trezi în perioada următoare cu un val de asfaltări în tot orașul. Situația nu ar fi rea, la prima vedere. Dimpotrivă, mai ales că sunt încă multe străzi, trotuare, alei și parcări în Craiova care ar trebui modernizate, iar angajații firmei care a câștigat licitația pentru astfel de lucrări sunt împărțiți prin mai multe cartiere din municipiu. Problema este însă starea vremii. Luna octombrie a venit deja cu ploi, vânt și temperaturi tot mai scăzute, iar situația nu pare să se schimbe în bine în viitor, având în vedere că ne îndreptăm spre finalul toamnei.
Informațiile oferite de Administrația Națională de Meteorologie confirmă acest aspect. În prognoza din Oltenia pentru perioada 10 – 23 octombrie, publicată pe site-ul instituției, se vorbește de „o vreme rece pe parcursul întregului interval de prognoză, chiar deosebit de rece în prima săptămână, când abaterile negative față de mediile climatologice vor fi de peste 5 grade“. „Regimul termic nocturn va avea variații semnificative în prima săptămână, cu valori cuprinse, în medie, între 5 și 9 grade Celsius, cele mai ridicate minime urmând să se înregistreze în jurul datei de 12 octombrie. Apoi, până la sfârșitul intervalului de referință, media regională a temperaturilor minime va fi de 5 – 6 grade. Probabilitatea de ploaie va fi ridicată în fiecare zi, dar precipitațiile se vor semnala pe arii extinse în zilele de 11 și 12 octombrie, când se vor înregistra cantități de apă însemnate, precum și în intervalul 14 – 18 octombrie“, se mai menționează în prognoza întocmită de Administrația Națională de Meteorologie. În aceste condiții, cât de indicate sunt lucrările de asfaltare? Normativele în vigoare privind „mixturile asfaltice executate la cald și condițiile tehnice privind proiectarea, prepararea și punerea în operă“ sunt stricte și interzic asfaltarea pe ploaie sau sub anumite temperaturi, însă ele nu par să fie respectate la Craiova.
Parcare din Craiovița Nouă, asfaltată pe ploaie
Un cititor GdS ne-a sesizat săptămâna trecută (7 octombrie) în legătură cu modul în care se asfalta o parcare din cartierul Craiovița Nouă. Deși afară ploua, iar pe jos era ud, muncitorii de la Delta ACM turnau de zor asfalt. Normativul privind mixturile asfaltice executate la cald și condițiile tehnice privind proiectarea, prepararea și punerea în operă, indicativ AND 605, menționează la Secțiunea 3 – „Aşternerea mixturii asfaltice“, faptul că „aşternerea mixturilor asfaltice se face la temperaturi ale stratului suport de minimum 10 grade Celsius, pe o suprafaţă uscată“ (art.79). „În cazul mixturilor asfaltice cu bitum modificat cu polimeri, aşternerea mixturilor asfaltice se va face la temperaturi ale stratului suport de minimum 15 grade Celsius, pe o suprafaţă uscată. Lucrările se întrerup pe vânt puternic sau ploaie şi se reiau numai după uscarea stratului suport“, se mai precizează la Secțiunea 3, art. 80 și art. 81.
După cum se observă, asfaltatorii din Bănie par să aibă propriile reguli, altele decât cele din normative. Și când se lucrează la pregătirea stratului suport înainte de punerea în operă a mixturii asfaltice, normativul în vigoare spune că „înainte de aşternerea mixturii, stratul suport trebuie bine curăţat, iar dacă este cazul se remediază şi se reprofilează“. De asemenea, „materialele neaderente, praful şi orice poate afecta legătura între stratul suport şi stratul nou executat trebuie îndepărtat“. Cât de mult respectă asfaltatorii asemenea reguli, se poate observa din imaginile surprinse în parcarea din Craiovița Nouă. Cât va dura asfaltul turnat în astfel de condiții rămâne de văzut.
Milioanele de lei promise acum pentru asfaltări, aruncate pe fereastră?
Situația din Craiovița Nouă s-ar putea repeta în perioada următoare și în alte cartiere din oraș. Echipe de muncitori care se ocupă de reabilitarea străzilor din Bănie se află în prezent prin Brazda lui Novac, 1 Mai, Craiovița Nouă, zona centrală sau zona Parcului Pușkin. Și nu ar fi exclus să dea dovadă de exces de zel și să treacă la asfaltări, fără a ține cont de vreme. Mai ales că primarul Craiovei, Lia Olguța Vasilescu, a anunțat zilele trecute, pe o rețea de socializare, că programul de asfaltări va continua în forță în următoarele două luni, înaintând și o sumă consistentă pentru acest lucru: zece milioane de lei (peste două milioane de euro). „Continuăm în forță programul de asfaltari. Pentru următoarele două luni este alocată suma de 10 milioane de lei. Sperăm să țină și vremea cu noi“, a scris Olguța Vasilescu pe contul său de Facebook, unde a postat și câteva imagini cu lucrări aflate în derulare pe străzi din Craiovița Nouă, Brazda lui Novac sau din jurul Parcului Pușkin.
Cât va ține vremea cu municipalitatea, vom vedea în perioada următoare. La fel și dacă asfaltatorii vor ține cont de regulile impuse de lege sau vor da înainte cu lucrările, indiferent de condițiile meteo, pentru a pune mâna pe banii promiși de primărie. Vor rezista sau nu lucrările făcute în această perioadă? Se vor trezi craiovenii cu asfaltări de mântuială, așa cum s-a mai întâmplat în unele cazuri sesizate, de altfel, de cetățeni și relatate de GdS. Dacă „asfaltările în forță“ se vor derula indiferent de vreme, atunci banii despre care vorbește primăria ar fi ca și aruncați pe fereastră. Mai ales că peste astfel de drumuri asfaltate fără a se ține seama de normative va trece și iarna, iar primăvara, după acțiunile de deszăpezire, nu se știe cum se vor prezenta. Dar cum „asfaltările în forță“ promise în următoarele două luni s-ar încheia chiar înainte de alegerile parlamentare (programate pe 11 decembrie), strategia aleasă de primărie ar putea avea și alte conotații decât aceea pur civică.
Când se poate asfalta pe ploaie
Există și situații în care, în ciuda normativelor privind mixturile asfaltice executate la cald, este permisă asfaltarea în orice condiții (ploaie sau temperaturi sub 10 grade), însă asta ține doar de siguranța circulației. „Chiar dacă normativele sunt clare, există și situații în care ele pot fi încălcate, dar numai atunci când este vorba de o lucrare urgentă, care ar ține de siguranța circulației. Adică dacă este o groapă în carosabil care trebuie urgent plombată pentru a nu pune în pericol participanții la trafic, lucrările se pot face indiferent de vreme. Dar aici este vorba de o lucrare provizorie, pe care trebuie să o monitorizezi în timp, iar apoi să o refaci așa cum trebuie, când vremea îți permite. Sigur că se poate turna asfalt și în afara condițiilor impunse de normative, adică pe ploaie, la temperaturi sub 10 grade sau chiar dacă stratul suport nu este uscat, însă calitatea acestor lucrări este îndoielnică“, a explicat, pentru GdS, un specialist în domeniu.