Filarmonica „Oltenia“ din Craiova stă pe un butoi cu pulbere, gata să explodeze în orice moment. Tensiunea acumulată în ultimii ani a atins cote maxime, pe fondul conflictului dintre managerul Vlad Drăgulescu și directorul artistic Mihai Ungureanu. În ediția de astăzi, GdS continuă seria dezvăluirilor din culisele instituțiilor de cultură craiovene. Pe măsură ce probele se strâng, ies la iveală detalii incredibile despre modul în care funcționează aceste instituții.
Conflictul dintre Vlad Drăgulescu şi Mihai Ungureanu este de acum de notorietate. Mai mult, ciocnirile pe care cei doi le-au avut în ultimul an s-au soldat până acum cu mai multe dosare în justiție. Pentru început, haideți să vedem care este raportul de forțe. Vlad Drăgulescu este șeful. El a fost numit manager al Filarmonicii „Oltenia“ în 27 decembrie 2012 și a primit fără concurs un nou mandat de cinci ani în 30 decembrie 2015, deși nu are studii de specialitate în muzică, așa cum cere legea. Este actor. Mihai Ungureanu este directorul artistic al Filarmonicii „Oltenia“. Din punct de vedere administrativ, este subordonatul managerului. M. Ungureanu este însă un pianist de excepție, recunoscut internațional, absolvent al Academiei de Muzică din București, omul de specialitate care coordonează din punct de vedere artistic Filarmonica „Oltenia“. În 2015, avea în subordine corul, orchestra și Biroul de Coordonare Artistică (BCA). De asemenea, prezida consiliile artistice de la cor și orchestră. Să vedem însă ce s-a întâmplat în ultimul an, în contextul relației tensionate manager – director artistic.
În primul rând, managerul Vlad Drăgulescu l-a eliminat pe Mihai Ungureanu din consiliile artistice (Decizia nr. 117/25 noiembrie 2015), iar în locul său a numit un subaltern al acestuia, Radu Jianu – șeful BCA. Ungureanu și-a luat avocat (Sorin Stănciulescu), a atacat decizia în justiție și la prima instanță a reșit s-o anuleze (Tribunalul Dolj – sentința nr. 2705/9 septembrie 2016). Concret, judecătorii spun că decizia nu este motivată, prin urmare nu se poate verifica dacă era oportună. „Indicarea unor aspecte generice, fără existența unor argumente concrete (…) conduce la concluzia exercitării prerogativelor funcției discreționar, neputându-se efectua verificări, dacă decizia se impunea la momentul emiterii acesteia“, scrie în sentința judecătorilor. Cu alte cuvinte, șeful Drăgulescu l-a înlocuit fără explicații din funcție pe subalternul Ungureanu, iar judecătorii au considerat că nu este legal.
O reorganizare cel puțin bizară
A doua lovitură încercată de Vlad Drăgulescu a fost desființarea postului de director artistic, deținut de Mihai Ungureanu. Strategia implica o reorganizare bizară, descrisă într-o notă de fundamentare prezentată în ședința Consiliului Administrativ (CA) al Filarmonicii „Oltenia“ (5 august 2016). Motivând că atribuțiile directorului artistic se suprapun cu cele ale BCA, managerul propunea „transformarea BCA în serviciu și desființarea postului de director artistic, ca titulatură și atribuții“. Postul „se transformă în artist intrumentist-violoncel, în cadrul secției orchestră“. Așadar, postul lui M. Ungureanu se transforma în „artist instrumentist-violoncel“, în condițiile în care acesta este de formație „solist concertist pian“. De asemenea, noul Serviciu de Coordonare Artistică (SCA) trecea în subordinea directă a managerului. Mai mult decât atât, secțiile de orchestră și cor erau plasate sub comanda acestui SCA, unde era încadrat și postul de „solist concertist pian“, în care îl identificăm pe Mihai Ungureanu! „În ceea ce privește situația persoanei ce ocupă funcția de director artistic, acesta nu își pierde calitatea de angajat al instituției noastre, fiind solist concertist, post deținut și în prezent“, scrie în controversata notă de fundamentare. Propunerea lui Vlad Drăgulescu nu a fost aprobată de CA.
O sancțiune cu acuzații de fals
Frecușul de la filarmonică a continuat cu un nou episod tensionat, atunci când maestrul M. Ungureanu a fost invitat să facă parte din juriul Concursului Internațional de Interpretare – Pian „Pro Piano România“ – ediția XX, în perioada 21-24 iunie 2016. Pentru a putea participa, el a solicitat patru zile libere. Cererea (nr. 1887/21 iunie 2016) viza recuperarea unor zile lucrate în plus. Omul a mers la eveniment, apoi a revenit la lucru. După vreo două luni, s-a trezit cu o nouă decizie a managerului Vlad Drăgulescu (nr. 173/26 august 2016), prin care a fost sancționat cu reducerea salariului de bază pe o durată de trei luni (august, septembrie, octombrie 2016) cu 10%, pe motiv că ar fi lipsit de la serviciu. Drăgulescu susține că Ungureanu nu ar fi avut dreptul la cele patru zile de recuperare (pentru că nu l-a văzut muncind în plus), prin urmare nu i-a aprobat cererea. Interesant este că V. Drăgulescu a încercat să înregistreze cererea depusă de M. Ungureanu în 21 iunie cu rezoluția „Nu se aprobă“ abia pe 30 august, la patru zile după ce deja-l sancționase pe directorul artistic (26 august). Managerul a fost dat de gol de câțiva angajați, care ar fi refuzat să antedateze documentul. Actul are pe el mențiunea „Primit azi, 30 august 2016, de către Albu Mihaela“, fiind semnat de Mihaela Albu – juristul filarmonicii, Nina Călugăru – șefa biroului de resurse umane și Denisa Delițoiu – economist. În aceste condiții, angajații se întreabă dacă sancțiunea administrată lui M. Ungureanu nu a fost cumva premeditată. Nu cumva V. Drăgulescu a așteptat ca M. Ungureanu să-și ia cele patru zile libere, apoi i-a refuzat cererea și l-a sancționat cu 10% din salariu? M. Ungureanu i-a făcut o plângere penală lui V. Drăgulescu pentru fals și uz de fals. El a contestat în justiție și sancțiunea, aducând în sprijinul său chiar raportul comisiei de disciplină a filarmonicii. Comisia a concluzionat (25 august 2016) că directorul artistic nu a lipsit de la serviciu și nu a încălcat nici o lege. Mai mult, raportul de cercetare prealabilă arată că cererea „neaprobată“ nu a fost pusă la dispoziția comisiei, iar pentru luna iunie 2016 M. Ungureanu a fost plătit normal (168 de ore), conform statului semnat chiar de manager. „Acest lucru certifică faptul că dl Ungureanu nu a avut vreo absență nemotivată de la serviciu. Rezoluția de neaprobare a cererii de recuperare a dlui Ungureanu ar fi trebuit dată cel târziu până la momentul întocmirii documentelor ce privesc efectuarea plății salariilor. Comisia de disciplină consideră că salariatul Ungureanu Mihai nu a încălcat prevederile Regulamentului Intern al instituției și nu a săvârșit vreo abatere disciplinară, ci a solicitat un drept legal“, se arată în raport. Cu toate acestea, V. Drăgulescu a scris pe document cu pixul că sancțiunea se aplică și a dispus sub semnătură reducerea salariului cu 10% pe trei luni.
Un memoriu tratat cu retur
Cum deciziile și sancțiunile managerului V. Drăgulescu veneau în valuri, directorul artistic M. Ungurenau a decis să se adreseze direct Consiliului Local (CL) Craiova. În consecință, el a înaintat un memoriu către CL (26 septembrie 2016), în care semnala toate cele descrise mai sus.
„În timp ce dumnealui lipsește aproape zilnic, își permite să mă sancționeze pe mine, hărțuindu-mă permanent, cu scopul declarat de a mă determina astfel să-mi dau demisia“, scrie M. Ungureanu. În loc să cerceteze aspectele semnalate, viceprimarul Adrian Cosman a returnat memoriul către Filarmonica „Oltenia“. Ulterior, V. Drăgulescu a analizat memoriul într-o ședință cu scântei, transformată ad-hoc într-un adevărat rechizitoriu la adresa directorului Ungureanu. Într-un discurs presărat cu aluzii și ironii, managerul Drăgulescu a reafirmat că vrea demisia directorului artistic și a spus, printre altele, că „abuzurile o să le constate cine trebuie să le constate“. Nu întâmplător memoriul fusese trimis către CL pe 26 septembrie, ci pentru că în 29 septembrie consiliul local a aprobat o nouă organigramă a Filarmonicii „Oltenia“. Potrivit acesteia (HCL nr. 116/29 septembrie 2016), BCA a trecut în subordinea managerului, iar directorul artistic a rămas doar cu orchestra și corul. Nu l-a ascultat nimeni pe M. Ungureanu, care atrăgea atenția că noua organigramă nu fusese în prealabil aprobată în CA-ul filarmonicii.
Un manager cu puteri absolute
Conform celor descrise mai sus, managerul V. Drăgulescu vrea să elimine din schema Filarmonicii „Oltenia“ funcția de director artistic, deținută de M. Ungureanu. Se pare că măsura era inclusă și în noul proiect depus (neevaluat conform legii) de V. Drăgulescu (30 decembrie 2015).
Acesta ar prevedea că „biroul de coordonare artistică va avea în subordine secția cor și secția orchestră, iar în componența biroului va intra directorul artistic“. Concluzionând, când măsurile vor fi duse până la capăt, managerul fără studii muzicale va conduce filarmonica din punct de vedere artistic, iar maestrul recunoscut internațional își va pierde postul. Evident, justiția va decide cine are dreptate, noi doar ne-am spus opinia pe baza probelor de care dispunem.
Am stat de vorbă și cu managerul V. Drăgulescu despre cele relatate. În urma unei discuții telefonice de circa o jumătate de oră, considerăm că opinia sa ar fi fost relevantă pentru cele argumentate mai sus. Managerul a spus însă că nu-și dă acordul pentru publicarea opiniei sale, ne-a atenționat că discuția este înregistrată și ne-a amenințat că ne dă în judecată dacă publicăm vreun cuvânt din cele discutate.