4.2 C
Craiova
miercuri, 13 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljModificarea peroanelor de tramvai, promisiune neonorată

Modificarea peroanelor de tramvai, promisiune neonorată

Primăria Craiova tergiversează lățirea peroanelor de tramvai, în detrimentul călătorilor care se înghesuie pe refugiile proiectate și construite greșit (FOTO: Claudiu Tudor)
Primăria Craiova tergiversează lățirea peroanelor de tramvai, în detrimentul călătorilor care se înghesuie pe refugiile proiectate și construite greșit (FOTO: Claudiu Tudor)

Primăria Craiova primea, în luna mai, o somație din partea ADR Sud-Vest Oltenia privind refacerea peroanelor de tramvai construite greșit pe Calea București, în cadrul proiectului european de reabilitare a străzii. După luni de discuții, municipalitatea anunța, în august, că va realiza un proiect privind modificarea lăţimii refugiilor pentru călători și amplasarea unor garduri de protecţie, dar până în prezent totul a rămas la stadiul de promisiune.

Refacerea peroanelor de tramvai construite pe Calea București la pachet cu modernizarea străzii (proiect cu fonduri europene finalizat în primăvară) tinde să se transforme într-o promisiune neonorată de către municipalitate. GdS constata la începutul lunii mai, când s-a redeschis circulația tramvaielor, că toate cele nouă peroane amenajate de la intersecţia cu bulevardul Carol I şi până la Pasajul Electroputere sunt mult mai înguste decât prevăd normativele (aveau 1,45 m, față de 1,80 m minimum), iar călătorii, în special copiii și bătrânii, se vedeau puși în dificultate atât la urcarea, cât și la coborârea din tramvai, din cauza distanței prea mari dintre peron și scara vagonului (cu circa 20 cm mai mare față de cea de la vechile refugii). Sesizarea GdS a fost confirmată la acea vreme și de Agenția de Dezvoltare Regională (ADR) Sud-Vest Oltenia, responsabila cu proiectele europene, care a și pus în vedere Primăriei Craiova „să remedieze în cel mai scurt timp neconformitățile și abaterile de la normativele tehnice constatate la peroanele de tramvai“.
O jumătate de an a trecut de la termenul de „cel mai scurt timp“ dat de ADR, dar autoritățile locale nu au făcut încă nimic concret pentru a-și repara greșeala. Au existat tot felul de discuții legate de modul în care ar trebui făcută această lucrare: în cadrul aceluiași proiect,
printr-un proiect nou, cu sau fără autorizație de construcție. Se venise și cu o soluție, o bordură prefabricată care să se lipească lângă cea existentă, exact în spațiul dintre limita peronului și placa de beton pe care este fixată linia de tramvai. După trei luni de bâlbâială administrativă, primăria a ajuns la concluzia că nu poate modifica lățimea peroanelor de tramvai fără a urma procedura legală (licitație pentru proiect și execuția lucrărilor). În tot acest timp, cei care au avut de suferit au fost craiovenii, care au continuat să se înghesuie pe peroanele înguste și să se chinuie la urcarea și coborârea din tramvai.

Încă trei luni, nici un pas înainte

Timpul a trecut, dar peroanele au rămas în același stadiu. Pe 19 iulie, ADR SV Oltenia solicita Primăriei Craiova „să transmită demersurile întreprinse în vederea îmbunătățirii accesului și siguranței călătorilor pe peroanele de tramvai, având în vedere semnalele din presă și aspectele constatate în cadrul vizitelor de monitorizare realizate de personalul ADR“ și chiar recomanda autorităților locale să aibă în vedere și montarea unor balustrade (garduri) cu rol de protecție a călătorilor aflați pe peroane. Un aspect omis de primărie în momentul în care s-a întocmit proiectul pentru reabilitarea străzii Calea București.
Răspunsul către ADR SV Oltenia venea pe 9 august. Primăria își însușea recomandările agenției responsabile cu proiectele europene și promitea că va da curs cerințelor acesteia. „Având în vedere ambele aspecte care vizează creşterea siguranţei călătorilor şi accesibilităţii în tramvaie – modificarea lăţimii, cât şi amplasarea unor garduri de protecţie a călătorilor aflaţi în staţiile de tramvaie, Primăria Craiova ne-a informat, prin adresa 8920/9.08.2016, că va realiza un proiect separat în cadrul căruia aceste intervenţii vor fi abordate simultan. Conform comunicării oficiale din partea primăriei, în perioada următoare instituția va întreprinde demersuri pentru bugetarea și contractarea în baza unei proceduri de achiziție publică a proiectării și execuției lucrărilor de modificare a lățimii peroanelor, precum și achiziția și montarea gardurilor de protecție a călătorilor din stațiile de tramvai“, era precizarea făcută în vară, de ADR S-V Oltenia, la solicitarea GdS.
Și ADR a rămas cu promisiunea, pentru că de atunci au mai trecut trei luni, iar municipalitatea nu a făcut nici un pas înainte pentru a rezolva problema peroanelor construite greșit. Nici vorbă de licitație, de proiect sau de desemnarea vreunei firme care să se ocupe de aceste lucrări. Asta, deși primăria susținea, la începutul lunii august, că până la sfârșitul anului „va fi finalizat inclusiv contractul de achiziție cu execuție lucrări“. Totul în detrimentul craiovenilor care folosesc frecvent tramvaiul și care se pot expune unui pericol, mai ales atunci când refugiile se supraaglomerează. Metrorex SA, autoritatea de transport subteran din București, a primit în februarie o amendă de 20.000 de lei de la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului, după ce o femeie a făcut plângere că s-a rănit după ce a călcat din greșeală în spațiul prea mare dintre vagon și peron. Primăria Craiova nu a avut parte de nici o plângere de acest gen până acum, dar dă dovadă de lipsă de respect față de cei care circulă cu tramvaiul, tergiversând rezolvarea unei probleme aparent simplă, care ține până la urmă de siguranţa călătorilor.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS