Străzi pe care se lasă asfaltul, guri de canal care se înfundă frecvent, drumuri, parcări și gospodării inundate la fiecare ploaie mai serioasă, avarii din ce în ce mai dese la rețeaua de apă și canalizare, care duc implicit la spargerea străzilor, guri de canal astupate de constructori sau neridicate la cotă sunt lucruri devenite obișnuite în Craiova. GdS a relatat de-a lungul timpului despre multe dintre aceste probleme, pornind și de la sesizări primite de la cititori și încercând să găsească o explicație. Pentru a lămuri de ce străzile din Bănie se confruntă frecvent cu astfel de situații, am solicitat părerea unui reprezentant al Companiei de Apă Oltenia (CAO), cea care, de cele mai multe ori, s-a aflat în mijlocul evenimentelor. Cine ar fi de vină pentru problemele mai sus menționate? Constructorii, modul cum se fac reparațiile după avarii și ploaia din 13 iunie, potrivit oficialului CAO.
Rețeaua publică de apă și canalizare din Bănie a dat mari bătăi de cap operatorului care o administrează, Compania de Apă Oltenia intervenind frecvent în acest an pentru a remedia diverse avarii, care au dus, implicit, și la spargerea străzilor din oraș. GdS a prezentat în câteva rânduri și ce s-a întâmplat cu străzile după avarii, ridicând problema asfaltului care nu mai putea fi adus la starea inițială. Specialiștii în reabilitarea și repararea străzilor contactați au tot explicat faptul că, de cele mai multe ori, în graba lor de a repara strada, constructorii nu țin cont de toate etapele, iar asfaltul nu rezistă. „Este însă destul de greu ca asfaltul, odată spart, să arate ulterior la fel. Astfel de lucrări trebuie urmărite în timp și intervenit când asfaltul se lasă“, era părerea specialistului în domeniu.
Compania de Apă, cea care sparge strada și face compactarea straturilor, mai puțin ultima tasare înainte de turnarea stratului de asfalt, dă dreptate specialistului și suține că angajații săi chiar așa procedează. „Ultima compactare și așternerea mixturii asfaltice o face firma cu care avem contract, dar restul compactărilor le facem noi. Am citit și noi articolele în care explicați cum trebuie făcută tasarea straturilor, să știți că noi chiar așa procedăm. Dar orice compactare ai face, nu știi cum se va comporta ulterior și trebuie să revii asupra ei, pentru că nu se face bine dintr-o dată“, a explicat reprezentantul CAO.
Un exemplu de avarie în urma căreia asfaltul s-a surpat din nou este cea de pe strada Dr. Mihail Cănciulescu, din cartierul 1 Mai. Aici, Compania a intervenit recent pentru refacerea asfaltului, chiar în aceeași zi în care GdS prezentase situația străzii. Dacă ar ține cont de procedurile privind urmărirea în timp a locurilor unde s-au produs avarii, atunci CAO ar trebui să monitorizeze și străzile Amaradia și Iancu Jianu, afectate, de asemenea, de avarii. Iar pe strada Iancu Jianu asfaltul a început să se lase în partea dinspre bordură. „La avaria de pe Iancu Jianu s-a intervenit mai întâi cu o cameră, pentru că nu se știa unde s-a produs fisura. Până la urmă s-a depistat, era mai departe decât în locul unde se surpase asfaltul și a trebuit să spargem strada ca să intervenim“, a menționat oficialul CAO.
Acesta a amintit și de problema asfaltului lăsat de pe strada Popoveni, care, de asemenea, a fost remediată, chiar dacă intervenția s-a făcut cu întârziere: „Asfaltul din dreptul oficiului poștal a fost reparat. Se lăsase foarte rău, este adevărat, dar acolo a fost o problemă pe canalizarea veche, care nu mai era funcțională“. Asfaltul s-a lăsat și pe strada Sărarilor sau pe strada Petre Ispirescu, tot în urma unor avarii, dar aici nu s-a intervenit încă pentru o nouă reparație.
Deși specialiștii susțin că, pentru o cât mai bună reparație a străzii, trebuie făcută o decopertare pe o suprafață mai mare, Compania de Apă susține că nu poate face tot timpul acest lucru, pentru că asta ar însemna să oprească circulația. „Când intervii la canalizare, de exemplu unde trebuie să cobori la adâncime mare, rețeaua fiind la cinci-șase metri sub nivelul străzii, nu poți să faci o groapă prea mare în diametru, pentru că nu poți să blochezi total circulația. O reparație poate dura și o zi întreagă și nu poți să ții circulația oprită, mai ales dacă este vorba de o stradă cu trafic intens“, a explicat reprezentantul Companiei.
Ploaia din 13 iunie ar fi dat peste cap canalizarea orașului
Cauza principală a avariilor repetate din ultima perioadă ar fi, în opinia oficialilor Companiei de Apă, ploaia torențială care a avut loc pe 13 iunie, când preț de câteva ore Craiova s-a aflat pur și simplu sub apă din cauza debitului mare de precipitații. „O ploaie torențială cum a fost cea din 13 iunie se poate produce o dată la zece ani. Dar a avut multe urmări. Și încă mai are, pentru că de atunci tot apar avarii. Iar anul acesta parcă au fost mai multe ca niciodată. Plouă o dată, dar avariile nu apar chiar în momentul acela, ci pe parcurs. Nu știi unde este o avarie decât atunci când apa fie iese din asfalt, fie se lasă asfaltul. Și nici nu o poți preveni. Doar intervii. La o ploaie abundentă, apa vine cu presiune mare și se sparge canalizarea. Așa s-a întâmplat și în iunie. Dar poate să curgă și pe la îmbinări, pe la coturi, pe la racorduri, și să se lase ulterior asfaltul“, a afirmat oficialul CAO.
Strada Tecuci s-a fisurat imediat după ploaia din 13 iunie, pentru că apa a refulat şi a spart conducta de canalizare. Dar urmările s-au văzut ulterior și pe alte străzi, cum ar fi una dintre bretelele pasajului suprateran. „Și acolo a crăpat o conductă nouă, nu mai putem spune că erau țevile vechi. Când s-a construit pasajul, în 2011, s-au mutat conductele și au fost schimbate. Lucrarea era încă în garanție, așa că asfaltul de la Unirea a fost reparat de firma care a făcut pasajul, nu de noi. Și erau conducte noi“, a specificat reprezentantul Companiei de Apă. Acesta a mai ținut să precizeze că o avarie poate apărea și la conductele care nu țin de CAO, pentru că apa se infiltrează și în țevile Termoficării sau în cele care adăpostesc cablurile de telefonie: „Canalizarea orașului este pe mijlocul străzii și la cea mai mare adâncime, cinci-șase metri. Apoi vine rețeaua de apă potabilă a orașului, rețeaua de telefonie, cea de termoficare, fiecare cu țevile lor. Iar o avarie poate să vină și de la acestea din urmă, pentru că apa se scurge și prin ele“.
CAO, în război cu unii constructori
O vină pentru modul în care se comportă străzile din Craiova după avarii sau ploi o au însă și constructorii care repară sau reabilitează drumurile din oraș. O spun și cei de la Compania de Apă, care recunosc că uneori se văd nevoiți să-i urecheze pe constructorii care reabilitează străzile și mai astupă din gurile de canal, le obturează sau nu le mai ridică la cotă. GdS a prezentat în ultima vreme o serie de sesizări cu străzi și parcări inundate din cauza problemelor ivite la gurile de canal. Chiar dacă una dintre cauzele inundațiilor o reprezenta înfundarea geigerelor, CAO se disculpă susținând că are „un program săptămânal de curățare și întreținere a gurilor de scurgere a apei“. „Noi facem în fiecare săptămână acțiuni de întreținere a canalizării, de control, dar sunt zeci de kilometri de canalizare, nu poți să te ocupi de toată. Trebuie să se implice și cei care fac curățenie, mai ales acum, toamna, când cad frunzele și apa le duce spre canal“, spun oficialii CAO. GdS a prezentat pe 21 septembrie o parcare din cartierul 1 Mai inundată din cauză că singura gură de scurgere a apei se înfundase. De altfel, multe străzi din Craiova se confruntă cu astfel de probleme după ploi, multe transformându-se în lacuri de acumulare. Un exemplu ar fi și strada Elie Georgescu (zona Frigorifer), unde apa băltește după fiecare ploaie. Aici nu există însă o gură de scurgere a apei și, potrivit CAO, nici nu se poate face: „Am încercat, dar nu există această posibilitate. Apa va fi mereu acolo după ploaie, din păcate“.
CAO se disculpă legat de canalele înfundate, în schimb dă vina pe unii constructori pentru blocarea sau obturarea gurilor de scurgere în timpul lucrărilor de pe străzi și pentru faptul că uită, de multe ori, să ridice la cotă gurile de canal. „Există, cu adevărat, o problemă cu această ridicare la cotă a gurilor de canal. Sunt multe pe care constructorii uită să le mai ridice, deși le au trecute în devizul de plată și primesc bani pentru asta. Unele le depistăm noi și anunțăm primăria, la altele chiar noi spargem strada, punem o baliză și apoi îi chemăm să repare. Tehnologia este, într-adevăr, să toarne asfaltul și apoi să vină și să spargă în jurul gurilor de canal pentru a pune placa, dar asta ar trebui să facă în cel mult câteva zile. Or, în unele cazuri, trece și un an până se întorc să repare“, au spus oficialii Companiei de Apă. Exemplele prezentate la vremea respectivă de GdS, pe străzi precum Făgăraș, Ștefan cel Mare, Împăratul Traian, Ion Cantacuzino, Constantin Severeanu sau Bariera Vâlcii, sunt elocvente în acest sens.
Ca un făcut, Compania s-a văzut nevoită să intervină și pe bulevardul Nicolae Romanescu, după ce acesta a fost reabilitat. Asta pentru că nivelul ridicat al străzii, după modernizare, a făcut ca, la prima ploaie, apa să se scurgă de pe bulevard pe Aleea Romanescu și să-i inunde pe localnici. Așa că a spart drumul și a făcut o gură de scurgere a apei. „După reabilitare s-a ridicat prea mult asfaltul și au fost inundate locuințele. Înainte nu se întâmplase așa ceva, de aceea nu cred că constructorul putea să prevadă asta. Am intervenit ulterior și am făcut o gură de scurgere. Aleea este sub nivelul bulevardului, dar cred că scurgerea va face față și nu vor mai fi inundații aici“, a explicat reprezentantul CAO.
Nu există canalizare pluvială pe strada Homer
GdS a relatat în vară și despre problema craiovenilor care locuiesc pe strada Homer din cartierul Romanești. Unii localnici se trezeau cu apa în curți și case după fiecare ploaie și dădeau vina pe canalizarea care nu face față. Legat de acest aspect, primăria a precizat că pe stradă s-a așternut piatră spartă și amestec optimal, iar problema cu canalizarea ține de Compania de Apă. Aceasta din urmă a precizat însă că „pe strada Homer nu avem în administrare rețea publică de canalizare pluvială“, pentru că drumul nu era prevăzut cu așa ceva. „Pe strada Homer este doar canalizare menajeră, cu cămine cu apometre și cămine de proprietate. Nu există canalizare pluvială. S-au făcut câteva guri de scurgere a apei, însă doar în zona unde se inundau cel mai des gospodăriile, din cauza acelei bălți de pe stradă. Astfel, o parte din apă este preluată și nu mai ajunge în curți, ci în stația de pompare din Romanești. Atât s-a putut face“, a adăugat reprezentantul CAO.
O intervenție similară a avut Compania de Apă și pe strada Fermierului, drum afectat, de asemenea, serios după fiecare ploaie. CAO susține că a introdus aici un kilometru de canalizare pluvială (strada are și canalizare menajeră), tocmai pentru ca apa să nu mai băltească pe drum sau să intre în curți. „Înainte era mult mai rău, atât pe strada Fermierului, cât și pe o porțiune de pe strada Brestei. Acum apa se mai scurge grație acestei canalizări pluviale. Oricum, străzile de pământ din Craiova mai fac față la ploi, pentru că apa se scurge în pământ, dar cele asfaltate… Apa de pe asfalt nu are unde să se ducă, mai ales dacă nu sunt guri de scurgere suficiente sau dacă au fost astupate de constructori, și rămâne pe stradă“, a conchis oficialul Companiei de Apă Oltenia.