Ce au în comun Olguța Vasilescu, Traian Băsescu și Călin Popescu Tăriceanu? Partidele pe care le reprezintă – PSD, PMP și ALDE – profită de lacunele Legii electorale și își fac deja reclamă pe panourile din Craiova, cu mai bine de o lună înainte de începerea oficială a campaniei electorale, care durează 30 de zile. Coincidență sau nu, cele trei partide grupate, de exemplu, pe același panou de pe strada Calea București au un numitor comun: atacurile agresive și sistematice la adresa DNA din cauza faptului că procurorii au început urmărirea penală împotriva mai multor membri de vază de-ai lor.
A început campania electorală? O întrebare pe care și-o poate pune orice craiovean a cărui privire este agățată de mesajele PSD, PMP și ALDE cocoțate pe mai multe panouri publicitare din oraș. Nu, vine imediat răspunsul. Campania electorală începe abia pe la jumătatea lunii viitoare. Cele trei partide și-au postat, totuși, mesaje electorale, speculând faptul că legea reglementează doar ceea ce se întâmplă în perioada celor 30 de zile de campanie electorală. În rest, partidelor le este permis să se promoveze, dar trebuie să cheltuiască banii legal și să nu primească sponsorizări sau donații de la societăți comerciale ca până acum. Legea interzice partidelor să posteze mesaje electorale pe bannere sau panouri publicitare în timpul campaniei electorale și permite acest lucru doar pe panourile stabilite de fiecare primărie în parte. De asemenea, afișele au o înălțime de maximum 50 cm. În această situație, partidele au apelat la o șmecherie: cheltuiesc cea mai mare parte a fondurilor înainte de campania electorală, iar în timpul campaniei se rezumă la apariții tv, mitinguri și panouri oficiale de campanie. Potrivit normelor de aplicare a legii privind finanțarea partidelor politice și a campaniilor electorale, „partidele politice pot obține venituri și efectua cheltuieli numai în condițiile Legii nr. 334/2006“. De asemenea, „acceptarea de către partidele politice a donațiilor, împrumuturilor sau serviciilor prestate cu titlu gratuit, de la o autoritate ori instituție publică, de la o regie autonomă, de la o companie națională, societate reglementată de Legea nr. 31/1990 sau instituțiile de credit cu capital integral ori majoritar de stat, este interzisă (…) În campania electorală, partidele politice, alianțele politice, organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale, alianțele electorale și candidații independenți pot achiziționa și utiliza numai următoarele tipuri de materiale de propagandă electorală: afișe electorale cu dimensiunile de cel mult 500 mm o latură și 350 mm cealaltă; afișe electorale prin care se convoacă o reuniune electorală, care vor avea 400 mm o latură și 250 mm cealaltă latură și vor fi amplasate în locurile speciale pentru afișaj; materiale de propagandă electorală audio sau video, difuzate de mass-media audiovizuale; publicitate în presa scrisă; materiale de propagandă electorală on-line; broșuri, pliante și materiale electorale din aceeași categorie“. Mesajele electorale existente deja în Craiova pe panourile publicitare sunt considerate materiale de propagandă electorală doar în campania electorală, tot din cauza unei prevederi a legii: „Este considerat material de propagandă electorală orice material scris, audio sau video, care îndeplinește următoarele condiții: a) se referă în mod direct la un candidat sau partid politic care participă la alegeri sau referendum, clar identificat; b) este utilizat în perioada campaniei electorale sau a campaniei pentru referendum, stabilită potrivit legilor privitoare la organizarea alegerilor; c) are obiectiv electoral și se adresează publicului larg; d) depășește limitele activității jurnalistice de informare a publicului“.
Între „ne este permis orice“ și „menage a trois“
Mesajele PSD și ALDE postate pe panourile din Craiova au o puternică tentă naționalistă și sunt îndreptate împotriva guvernului tehnocrat: „Craiova are nevoie de un guvern PSD“ și „Și eu îndrăznesc să cred în România“ sunt expresiile cu care PSD încearcă să-i agațe pe alegători. „Redăm România Românilor“, susține ALDE, în timp ce PMP crede că „Împreună mișcăm România“ și își trece și adresa de internet a partidului.
De ce ar avea nevoie cele trei partide de reclamă înainte de campania electorală? De unde vin banii? Dacă la prima întrebare GdS a primit răspunsuri de la reprezentanții politici ai filialelor doljene, la cea de-a doua răspunsul îl va afla Autoritatea Electorală Permanentă, care a precizat că va verifica legalitatea cheltuirii acestor bani. Managerul de campanie al ALDE Dolj, Gabriel Zamfir, a explicat că în precampanie le este permis orice. „Noi avem contracte cu firma New Age pentru panourile publicitare. Afișele vor fi până începe campania. În perioada de precampanie, avem dreptul să facem ce vrem noi: să purtăm veste, șepci inscripționate, să dăm pixuri sau brichete. În secunda în care a început campania, se interzice toată chestia asta. Și mai putem să mai punem niște afișe pe niște dimensiuni conform legii. În precampanie ne este permis orice“, a spus el.
Președintele PMP Dolj, Gheorghe Bică, a precizat că partidul a decis să se promoveze puțin pentru că nu este așa mare ca PNL și PSD: „Afișele sunt de două luni. Nu eram decât noi până acum (pe panoul de pe Calea București – n.r.), habar nu aveam că e și PSD. Probabil că le-au pus ulterior. Închiriază și ei la fel ca noi. Până în campanie poți să faci orice, după ce începe, nu mai poți să faci nimic decât afișe, pliante, televiziuni. Afișe numai de anumite dimensiuni și pe panourile special destinate. Având în vedere că partidul nu e așa mare ca PNL și PSD, s-a luat măsura să se promoveze puțin“, a spus el. Președintele PSD Dolj, Claudiu Manda, a precizat că partidul are o strategie la nivel național și că mesaje precum cele din Craiova sunt în toată țara. Peneliștii au explicat că ei nu vor proceda precum celelalte partide pentru că nu vor să-i agreseze pe alegători.
„PNL nu va apela la panouri de publicitate stradală în precampanie. Consider că este o agresiune vizuală și informațională asupra alegătorilor, care sunt mai inteligenți decât cred unii dintre noi că sunt“, a spus președintele PNL Dolj, Nicolae Giugea. Întrebat ce părere are despre faptul că PSD, PMP și ALDE se înghesuie pe același panou, situat pe cea mai importantă arteră de circulație din Craiova, Giugea a spus scurt: „Se pare că este un menaj a trois. Eu le urez căsnicie fericită!“.
Reprezentantul firmei de publicitate New Age Advertising, Laurențiu Popescu, a declarat că partidele au plătit pentru spațiul închiriat pe panourile de publicitate. „În campania electorală nu au voie. Până atunci au voie. PSD, ALDE și PMP, cu aceștia avem noi momentan contract până la începutul campaniei electorale“, a spus Laurențiu Popescu, de la New Age Advertising. Întrebat cum au apărut cele trei partide pe același panou de pe Calea București, Popescu a spus că a fost alegerea partidelor. „Și când sunt Orange și Telekom sau Orange și Vodafone este același lucru. Și-au ales din locațiile care erau disponibile“, a concluzionat el.
Șmecheria financiară a partidelor, sub controlul AEP
Cele trei partide va trebui să justifice în fața Autorității Electorale Permanente (AEP) cheltuielile din precampanie. Potrivit legii, „controlul respectării dispozițiilor legale privind finanțarea activității curente a partidelor politice și a alianțelor politice se realizează de către AEP prin intermediul controlorilor, cu sprijinul celorlalte compartimente de specialitate, din oficiu sau la sesizarea persoanelor interesate, potrivit legii“. Reprezentanții Autorității au explicat pentru GdS că, deși publicitatea preelectorală nu intră sub incidența legii electorale, partidele trebuie să explice cum au cheltuit banii. „Publicitatea preelectorală stradală este guvernată de Legea publicității stradale, și pentru aceasta este nevoie de aprobarea autorității locale. Această publicitate nu are legătură cu legislația electorală decât dintr-un singur considerent, cel al legalității surselor de finanțare. Noi vom controla și vom cere partidelor documentele care să justifice cheltuielile pentru acest tip de publicitate, pentru că, potrivit legii, AEP contolează finanțarea partidelor și a campaniilor. Noi nu putem să cerem socoteală decât pentru sumele cheltuite pentru acest tip de publicitate, dacă ele sunt legale sau nu“, au spus reprezentanții AEP.