Multe străzi din Craiova, reabilitate mai demult sau mai de curând, mai mult sau mai puțin circulate, se înscriu pe lista arterelor de circulație pe care este indicat ca șoferii să le ocolească, decât să-și blesteme zilele făcând slalom printre gropile din asfalt. Printre acestea se numără și străzi importante, greu de evitat atunci când traversezi orașul.
Străzile Gheorghe Doja, Anul 1848, Siretului și A.I. Cuza se aseamănă cu suprafața Lunii din cauza gropilor care se ivesc din loc în loc și în care șoferii intră din plin, mai ales după lăsarea întunericului. Ele constituie un pericol pentru conducătorii auto, care își rup zilnic mașinile în astfel de capcane ivite în carosabil.
Pe strada Gheorghe Doja, încă de la intersecția cu bulevardul Știrbei Vodă își face apariția prima groapă, ca și când ar vrea să-i avertizeze pe participanții la trafic ce surprize neplăcute îi așteaptă. Cu cât înaintezi pe sensul de mers către strada Unirii, gropile și denivelările își fac apariția tot mai frecvent. Situația se agravează după intersecția cu strada Adrian Păunescu, de unde circulația se face în ambele sensuri, iar conducătorii auto nu prea au cum să ocolească gropile care se cască în asfalt, mai ales în jurul gurilor de canal. Aici covorul asfaltic s-a măcinat și în locul lui au apărut gropile. O vină au și operatorii locali de servicii (apă – canal, gaze sau telefonie), care după efectuarea unor intervenții au găsit de cuviință ca readucerea la starea inițială să se facă cu o simplă cârpeală a asfaltului. Apogeul situației dezastruoase de pe strada Gheorghe Doja este în apropierea intersecției cu strada Unirii, unde se deschide un crater cu un diametru de circa un metru, în care autoturismele se scufundă până la podea, atunci când intră în plin în ea. Acest lucru se întâmplă mai ales seara, când lumina slabă nu îi ajută pe șoferi să o observe la timp și nimeresc în craterul adânc de peste 50 de centimetri. Pericolul ar putea fi mult mai mare dacă ar ploua și aceasta ar fi acoperită cu apă, căci conducătorii auto nu au de unde să ghicească adâncimea ei și pericolul care îi pândește.
Gropi pe străzile din centru, gropi și în cartiere
O stradă centrală intens circulată este A.I. Cuza. Aici, chiar în fața Universității, pe sensul de mers spre Judecătorie, înainte de a ajunge la semafoare își face apariția „timid“ o groapă. Asfaltul este crăpat, se macină, și adâncitura din covorul asfaltic se lărgește de la o zi la alta. Nu este o stradă lăturalnică, pe care asfaltatorii care se ocupă de întreținerea și repararea străzilor din Craiova să o rateze. Cu toate acestea, groapa se cască în covorul asfaltic de o bună perioadă de timp și le face probleme participanților la trafic. Nu este un pericol mortal, dar este deranjant pentru șoferii care tranzitează locul cu pricina. Dacă gropile sunt nelipsite în buricul orașului, ce să mai vorbim de străzile din cartierele mărginașe sau cele din spatele blocurilor?!
Strada Anul 1848, pornind de la intersecția cu bulevardul Gheorghe Chițu spre strada General Dragalina, este impracticabilă, căci din patru în patru metri, la fiecare gură de canal, sunt gropi în care piciorul se afundă până deasupra gleznei. Circulația este cu atât mai dificilă cu cât strada este înclinată, iar conducătorii auto trebuie să evite pericolul de pe carosabil. Abia la ultima groapă, aflată în apropierea intersecției cu strada General Dragalina, asfaltatorii au decopertat pe o porțiune de câțiva metri pătrați și au așezat o baliză, lăsând resturile de mixtură asfaltică pe marginea drumului.
Strada Siretului e un dezastru
Străzile din cartierul Lascăr Catargiu sunt un adevărat dezastru, groapă lângă groapă, șanț lângă șanț, și, în plus, trotuarele sunt inexistente. De ani buni, aici nu s-a pus o lopată de asfalt, iar carosabilul este cârpit în fel și chip.
Nemulțumiți de starea drumului, localnicii au început să paveze aceste gropi într-un mod original, cu moloz. Așa au făcut și pe strada Siretului, considerată una dintre arterele principale din cartier pentru că este calea de acces către biserică, școală, cabinetele medicale și policlinică. Intervențiile care s-au făcut de-a lungul timpului pentru introducerea utilităților au făcut ca strada să arate în prezent mai degrabă ca un drum de țară, cu gropi, șanțuri, plină de praf sau bălți și noroi atunci când plouă. Carosabilul de pe strada Siretului este un amestec de asfalt și pământ, care pune la grea încercare craiovenii ce trec pe-aici, indiferent că sunt șoferi sau simpli pietoni.
Se asfaltează sau nu pe frig și ploaie?
Normativul privind mixturile asfaltice executate la cald și condițiile tehnice privind proiectarea, prepararea și punerea în operă, indicativ AND 605 spune la art. 80: „Aşternerea mixturilor asfaltice se face la temperaturi ale stratului suport de minimum 100 grade Celsius, pe o suprafață uscată“, iar la art. 81 se precizează: „Lucrările se întrerup pe vânt puternic sau ploaie şi se reiau numai după uscarea stratului suport“. Cu toate acestea, sunt specialiști care susțin: „Chiar dacă normativele sunt clare, există și situații în care ele pot fi încălcate, dar numai atunci când este vorba de o lucrare urgentă, care ar ține de siguranța circulației. Adică, dacă este o groapă în carosabil care trebuie urgent plombată pentru a nu pune în pericol participanții la trafic, lucrările se pot face indiferent de vreme. Dar aici este vorba de o lucrare provizorie, pe care trebuie să o monitorizezi în timp, iar apoi să o refaci așa cum trebuie, când vremea îți permite. Sigur că se poate turna asfalt și în afara condițiilor impunse de normative, adică pe ploaie, la temperaturi sub 10 grade sau chiar dacă stratul suport nu este uscat, însă calitatea acestor lucrări este îndoielnică“, a precizat pentru GdS un specialist în domeniu.