SC Salubritate Craiova SRL, firmă deținută majoritar de primărie, a explicat, într-un răspuns trimis la solicitarea GdS, de ce a decis să nu participe la licitația organizată de ADI Ecodolj pentru desemnarea operatorului care va colecta și transporta gunoaiele din județul Dolj în cadrul Masterplanului de Deșeuri. Salubritatea motivează că nu avea capacitatea tehnică și financiară pentru a respecta cerințele din caietul de sarcini și că încercările sale de a se asocia cu alte firme de profil au eșuat. Soarta angajaților de la Salubritate atârnă acum de un fir de păr.
GdS a scris acum câteva zile despre surpriza de proporții care a apărut la megalicitația de 90 de milioane de euro pentru desemnarea firmei care va colecta și transporta gunoiul din Dolj. Organizatoarea licitației, ADI Ecodolj, structură formată din cele 111 localități din județ și din Consiliul Județean Dolj, a publicat în Sistemul Electronic de Achiziții Publice lista participanților la licitație. O singură asociere de firme, formată din societăți aparținând grupului Iridex controlat de fostul senator Cornel Pascu, s-a arătat interesată de contract și a depus ofertă. Pascu a avut legături de afaceri cu Dan Voiculescu, condamnat la închisoare, și cu Sebastian Ghiță, urmărit penal în mai multe dosare instrumentate de DNA. Faptul că Salubritatea din Craiova a renunţat să depună ofertă a fost cu atât mai surprinzător cu cât într-un raport de activitate din acest an conducerea spunea că soarta firmei depinde de participarea și, eventual, câștigarea licitației. Un alt motiv care a alimentat surpriza a fost faptul că firma a contestat caietul de sarcini și a reușit modificarea lui parțială, iar prin neparticipare, Salubritatea va pierde contractul pe care îl are acum cu ADI Salubris prin care colectează și transportă gunoiul din Craiova și mai multe comune din județ, contract pe care îl va prelua firma câștigătoare a licitației. Pierderea contractului va bulversa finanțele Salubrității, care va rămâne doar cu activitatea de dezinsecție și deratizare, măturat stradal, ecarisaj și deszăpezire. Acest lucru va duce la o diminuare cu cel puțin 60% a veniturilor, implicit la concedieri în rândul celor aproximativ 690 de angajați. GdS a solicitat Salubrității un punct de vedere pe data de 12 octombrie. După o săptămână, firma explică motivele care au stat la baza neparticipării la licitație.
Incompatibilă cu cerințele
Salubritate Craiova își începe pledoaria spunând că a încercat să se adapteze din timp, după ce a constatat că nu face față cerințelor din caietul de sarcini. „În cursul anului 2015, SC Salubritate Craiova SRL a făcut numeroase demersuri pentru a putea participa la procedura de concesiune pentru atribuirea contractului de concesiune „Delegarea prin concesionare a gestiunii unor activități componente ale serviciului de salubrizare, respectiv colectarea și transportul deșeurilor municipale și a altor fluxuri de deșeuri în județul Dolj, precum și operarea stației de sortare și transfer Goicea“. În urma analizării caietului de sarcini și a fișei de date, s-a constatat că societatea nu poate depune o ofertă care să respecte condițiile minimale solicitate, referitoare la capacitatea economică și financiară, la capacitatea tehnică și/sau profesională și necesarul de investiții. Cele mai importante dintre acestea sunt: o cifră de afaceri medie globală pe ultimii trei ani (2012-2014) cel puțin egală cu 85 de milioane de lei; parc auto suplimentar, în vederea asigurării capacității de colectare și transport al deșeurilor pentru prestarea acestei activități în cazul utilizatorilor care locuiesc în zonele rurale, în zonele urbane de case, precum și de la persoane juridice, dotat cu autogunoiere de colectare și transport deșeuri echipate cu motoare Euro 5, cu un rulaj de maximum 5.000 km și maximum 50 de ore de funcționare a suprastructurii. Deși, în urma contestației depuse de societatea noastră, standardul de emisii pentru motoarele autospecialelor a fost modificat la Euro 5, autovehiculele pentru colectarea și transportul deșeurilor aflate în dotarea SC Salubritate Craiova SRL nu îndeplinesc cerințele referitoare la rulaj și orele de funcționare a suprastructurii. Rulajul de 5.000 km impus este realizat, în funcție de numărul orelor de funcționare, în 60 până la 90 de zile, iar 50 de ore de funcționare a suprastructurii sunt realizate în cinci până la șapte zile. Prin urmare, singura posibilitate era ca SC Salubritate Craiova SRL să depună ofertă împreună cu o altă entitate autorizată“, spune firma.
Încercări eșuate de colaborare
Și atunci a început să caute aliați. „În acest sens, au fost trimise invitații, în vederea analizării posibilității de colaborare, către toți operatorii de salubrizare cu capital de stat din România și către operatori cu capital privat, iar SC Salubritate Craiova SRL și-a exprimat public intenția de colaborare în ziarul național cu cel mai mare tiraj din România“. Ziarul respectiv este Evenimentul Zilei, iar din răspuns nu reiese dacă Salubritatea și-a făcut publică intenția și în ziare cu profil economic sau la Camerele de Comerț din țară. „În paralel, în vederea îmbunătățirii șanselor de participare la procedură, SC Salubritate Craiova SRL a contestat o serie de prevederi ale documentației de atribuire. Din păcate, nici o încercare de colaborare nu s-a concretizat în vederea depunerii unei oferte comune, din motive neimputabile vreunei părți. Prin urmare, SC Salubritate Craiova SRL nu a putut depune o ofertă admisibilă în cadrul acestei proceduri“, a explicat firma în răspunsul trimis GdS. Jurnaliștii au aflat că firma cu care Salubritatea a fost în negocieri avansatea este Brai Cata din Brăila, iar din discuțiile purtate cu surse apropiate firmei reiese că unul dintre motivele pentru care nu s-a concretizat colaborarea a fost cerința imposibil de îndeplinit de autofinanțare a activității pe o perioadă de șase luni. „Am discutat cu Salubritate, am analizat cerințele din caietul de sarcini și ne-am dat seama că nu putem să asigurăm finanțarea proiectului din banii noștri pe o perioadă de șase luni. La acest lucru s-a adăugat incertitudinea încasărilor după această perioadă. Știu, cu toții ne-am așteptat ca la această licitație să vină multe firme puternice, unele cu acționariat străin, dar uite că a venit doar una“, au explicat sursele.
Salubritatea rămâne să dea la mătură
Cum vede Salubritatea viitorul său după ce va fi atribuit contractul de 90 de milioane de euro? Nici în roz, nici în negru, chiar dacă se află pe marginea prăpastiei. „Ulterior atribuirii contractului de delegare a gestiunii, SC Salubritate Craiova SRL va continua să presteze activitățile ce i-au fost delegate prin Contractul de delegare a gestiunii pentru unele activități ale serviciului de salubrizare nr. 1/2013, până la data implementării efective a proiectului «Sistem Integrat de Management al Deșeurilor în județul Dolj». Având în vedere prevederile Legii serviciilor comunitare de utilități publice nr. 51/2006, cu modificările și completările ulterioare, care stipulează faptul că gestiunea activității de colectare și transport deșeuri se deleagă unui singur operator, la data implementării efective a proiectului sus-menționat SC Salubritate Craiova SRL nu va mai putea presta această activitate în județul Dolj. Societatea noastră va continua să presteze însă celelalte activități ce i-au fost delegate prin contractul menționat anterior: măturatul, spălatul, stropirea și întreținerea căilor publice; curățarea și transportul zăpezii de pe căile publice și menținerea acestora în funcțiune pe timp de polei sau îngheț; dezinfecția, dezinsecția și deratizarea; acestor activități li se adaugă cea referitoare la gestionarea câinilor fără stăpân, delegată prin Contractul de delegare a serviciului de ecarisaj nr. 199265/2011“, spune Salubritatea.